Spindelkonungens pyramid?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
skaraborgarn
Erebosisk Köpman
Inlägg: 381
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av skaraborgarn » 2019-09-26 12:56

Ja var ligger egentligen denna mytomspunna plats?

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-09-26 14:21

Ett förslag som lagts fram här är ökenområden i Efaro på norra Soluna.

(Flyttade hit tråden från Länder & Platser)

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-09-27 09:07

Jag tänkte göra en Spindelkonungens pyramid Redux innan Arfert släppte sin variant till Fantasy! Tanken var att placera pyramiden i Samkarnas djungler istället för i någon solunsk öken. Jag ville ha en lång, svettig skattletarexpedition á la den försvunna staden Z, El Dorado, etc, med skyttegravsfot, jättelika minörspindlar och kannibalstammar.

skaraborgarn
Erebosisk Köpman
Inlägg: 381
Blev medlem: 2019-05-25 09:34
Ort: Skaraborg

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av skaraborgarn » 2019-09-30 11:41

Nytt äventyr:

Från södern kommer bud att åter har spindelryttare setts. De kommer stormande och plundrar. Inte sedan den mytiske spindel kungens dagar har spindelryttare skådats i Ereb Altor.

Men de är farliga motståndare. Dödar man ryttaren springer spindeln runt på egen hand och dödar och förstör och ingen har kontroll över den.
Innan man vet hur man bäst ska besegra dessa motståndare beslutar man sig för att sända fram de trupper som kan offras. Och bland dessa finns RP...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-09-30 21:52

Grisodlar'n skrev:
2019-09-27 09:07
Jag tänkte göra en Spindelkonungens pyramid Redux innan Arfert släppte sin variant till Fantasy! Tanken var att placera pyramiden i Samkarnas djungler istället för i någon solunsk öken. Jag ville ha en lång, svettig skattletarexpedition á la den försvunna staden Z, El Dorado, etc, med skyttegravsfot, jättelika minörspindlar och kannibalstammar.
Kom du längre än till bara tanken?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-02 00:06

birkebeineren skrev:
2019-09-30 21:52
Grisodlar'n skrev:
2019-09-27 09:07
Jag tänkte göra en Spindelkonungens pyramid Redux innan Arfert släppte sin variant till Fantasy! Tanken var att placera pyramiden i Samkarnas djungler istället för i någon solunsk öken. Jag ville ha en lång, svettig skattletarexpedition á la den försvunna staden Z, El Dorado, etc, med skyttegravsfot, jättelika minörspindlar och kannibalstammar.
Kom du längre än till bara tanken?
Jo, en aningen längre. Lite layout, en hexagonkarta över Samkarna, lite struktur, slumpmöten i t ex djunglerna (kapitlet Inferno i smaragd), själva intrigen som startar i Khadez, Morëlvidyn och den rivaliserande expeditionen, lite anteckningar kring olika stammar, ett skissartat kapitel jag har valt att kalla Guden i trädet där man får möta en fientlig stam som dyrkar en onaqui, Onuak, Nattflygaren.


Bild

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-10-02 09:31

En ganska lång bit verkar det som. :) Vad sägs om att fortsätta, med hjälp om det behövs?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-02 13:59

birkebeineren skrev:
2019-10-02 09:31
En ganska lång bit verkar det som. :) Vad sägs om att fortsätta, med hjälp om det behövs?
Jo, det skulle kunna funka med hjälp, Jag håller ju på att fila på en rad engelska CoC-scenarion också, men jag har gott om tid iallafall. Vi skulle kunna använda den här tråden till att spåna lite fritt kring materialet.

Jag börjar med några tankar, inspiration, kladd och namn på några stammar i Morginnerskogens ångande djungler:

Användbara ord, termer & inspiration
Tropisk regnskog, molnskog (dimskog), strata, ett pärlband av små höljor (djupt ställe i å eller flod), förenade av grundare vatten, vassruggar, göl, lagun, Cashibostammen i Sydamerika (kannibaler), exo- och endokannibalism, förkrympta huvuden, pygméer, zapotecindianerna i Oaxaca, mayaindianernas Camazotz (the death bat), Tzotzilfolket, Popol Vuh, Chilam Balam, Duende, Morcegos, Copan Coma zotz, Han-som-flyger-om-natten, Nattflygaren, Takalik Abaj, “Place of the Standing Stones”, Yamdus glömda smaragdgruvor


