Utrustning som färdighet
Postat: 2007-07-04 20:31
Mitt system är rätt speciellt kan först sägas. Du kan läsa mer om det i en annan tråd.
Jag tycker att utrustningsplockandet är rätt tråkigt och tidskrävande. Jag vill inte spela äventyrstillfällen där spelarna först måste hamstra upp en massa saker. Istället ska jag lösa det genom att spelarna får ett utrustningsvärde, som jag kallar för Tillgångar, att slå emot. Tillgångar baseras på vilken samhällsnivå som de har:
Nivå 1: Slavar.
Nivå 2: Egendomslösa (alla startar här).
Nivå 3: Borgare.
Nivå 4: Adel och prästerskapet.
Nivå 5: Typ kungafamiljen eller dylika härskare.
Nivån multipliceras med fyra och detta värde är det man slår emot. Tillgångar kan modifieras beroende på hur troligt det är att rollpersonen har just det föremålet.
Mycket lätt (+10): Rollpersonen har FV 13+ i en relaterad färdighet eller behöver föremålet för att utöva sin sysselsättning.
Lätt (+5): Rollpersonen har FV <13 i en relaterad färdighet eller så är föremålet väldigt vanligt förekommande.
Utmanande (±0): Föremålet är vanligt förekommande.
Svårt (-5): Föremålet är något som vanligtvis är begränsat till samhällsnivåer över rollpersonens eller är ovanligt förekommande.
Mycket svårt (-10): Det är knappast troligt att rollpersonen har det föremålet.
Jag funderar lite på hur Köpslå och Muta ska kunna spela in i detta system. De borde kunna gå att få in smidigt, men kanske inte i en och samma regel..?
Om man misslyckas med sitt slag så ska man kunna spendera poäng för att höja sina Tillgångar temporärt för att ändå få föremålet. Om du exempelvis har Tillgångar 8 och slår 12 så kan du spendera 4 av dessa poäng för att ändå få föremålet. I spel så kallas dessa poäng för "silvermynt".![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Man har alltid en månadskostnad i silvermynt som är samma som din samhällsnivå, så en adelsman måste alltid få fram minst fyra silver varje månad för att överleva. Månadskostnaden innefattar saker som mat, husrum och allmänt underhåll av sina ägodelar.
Jag får se hur det här faller ut i speltest. Vi ska sätta igång med Svavelvinter någon gång i framtiden.
Jag tycker att utrustningsplockandet är rätt tråkigt och tidskrävande. Jag vill inte spela äventyrstillfällen där spelarna först måste hamstra upp en massa saker. Istället ska jag lösa det genom att spelarna får ett utrustningsvärde, som jag kallar för Tillgångar, att slå emot. Tillgångar baseras på vilken samhällsnivå som de har:
Nivå 1: Slavar.
Nivå 2: Egendomslösa (alla startar här).
Nivå 3: Borgare.
Nivå 4: Adel och prästerskapet.
Nivå 5: Typ kungafamiljen eller dylika härskare.
Nivån multipliceras med fyra och detta värde är det man slår emot. Tillgångar kan modifieras beroende på hur troligt det är att rollpersonen har just det föremålet.
Mycket lätt (+10): Rollpersonen har FV 13+ i en relaterad färdighet eller behöver föremålet för att utöva sin sysselsättning.
Lätt (+5): Rollpersonen har FV <13 i en relaterad färdighet eller så är föremålet väldigt vanligt förekommande.
Utmanande (±0): Föremålet är vanligt förekommande.
Svårt (-5): Föremålet är något som vanligtvis är begränsat till samhällsnivåer över rollpersonens eller är ovanligt förekommande.
Mycket svårt (-10): Det är knappast troligt att rollpersonen har det föremålet.
Jag funderar lite på hur Köpslå och Muta ska kunna spela in i detta system. De borde kunna gå att få in smidigt, men kanske inte i en och samma regel..?
Om man misslyckas med sitt slag så ska man kunna spendera poäng för att höja sina Tillgångar temporärt för att ändå få föremålet. Om du exempelvis har Tillgångar 8 och slår 12 så kan du spendera 4 av dessa poäng för att ändå få föremålet. I spel så kallas dessa poäng för "silvermynt".
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Man har alltid en månadskostnad i silvermynt som är samma som din samhällsnivå, så en adelsman måste alltid få fram minst fyra silver varje månad för att överleva. Månadskostnaden innefattar saker som mat, husrum och allmänt underhåll av sina ägodelar.
Jag får se hur det här faller ut i speltest. Vi ska sätta igång med Svavelvinter någon gång i framtiden.