Pengar och priser

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:En annan tanke är att helt enkelt slopa guldmynten. De flesta priser räknas ju hur som helst i silver. och ev. skatter från äventyr och dyl. med guldmynt kan ju helt enkelt gångras med tio för att avgöra hur många silvermynt som ligger där.

Guldmynt skulle i så fall fortfarande leva kvar som Gigants Talenter. En i mina ögon riktigare och roligare guldmyntsvalör.
Jag gillar guldmynt, och enligt den här modellen blir guldmynt ganska värdefulla. Säg att en ponny kostar 1 gm, en ridhäst 5 gm och en stridshäst 10 gm. Typ. Jag har inte kolla så noga men jag gissar att det blir något sådant.

Jag hittade inte min Kandra, kan någon ge några exempel på priser ur den?
Nicklas
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-03-12 03:11
Ort: Göteborg/Melbourne

Utrustningslista

Inlägg av Nicklas »

Hej!

Trevligt forum och intressant läsning. Priser och mynt kan vara ett svårt område - det är väldigt lätt att det blir inflation i en längre kampanj. Dessutom är det inte alltid så speciellt intressant att räkna ut priser och modifiera dem beroende på tillgång och efterfrågan, kvallitet och slump när RP bestämmer sig för att köpa en helt ny äventyrsutrustning eller ett tjog örter och droger.
Jag använder detta, egenhändigt tillverkade, Excelark. Hoppas att det kan komma till nytta även för andra. (Macro måste aktiveras för att det skall fungera)

http://hem.bredband.net/nicjan/utrustningslista.zip

Nicklas
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Nytt förslag. Alla priser skrivs i Silvermynt. Vi berättar silverpriset och myntets vikt tillsammans med priser för guld och koppar. Sedan är det upp till alla som använder det att modifiera och använda ländernas alternativa myntfot. Alltså ex defaultmyntet väger 1 lod (ca 15g). Sedan utgår allt från det och det spelar ingen roll om det går 67 silver på ett koppar eller 3 guld på ett kvartssilver o.s.v. Enklare än så här kan vi inte göra det.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Nytt förslag. Alla priser skrivs i Silvermynt. Vi berättar silverpriset och myntets vikt tillsammans med priser för guld och koppar. Sedan är det upp till alla som använder det att modifiera och använda ländernas alternativa myntfot. Alltså ex defaultmyntet väger 1 lod (ca 15g). Sedan utgår allt från det och det spelar ingen roll om det går 67 silver på ett koppar eller 3 guld på ett kvartssilver o.s.v. Enklare än så här kan vi inte göra det.
Låter strålande. Påminner om prissystemet i viking.
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Henrik »

Hej!

Nu vet jag inte om någon redan skrivit eller varit inne på det, men såhär funderar jag på att göra i min kampanj.

Först köra på 1gm = 10sm = 100km
Sedan möjligen förklara de olika jämna värdena på att ett silvermynt kanske väger i förhållandevis mer för att ballansera upp ev. otakt i gram.

När jag suttit och läst olika utrustningslistor så känns det som att grundtanken i t.ex. D&DE är att 1km=1kr. Det kan vara helt fel uppskattat av mig men det låter kanske inte helt otroligt.

I dagens Sverige känns kronor kanske ok, men jag tycker attd et känns som att för att trycka upp ett mynt i rent koppar så vill man ha mer värde på det än att man kan köpa en kola för det.

Så jag funderar på att höja värdet på allt med x10.

Detta skulle få till följd att 1gm fortfarande är värt 10sm som är värt 100km. Men att istället för typ 1gm = 100kr, 1sm = 10kr och 1km = 1kr så skulle det bli; 1gm =1000kr, 1sm = 100 kr och 1km = 10kr.

Jag tror faktiskt det är ungefär så den Svenska kursen ligger nu. 1gm kanske är värt 800kr beroende på vikt?

Jag kollade utrustningslistan och det är inte mycket som inte lätt går in i detta system. Det finns några produkter som kostar ojämnt 10-tal, men då kan man ju avrunda det och ge mer eller mindre, bättre eller sämre kvalitet av detta.

Jag vill få fram känslan av att när man väl hittar ett guldmynt så är det en riktig wowkänsla och att när man vill äta på värdshuset så slänger man fram ett koppar för drycken eller ett silver för en mindre lyxmiddag.