Corazastammen
Kannibaler som praktiserar både endokannibalism och exokannibalism. De är välkända för sina krympta huvudtroféer. I huvudet anses själen finnas. Stammedlemmarna äter både fiender och sina döda släktingar, utom huvudet som de sparar. Framstående personers förkrympta skallar pryder ofta medicinmäns stavar, hyddor, etc. Stammen lurar ofta andra stammars jägare med falska djurläten för att sedan döda och äta dessa. Stammen är mycket fruktad i de sydliga regionerna av Morginnerskogen.

Biam-Borustammen
En försvinnande stam mest känd för dödsföraktande, bisarra mandomsprov som består av bungyjumping med lianer. De bor högt uppe i trädhyddor och har en väpnad konflikt med Corazastammen. De har viss byteshandel med krystiller.

Kudustammen
En stam som mer eller mindre klassas som ”civiliserad”. De är bosatta i Morginnerskogens nordröna utkanter, har influerats kraftigt av morëlvidyner och ser de övriga djungelfolken som underlägsna och primitiva. Kudustammen bär kläder i större utsträckning, bor i timrade långhus och gillar pråliga guldföremål. Deras hövding och tillika helige ledare, Baxutsarsarappa (Många fingrar/tår på stamspråket, 24 till antalet), har konverterat till en morëlvidynsk religion tillsammans med de flesta i stammen. De samarbetar ofta med slavjägare och bedriver dessutom sporadisk handel med ett par ankiska handelshus i Ankh-Kastellum.

Morumarstammen
Namnet betyder molnkrigarna. De är den mest dominerande stammen i närheten av Drakryggen. Ingen träder ostraffat in i deras höglänta domäner. Stammen är väktarna av en forntida högkultur. Det är oklart om de är kulturens direkta ättlingar eller om de enbart vävt in de mäktiga ruinspillrorna i sin egen mytologi. Stammens intrikata religion centreras kring tillbedjan av K’rbuz Kvul, Gamkonungen. Stammen praktiserar himmelsbegravningar i stil med de som förekommer i vår egen världs Tibet.

Onuakustammen
En mindre men mycket aggressiv stam som tillber den hemske fladdermusguden Onuak, Nattflygaren, i själva verket en onaqui. Stammen beskrivs i detalj i äventyrskapitlet Guden i trädet.


Har ni ett par stamförslag på lager så sätter jag det på pränt. Försök att ge dem någon slags särprägel så att de skiljer sig en aningen från stammarna ovan.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-10-02 22:42

Låter stämningsfullt och lovande. :)

Förslag till stammar:

Tir-Angistammen
Stam av kannibaler och huvudjägare likt Corazastammen. Vissa utvalda äter de dock inte själva utan offrar till sin gud Tupagon. Levande lämnas dessa fastbundna gåvor på heliga platser och med rituella danser lockas insektoider fram för att äta till gudens ära. Stammens framtid spås utifrån de kvarlämnade resterna av offergåvorna och huvudskallarna får sedan pryda stammens Tupagontempel.

Wazaristammen
Bebor kustområden i västra Morginnerskogen. Lever av fiske, jakt och fruktodling. Var tidigare en mycket talrik stam men är hårt trängda av fientliga stammar längre in i skogen, slavjägare från Morëlvidyn och insektoider från havet. Lever enligt stränga äreskodex som de enligt sina myter lärde av "en man från havet". Denna gudalika man skall återkomma i sina blänkande kläder och med sin stora båt för att rädda wazarierna från deras prövningar.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-03 02:54

birkebeineren skrev:
2019-10-02 22:42
Låter stämningsfullt och lovande. :)

Förslag till stammar:

Tir-Angistammen
Stam av kannibaler och huvudjägare likt Corazastammen. Vissa utvalda äter de dock inte själva utan offrar till sin gud Tupagon. Levande lämnas dessa fastbundna gåvor på heliga platser och med rituella danser lockas insektoider fram för att äta till gudens ära. Stammens framtid spås utifrån de kvarlämnade resterna av offergåvorna och huvudskallarna får sedan pryda stammens Tupagontempel.

