Äventyr: Den försvunne länsherren
Postat: 2022-10-15 20:01
Äventyr: Den försvunne länsherren
Förord
Detta enkla äventyr är tänkt att utspela i Jorpagna. Spelarna bör vara människor samt kunna behärska ridandes ädla konst och färdighet. Man kan låta en av de viktigaste spelledarpersonerna introduceras i ett tidigare äventyr så att rollpersonerna får chansen att lära känna honom. Jorpagna bör spelledaren läsa in sig på. SL får avgöra var länen ska ligga och deras namn. Länsherren är riksgreve. En något ovanlig titel som ligger mellan vanlig greve men under korfurste. Hans svåger har titel baron eller friherre. Ätten har rötterna i den äldre tiden, kejsartidens adel men fick sin ställning bekräftad på 530 efter Odo. länsherren med familj har som vapen en svart sparre på vit bakgrund. I sparrens mitt har man två svärd i guld korsade.
Det är ett ganska enkelt äventyr. Rollpersonerna och deras vän Aldoric märker att dennes far försvunnit. Det är dennes svåger som ligger bakom. Spelarna bör vara människor och kan rida. Några av spelledarpersonerna är mycket ädla och nobla och rollpersonerna bör kanske också vara goda och rättrådiga. Inget äventyr för mörkerhjältar eller cyniska hyrsvärd.
Det utspelas i Jorpagna som nämnts ovan. SL får välja själv var exakt och namn på länen kan denne få äran att skapa. Men det är inland och inte vid gräns till annat land eller vid kusten.
Äventyret börjar!
Rollpersonerna färdas till slottet Gråborg där Aldorics far regerar. Men vädret som är mulet övergå i regn och blåst. Man färdas vidare men sedan säger Aldoric att han vet att det finns ett värdhus i närheten. Man kan lika bra vänta där och kanske sova över natten. Värdhuset med namnet Grisen och odlaren ligger på hans familjs ägor så det blir nästan som hemma säger han. Sagt och gjort man ger sig av till värdhuset som ligger 20 minuters färd bort och man kliver in. Endast värden en stor tjock och skallig karl samt en vad som ser ut att vara en dräng som sitter för sig själv är den enda i rummet. Värden känner igen Aldoric och hälsar honom välkommen och säger att det måste vara minst två år sedan han såg honom. Värden kommer med öl och Aldoric säger att det ska serveras det bästa man har att erbjuda. Sonen till värden tar hand om hästarna.
Värden kommer tillbaka med en gryta som ser minst sagt oaptitlig ut. Aldoric frågar besviken om värden verkligen inte har något bättre men denne som ser generad ut säger att så är inte fallet. Senast jag var här var det fasan och vildsvin som bjöds säger Aldoric men värden som är röd om kinderna stammar fram att skatterna gör att han inte kan erbjuda något bättre. Vi kan knappast äta oss mätta säger värden och Aldoric säger att värden är något magrare än vad han minns honom som. Men skatter fortsätter sonen till länsherren. Jo sedan er far försvann har er bror Fedrik tagit över och han har ökat skatterna och även hittat på nya.
Aldroci blir förstås förvånad men också upprörd. Värdhusvärden försätter om än lite besvärad att tala: Kort efter ni gav er av så försvann er far. Han var en god herre och skatterna var måttliga. Men sedan försvann han bara. Först trodde vi att han rövats bort och någon skulle begära lösen för honom. Men ingenting har hörts. Aldoric lyssnar uppmärksammat men också med bestörtning. När värden fortsätter. Ja er bror tog över förstås och skatterna höjdes för att vi skulle har råd med en lösensumma. Sedan ökade han styrkan på slottet för att ingen skulle våga angripa när länsherren är borta. Men trots ökade skatter och mer knektar så har folk inte nytta av detta. Vakterna sitter på slottet och det gör er bror också. Rövare och tjuvar har börjat härja i trakten och ingen vågar sig ut på kvällarna längre. Ni ser själva det är bara ni och en gäst till här säger värden som titta upp och märker att den ende gästen som fanns innan rollpersonerna med Aldoric anlände är borta. Konstigt säger värden, ge sig av i detta oväder. Inte ens rövare och orcher är ute i sådant busväder.
Aldoric sitter tyst och fundersam, värden ger sig ut i köket och säger han ska ta fram det bästa vinet han har kvar för att fira att sonen till herr Bastione är tillbaka. Han kommer efter en stund och tar fram en ny flaska. Ni behöver inte betala någonting säger värden. Men ni kanske bör sova med vapnen vid er sida? Värden kommer med filtar och kuddar ty värdhuset består av ett rum med kök. Regnet ökar i styrka.
Efter en timme hörs det komma folk. Alla ger sig beredda och det låter trots regnet att det är vapen och rustningar som klirrar. En häst gnäggar och röster hörs. Dörren slås upp och sex beväpnade män stormar in. De har alla masker som täcker delar av ansiktet. Attack! ropar deras anförare och strid utbryter.
Striden håller på en kort stund då hästar hörs komma. Rätt som det är står en man vid dörröppningen och en av busarna ropar att det är Nahoj. Han anfaller denne som dock har fyra kamrater med sig. Busarna försöker fly. Rollpersonerna inser att de som kommit är vänner. Busarna försöker fly och de som inte kan strider till döds ty de vet vad som väntar, galge eller bödelsbilan. Nahoj bugar sig mot Aldoric och säger välkommen hem!
Mannen som var gäst på värdshuset smög iväg och varnade busarna. Värden i sin tur sände sin son Bado till Nahoj och bad denne komma. Värden som gömde sig i köket medan striden pågick kommer fram och presenterar Nahoj. Detta är mannen som hjälper oss vanliga dödliga. Han och hans män håller efter rövarna och packet. De gör det som er bror borde göra.
Skador ses över men om ingenting livshotande inträffat så hämtar värden öl till alla och Nahoj berättar att han är en adelsman från Jorgund. Yngste son till en man som har fjorton söner och till detta tre döttrar, skrattar han. Han kom till trakten för ett år sedan och såg hur det var och beslöt göra något åt saken. Er bror har inte velat höra på mig och hans och din morbror säger han till Aldoric tycker jag överdriver. Men de motarbetar inte mig och mina män heller.
Nahoj med sina kamrater som kallas de rättrådiga ger sig av igen. Regnet börjar minska i styrka och Aldoric tycker ni ska ger er av om en halvtimme.
Regnet avtar och solen börjar titta fram bakom några moln. Efter några timmars färd, ty marken är gyttjig kommer ni fram till slottet Gråborg. Utkiken ser vem som kommer och porten öppnas. När ni rider in på borggården står tre män en äldre och två yngre och väntar. Min bror Fedrik, min kusin Augost och sist men inte minst min morbror presenterar Aldoric de tre. Sedan hoppar han av hästen och han och brodern faller i varandras armar. Bröderna talar enskilt några minuter innan rollpersonerna och övriga med Aldoric i spetsen går till det rum där länsherren har sina audienser. I egenskap av äldste son tar jag över säger Aldoric och hans bror accepterar, ja han ser rentav lättad ut. Min första befallning är att de skatter och pålagor som införts efter min fars försvinnande tas bort omedelbart.
Rollpersonerna visas till en sovsal där de ska bo när de är gäster. Tjänaren Reginalde som visar dem till rummet säger: Ja vi får hoppas det blir bättre tider nu. Unge herr Fedrik är nog en snäll människa, men (suck) han har nog inte det som krävs. Bara smickelbräde och vin i tankarna. Men nu ska allt bli bra. Det blir kvällsvard. Tjänaren som visade rollpersonerna till det rum de ska sova i kommer och hämtar dem och de leds till matsalen. Fedrik säger åt sin äldre bror att ta hedersplatsen men denne avböjer och säger att det är fars plats. Så länge fadern inte är bevisad död så är platsen hans. Den yngre säger att det är väl talat och sveper en bägare vin till fadern och broderns ära.
