Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren » 2018-10-03 08:50

Havsmanlands vapen: Ginstyckad i blått och silver med vågskura ett skepp i motsatta tinkturer*

*) Havsmanlands vapen är gammalt. Det är också omtvistad. Historiskt kan det spåras till den tidiga brandiska dynastin men vem som först bar vapnet är okänt. Det finns beskrivet men inte avbildat. Sen har olika illustratörer gjort olika tolkningar och numera råder två liknande men ändå motstridande versioner. Häroldshuset i Sterborg hävdar att ursprungligt är vapnet styckad i silver och blått men Häroldshuset i Pendon hävdar att korrekt återgivning är ett ginstyckad vapen i blått och silver. Båda är överens om en vågskura och ett skepp i motsatta tinkturer, om än i något olik modell avseende skeppstyp. Vid ett flertal tillfällen har häroldrar och andra lärde kommit upp från Lyceplan i Pendon för att övertyga häroldrarna i Sterborg om deras missförstånd. Häroldshuset här ligger intill Kartografiet i Sterborg och kartritarna brukar bistå sina grannar i dusterna och ge de sterborgianska vapenritarna övertaget gentemot besökarna från Lyceplan. Gränden mellan husen har fått namnet Bläckgränd efter debattörernas främsta vapen. Häroldrana från Sterborg vågar sig dock sällan ner till Pendon.

Sterborgs tolkning: viewtopic.php?p=40843#p40843

Pendons tolkning: viewtopic.php?p=40524#p40524

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2018-10-03 08:59

Ridmark

Vapen: Mot silver med en bård i svart två korsande svärd i svart
Befolkning: Losdiver, Echter, Ankor
Befolkningstäthet: Medel
Huvudstad: Bry
Hertig: Haldan Lejon
Välstånd: Fattigt (p.g.a. konflikt)
Platser: Brys fiskehamn, Koppargruvorna i Insakullarna
Övrigt: Ridmark lider under den pågående Hattfeldt-Mankor konflikten

Hertigdömet Ridmark är Kardiens minsta och ligger på södra sidan av Faltraxnäs. Landskapet är för det mästa lika platt som längre österut på Divra fast jorden har inte samma bördig här. Veteskördarna är ändå goda och beteshagarna stora. Den viktigaste tillgången är fisket och huvudstaden Bry har en av Kardiens största hamnar. Många ankor livnär sig på fisket. En ny källa till inkoster finns också. Ridmarks norra delar ligger i skuggan av Insakullarna där kopparfyndigheter nyligen gjorts. Gruvdriften är i sin linda och den lokale greve Mankor har flera prospektorexpeditioner uppe i bergen. Hertigdömet ligger i en del av det gamla Losdrivien och den egenrådiga befolkningen har alltid gjort Ridmark svårt att fullt ut kontrollera för den echtiska adeln. Detta i kombination med en sedan länge pågående konflikt mellan två grevefamiljer och en svag hertig har gjort att Ridmarks välstånd trots goda förutsättningar har halkat ner till fattigt. Förre hertigen var sjuklig och svag och hans son bara ett barn. Grundbygget och infrastrukturen finns, men utnyttjas dåligt.

Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark. Efter inbördeskriget slöts tårdrypande fred mellan de stridande och en ny hertig blev krönt i Grinfara. Vissa kunde dock inte begrava stridsyxan och en grannfejd rasar ännu mellan de två grevarna Hattfeldts av Bry och Mankor av Södra Insa. Baronerna under respektive greve tröttnade snabbt på att kivas och vägrar slåss på endera greves sida. Hertigarna Lejon har förbjudit ätterna att ta till vapen mot varandra och fejden har hållit sig till slagsmål och skadegörelse mellan de båda ätterna. Nuvarande Hertig Haldan Lejon är bara ett barn och har inte den pondus som hans förfäder hade och grevarna Hattfeldt-Mankor ser möjligheten att en gång för alla göra upp utan hertigens inblandning. Båda grevar laddar upp inför vad som kan bli ett nytt inbördeskrig om det inte stoppas.

Flyttas till en beskrivning av staden Bry:

Den befästa staden Bry. Hertigen har inget residens här. Staden styrs av en fogde, Greve Riddar Anser Hattfeldt. Stadsmuren är i tegel, men man har inte brytt sig om att putsa den på länge. Bry är hem för flera små ankhandelshus. Ankorna är en stor anledning till Brys uppgående ekonomi, men de har inge stol i stadens råd och ses som andra klassens medborgare. Bry har förhoppning att göra sig till fristad, men ännu har inget hänt.