Wazaristammen
Bebor kustområden i västra Morginnerskogen. Lever av fiske, jakt och fruktodling. Var tidigare en mycket talrik stam men är hårt trängda av fientliga stammar längre in i skogen, slavjägare från Morëlvidyn och insektoider från havet. Lever enligt stränga äreskodex som de enligt sina myter lärde av "en man från havet". Denna gudalika man skall återkomma i sina blänkande kläder och med sin stora båt för att rädda wazarierna från deras prövningar.
Kanon! Det där köper vi rakt av. :D

Jag har för övrigt gjort en nyversion av framsidan:

Bild

Formatet blir liggande A4 med 3 kolumner. Jag vet inte om vi kör med en pergamentbakgrund i stil med Felicien, eller mestadels vita sidor med lite färg här och där?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-03 11:11

Jag har fördelat händelser som kan ske under resan enligt miljötyper (t ex Städer, Skog [Morëlvidyn], etc). Här skulle jag behöva lite hjälp med spännande, små händelser som både kan förnöja eller fördröja. Strukturen ser ut i stil med det nedan. Vi börjar med stadsintermezzon då äventyret tar avstamp i staden Khadez:


Slumphändelser enligt terrängtyp
Text.

Stad

Text.

Allmosor (dag)
En skock på 2T6+2 tiggare börjar att obönhörligt hänga efter RPna. Det är smutsiga, trevande fingrar, klagotjut och höjda tiggarskålar överallt. Ger man dem pengar, dyker 1T10 nya tiggare upp. Stämningen blir lätt obehaglig.

Antastad
1T2+1 Råskinn antastar en yngre kvinna. Kvinnan kan vara Spåkvinna, Tjuv eller Äventyrarerska.

Avrättning (dag)
Tre tjuvar hängs på stortorget under massivt jubel. De hängda har knappt hunnit sluta sprattla, innan folk lägger beslag på deras skor.

Begravningsprocession

Sällskapet bevittnar ett tåg med med hundratals, rynkiga gråterskor, musikanter med gälla blåsinstrument och barn som strör blomblad för begravningsprocessionen där den vaggar fram i sakta mak. En ung ädling har dött.

Bygge
Ett byggnadsverk håller på att uppföras i staden. Det kan vara en stenbro, ett tempel, en mursektion eller liknande.

Falskeligen anklagad
Text.

Festival
Text. Mummer's play wikipedia? Svärdsdans? Mysteriespel?

Ficktjuvar
RPna blir utsatta för fickstöld av en Tjuv.

Gycklare
En grupp gycklare underhåller folkskarorna. Särdeles snikna och likgiltiga åskådare hånas högljutt medelst blottade skinkor och omges snabbt av irriterande jonglörer och mimare.

Krogslagsmål
Text.

Laxmoussen!
Hela sällskapet blir matförgiftat. 1T3+1 dagar går till spillo.

Lycksökare
1T6 Lycksökare vill delta i RPnas expedition. Det är 5/20 chans att en sådan SLP inte accepterar ett nej och antingen blir drygt efterhängsen eller senare sluter upp med den rivaliserande expeditionen.

Misshandel (kväll/natt)
1T3+1 Råskinn är i färd med att misshandla en tonåring när RPna dyker upp. Ynglingen är antagligen en Hantverkarlärling, Köpsven eller Skeppsgosse. Räddas han av RPna så erbjuder han sina tjänster eller vill slå följe med RPnas expedition.

Mord!
Någon i staden har blivit mördad på något mystiskt eller bestialiskt sätt.

Olycka (dag)
En bondes hökärra har vält, någon har fastnat under en vagn som vält, en person har blivit nedriden eller kastats av en skenande häst, en vintunna ur en last har sprungit läck, något tamdjur har dött (t ex en ko eller häst).

Portvaktsbekymmer
En gråhårig gammal bonde trakasseras av 1T3+1 Vakter vid stadsporten. Han har begett sig till staden för att sälja en kärra rotfrukter. Får han hjälp säljer han gärna till reducerat pris.

Rykten rörande rivalerna
Expedition 2 har varit i staden tidigare.