Det är bara Aldoric med familj som är med vid matbordet samt rollpersonerna. Om Aldoric eller någon av rollpersonerna frågar om att rövare och andra laglösa härjar säger Dominita att det är delvis sant men folket överdriver för att de ska slippa betala skatt. Så har det alltid varit. Om någon påpekar att man har skaffat fler vakter på slottet så säger Fedrik att man måste tänka på säkerheten. Viktigaste är att slottet kan försvaras inte sant morbror och denne nickar. Denne tillägger att det är för säkerheten vi höjt skatterna så vi kan försvars oss samt förstås för att kunna betala en lösensumma för min käre svåger min framlidna systers make om det skulle behövas. Men då Aldoric är här så kanske det som bestämts om sänkning av skatterna en god idé. Nu när familjen är enad och samlad är vi starkare än någonsin. Men låt oss tala om något annat denna kväll. Dominita och även Augost börjar fråga om de äventyr rollpersonerna varit med i. Febrik som tittar djupt i botten på sin bägare ägnar det hela ingen större intresse om nu ingen börjar prata om smickelbräde för å lyssnar och talar han. Aldoric tystnar under middagen och säger sig behöva vila och går sin väg. Hans morbror insisterar på att vara en så god värd som möjligt och säger åt en tjänare att be den unga flickan komma och sjunga för oss. Sagt och gjort den unga kommer och sjunger och hon sjunger vackert. Ferbik vill spela sitt älskade brädspel och kusinen vill om någon är en riktig krigartyp prata krig och vapen. Kvällen blir sen.
Om kvällen blir sen så blir uppvaknandet tidigt. Reginalde knackar på hos rollpersonerna och säger fort kom med mina herrar herr Aldoric är sjuk! Han har med sig en fackla och ni beger er till hans herres sovrum. Han viskar att ni ska vara tysta. Aldoric ligger i sin säng han är mycket blek men kan tala: Fort vänner, ta mig härifrån. Jag är förgiftad. Sedan svimmar han av. Vi tar honom till de rättrådigas läger säger tjänaren. Fort. Vi vet inte vem eller vilka som är vänner eller fiender så vi måste ge oss av meddetsamma.
De två starkaste eller om någon är urstark får ta med den sjuke och bära denne. Tjänaren visar vägen. Någon vakt ser att slottets herre är sjuk men ler bara och säger lite för mycket vin till sällskapet. Reginalde tar när man kommer ner på borggården och visar en kärra som står fylld med hö. Ta och spänn fats hästarna så tar jag och kör. Jag är bra på att köra vagnar och kärror. Rollpersonerna selar sina hästar och spänner för vagnen. Sedan ger ni er av mot porten och Reginalde säger till vakten som kommer fram att herrarna ska ge sig ut att jaga. Denne frågar om det inte är väl tidigt men trotjänaren säger att man ska aldrig ifrågasätta en order, det vet jag efter fyrtioåtta år här på slottet. Vakten ler och ger order om att porten ska öppnas. Cirka tio minuter efter att rollpersoner med tjänare och förgiftad vän lämnat slottet hörs en alarmklocka och någon blåser i ett horn. Man skyndar på och färdas en halvtimme. De har ont om hästar på slottet säger Reginalde, de har inte så många ryttare men man kan aldrig vara helt säker. Bäst vi ger oss av till de rättrådiga jag vet var de håller hus.
De rättrådiga håller till i en gammal ruin. Troligen något gammalt kloster som Odos lärjungar byggde, men om det var folk med en annan inriktning av lysande vägen eller om det var folk av annan tro som förstörde det för 215 år sedan vet ingen med säkerhet. Hur som helst, ruinen är bortglömd av de flesta och den är övervuxen av växter och träd. Här har de rättrådiga tagit sin boning. Nahoj med två av sina vänner kommer fram ur ett buskage. Han hälsar på Reginalde som tycks känna honom väl. Då han inser att Aldoric är förgiftad säger han till rollpersonerna att genast bege sig till alkemisten Lebohome. Hade själv velat följa med men han är inte vän till mig säger han. Reginalde vill inte lämna sin unge herre så rollpersonerna får ge sig iväg. Insisterar rollpersonerna att någon ska följa med säger en pojke att han kan visa vägen. Det är sonen till värdhusvärden.
Resan till alkemisten går fort, efter en och en halv timme är man framme. Denne bor i en stuga i skogen. En vakthund varnar dock och en anka kommer ut med ett armborst. Om någon frågar pojken om denne är alkemisten skrattar ha bara och säger att nej det är det inte men det är hans lärjunge. Goddag värdhusspoling säger ankan som har en pipa i näbben. Goddag söndagsmiddag svarar denne glatt. Är mäster Lebohome hemma? Han håller på med ett experiment och får inte störas, säger ankan. Jag har lyckats hör en röst inifrån stugan. Jag har lyckats. Jag har uppfunnit ett helt nytt vin!
Alkemisten är inte vän av Nahoj. Han säger det själv. Nahoj ogillar denne då alkemisten sålt både det ena och det andra till den som betalar. Men botemedel har han till de flesta gifter och han går med på att skänka bort motgift om någon berättar att det är länsherrens äldste son. Ty honom vill han stå på god fot med. Om rollpersonerna vill ha någon drog eller alkemist preparat får spelledaren själv välja vad han har i lager och vad priset är. Men det är bråttom, varenda sekund är dyrbar för den förgiftade. Blir någon hotfull tar Samon ty det heter ankan och säger lugnt medan han blåser rök att hans skäktor är väl inoljade med gift och den som bråkar är död på tre sekunder.
Tillbaka igen hos de rättrådiga blir den förgiftade snart frisk. Efter en dags vila efter motgiftet intagits är han på benen. Krigsråd följer och den tillfrisknade tar till orda. Någon på slottet var det som låg bakom. Men vem? Om någon säger hans brors namn så skakar han på huvudet. Bror min har ett svagt huvud och är lite väl förtjust i vin. Jag tror inte han kan ha legat bakom. Han tyckte ju rentav att det var bra att jag om hem så han slapp ta ansvar för länet. Om hans morbror nämns så säger han ja kanske det. Han är rik. Han har inga egna ägor som är så där väldans imponerande men han har pengar. Han har inga egna barn och alltid sagt att vi är nästan som hans egna. Om kusinen säger han blott att vår kusin alltid varit den mest präktige av oss alla i släkten. Han är ”soldaten” i familjen och skulle aldrig kunna ljuga och aldrig vara så nedrig att han skulle nedlåta sig till giftmord.
Alla sitter och funderar på hur man ska ta reda på vem som är skyldig. Nahoj kommer förstås med det första förslaget som nog också är det bästa. (Om någon spelare kommer på en riktig snilleblixt så använd det förslaget ärade SL.) Planen är enkle. Man ska t sig till slottet en natt. Sedan skjuter man en pil mot det rum Fedrik har som sitt sovrum. Oavsett om det är stängt eller inte så lär denne märka om en pil kommer farande. På denna pil ska ett meddelande fästas. Där ska stå att brodern är vid liv men mycket sjuk av gift. Men en alkemist kan rädda hans liv om en summa på 1000 guldmynt kommer till denne alkemist fortast möjligt. Men då giftmördaren tros finnas på slottet måste allt ske i hemlighet. Sedan pilen avfyrats har brodern 24 timmar på sig. Allt undertecknad av Aldoric. Var man ska mötas? Jo på platsen vi brukade leka som barn och där vi begravde kungen av Trakorisens skatt när vi var små.
Sagt och gjort. Rollpersonerna och Nahoj beger sig till slottet en natt. Som vanligt är det inga patruller eller annat ute. Men man tar inga risker. Den lilla gruppen har fått noga instruktioner vilket rum brodern sover i. Man har tur ty regnet som rasade för några dagar sedan är borta och istället har det blivit varm och kvalmigt. Fönsterluckorna är öppna och pilen sänds iväg. Misslyckas det så har Nahoj ett brev till att fästa på en pil men det finns risk att någon upptäcker brevet. (I värsta fall får den tappre hjälten offra ett HP för att pilen ska komma rätt.)
Platsen där ”kungen av Trakorisens skatt” begravdes när bröderna var små ligger är bakom en kulle nordöst om slottet och norr om den plats de rättrådiga har som läger. Aldoric är frisk och återställd så han och rollpersonerna ger sig av dit. Sedan väntar man. Väntan tar tid och det är kanske inte helt förvånade om någon börjar tvivla på brodern. Kanske rollpersonerna har vapnen redo eller hästarna klara om man behöver fly? Till slut kommer dock Fedrik. Han är klädd i rustning och har sin stridshäst med sig men också två stora säckar över sadeln. När han ser sin bror komma fram bakom ett buskage frågar han glatt överraskad: Är inte du sjuk?
Bröderna samtalar och rollpersonerna likaså. Den yngre av bröderna upprepar om och om igen att han är oskyldig och lojal och alla tror honom. Men vem är då giftblandaren?
