Postat: 2009-12-27 11:40
Glöm då inte Outar - tjuguden
Tänker nämligen så att om det faktisk var jorderna som fick elden i bröstet rent konkret (tolkat som att tron på aesir då uppkom) så utspelade sig detta gudarnas spel vid en tidspunkt i Altors tidsflöden som inte ligger långt bakåt vid den Första Konfluxen. Detta skulle göra gudarna mer direkt involverade i skeenden på Altor och tydliggöra att de faktisk finns (vilket vi väl kommit fram till att många av dem gör?).Thôrm tar å en del av elden och placerar i människans bröst. Människan har nu modet att möta sina fiender i strid och smida sitt eget öde.
Wodur tar en del av elden och placerar den i Aesgars mitt, så att de män som dör i strid kan återförenas med elden där, bespisas och bistå Aesir i kamp mot den eviga fienden.
Vaenirdyrkan hos de delvis sydnarguriska triskerna har även jag antytt, likaså hos narimerna (även om de får ligga lågt med den gentemot ransarderna som erövrat landet). Tänkte något i stil med att vaenirerna i form av småfolk/naturandar redan fanns i både Snoarskogarna-Melashebergen och Kardområdet när människorna anlände.gtjorgo skrev:Hur är samspelet mellan aesir och vaenir idag i Kards mytologi?
Jag har tidigare nämnt att triskerna kanske kan komma att dyrka vaenir utöver aesir (samt lokala guddomar). Är detta även möjligt uppe i Kard (Ransard, Jordashaur, Narim, Timora, Alerien och Dälden)?
Svinmännen skulle mycket riktigt ha hamnat bland djurfolk enligt Aspubran, om de nu inte ätits upp av de glupska bosjotnarna. Eller åts de verkligen alla? Finns det svinmans stammar dolda i bergen eller djupt i kards grottor? (Äventyruppslag för den som önskar. Tänkte inte arbeta mer med dem än som legendstoff i Loeges Saga...)birkebeineren skrev:Gillar hur Isherrarna och den altoriska motsättningen mellan kyla och värme syns till i bakgrunden, likaså hur vaenir beskrivs som inte enbart "onda".
Svinmän skulle gissningsvis vara ett slags djurfolk (enligt Aspubrans sätt att dela in humanoida varelser) men vad är dessa V´tur?
Avses nedanstående av aesirdyrkare människor generellt eller jorderna spesifikt?Tänker nämligen så att om det faktisk var jorderna som fick elden i bröstet rent konkret (tolkat som att tron på aesir då uppkom) så utspelade sig detta gudarnas spel vid en tidspunkt i Altors tidsflöden som inte ligger långt bakåt vid den Första Konfluxen. Detta skulle göra gudarna mer direkt involverade i skeenden på Altor och tydliggöra att de faktisk finns (vilket vi väl kommit fram till att många av dem gör?).Thôrm tar å en del av elden och placerar i människans bröst. Människan har nu modet att möta sina fiender i strid och smida sitt eget öde.
Wodur tar en del av elden och placerar den i Aesgars mitt, så att de män som dör i strid kan återförenas med elden där, bespisas och bistå Aesir i kamp mot den eviga fienden.
Jag skulle kanske inte säga dyrka, men vördar vaenir det gör man utav respekt...möjligen med undantag för de elaka som Gerild, Loege och Ykk. Detta varierar naturligtvis mellan de olika kulturområdena.gtjorgo skrev:Hur är samspelet mellan aesir och vaenir idag i Kards mytologi?
Jag har tidigare nämnt att triskerna kanske kan komma att dyrka vaenir utöver aesir (samt lokala guddomar). Är detta även möjligt uppe i Kard (Ransard, Jordashaur, Narim, Timora, Alerien och Dälden)?
Så som Mikael skriver så lämnas det öppet för tolkning och det låter bra. Vad jag huvudsakligen var ute efter är att vi inte glömmer bort att de narguriska folken i Kard först "uppstår" när de invandrar till området 900-800 fO. Detta lär dock vara årtal som få andra än möjligens alverna kan tidfästa och för de aesirdyrkande människorna är det förmodligen också "tidernas början".Fafnir skrev:Gällande citatet tror jag att de får vara outalat och öppet för tolkning. Men för diskutionens skull kan jag se två teser. En är att alla altors folk skapades av Aesir. Somliga förleddes av Vaenir och dyrkar idag falska gudar. Deras låga brinner svag och de har genom ärolöst levende och feghet mistat möjligheten att få dricka i Aesgar.
En annan gör gällande att enkom nordborna skapades och fick låga av aesir. De andra, vekare folken skapades ärolösa av vekare guddomar. Deras öden är ointressanta då de ändå aldrig kan föräras en plats vid aesirs sida.De trampar likt kraturen altors yta och kan vara till gagn eller förtryt för det enda sanna folket, men i efterlivets kamp är deras existens utan värde och intresse. (Man kan alltså handla, plundra eller nyttja dem som slavar utan samvetskval.)
Ser ut som en god översikt. Hur tron spred sig ser de grovt sett ut ungefär så här: Början i Jorduashur, kort tid senare anammat och tolkat av ranerna i Ransard (och eftervart till övriga folk i dagens rike), spred sig till Klomellien och Snoarskogarna med jordiska plundrare och kolonisatörer, sen likaså med jorderna till Orghin.Mikael skrev:I Orghintråden har jag nämnt att även de flesta tjuger tillhör aesirkulturen om än med en egen tolkning. Så var finns då aesirdyrkan?
Jorduashur (ursprungsdyrkan)
Ransard (aesirs blodsbröder)
Södra Klomellien och östra Snoarskogarna (i mix med lokala naturandar/vaenir)
Orghin (i mix med Inashtar och lokala förhållanden)
Aaoskans och Blotets gyllene hallar. Dit hjältar och krigare förs av storbystade blondiner (namn?) för att festa i eviga dagar.Efter att Jorduashurs kung Krokig ridit med storbystade blondiner till "Aaoskans och blotets gyllene hallar" (där Aesir inväntar Altors sista dagar då Köldulvar sväljer månen, Drakgamarna förmörkar himlen och striden mot underjordens döda och Drottningen av Is tar sin början)...