Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2020-06-05 07:17

(I avvaktan på vad som kan få vara sista ordet i frågan om namn övergår jag till vad som var min ursprungliga tanke att ta upp i Akrogal-tråden innan jag hittade den oavklarade bergskedjan.)

Landet Karkutal där äventyren i Ärans väg redux utspelar sig 300 fO är tänkt att vara en del av riket Tahuantin 610 eO. Men hur mycket av den karkutalska kulturen finns kvar? Vore det inte kul om vi kunde använda delar av beskrivningen Grisodlar'n skapat för det historiska Karkutal till att äventyr och kampanj för nutidas spel?

Det gamla Karkutal: viewtopic.php?p=40217#p40217

Ett urklipp ur Snibbens kladdkarta visar hur geografi och gränser ungefär ser ut 610 eO:
Bild

birkebeineren
Admin

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2020-06-09 07:54

Oavsett om karkutalerna har överlevt som något mer än slavar i Tahuantins gruvor och harem eller inte så verkar deras gamla huvudstad Cirrico finnas kvar på kartan 610 eO och vara en betydelsfull handelsplats. Möjligtvis omdöpt under tahuantinsk styre till Circo (med namnlikhet till Cuzco som var huvudstad i det gamla inkariket varifrån Tahuantin lånar viss inspiration och språklikhet från).

Handelsvägar: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ar#Akrogal

Här borde, utöver eventuella karkutaler, kunna hittas: tahuantiner, yurak-pachiter, dharbier, kalsaliter (från Handelsalliansen), akajaner (från Tandakaj), kamsuner, stäppnomader, några trimbiska dvärgar, blåankor och möjligen enstaka nyfikna vargmän samt vilda jägarfolk från skogarna i öster.

Skriv svar