Om ingen av rollpersonerna kommer på någon riktig snilleblixt tar Nahoj fram ett förslag. Fedrik red ut för att han trodde broderns liv kunde räddas. Men han blev rånad av de rättrådiga. Fedrik menar nu på att Nahoj är den skyldige och han ska inte vila förrän denne är död och hans huvud sätts upp ovanför slottets port. När den yngre brodern anser Nahoj är skurken och mördaren kanske den riktige röjer sig på något vis? Vidare ska Fedrik säga att han ska ut och leta. Han ger sig inte förrän han lyckats. Vakterna och de andra på slottet ska stanna där så ingen vågar anfalla. Han svär att hämnas. Aldoric påpekar att brodern spelar ett högt spel. Kanske mördaren slår till igen. Men den yngre säger att nu får det vara slut med vin och brädspel. Nu ska han visa att han är en sann riddersman värdig sina sporrar. Fedrik rider hem till slottet. Nahoj säger innan han reser att han och hans män ska försöka vaka över honom och rollpersonerna kan hjälpa till. Rollpersonerna får följa efter på avstånd och hålla sig i närheten av slottet. Man har även gjort upp att om Fedrik blir förföljd eller misstänker någon är efter honom ska han ta sig till de rättrådigas läger.
Fedrik tar och meddelar sin morbror och kusin att brodern är död och han ska hämnas. Han byter om och tar med sin utrustning och lovar att inte vila förrän hämnden är utkrävd. Efter han varit hemma några timmar rider han ut. Knappt en kvart efteråt kommer en grupp ryttare alla klädda som de som anföll vid värdhuset ridande efter honom.
Fedrik ser detta och rider mot de rättrådigas läger, rollpersonerna fördöljer busarna och dessa hamnar däremellan.
Om någon lyckas med finna dolda ting så känner man igen hovmästaren trots att han är maskerad som de andra.
Medan detta sker tar Dominita och bjuder Augost på en bägare. Denne märker att något inte är som det ska och säger att han blivit förgiftad. Dominita ger sig av och säger att han ska hämta motgift. Istället reser han till den plats där hans svåger länsherren är fången.
Busarna som fångas mellan de rättrådigas pilar och rollpersonerna som kommer bakom dem ger upp ganska fort. Stupar två eller mer för pilar så ger de andra upp ganska fort. Om Ergyr inte stupat så försöker han förgäves få de andra att strida vidare men han ger sig snart om inte någon rollperson ger honom ett banesår.
Med löfte om att få sin liv sparade så berättar busarna att deras ledare är Ergyr men att denne tar order av en mäktig men för dem okänd adelsman. Man misstänker att det är länsherrens svåger och brödernas morbror. Ergyr om han överlevt är livrädd och går med på att berätta allt. Om han inte gjort detta så säger busarna att de tror länsherren är vid liv och bevakas vid Gamla fiskestugan. Ett förfallet stenhus vid den lilla sjön norröver. (På grund av att sjöns vatten sinat har det blivit mer och mer träsk och man fiskar inte längre där. Fången har flyttats runt några gånger i sin fångenskap men man brukar ha honom fängslad just vid denna plats.)
Bröderna och rollpersonerna som SL får se till ha överlevt ger sig av för att frige länsherren, de övriga stannar och tar busarna som fångar. Färden sker händelselöst. Gamla fiskestugan har rasat ihop och det enda som finns kvar är ett stenhus två våningar högt. Tre busar vaktar på undervåningen. Blött och geggigt är det runt ruinen men det är inte värre än att man kan ta sig fram. En bonus är att man blir nästan ljuslös i leran. De sitter och spelar tärning vid ett bord. De har med tiden slappat med bevakningen så de väntar inte att någon skall komma. De överraskas men griper snabbt till vapen och de strider tills de inte kan stå upp. Länsherren är på övervåningen. Han är i ett rum med en liten sång och har en boja runt högerhanden. Han jublar va glädje när sönerna kommer.
Dominita anländer strax. Han har tagit en omväg för att skaka av sig eventuella förföljare men hans häst har trampat snett och haltar. Han kommer med den hållande i tyglarna. Rollpersonerna eller någon SLP ser honom. Länsherren ropar att ta honom levande. Dominita inser att spelet är förlorat och ger sig ganska omgående. Augost räddas till livet med motgift. Finns det inget så fixar alkemisten detta.
Slutet gott allting gott! Länsherren sänder bud till sina grannar det vill säga adelsmän och länsherrar runt hans eget län. Dessa ombeds komma och delta som jury. Kan de inte komma får de sända ombud som får sköta saken men de måste vara adliga.
De vanliga busarna döms till galgen och de hängs vid Gamla fiskestugan. Ergyr om han överlevt har spelat en större roll i det hela döms att steglas. Men länsherren är nådig och det blir galgen för honom också. Dominita döms som förrädare och giftmördare. För att gett dåliga råd samt stöld, mord, mycket mycket mer. Hans ställning gör dock att han får avrättas med svärd och hans svåger länsherren får hans egendomar såväl fast som lös.
Folk som rånats kan höra av sig till länsherren om kompensation. Skattefrihet utlovas nästa år som plåster på såren för de som tagits ut, sedan finns det nästan ingenting att beskatta för tillfället.
Rollpersonerna får 150 guldmynt var av länsherren men också erbjudande att gå i dennes tjänst. Nahoj med sina vänner anser de har gjort sitt och de reser sin väg.
Viktiga Spelledarpersoner
Det är många inblandade så läs och studera noga ärade SL.
Aldoric Trilongo
Äldste sonen till länsherren. Vän till rollpersonerna.
Ålder: 21
Svärdshand: Höger
Utseende: Blond, blå ögon.
Livsmål: Ridderlighet, rättvisa
STY 12 SMI 12 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 14
FYS 14 PSY 14 SB -
Administration/juridik 10, Första hjälpen 4, Läsa och skriva B5, Räkning B1, Områdeskännedom länet 6, Taktik 3, Slagsvärd 15, Medelstor sköld 15, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 15,
Fedrik Trilongo
Yngre son till länsherren. Fördriver tiden med smickelbräde samt dricka vin. Han är inte alkoholist, men är i farozonen.
Ålder: 18
Svärdshand. Höger
Utseende: Mörkhårig, bruna ögon uppnäsa som elaka personer säger ha ren röd nyans...
Livsmål: Spela smickelbräde och dricka vin
STY 11 SMI 14 KAR 11
STO 12 INT 12 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Administration/juridik 5, Läsa och skriva B3, Räkning B1, Områdeskännedom länet 7, Smickelbräde 12, Slagsvärd 13, Medelstor sköld 13, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 13
Bacinet med visir. Förstärkt ringbrynja som täcker hela kroppen.
Morbror Dominita De Rustoli
Äldre bror till länsherrens framlidna syster som var mor till hans söner. Hans plan är att ta över länet och sedan när han samlat ihop skatter och rikedom värva en här som kan besegra de andra länsherrarna i området. Han har planer och ambitioner, men har han förmågan?
Hans heraldiska vapen är fyra dubbelyxor i silver på blå bakgrund.
Ålder: 54
Svärdshand. Höger
Utseende: Begynnande flint, det mörka håret har fått grått i sig har ett kortklippt skägg och ganska stora öron.
Livsmål: Makt, egoism
STY 10 SMI 11 KAR 11
STO 11 INT 15 KP 12
FYS 12 PSY 13 SB -
Administration/juridik 15, Heraldik 8, Historia 8, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 12, Räkning B4, Smickelbräde 15, Lans 16, Långbåge 11, Medelstor sköld 16, Slagsvärd 16, Taktik 12,Tala jori B5, Överklasstil 17, Övertala 16, Smyga 12, Undre världen 14, Lyssna 13, Upptäcka fara 10, Orientering 12, Rida 16,
Kusin Augost den starke
Kusin på fädernet till Aldoric och Fedrik. Fattig släkting som fått anställning som befäl över vaktstyrkan. Urstark. Ingen dumbom men han styrka gör att ha ofta tänker med musklerna. Lite frustrerad att man inte ingriper mot rövare och skälmar men han lyder sina överordnade i detta fall sin kusin. Han är ganska tystlåten och introvert men inte om det blir strid.
Ålder: 22
Svärdshand. Höger
Utseende: Svart något lockigt hår, mörkbruna ögon något spetsig haka. Muskulös.
Livsmål: Stolthet
STY 17 SMI 12 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 13
FYS 13 PSY 17 SB -
Läsa och skriva B3, Områdeskännedom 8, Lans 15, Slagsvärd 15, Taktik 8, Medelstor sköld 15, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 15, Simma B1
Bacinet, förstärkt ringbrynja som täcker hela kroppen är den rustning han brukar använda.
Länsherren Bastione Trilongo
Ålder: 58
Svärdshand. Höger
Utseende: Yvigt skägg och mustasch som går i grått. Blå ögon. Mager på grund av fångenskapen.