Flyttas till en beskrivning av hertig Haldan Lejon:

Haldan Lejon. Hertigen med familj lever och styr från Lyrsjöhus där de även är baroner. Hertig Lejon är ett barn vars hertigdöme giriga adelsmän skor sig mer och mer. Modern, som är hertigens förmyndare blev galen av sorg när hennes man dog och är helt världsfrånvänd. Ätten Lejon fruktar att de kommer tappa makten om inget görs snarast.

Gjort några redigeringar av din text Jeb men försökt behålla det mesta av ordlydelsen. Vet inte om det blev bättre men avsikten är iallafall att beskrivningen blir mer lik övriga hertigdömen.

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-03 17:10

Ridmark

Vapen: Mot silver med en bård i svart två korsande svärd i svart
Befolkning: Losdiver, Echter, Ankor
Befolkningstäthet: Medel
Huvudstad: Bry
Hertig: Haldan Lejon
Välstånd: Fattigt (p.g.a. konflikt)
Platser: Brys fiskehamn, Koppargruvorna i Insakullarna
Övrigt: Ridmark lider under den pågående Hattfeldt-Mankor konflikten

Hertigdömet Ridmark är Kardiens minsta och ligger på södra sidan av Faltraxnäs. Landskapet är för det mesta platt som längre österut på Divra fast jorden är inte lika bördig här. Veteskördarna är ändå goda och beteshagarna stora. Den viktigaste tillgången är fisket och huvudstaden Bry har en av Kardiens största hamnar. Många ankor livnär sig på fisket. En ny källa till inkoster finns också i gruvor. De ligger i Ridmarks norra delar i skuggan av Insakullarna där kopparfyndigheter nyligen gjorts. Gruvdriften är i sin linda och den lokale greve Mankor har flera prospektorexpeditioner uppe i bergen. Hertigdömet ligger i en del av det gamla Losdrivien och den egenrådiga befolkningen har alltid gjort Ridmark svårt att fullt ut kontrollera för den echtiska adeln. Detta i kombination med en sedan länge pågående konflikt mellan två grevefamiljer och en svag hertig har gjort att Ridmarks välstånd trots goda förutsättningar har halkat ner till fattigt. Förre hertigen var sjuklig och svag och hans son bara ett barn. Grundbygget och infrastrukturen finns, men utnyttjas dåligt.

Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark. Efter inbördeskriget slöts tårdrypande fred mellan de stridande och en ny hertig blev krönt i Grinfara. Vissa kunde dock inte begrava stridsyxan och en grannfejd rasar ännu mellan de två grevarna Hattfeldts av Bry och Mankor av Södra Insa. Baronerna under respektive greve tröttnade snabbt på att kivas och vägrar slåss på endera greves sida. Hertigarna Lejon har förbjudit ätterna att ta till vapen mot varandra och fejden har hållit sig till slagsmål och skadegörelse. Nuvarande Hertig Haldan Lejon är omyndig och har inte den pondus som hans förfäder hade. Grevarna Hattfeldt-Mankor ser möjligheten att en gång för alla göra upp utan hertigens inblandning. Båda grevar laddar upp inför vad som kan bli ett nytt inbördeskrig om det inte stoppas.

Flyttas till en beskrivning av staden Bry:

Den befästa staden Bry. Hertigen har inget residens här. Staden styrs av en fogde, Greve Riddar Anser Hattfeldt. Stadsmuren är i tegel, men man har inte brytt sig om att putsa den på länge. Bry är hem för flera små ankhandelshus. Ankorna är en stor anledning till Brys uppgående ekonomi, men de har ingen stol i stadens råd och ses som andra klassens medborgare. Bry har förhoppning att göra sig till fristad, men ännu har inget hänt.

Flyttas till en beskrivning av hertig Haldan Lejon:

Haldan Lejon. Hertigen med familj lever och styr från Lyrsjöhus där de även är baroner. Hertig Lejon är ett barn vars hertigdöme giriga adelsmän skor sig mer och mer av. Modern, som är hertigens förmyndare blev galen av sorg när hennes man dog och är helt världsfrånvänd. Ätten Lejon fruktar att de kommer tappa makten om inget görs snarast.

