Dryck i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av Mikael »

Minotaurernas fader kanske hade destilleringsutrustning som de tog över och lärde sig förstå och föra vidare?

Potatis tror jag är sällan odlad gröda i Ereb, men den växer vilt i Samkarnas sandiga jordar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av skaraborgarn »

Det finns män som aldrig kan lära sig en tvättmaskin men som kan bygga en hembrännare från grunden.
Vore inte konstigt om tjurmännen faktiskt lyckas med att framställa en dryck som gör människor sjuka, alver sängliggande och får dvärgar att dra strån ur sina skägg.
Senast redigerad av skaraborgarn den 2022-02-27 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av Wolfhart »

Albrekt skrev: 2022-02-24 06:30Kan denna destillation kanske förklaras på något sannolikt sätt? :?
  • Kanske någon mycket enkel destillationsteknik?
  • Kanske något att göra med altorisk kemi/fysik - alltså något som är möjligt där, men som inte skulle fungera här?
  • Kanske t.o.m. någon sorts gudagåva från Otahur? 8)
  • Eller (en sista utväg om inget annat kan hittas) magi? :roll:
Absolut inte magi i alla fall; vi har i flera källor att minotaurer inte kan hantera magi p g a deras ursprung som magisk skapelse (om det inte är något så självklart som magi i vapen som utlöses när man slår med dem).

Utav de kvarstående alternativen så lutar jag åt enklast möjliga destillationsapparat (enkelpanna?) som en gång för länge sedan stals från ett värdshus/en köpman/en magiker och som sedan reparerats och kopierats (med många fatala misstag på vägen) och spridits. Kunskapen om att nyttja denna "magiska" apparat hålls hemlig av stammens shaman/äldste/? och förs vidare till utvalda efterträdare.

Men en och annan å huvudet mindre klent bestyckad minotaur har genom observation kunnat lista ut så pass mycket att denne vågat sig på oauktoriserad användning som antingen slutat i en smäll och stor förtvivlan hos stammen över gudarnas uppenbara vrede (samt möjligen spontant plundringståg för att finna ny apparat), eller med dyrbara droppar som setts som tecken på gudarnas välvilja gentemot användaren som därmed får en snabb upphöjelse inom stammen!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-02-24 18:26 Det finns män som aldrig kan kära sig en tvättmaskin men som kan bygga en hembrännare från grunden.
(...)
Som jämtlänning kan jag bekräfta detta till 100 procent..
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av skaraborgarn »

Eller hur?
Men ärligt så är väl inte tjurmän dummare än mång andra folkslag. En primitiv pannan borde de kunna lära sig hantera.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av skaraborgarn »

Hillo skrev ner lite av sina resor i en dagbok:

"Jag vet inte riktigt hur det kom sig, men jag blev vän med en tjurman som vi kallade Dubbelyx. Namnet säger sig självt då han ofta bar detta släktes favoritvapen. Jag har alltid försökt se alla intelligenta varelser som jämlikar så kanske det påverkade? Vi hade arbetat hos en köpman, Dubbelyx som vakt och jag som kusk. Köpmannen gjorde affärer i en liten stad och vi passade på att besöka tjurmannens familj som bodde i närheten. De bodde för sig själva i några lätt förfallna stenhus. De var 21 individer vara fyra var barn eller vilket ord nu ska användas. Det bar ett ganska livat ställe. Ömsom slog de dank under dagarna eller också arbetade de med lite av varje som någon form av daglönare. Men de tog varje förevändning till att festa. Att Dubbelyx kom hem måst firas.

Alla Altors gudar kända som bortglömda må förlåta mig. men detta släkte är inte de mest begåvade. Men nu när det skulle bli fest då fick de något av skärpa i blicken. De började tillverka någon dryck som skulle destilleras. Jag är för oteknisk för att kunna helt återge proceduren men de kunde faktiskt sköta den där "apparaten" de kallade den och Dubbelyx visade sig vara närmast en alkemist när det skulle till att jäsa och destilleras. En del av den färdiga produkten skulle drickas som den var, den andra hade de i örter och annat. Festen minns jag inte så mycket av. De tvingade mig att dricka den dryck som inte hade kryddats och jag trodde jag skulle dö. Den andra var bättre men inte mycket. Jag lämnades redlös och först på eftermiddagen dagen därpå var jag tillräckligt vaken för att min vän skulle bära tillbaks mig till köpmannen. Dubbelyx som festat hela natten verkade inte lida av någon dagen efter åkomma."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Dryck i Ereb

Inlägg av gtjorgo »

Etriss:
Enkel Pandarisk dryck, bryggd på jästa rotfrukter.
Sannolikt välspridd på öarna men inte utanför.
(Drycken inmundigas på tavernan ”den glada tranan” av bland annat klanen Tabradas fattigare krigare som inte har råd med melukhiskt honungsvin.)
Skriv svar