Livsmål: Stolthet
STY 9 SMI 9 KAR 15
STO 12 INT 15 KP 10
FYS 10 PSY 13 SB -
Administration/juridik 18, Heraldik 18, Historia 9, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 17, Räkning B5, Smickelbräde 10, Lans 15, Långbåge 12, Medelstor sköld 15, Slagsvärd 15, Taktik 17,Tala jori B5, Överklasstil 18, Övertala 15, Upptäcka fara 11, Rida 15, Simma B3
Trotjänaren Reginalde
Ålder: 59
Svärdshand. Höger
Utseende: Yvigt skägg och mustasch som går i grått. Mörkblå ögon. (Lyckas man med ett finna dolda ting så kan man se att länsherren och trotjänaren är något lika i utseendet. Tillfällighet?)
Livsmål: Tjäna familjen
STY 11 SMI 9 KAR 15
STO 13 INT 15 KP 10
FYS 10 PSY 14 SB -
Administration/juridik 6, Heraldik 8, Historia 7, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 13, Räkning B2, Smickelbräde 11, Värdesätta generell 8, Slagsmål 7, Tala jori B5, Överklasstil 15, Övertala 12, Finna dolda ting 8, Provsmaka 15, Upptäcka fara 12, Fiska 12, Köra vagn 14, Rida 13, Simma B2
Alkemisten Lebohome
Ålder: 63
Svärdshand. Höger
Utseende: Begynnande flint, hår, mustasch och skägg vitt, gröna ögon.
Livsmål: Stolthet
STY 8 SMI 7 KAR 12
STO 10 INT 16 KP 10
FYS 10 PSY 14 SB -
Alkemi 17. Botanik 15, Drogkunskap 15, Hantverk matlagning B2, Läsa och skriva jori B4, Zoologi 8, Värdesätta generell 7, Dolk 6, Köpslå 8, Tala jori B5, Tala satenu B1, Provsmaka 9, Upptäcka fara 11, Rida 8, Simma B2, Överlevnad generell 6
Lärlingen Samon
Son till en köpman, tröttnade på det och sadlade om till alkemi.
Ålder: 28
Svärdshand. Höger
Utseende: Vit anka.
Livsmål: Kunskap
STY 9 SMI 15 KAR 9
STO 5 INT 15 KP 10
FYS 15 PSY 14 SB -
Alkemi 8, Botanik 10, Drogkunskap 8, Läsa och skriva jori B3, Områdeskännedom 8, Räkning B3, Kortsvärd 12, Lätt armborst 15, Slagsmål 9, Köpslå 8, Tala jori B5, Övertala 7, Klättra 8, Gömma sig 14, Smyga 10, Änterhake 7, Finna dolda ting 11, Provsmaka 8, Upptäcka fara 13, Simma B5, Sjökunnighet 12, Överlevnad generell 7
Ja vad är det för gift han har doppat skäktorna i? Det har styrka 30 så det är nog morsning och goodbye för den som träffas.
Nahoj de rättrådigas ledare
Hjälte, rättrådig, vad mer kan sägas?
Ålder: 28
Svärdshand. Höger
Utseende: Mörkhårig, nötbruna ögon
Livsmål: Rättvisa
Hjälteförmåga: Orädd
Hjältepoäng: 3
STY 13 SMI 15 KAR 19
STO 12 INT 15 KP 15
FYS 17 PSY 13 SB -
Administration/juridik 8, Heraldik 8, Historia 12, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 13, Räkning B2, Smickelbräde 8, Värdesätta generell 5, Bredsvärd 18, Långbåge 19, Medelstor sköld 13, Slagsmål 13, Taktik 9, Tala jori B5, Överklasstil 10, Övertala 15, Gömma sig 15, Förklädnad 16, Smyga 15, Finna dolda ting 10, Lyssna 13, Upptäcka fara 15, Orientering 12, Rida 16, Simma B4, Överlevnad generell 12, Rykte 2
Läderharnesk av yppersta kvalitet. Täcker armar och bål ABS3. Vapnen är heller inte det att förakta då de är gjorda av en mycket god smed. Bågen gör +1 i skada och Svärdet +1 i skada och BV+4.
De rättrådiga Julep, Salgot, Olhto & Ogemund
De är alla hjältetyper och osjälviska hedersknyfflar. De är 21-23 år gamla.
STY 13 SMI 13 KAR 11
STO 12 INT 13 KP 12
FYS 12 PSY 12 SB -
Läsa och skriva B2, Områdeskännedom 15, Bredsvärd 13, Medelstor sköld 13, Långbåge 13, Finna dolda ting 9, Upptäcka fara 11, Orientering 8, Rida 15, Överlevnad skog 10
Nitläder som täcker armar och bålen. Öppna hjälmar.
De har tillsammans med Nahoj traktens snabbaste hästar. De räknas som lätt stridstränad häst.
Ergyr
Dominita har en mellanhand med rövare och busar denne heter Ergyr och han har fått plats på slottet som hovmästare.
Ålder: 43
Svärdshand. Höger
Utseende: Lätt kutryggig, små hårtestar bakom öronen och vid nacken. Bruna ögon.
Livsmål: Rikedom, egoism
STY 9 SMI 10 KAR 9
STO 10 INT 14 KP 10
FYS 10 PSY 12 SB -
Drogkunskap 10, Läsa och skriva B3, Smickelbräde 9, Dolk 8, Bluff 8, Muta 9, Tala jori B4, Överklasstil 8, Övertala 12, Förklädnad 13, Undre världen 15, Provsmaka 12, Upptäcka fara 8, Rida 9
Slottets vakter. De är 32 stycken.
De är ganska passiva. Då de mest sitter och vaktar slottet. De ger sig sällan ut och då mest för att ta upp skatter och avgifter. Tycker taktiken att bara sitta och vakta är lite konstig men de lider ju heller ingen nöd.
STY 13 SMI 13 KAR 10
STO 12 INT 9 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Områdeskännedom 13, Kortsvärd 10, Medelstor sköld 10, Långbåge 10, Finna dolda ting 7, Upptäcka fara 9
Öppen hjälm, läderharnesk som skyddar bålen och armarna.
Busar. De är 14 stycken.
Från början är de fjorton om rollpersonerna decimerat några vid värdhuset får SL ha det i åtanke.
STY 12 SMI 11 KAR 9
STO 11 INT 9 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Bredsvärd 12, Slagsmål 8, Tala jori B4, Hasardspel 6, Undre världen 8, Rida 12
Tre har ringbrynja som skyddar bålen, tre har läderharnesk. Övriga ingen rustning alls.
Busar som vaktar den fångne länsherren 3 stycken.
Tuffare än sina kollegor. Förstår att de knappast kommer undan med livet i behåll om de fångas levande.
STY 14 SMI 11 KAR 8
STO 12 INT 8 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Dolk 8, Slagsmål 12, Stor träklubba 12, Tala jori B3, Hasardspel 9, Undre världen 8, Upptäcka fara 7
Värdhusvärden kallas ofta för Grisodlarn´då värdhuset heter ”Grisen och odlaren.” Heter egentligen Odokar.
Ålder: 37
Svärdshand. Höger
Utseende: Stor och tjock. Flintskallig, bruna ögon.
Livsmål: Kärlek till sin familj. Sonen heter Bado och frun Iulihana.
STY 10 SMI 9 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 12
FYS 10 PSY 12 SB -
Administration/juridik 5, Hantverk matlagning B3, Hantverk bryggning B3, Läsa och skriva jori B3, Områdeskännedom 15, Värdesätta generell 7, Slagsmål 5, Köpslå 12, Tala jori B4, Övertala 13, Provsmaka 12, Köra vagn 8, Rida 7
Övriga
Slottet har en personal på 20 personer förutom hovmästaren och trotjänaren. Kock med fru och kökspojke, två skrivare, fem tjänare, en smed /hovslagare med fru med lärling, tre drängar och två pigor och en tvätt och sömmerska samt en ung pojke som är en slags springpojke och alltiallo.
Det är ganska trångt på slottet då vaktstyrkan ökats markant. Men man tränger i hop sig. Tre stridshästar och fem ridhästar samt två för drag och vagn finns samt fyra hundar och två katter. Några höns och två grisar som lever farligt lever också i Gråborg.
De flesta boende i länet är livegna bönder en mindre grupp självägande bönder samt en del hantverkare och köpmän. De är alla människor.
Slottet Gråborg
Namnet kommer förstås av de gråstenar, granit som använts för att bygga det. Det står på en kulle som är fem meter hög och omges av murar som är sju meter höga och 2.2 meter tjocka.. En port finns samt fyra torn. Själva slottet är fyra vångar högt men har också en källare. Två brunnar finns, varav en i källaren. Själva slottet är från dess topp ner till marken 22 meter och omkring 32 meter bred. Murarna är som tjockast 2.7 meter.
