Fraschikel

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Fraschikel

Inlägg av birkebeineren »

Erebosiska kalendern

*Fraschikel*
"Den blinda rättvisans gudinna"

Vågpunkterna
Årets två viktigaste högtider. Infaller vid våreqvinet och hösteqvinet. Dessa dagar vilar Altor i balans och Fraschikel ser till sina dyrkare. Alla erebosier besöker templet i sin församling och från varje båtlag, hushåll och storätt skal ett medlem besöka kasâtets huvudtempel. Vid "vågpunkterna" skal alla dyrkare ha klarat ut sina tvister, förlåtit sina fiender och gjort upp sina skulder- livet skal vila i rättfärdig balans.

Festspelen
På Melendo månedag, sommar-solsticet, inleds ett tre dagars firande till Fraschikels ära. Scener ur myterna om gudinnan och från livet till hennes sändebud den helige Gorge spelas upp av tempelmashuer, på byplatsen, skeppsdäkket eller stadstorget. I templen hålls lugna ceremonier men dessa bivånas av de färraste. Brevid de religiösa ritualen hålls även teaterföreställningar och gyckeluppföranden. Nohstrils festspel är legendariska och till Teatern här bör alla erebosier med sans för det spektakulära någon gång bege sig. Efter spel och upptåg firar folket efter bästa förmåga. "Långblinddansen" är en höjdpunkt, då väljs en kvinna ut att spela den blinda Fraschikel och med endast tron som rättesnore dansa genom tillvaron. Alla hänger sig därefter på i en lång svans och följer efter genom torgstånd och kohagar, värdshuskok och gammalfogdens trädgårdsland. Kvällarna avslutas på lite olika vis. I kustbygderna gärna längs stränderna där båtlagen går samman om att anforskaffa mat och dryck, som sen förtärs rundt stora eldar med skalders kväden i bakgrunden. I städerna är det vanligt att man beger sig in i basarena, dessa varje erebosisk handelcentrums hjärta, för att där på alla upptänkliga vis roa sig vidare under natten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som har forslag till vad vi kallar byggnader dar Fraschikel dyrkas?

Jag har anvandt det lite neutrala "tempel" och det racker kanske med det, men varken "katedral" som anvands i Sinkadus 25 eller "kyrka" som anvands i Krilloan-modulen låter ratt i mina oron.

Religionen ar gammal, fanns under Kejsardomet Jorpagnas tid, och vi kan mojligens hitta ett jorisk (eller annu aldre) ord? Från Trakorien-modulen lånade jag (mash)mashu som en upptradare tillknuten kulten och tankte detta ord från samma joriska/golwyndiska kalla. Kan vi gora någon liknande koppling till Fraschikels tempel?
Beteckningen for en Fraschikelprast och dennes administratinsområde ar kasâl och kasât, ganska likt de LV anvanda -sât, går detta ord/andelse också tillbaka till ett jorisk/golwyndisk ursprung?

Och sen:

Fraschikelreligionen?
Fraschikelkulten?
Fraschikeltroen?
Fraschikel- ?


:?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tempel låter bra i mina öron. "Kyrka" skulle bara förvirra, och "katedral" lika så... Eventuellt kan man specificera det som Fraschikeltempel, och dess inre sanktum skulle kunna kallas domsalen.

Frashikelkulten och Frashikeltro låter också bra. Eventuellt också Fraschikeldyrkan.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ansluter mig till föregående skribent.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Någon som har forslag till vad vi kallar byggnader dar Fraschikel dyrkas?
Dishadûl skulle kunna vara en benämning på tempel på erebosiska, ett gammalt dialektalt joriskt ord som kommit att användas i Erebos. Ordet är konstruerat av de trakiska orden för gudinna och hus och är muterat något. Jag använde även en del trakiska ord till kasyr-jori, så det passar kanske att den erebosiska dialekten har ett visst släktskap... På de andra joriska dialekterna talar man säkert om "Templo de/da/di Frashikel" el. dyl. eller försvenskat Frashikeltempel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dishadûl skulle kunna låta fint. Hur bojs det på ett valklingande satt?

Om vi sager "Fraschikelkulten" blir då erbosierna fraschikelkultister eller i forenklad form kultister?

Eller något i stil med fraschkûler, frasckilher, frasckâler, fraschikler? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Dishadûl skulle kunna låta fint. Hur bojs det på ett valklingande satt?

Om vi sager "Fraschikelkulten" blir då erbosierna fraschikelkultister eller i forenklad form kultister?

Eller något i stil med fraschkûler, frasckilher, frasckâler, fraschikler? :?
Kultister är väl sådana som tillber ondsinta gudar i underjorden och söker får Cthulu att uppenbara sig på jorden? Funkar inte på en vanlig religion tycker jag. :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tittar mig också lite nervost omkring nar det talas om kultister. Kanske fraschikelister? ...eller tanker man då på ligister, ev cyklister? :roll:

Angående templen; vad med ett dishad, flera dishadûl?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

fraschikelkulten och fraschikeltroende
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev: Kultister är väl sådana som tillber ondsinta gudar i underjorden och söker får Cthulu att uppenbara sig på jorden? Funkar inte på en vanlig religion tycker jag. :roll:
Kultist låter negativt, det kan jag hålla med om.

Men "kult" däremot, från cultus, är roten till både kult (tillbedjan) och kultur. Det finns inget egentligt nagativt med detta ord - även om det ibland fått den betydelsan i populärsvenska. Man talar t.ex. om helgonkulten, asakulten osv. "Kult" betyder m.a.o. bara tillbedjan/dyrkan/vördnad, och har inget att göra med "ockult" (vilket kommer från ett ord som betyder "mörker").

SAOL definierar "kult" som: gudstjänstform, dyrkan.

Jag instämmer med mäster Mikael.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Dishadûl skulle kunna låta fint. Hur bojs det på ett valklingande satt?

Om vi sager "Fraschikelkulten" blir då erbosierna fraschikelkultister eller i forenklad form kultister?

Eller något i stil med fraschkûler, frasckilher, frasckâler, fraschikler? :?
Dishadûl, dishadûler funkar väl? Eller kanske en lite mer jorisk böjning. Dishadûli eller dishadûlez i plural?
Skriv svar