Rånförsök (kväll/natt)
Ett gäng skumma typer (RPnas antal + 3) börjar att hotfullt följa efter RPna om de beger sig iväg på egen hand. Skumrasket är lätt beväpnat (träklubbor, knivar, knogjärn och liknande. SLP-mall Råskinn) och försöker råna RPna så fort de vandrar någorlunda undanskymt.

Suput (kväll/natt)
En överförfriskad man har slocknat i rännstenen, bland spyor och avskräde. Det enda av värde mannen har på sig är ett par fina läderskor. Hjälper man istället hem fyllbulten så kommer hans familj att visa sin tacksamhet så långt de är kapabla, exempelvis med att bjuda på en varm måltid, en flaska kryddat vin och lite lokalt skvaller. Mannen är troligtvis en Hantverkare eller Krämare som i nyktert tillstånd kan ge RPna lite rabatt på sina varor.

Visitation
En grupp på 1T4+2 Vakter (t ex stadsvakter eller tempelvakter) beslutar sig för att visitera RPna. Eventuellt stöldgods eller kontraband försätter RPna i en prekär situation.

Övergiven grunka
En oxkärra vid vägkanten, en träkista som är gömd i en gränd, ett vagnshjul, en vintunna, en omkringvandrande åsna, någons svärd, etc. Ägaren syns inte till.


Här känner jag spontant att t ex Mäster Skaraborgarn borde kunna agera idéspruta med några korta stadsintermezzon. :D Men alla förslag välkomnas varmt!

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-10-04 10:34

Några förslag:

Pilgrimer
Pilgrimer från ett LV-land färdas öppet eller i hemlighet genom Morëlvidyn och kan behöva hjälp eller vill inte avslöjas som etinstrogna.

Slavrymlingar
RP möter några slavar som har rymt från sina ägare och behöver hjälp innan deras förföljare kommer ikapp. Slavarna kommer från samma land eller tillhör samma religion som någon av RP och vädjar speciellt till denna gemenskap.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-04 12:40

birkebeineren skrev:
2019-10-04 10:34
Några förslag:

Pilgrimer
Pilgrimer från ett LV-land färdas öppet eller i hemlighet genom Morëlvidyn och kan behöva hjälp eller vill inte avslöjas som etinstrogna.

Slavrymlingar
RP möter några slavar som har rymt från sina ägare och behöver hjälp innan deras förföljare kommer ikapp. Slavarna kommer från samma land eller tillhör samma religion som någon av RP och vädjar speciellt till denna gemenskap.
Toppen! Jag lägger till dem i stadsmötena. Förresten, är en lista som ovan bättre eller sämre än en slumpmötestabell? Det är kul att rulla på tabeller ibland. Vad tycker ni allihopa?

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6830
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av birkebeineren » 2019-10-05 16:47

Gör en tabell. Då kan den som vill slå tärningar göra det och den som vill välja fritt göra det, från samma tabell.

Angående lokaliseringen i Samkarna, du tänker dig altså att karavanstaden från orginaläventyret är staden Khazdez i Morëlvidyn och att Spindelkonungens pyramid ligger någonstans nere i Morginnerskogen, eventuellt helt borta vid Drakryggen i öster?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Spindelkonungens pyramid?

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-10-06 02:05

birkebeineren skrev:
2019-10-05 16:47
Gör en tabell. Då kan den som vill slå tärningar göra det och den som vill välja fritt göra det, från samma tabell.

Angående lokaliseringen i Samkarna, du tänker dig altså att karavanstaden från orginaläventyret är staden Khazdez i Morëlvidyn och att Spindelkonungens pyramid ligger någonstans nere i Morginnerskogen, eventuellt helt borta vid Drakryggen i öster?
Tanken var att två rivaliserande expeditioner skulle utgå från Khadez, ja. Själva pyramiden har jag inte placerat ännu, men den kanske ska ligga i de södra delarna av Morginnerskogen mot Juronaträsken, eller mitt inne i Morginnerskogen. Om den ligger nära Drakryggen skulle det inte vara lönt att färdas genom djunglerna. Däremot kan de uråldriga ruinerna som Morumarstammen vid Drakryggen anser vara heliga utgöra en rejäl "red herring". Dessa ruiner kan ju ha uppförts av någon urgammal serpenthögkultur elle likenande?

Skriv svar