Förord
Detta enkla äventyr är tänkt att utspela i Jorpagna. Spelarna bör vara människor samt kunna behärska ridandes ädla konst och färdighet. Man kan låta en av de viktigaste spelledarpersonerna introduceras i ett tidigare äventyr så att rollpersonerna får chansen att lära känna honom. Jorpagna bör spelledaren läsa in sig på. SL får avgöra var länen ska ligga och deras namn. Länsherren är riksgreve. En något ovanlig titel som ligger mellan vanlig greve men under korfurste. Hans svåger har titel baron eller friherre. Ätten har rötterna i den äldre tiden, kejsartidens adel men fick sin ställning bekräftad på 530 efter Odo. länsherren med familj har som vapen en svart sparre på vit bakgrund. I sparrens mitt har man två svärd i guld korsade.
Det är ett ganska enkelt äventyr. Rollpersonerna och deras vän Aldoric märker att dennes far försvunnit. Det är dennes svåger som ligger bakom. Spelarna bör vara människor och kan rida. Några av spelledarpersonerna är mycket ädla och nobla och rollpersonerna bör kanske också vara goda och rättrådiga. Inget äventyr för mörkerhjältar eller cyniska hyrsvärd.
Det utspelas i Jorpagna som nämnts ovan. SL får välja själv var exakt och namn på länen kan denne få äran att skapa. Men det är inland och inte vid gräns till annat land eller vid kusten.
Äventyret börjar!
Rollpersonerna färdas till slottet Gråborg där Aldorics far regerar. Men vädret som är mulet övergå i regn och blåst. Man färdas vidare men sedan säger Aldoric att han vet att det finns ett värdhus i närheten. Man kan lika bra vänta där och kanske sova över natten. Värdhuset med namnet Grisen och odlaren ligger på hans familjs ägor så det blir nästan som hemma säger han. Sagt och gjort man ger sig av till värdhuset som ligger 20 minuters färd bort och man kliver in. Endast värden en stor tjock och skallig karl samt en vad som ser ut att vara en dräng som sitter för sig själv är den enda i rummet. Värden känner igen Aldoric och hälsar honom välkommen och säger att det måste vara minst två år sedan han såg honom. Värden kommer med öl och Aldoric säger att det ska serveras det bästa man har att erbjuda. Sonen till värden tar hand om hästarna.
Värden kommer tillbaka med en gryta som ser minst sagt oaptitlig ut. Aldoric frågar besviken om värden verkligen inte har något bättre men denne som ser generad ut säger att så är inte fallet. Senast jag var här var det fasan och vildsvin som bjöds säger Aldoric men värden som är röd om kinderna stammar fram att skatterna gör att han inte kan erbjuda något bättre. Vi kan knappast äta oss mätta säger värden och Aldoric säger att värden är något magrare än vad han minns honom som. Men skatter fortsätter sonen till länsherren. Jo sedan er far försvann har er bror Fedrik tagit över och han har ökat skatterna och även hittat på nya.
Aldroci blir förstås förvånad men också upprörd. Värdhusvärden försätter om än lite besvärad att tala: Kort efter ni gav er av så försvann er far. Han var en god herre och skatterna var måttliga. Men sedan försvann han bara. Först trodde vi att han rövats bort och någon skulle begära lösen för honom. Men ingenting har hörts. Aldoric lyssnar uppmärksammat men också med bestörtning. När värden fortsätter. Ja er bror tog över förstås och skatterna höjdes för att vi skulle har råd med en lösensumma. Sedan ökade han styrkan på slottet för att ingen skulle våga angripa när länsherren är borta. Men trots ökade skatter och mer knektar så har folk inte nytta av detta. Vakterna sitter på slottet och det gör er bror också. Rövare och tjuvar har börjat härja i trakten och ingen vågar sig ut på kvällarna längre. Ni ser själva det är bara ni och en gäst till här säger värden som titta upp och märker att den ende gästen som fanns innan rollpersonerna med Aldoric anlände är borta. Konstigt säger värden, ge sig av i detta oväder. Inte ens rövare och orcher är ute i sådant busväder.
Aldoric sitter tyst och fundersam, värden ger sig ut i köket och säger han ska ta fram det bästa vinet han har kvar för att fira att sonen till herr Bastione är tillbaka. Han kommer efter en stund och tar fram en ny flaska. Ni behöver inte betala någonting säger värden. Men ni kanske bör sova med vapnen vid er sida? Värden kommer med filtar och kuddar ty värdhuset består av ett rum med kök. Regnet ökar i styrka.
Efter en timme hörs det komma folk. Alla ger sig beredda och det låter trots regnet att det är vapen och rustningar som klirrar. En häst gnäggar och röster hörs. Dörren slås upp och sex beväpnade män stormar in. De har alla masker som täcker delar av ansiktet. Attack! ropar deras anförare och strid utbryter.
Striden håller på en kort stund då hästar hörs komma. Rätt som det är står en man vid dörröppningen och en av busarna ropar att det är Nahoj. Han anfaller denne som dock har fyra kamrater med sig. Busarna försöker fly. Rollpersonerna inser att de som kommit är vänner. Busarna försöker fly och de som inte kan strider till döds ty de vet vad som väntar, galge eller bödelsbilan. Nahoj bugar sig mot Aldoric och säger välkommen hem!
Mannen som var gäst på värdshuset smög iväg och varnade busarna. Värden i sin tur sände sin son Bado till Nahoj och bad denne komma. Värden som gömde sig i köket medan striden pågick kommer fram och presenterar Nahoj. Detta är mannen som hjälper oss vanliga dödliga. Han och hans män håller efter rövarna och packet. De gör det som er bror borde göra.
Skador ses över men om ingenting livshotande inträffat så hämtar värden öl till alla och Nahoj berättar att han är en adelsman från Jorgund. Yngste son till en man som har fjorton söner och till detta tre döttrar, skrattar han. Han kom till trakten för ett år sedan och såg hur det var och beslöt göra något åt saken. Er bror har inte velat höra på mig och hans och din morbror säger han till Aldoric tycker jag överdriver. Men de motarbetar inte mig och mina män heller.
Nahoj med sina kamrater som kallas de rättrådiga ger sig av igen. Regnet börjar minska i styrka och Aldoric tycker ni ska ger er av om en halvtimme.
Regnet avtar och solen börjar titta fram bakom några moln. Efter några timmars färd, ty marken är gyttjig kommer ni fram till slottet Gråborg. Utkiken ser vem som kommer och porten öppnas. När ni rider in på borggården står tre män en äldre och två yngre och väntar. Min bror Fedrik, min kusin Augost och sist men inte minst min morbror presenterar Aldoric de tre. Sedan hoppar han av hästen och han och brodern faller i varandras armar. Bröderna talar enskilt några minuter innan rollpersonerna och övriga med Aldoric i spetsen går till det rum där länsherren har sina audienser. I egenskap av äldste son tar jag över säger Aldoric och hans bror accepterar, ja han ser rentav lättad ut. Min första befallning är att de skatter och pålagor som införts efter min fars försvinnande tas bort omedelbart.
Rollpersonerna visas till en sovsal där de ska bo när de är gäster. Tjänaren Reginalde som visar dem till rummet säger: Ja vi får hoppas det blir bättre tider nu. Unge herr Fedrik är nog en snäll människa, men (suck) han har nog inte det som krävs. Bara smickelbräde och vin i tankarna. Men nu ska allt bli bra. Det blir kvällsvard. Tjänaren som visade rollpersonerna till det rum de ska sova i kommer och hämtar dem och de leds till matsalen. Fedrik säger åt sin äldre bror att ta hedersplatsen men denne avböjer och säger att det är fars plats. Så länge fadern inte är bevisad död så är platsen hans. Den yngre säger att det är väl talat och sveper en bägare vin till fadern och broderns ära.
Det är bara Aldoric med familj som är med vid matbordet samt rollpersonerna. Om Aldoric eller någon av rollpersonerna frågar om att rövare och andra laglösa härjar säger Dominita att det är delvis sant men folket överdriver för att de ska slippa betala skatt. Så har det alltid varit. Om någon påpekar att man har skaffat fler vakter på slottet så säger Fedrik att man måste tänka på säkerheten. Viktigaste är att slottet kan försvaras inte sant morbror och denne nickar. Denne tillägger att det är för säkerheten vi höjt skatterna så vi kan försvars oss samt förstås för att kunna betala en lösensumma för min käre svåger min framlidna systers make om det skulle behövas. Men då Aldoric är här så kanske det som bestämts om sänkning av skatterna en god idé. Nu när familjen är enad och samlad är vi starkare än någonsin. Men låt oss tala om något annat denna kväll. Dominita och även Augost börjar fråga om de äventyr rollpersonerna varit med i. Febrik som tittar djupt i botten på sin bägare ägnar det hela ingen större intresse om nu ingen börjar prata om smickelbräde för å lyssnar och talar han. Aldoric tystnar under middagen och säger sig behöva vila och går sin väg. Hans morbror insisterar på att vara en så god värd som möjligt och säger åt en tjänare att be den unga flickan komma och sjunga för oss. Sagt och gjort den unga kommer och sjunger och hon sjunger vackert. Ferbik vill spela sitt älskade brädspel och kusinen vill om någon är en riktig krigartyp prata krig och vapen. Kvällen blir sen.