Gjorde ytterligare lite textändring och rättade till lite stavfel. I övrigt är det bra.

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-03 17:11

Havsmanlands vapen: Ginstyckad i blått och silver med vågskura ett skepp i motsatta tinkturer*

*) Havsmanlands vapen är gammalt. Det är också omtvistad. Historiskt kan det spåras till den tidiga brandiska dynastin men vem som först bar vapnet är okänt. Det finns beskrivet men inte avbildat. Sen har olika illustratörer gjort olika tolkningar och numera råder två liknande men ändå motstridande versioner. Häroldshuset i Sterborg hävdar att ursprungligt är vapnet styckad i silver och blått men Häroldshuset i Pendon hävdar att korrekt återgivning är ett ginstyckad vapen i blått och silver. Båda är överens om en vågskura och ett skepp i motsatta tinkturer, om än i något olik modell avseende skeppstyp. Vid ett flertal tillfällen har häroldrar och andra lärde kommit upp från Lyceplan i Pendon för att övertyga häroldrarna i Sterborg om deras missförstånd. Häroldshuset här ligger intill Kartografiet i Sterborg och kartritarna brukar bistå sina grannar i dusterna och ge de sterborgianska vapenritarna övertaget gentemot besökarna från Lyceplan. Gränden mellan husen har fått namnet Bläckgränd efter debattörernas främsta vapen. Häroldrana från Sterborg vågar sig dock sällan ner till Pendon.

Sterborgs tolkning: viewtopic.php?p=40843#p40843

Pendons tolkning: viewtopic.php?p=40524#p40524
Mycket bra lösning!

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2018-10-03 18:10

Så att inga missförstånd uppstår. Jag känner på intet sätt mig förringad eller överkörd om ni går på Snibbens heraldik. Han är sjukt mkt mer påläst än vad jag är och jag uppskattar verkligen hans bidrag.

Sen tyckte jag iofs att tvåsköldslösningen var rolig och gav lite extra krydda.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-04 15:27

Så att inga missförstånd uppstår. Jag känner på intet sätt mig förringad eller överkörd om ni går på Snibbens heraldik. Han är sjukt mkt mer påläst än vad jag är och jag uppskattar verkligen hans bidrag.
Bra att du säger det. Jag delar den åsikten. Vad jag än skriver, så finns det ingen prestige i något. det fina med rollspelsvärdar är att officiellt material är allas och sedan står det var och en fritt att ändra privat.
Sen tyckte jag iofs att tvåsköldslösningen var rolig och gav lite extra krydda.
Tyckte också det var bra.

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-13 09:22

Grevinnan Hjärtas grevskap Yxudde. Hur många baroni består det av och skulle det vara möjligt att Hertig Stirzberg, genom sin fru i ett eller flera av dem? Frun är som bekant syster till hertig Dagge av Philmark.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2018-10-13 10:59

Det har blivit ett antall baronier i Yxudde men har inte helt fått ordning på det hela. Det finns dock plats att passa in Stirzberg i ett av dem. Västerhed baroni finns ledigt. Du tänker altså att hertig Leovin Stirzberg av Slättebo är baron här?

Skall försöka få klart mina skriverier om Yxudde snart.

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-13 11:22

birkebeineren skrev:Det har blivit ett antall baronier i Yxudde men har inte helt fått ordning på det hela. Det finns dock plats att passa in Stirzberg i ett av dem. Västerhed baroni finns ledigt. Du tänker altså att hertig Leovin Stirzberg av Slättebo är baron här?

Skall försöka få klart mina skriverier om Yxudde snart.
Det var inte meningen att stressa dig. 8)

Hertig Stirzberg har ett baroni i Philmark. Han har fått det genom sitt äktenskap med Hertig Dagges syster. Hertig Stirzberg har inte själv besökt baroniet, men en fogde är satt att sköta om det. Fogden kommer att vara en Stirzberg, men hur de två är släkt har jag inte bestämt än.

Jag insåg i min iver att göra klart Philmark att jag gjort slut på "mina" baroni. Därför hoppas jag sno ett från dig. Västerhed blir bra!

Jeb
Erebosisk Köpman

Inlägg av Jeb » 2018-10-29 17:13

Var ligger och vad finns i Västerhed?

Vad tycker du om Baron Erolind Stirzberg som fogde? Hertigens andre och i hertigens ögon medelmåttige son från dennes första äktenskap.

Skriv svar