Med detta system menar jag då alltså att när man spelar äventyren och det står i boken att 10sm finns gömda i en penningpung så ger man till spelarna informationen att det är 10km som fanns gömda.
Mvh. Henrik Nordin
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Pengar och priser

Inlägg av Albrekt »

Vad är valutan i den utrustningslista som ligger upplagd här: http://www.erebaltor.se/other/UTRUSTNING.pdf? Är det silvermynt? Det verkar lågt, så jag gissar guldmynt.

Är denna utrustningslista officiell for erebaltor.se? Om inte, så kanske vi borde ha en? Som en pdf eller kanske på wikin? Eller båda.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Pengar och priser

Inlägg av Valgardur »

Albrekt skrev:Vad är valutan i den utrustningslista som ligger upplagd här: http://www.erebaltor.se/other/UTRUSTNING.pdf? Är det silvermynt? Det verkar lågt, så jag gissar guldmynt.

Är denna utrustningslista officiell for erebaltor.se? Om inte, så kanske vi borde ha en? Som en pdf eller kanske på wikin? Eller båda.
Jag tror det är silvermynt ändå?

Väldigt bra lista i övrigt, komplett och med lite mer realistiska priser än vad man är van vid från grundregler, Krigarens handbok mfl.

-
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Pengar och priser

Inlägg av Albrekt »

Ja, den är himla bra gjord. Jag tycker att det vore bra att anamma den som 'officiell' erbealtor.se lista. Om vi la upp den på wikin kan vi lägga till efter hand som länder utarbetas och nya regionala vapen och föremål uppfinns. Vi kan också fin-justera priser efter hand, om forumets medlemmar tycker att det behövs.

Om en 'officiell' lista finns kan man ha generella tumregler som att föremål från ett visst land kostar 20% mer i ett angränsande land eller ett land med vilket direkt sjöhandel existerar. Måste produkter gå genom två länder blir priset 40% högre, o.s.v.

Vi skulle också kunna komplettera information i olika länders wikiartiklar med information som "P.g.a. detta lands metallbrist kostar alla metallvaror 10% mer än i den officiella prislistan."
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Pengar och priser

Inlägg av Valgardur »

Albrekt skrev:Ja, den är himla bra gjord. Jag tycker att det vore bra att anamma den som 'officiell' erbealtor.se lista. Om vi la upp den på wikin kan vi lägga till efter hand som länder utarbetas och nya regionala vapen och föremål uppfinns. Vi kan också fin-justera priser efter hand, om forumets medlemmar tycker att det behövs.
Tummen upp för detta!

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Pengar och priser

Inlägg av birkebeineren »

Listan är så nära officiell som vi kan komma tror jag. Ni får gärna lägga upp den i wikin. Då kan vi också lättare lägga till och göra ändringar.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Pengar och priser

Inlägg av Albrekt »

Jag har försökt börja lägga upp det på wikin, men jag hittar ingen funktion för att göra en tabell och om jag använder HTML blir det ganska fult. :oops: Kolla här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... yg,_priser.

Finns det ett sätt att lägga up det snyggare och så att det också blir enklare att redigera för all och envar?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Pengar och priser

Inlägg av birkebeineren »

Kanske går att inspirerad av hur en av ordlistorna är gjorda?

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... urordlista
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Pengar och priser

Inlägg av Albrekt »

OK. Använder nu samma format som ordlistorna.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Pengar och priser

Inlägg av Valgardur »

Mycket bra lista som sagt, men lite förslag till ändringar:

- Priserna på skepp verkar alldeles för låga. Exempelvis en kogg för 3 000 silvermynt, ungefär lika mycket värd som åtta järnkittlar (350 sm/st), en elitvakt kan efter 70 dagars tjänst köpa sig ett handelskepp etc. Jag föreslår i alla fall en fördubbling av priserna (förutom Galeassen).

- Priserna på ädelstenar är fortfarande lite höga i relation till övrig utrustning. Men helt klart bättre än Kandras astronomiska summor.

Rustningspriser fattas också, men detta kan vi ju lägga till efterhand.

Jag tycker även att man borde lägga till inköpspriser för byggnader, inte bara försvarsverk. Vad kostar ett enkelt trähus? Ett stadshus med fem rum? ... ...

-
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Pengar och priser

Inlägg av skaraborgarn »

Inte dags at införa checkar eller papperspengar?
Skriv svar