Om kvällen blir sen så blir uppvaknandet tidigt. Reginalde knackar på hos rollpersonerna och säger fort kom med mina herrar herr Aldoric är sjuk! Han har med sig en fackla och ni beger er till hans herres sovrum. Han viskar att ni ska vara tysta. Aldoric ligger i sin säng han är mycket blek men kan tala: Fort vänner, ta mig härifrån. Jag är förgiftad. Sedan svimmar han av. Vi tar honom till de rättrådigas läger säger tjänaren. Fort. Vi vet inte vem eller vilka som är vänner eller fiender så vi måste ge oss av meddetsamma.
De två starkaste eller om någon är urstark får ta med den sjuke och bära denne. Tjänaren visar vägen. Någon vakt ser att slottets herre är sjuk men ler bara och säger lite för mycket vin till sällskapet. Reginalde tar när man kommer ner på borggården och visar en kärra som står fylld med hö. Ta och spänn fats hästarna så tar jag och kör. Jag är bra på att köra vagnar och kärror. Rollpersonerna selar sina hästar och spänner för vagnen. Sedan ger ni er av mot porten och Reginalde säger till vakten som kommer fram att herrarna ska ge sig ut att jaga. Denne frågar om det inte är väl tidigt men trotjänaren säger att man ska aldrig ifrågasätta en order, det vet jag efter fyrtioåtta år här på slottet. Vakten ler och ger order om att porten ska öppnas. Cirka tio minuter efter att rollpersoner med tjänare och förgiftad vän lämnat slottet hörs en alarmklocka och någon blåser i ett horn. Man skyndar på och färdas en halvtimme. De har ont om hästar på slottet säger Reginalde, de har inte så många ryttare men man kan aldrig vara helt säker. Bäst vi ger oss av till de rättrådiga jag vet var de håller hus.
De rättrådiga håller till i en gammal ruin. Troligen något gammalt kloster som Odos lärjungar byggde, men om det var folk med en annan inriktning av lysande vägen eller om det var folk av annan tro som förstörde det för 215 år sedan vet ingen med säkerhet. Hur som helst, ruinen är bortglömd av de flesta och den är övervuxen av växter och träd. Här har de rättrådiga tagit sin boning. Nahoj med två av sina vänner kommer fram ur ett buskage. Han hälsar på Reginalde som tycks känna honom väl. Då han inser att Aldoric är förgiftad säger han till rollpersonerna att genast bege sig till alkemisten Lebohome. Hade själv velat följa med men han är inte vän till mig säger han. Reginalde vill inte lämna sin unge herre så rollpersonerna får ge sig iväg. Insisterar rollpersonerna att någon ska följa med säger en pojke att han kan visa vägen. Det är sonen till värdhusvärden.
Resan till alkemisten går fort, efter en och en halv timme är man framme. Denne bor i en stuga i skogen. En vakthund varnar dock och en anka kommer ut med ett armborst. Om någon frågar pojken om denne är alkemisten skrattar ha bara och säger att nej det är det inte men det är hans lärjunge. Goddag värdhusspoling säger ankan som har en pipa i näbben. Goddag söndagsmiddag svarar denne glatt. Är mäster Lebohome hemma? Han håller på med ett experiment och får inte störas, säger ankan. Jag har lyckats hör en röst inifrån stugan. Jag har lyckats. Jag har uppfunnit ett helt nytt vin!
Alkemisten är inte vän av Nahoj. Han säger det själv. Nahoj ogillar denne då alkemisten sålt både det ena och det andra till den som betalar. Men botemedel har han till de flesta gifter och han går med på att skänka bort motgift om någon berättar att det är länsherrens äldste son. Ty honom vill han stå på god fot med. Om rollpersonerna vill ha någon drog eller alkemist preparat får spelledaren själv välja vad han har i lager och vad priset är. Men det är bråttom, varenda sekund är dyrbar för den förgiftade. Blir någon hotfull tar Samon ty det heter ankan och säger lugnt medan han blåser rök att hans skäktor är väl inoljade med gift och den som bråkar är död på tre sekunder.
Tillbaka igen hos de rättrådiga blir den förgiftade snart frisk. Efter en dags vila efter motgiftet intagits är han på benen. Krigsråd följer och den tillfrisknade tar till orda. Någon på slottet var det som låg bakom. Men vem? Om någon säger hans brors namn så skakar han på huvudet. Bror min har ett svagt huvud och är lite väl förtjust i vin. Jag tror inte han kan ha legat bakom. Han tyckte ju rentav att det var bra att jag om hem så han slapp ta ansvar för länet. Om hans morbror nämns så säger han ja kanske det. Han är rik. Han har inga egna ägor som är så där väldans imponerande men han har pengar. Han har inga egna barn och alltid sagt att vi är nästan som hans egna. Om kusinen säger han blott att vår kusin alltid varit den mest präktige av oss alla i släkten. Han är ”soldaten” i familjen och skulle aldrig kunna ljuga och aldrig vara så nedrig att han skulle nedlåta sig till giftmord.
Alla sitter och funderar på hur man ska ta reda på vem som är skyldig. Nahoj kommer förstås med det första förslaget som nog också är det bästa. (Om någon spelare kommer på en riktig snilleblixt så använd det förslaget ärade SL.) Planen är enkle. Man ska t sig till slottet en natt. Sedan skjuter man en pil mot det rum Fedrik har som sitt sovrum. Oavsett om det är stängt eller inte så lär denne märka om en pil kommer farande. På denna pil ska ett meddelande fästas. Där ska stå att brodern är vid liv men mycket sjuk av gift. Men en alkemist kan rädda hans liv om en summa på 1000 guldmynt kommer till denne alkemist fortast möjligt. Men då giftmördaren tros finnas på slottet måste allt ske i hemlighet. Sedan pilen avfyrats har brodern 24 timmar på sig. Allt undertecknad av Aldoric. Var man ska mötas? Jo på platsen vi brukade leka som barn och där vi begravde kungen av Trakorisens skatt när vi var små.
Sagt och gjort. Rollpersonerna och Nahoj beger sig till slottet en natt. Som vanligt är det inga patruller eller annat ute. Men man tar inga risker. Den lilla gruppen har fått noga instruktioner vilket rum brodern sover i. Man har tur ty regnet som rasade för några dagar sedan är borta och istället har det blivit varm och kvalmigt. Fönsterluckorna är öppna och pilen sänds iväg. Misslyckas det så har Nahoj ett brev till att fästa på en pil men det finns risk att någon upptäcker brevet. (I värsta fall får den tappre hjälten offra ett HP för att pilen ska komma rätt.)
Platsen där ”kungen av Trakorisens skatt” begravdes när bröderna var små ligger är bakom en kulle nordöst om slottet och norr om den plats de rättrådiga har som läger. Aldoric är frisk och återställd så han och rollpersonerna ger sig av dit. Sedan väntar man. Väntan tar tid och det är kanske inte helt förvånade om någon börjar tvivla på brodern. Kanske rollpersonerna har vapnen redo eller hästarna klara om man behöver fly? Till slut kommer dock Fedrik. Han är klädd i rustning och har sin stridshäst med sig men också två stora säckar över sadeln. När han ser sin bror komma fram bakom ett buskage frågar han glatt överraskad: Är inte du sjuk?
Bröderna samtalar och rollpersonerna likaså. Den yngre av bröderna upprepar om och om igen att han är oskyldig och lojal och alla tror honom. Men vem är då giftblandaren?
Om ingen av rollpersonerna kommer på någon riktig snilleblixt tar Nahoj fram ett förslag. Fedrik red ut för att han trodde broderns liv kunde räddas. Men han blev rånad av de rättrådiga. Fedrik menar nu på att Nahoj är den skyldige och han ska inte vila förrän denne är död och hans huvud sätts upp ovanför slottets port. När den yngre brodern anser Nahoj är skurken och mördaren kanske den riktige röjer sig på något vis? Vidare ska Fedrik säga att han ska ut och leta. Han ger sig inte förrän han lyckats. Vakterna och de andra på slottet ska stanna där så ingen vågar anfalla. Han svär att hämnas. Aldoric påpekar att brodern spelar ett högt spel. Kanske mördaren slår till igen. Men den yngre säger att nu får det vara slut med vin och brädspel. Nu ska han visa att han är en sann riddersman värdig sina sporrar. Fedrik rider hem till slottet. Nahoj säger innan han reser att han och hans män ska försöka vaka över honom och rollpersonerna kan hjälpa till. Rollpersonerna får följa efter på avstånd och hålla sig i närheten av slottet. Man har även gjort upp att om Fedrik blir förföljd eller misstänker någon är efter honom ska han ta sig till de rättrådigas läger.
Fedrik tar och meddelar sin morbror och kusin att brodern är död och han ska hämnas. Han byter om och tar med sin utrustning och lovar att inte vila förrän hämnden är utkrävd. Efter han varit hemma några timmar rider han ut. Knappt en kvart efteråt kommer en grupp ryttare alla klädda som de som anföll vid värdhuset ridande efter honom.
Fedrik ser detta och rider mot de rättrådigas läger, rollpersonerna fördöljer busarna och dessa hamnar däremellan.
Om någon lyckas med finna dolda ting så känner man igen hovmästaren trots att han är maskerad som de andra.
Medan detta sker tar Dominita och bjuder Augost på en bägare. Denne märker att något inte är som det ska och säger att han blivit förgiftad. Dominita ger sig av och säger att han ska hämta motgift. Istället reser han till den plats där hans svåger länsherren är fången.
Busarna som fångas mellan de rättrådigas pilar och rollpersonerna som kommer bakom dem ger upp ganska fort. Stupar två eller mer för pilar så ger de andra upp ganska fort. Om Ergyr inte stupat så försöker han förgäves få de andra att strida vidare men han ger sig snart om inte någon rollperson ger honom ett banesår.
Med löfte om att få sin liv sparade så berättar busarna att deras ledare är Ergyr men att denne tar order av en mäktig men för dem okänd adelsman. Man misstänker att det är länsherrens svåger och brödernas morbror. Ergyr om han överlevt är livrädd och går med på att berätta allt. Om han inte gjort detta så säger busarna att de tror länsherren är vid liv och bevakas vid Gamla fiskestugan. Ett förfallet stenhus vid den lilla sjön norröver. (På grund av att sjöns vatten sinat har det blivit mer och mer träsk och man fiskar inte längre där. Fången har flyttats runt några gånger i sin fångenskap men man brukar ha honom fängslad just vid denna plats.)
Bröderna och rollpersonerna som SL får se till ha överlevt ger sig av för att frige länsherren, de övriga stannar och tar busarna som fångar. Färden sker händelselöst. Gamla fiskestugan har rasat ihop och det enda som finns kvar är ett stenhus två våningar högt. Tre busar vaktar på undervåningen. Blött och geggigt är det runt ruinen men det är inte värre än att man kan ta sig fram. En bonus är att man blir nästan ljuslös i leran. De sitter och spelar tärning vid ett bord. De har med tiden slappat med bevakningen så de väntar inte att någon skall komma. De överraskas men griper snabbt till vapen och de strider tills de inte kan stå upp. Länsherren är på övervåningen. Han är i ett rum med en liten sång och har en boja runt högerhanden. Han jublar va glädje när sönerna kommer.
Dominita anländer strax. Han har tagit en omväg för att skaka av sig eventuella förföljare men hans häst har trampat snett och haltar. Han kommer med den hållande i tyglarna. Rollpersonerna eller någon SLP ser honom. Länsherren ropar att ta honom levande. Dominita inser att spelet är förlorat och ger sig ganska omgående. Augost räddas till livet med motgift. Finns det inget så fixar alkemisten detta.
Slutet gott allting gott! Länsherren sänder bud till sina grannar det vill säga adelsmän och länsherrar runt hans eget län. Dessa ombeds komma och delta som jury. Kan de inte komma får de sända ombud som får sköta saken men de måste vara adliga.
De vanliga busarna döms till galgen och de hängs vid Gamla fiskestugan. Ergyr om han överlevt har spelat en större roll i det hela döms att steglas. Men länsherren är nådig och det blir galgen för honom också. Dominita döms som förrädare och giftmördare. För att gett dåliga råd samt stöld, mord, mycket mycket mer. Hans ställning gör dock att han får avrättas med svärd och hans svåger länsherren får hans egendomar såväl fast som lös.
Folk som rånats kan höra av sig till länsherren om kompensation. Skattefrihet utlovas nästa år som plåster på såren för de som tagits ut, sedan finns det nästan ingenting att beskatta för tillfället.
Rollpersonerna får 150 guldmynt var av länsherren men också erbjudande att gå i dennes tjänst. Nahoj med sina vänner anser de har gjort sitt och de reser sin väg.
Viktiga Spelledarpersoner
Det är många inblandade så läs och studera noga ärade SL.
Aldoric Trilongo
Äldste sonen till länsherren. Vän till rollpersonerna.
Ålder: 21
Svärdshand: Höger
Utseende: Blond, blå ögon.
Livsmål: Ridderlighet, rättvisa
STY 12 SMI 12 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 14
FYS 14 PSY 14 SB -
Administration/juridik 10, Första hjälpen 4, Läsa och skriva B5, Räkning B1, Områdeskännedom länet 6, Taktik 3, Slagsvärd 15, Medelstor sköld 15, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 15,
Fedrik Trilongo
Yngre son till länsherren. Fördriver tiden med smickelbräde samt dricka vin. Han är inte alkoholist, men är i farozonen.
Ålder: 18
Svärdshand. Höger
Utseende: Mörkhårig, bruna ögon uppnäsa som elaka personer säger ha ren röd nyans...
Livsmål: Spela smickelbräde och dricka vin
STY 11 SMI 14 KAR 11
STO 12 INT 12 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Administration/juridik 5, Läsa och skriva B3, Räkning B1, Områdeskännedom länet 7, Smickelbräde 12, Slagsvärd 13, Medelstor sköld 13, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 13
Bacinet med visir. Förstärkt ringbrynja som täcker hela kroppen.
Morbror Dominita De Rustoli
Äldre bror till länsherrens framlidna syster som var mor till hans söner. Hans plan är att ta över länet och sedan när han samlat ihop skatter och rikedom värva en här som kan besegra de andra länsherrarna i området. Han har planer och ambitioner, men har han förmågan?
Hans heraldiska vapen är fyra dubbelyxor i silver på blå bakgrund.
Ålder: 54
Svärdshand. Höger
Utseende: Begynnande flint, det mörka håret har fått grått i sig har ett kortklippt skägg och ganska stora öron.
Livsmål: Makt, egoism
STY 10 SMI 11 KAR 11
STO 11 INT 15 KP 12
FYS 12 PSY 13 SB -
Administration/juridik 15, Heraldik 8, Historia 8, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 12, Räkning B4, Smickelbräde 15, Lans 16, Långbåge 11, Medelstor sköld 16, Slagsvärd 16, Taktik 12,Tala jori B5, Överklasstil 17, Övertala 16, Smyga 12, Undre världen 14, Lyssna 13, Upptäcka fara 10, Orientering 12, Rida 16,
Kusin Augost den starke
Kusin på fädernet till Aldoric och Fedrik. Fattig släkting som fått anställning som befäl över vaktstyrkan. Urstark. Ingen dumbom men han styrka gör att ha ofta tänker med musklerna. Lite frustrerad att man inte ingriper mot rövare och skälmar men han lyder sina överordnade i detta fall sin kusin. Han är ganska tystlåten och introvert men inte om det blir strid.
Ålder: 22
Svärdshand. Höger
Utseende: Svart något lockigt hår, mörkbruna ögon något spetsig haka. Muskulös.
Livsmål: Stolthet
STY 17 SMI 12 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 13
FYS 13 PSY 17 SB -
Läsa och skriva B3, Områdeskännedom 8, Lans 15, Slagsvärd 15, Taktik 8, Medelstor sköld 15, Tala jori B4, Överklasstil 10, Rida 15, Simma B1
Bacinet, förstärkt ringbrynja som täcker hela kroppen är den rustning han brukar använda.
Länsherren Bastione Trilongo
Ålder: 58
Svärdshand. Höger
Utseende: Yvigt skägg och mustasch som går i grått. Blå ögon. Mager på grund av fångenskapen.
Livsmål: Stolthet
STY 9 SMI 9 KAR 15
STO 12 INT 15 KP 10
FYS 10 PSY 13 SB -
Administration/juridik 18, Heraldik 18, Historia 9, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 17, Räkning B5, Smickelbräde 10, Lans 15, Långbåge 12, Medelstor sköld 15, Slagsvärd 15, Taktik 17,Tala jori B5, Överklasstil 18, Övertala 15, Upptäcka fara 11, Rida 15, Simma B3
Trotjänaren Reginalde
Ålder: 59
Svärdshand. Höger
Utseende: Yvigt skägg och mustasch som går i grått. Mörkblå ögon. (Lyckas man med ett finna dolda ting så kan man se att länsherren och trotjänaren är något lika i utseendet. Tillfällighet?)
Livsmål: Tjäna familjen
STY 11 SMI 9 KAR 15
STO 13 INT 15 KP 10
FYS 10 PSY 14 SB -
Administration/juridik 6, Heraldik 8, Historia 7, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 13, Räkning B2, Smickelbräde 11, Värdesätta generell 8, Slagsmål 7, Tala jori B5, Överklasstil 15, Övertala 12, Finna dolda ting 8, Provsmaka 15, Upptäcka fara 12, Fiska 12, Köra vagn 14, Rida 13, Simma B2
Alkemisten Lebohome
Ålder: 63
Svärdshand. Höger
Utseende: Begynnande flint, hår, mustasch och skägg vitt, gröna ögon.
Livsmål: Stolthet
STY 8 SMI 7 KAR 12
STO 10 INT 16 KP 10
FYS 10 PSY 14 SB -
Alkemi 17. Botanik 15, Drogkunskap 15, Hantverk matlagning B2, Läsa och skriva jori B4, Zoologi 8, Värdesätta generell 7, Dolk 6, Köpslå 8, Tala jori B5, Tala satenu B1, Provsmaka 9, Upptäcka fara 11, Rida 8, Simma B2, Överlevnad generell 6
Lärlingen Samon
Son till en köpman, tröttnade på det och sadlade om till alkemi.
Ålder: 28
Svärdshand. Höger
Utseende: Vit anka.
Livsmål: Kunskap
STY 9 SMI 15 KAR 9
STO 5 INT 15 KP 10
FYS 15 PSY 14 SB -
Alkemi 8, Botanik 10, Drogkunskap 8, Läsa och skriva jori B3, Områdeskännedom 8, Räkning B3, Kortsvärd 12, Lätt armborst 15, Slagsmål 9, Köpslå 8, Tala jori B5, Övertala 7, Klättra 8, Gömma sig 14, Smyga 10, Änterhake 7, Finna dolda ting 11, Provsmaka 8, Upptäcka fara 13, Simma B5, Sjökunnighet 12, Överlevnad generell 7
Ja vad är det för gift han har doppat skäktorna i? Det har styrka 30 så det är nog morsning och goodbye för den som träffas.
Nahoj de rättrådigas ledare
Hjälte, rättrådig, vad mer kan sägas?
Ålder: 28
Svärdshand. Höger
Utseende: Mörkhårig, nötbruna ögon
Livsmål: Rättvisa
Hjälteförmåga: Orädd
Hjältepoäng: 3
STY 13 SMI 15 KAR 19
STO 12 INT 15 KP 15
FYS 17 PSY 13 SB -
Administration/juridik 8, Heraldik 8, Historia 12, Läsa och skriva jori B4, Områdeskännedom 13, Räkning B2, Smickelbräde 8, Värdesätta generell 5, Bredsvärd 18, Långbåge 19, Medelstor sköld 13, Slagsmål 13, Taktik 9, Tala jori B5, Överklasstil 10, Övertala 15, Gömma sig 15, Förklädnad 16, Smyga 15, Finna dolda ting 10, Lyssna 13, Upptäcka fara 15, Orientering 12, Rida 16, Simma B4, Överlevnad generell 12, Rykte 2
Läderharnesk av yppersta kvalitet. Täcker armar och bål ABS3. Vapnen är heller inte det att förakta då de är gjorda av en mycket god smed. Bågen gör +1 i skada och Svärdet +1 i skada och BV+4.
De rättrådiga Julep, Salgot, Olhto & Ogemund
De är alla hjältetyper och osjälviska hedersknyfflar. De är 21-23 år gamla.
STY 13 SMI 13 KAR 11
STO 12 INT 13 KP 12
FYS 12 PSY 12 SB -
Läsa och skriva B2, Områdeskännedom 15, Bredsvärd 13, Medelstor sköld 13, Långbåge 13, Finna dolda ting 9, Upptäcka fara 11, Orientering 8, Rida 15, Överlevnad skog 10
Nitläder som täcker armar och bålen. Öppna hjälmar.
De har tillsammans med Nahoj traktens snabbaste hästar. De räknas som lätt stridstränad häst.
Ergyr
Dominita har en mellanhand med rövare och busar denne heter Ergyr och han har fått plats på slottet som hovmästare.
Ålder: 43
Svärdshand. Höger
Utseende: Lätt kutryggig, små hårtestar bakom öronen och vid nacken. Bruna ögon.
Livsmål: Rikedom, egoism
STY 9 SMI 10 KAR 9
STO 10 INT 14 KP 10
FYS 10 PSY 12 SB -
Drogkunskap 10, Läsa och skriva B3, Smickelbräde 9, Dolk 8, Bluff 8, Muta 9, Tala jori B4, Överklasstil 8, Övertala 12, Förklädnad 13, Undre världen 15, Provsmaka 12, Upptäcka fara 8, Rida 9
Slottets vakter. De är 32 stycken.
De är ganska passiva. Då de mest sitter och vaktar slottet. De ger sig sällan ut och då mest för att ta upp skatter och avgifter. Tycker taktiken att bara sitta och vakta är lite konstig men de lider ju heller ingen nöd.
STY 13 SMI 13 KAR 10
STO 12 INT 9 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Områdeskännedom 13, Kortsvärd 10, Medelstor sköld 10, Långbåge 10, Finna dolda ting 7, Upptäcka fara 9
Öppen hjälm, läderharnesk som skyddar bålen och armarna.
Busar. De är 14 stycken.
Från början är de fjorton om rollpersonerna decimerat några vid värdhuset får SL ha det i åtanke.
STY 12 SMI 11 KAR 9
STO 11 INT 9 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Bredsvärd 12, Slagsmål 8, Tala jori B4, Hasardspel 6, Undre världen 8, Rida 12
Tre har ringbrynja som skyddar bålen, tre har läderharnesk. Övriga ingen rustning alls.
Busar som vaktar den fångne länsherren 3 stycken.
Tuffare än sina kollegor. Förstår att de knappast kommer undan med livet i behåll om de fångas levande.
STY 14 SMI 11 KAR 8
STO 12 INT 8 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -
Dolk 8, Slagsmål 12, Stor träklubba 12, Tala jori B3, Hasardspel 9, Undre världen 8, Upptäcka fara 7
Värdhusvärden kallas ofta för Grisodlarn´då värdhuset heter ”Grisen och odlaren.” Heter egentligen Odokar.
Ålder: 37
Svärdshand. Höger
Utseende: Stor och tjock. Flintskallig, bruna ögon.
Livsmål: Kärlek till sin familj. Sonen heter Bado och frun Iulihana.
STY 10 SMI 9 KAR 13
STO 13 INT 13 KP 12
FYS 10 PSY 12 SB -
Administration/juridik 5, Hantverk matlagning B3, Hantverk bryggning B3, Läsa och skriva jori B3, Områdeskännedom 15, Värdesätta generell 7, Slagsmål 5, Köpslå 12, Tala jori B4, Övertala 13, Provsmaka 12, Köra vagn 8, Rida 7
Övriga
Slottet har en personal på 20 personer förutom hovmästaren och trotjänaren. Kock med fru och kökspojke, två skrivare, fem tjänare, en smed /hovslagare med fru med lärling, tre drängar och två pigor och en tvätt och sömmerska samt en ung pojke som är en slags springpojke och alltiallo.
Det är ganska trångt på slottet då vaktstyrkan ökats markant. Men man tränger i hop sig. Tre stridshästar och fem ridhästar samt två för drag och vagn finns samt fyra hundar och två katter. Några höns och två grisar som lever farligt lever också i Gråborg.
De flesta boende i länet är livegna bönder en mindre grupp självägande bönder samt en del hantverkare och köpmän. De är alla människor.
Slottet Gråborg
Namnet kommer förstås av de gråstenar, granit som använts för att bygga det. Det står på en kulle som är fem meter hög och omges av murar som är sju meter höga och 2.2 meter tjocka.. En port finns samt fyra torn. Själva slottet är fyra vångar högt men har också en källare. Två brunnar finns, varav en i källaren. Själva slottet är från dess topp ner till marken 22 meter och omkring 32 meter bred. Murarna är som tjockast 2.7 meter.