Vita fläckar - Allmän diskussion

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag är lite tveksam inför detta. Tråden om Länder heter ju faktiskt "Länder & platser", och det är ju precis det som de vita fläckarna är...

Under samma tråd finns ju en rad andra diskussioner, bl.a. redan alla befintliga "vita fläckar" tillsammans med annat som inte är direkt landsrelaterat. Men om ni veeeerkligen vill ha en helt ny kategori och ni veeerkligen inte kan tänka er att sköta det i "Länder & platser" tråden så öppnar jag (eller Mikael) upp en ny Kategori. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har tagit dig på orden Spelis och försökt fixa. Du kanske får städa lite, byta namn tex vet jag inte hur man gör (Kalklanden vit fläck =>
Kalklanden - Vit fläck Mirel ).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslag till de vita fläckarnas geografiska utbredning:

http://img238.imageshack.us/img238/1395 ... piaih6.jpg

Det känns inte som om så många är ute och rör sig bland forumstrådarna för tillfället så jag har inga intentioner om att dra igång diskussionerna kring de Vita Fläckarna, men det stundar till dust i Jorpagnas gränsmarker och jag tänkte således försöka klarlägga hur det ser ut mellan det forna Kejsardömets kärnland och dagens Zorakin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänkte att för ordninges skull påminna om hur vi kommit fram till att handtera alternativen/förslagen till de Vita fläckarna:

I en vit fläck-tråd, exempelvis Pataxa - Vit fläck Drylo eller Kungadömet Jorpur - Vit fläck Jorpur, kan hänvisningar och sammanhang med övriga Ereb ges men i andra trådar, exempelvis en landtråd eller en folkslagstråd, undviker vi att hänvisa till de vita fläckarna. Detta för att ge den enskilde SL möjligheten till att fritt välja vilket förslag/alternativ som används.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vad är det som ligger mellan vit fläck Drylo och Vit Fläck Mirel? Det ser ut som en vit fläck fast med staden O i ena kanten. DVS det finns typ ingen info alls om denna plats som ligger väldigt nära både Magilre och Klomellien. I alla fall inte som jag hittat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mellan de två vita fläckarna ligger Staden O med omnejd (se karta nu klistrat), inte mycket sagt om denna men utgångspunkten för en beskrivning känns logisk i tråden för just Staden O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Kartotek:
Inka skrev:Mycket trevligt, kommer det lämnas vita fläckar medvetet (även om de inte är vita utan enbart saknar namn)?

men det kanske är bättre att inte medvetet utelämna vita fläckar utan tvärt om fylla allt som går, varje SL vll ändå ha sina vita fläckar på olika ställen, och en karta är ändå bara kartan, inte verkligheten :)

jag gillar kartan skarpt
De vita fläckarna från Äventyrspels ursprungliga karta kommer att lämnas obeskrivna så som visat här: viewtopic.php?t=680

Allmänna diskussioner kring möjligheterna med de olika fläckarna finns dock att läsa samt konkreta lösningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vita fläckar?

Inlägg av skaraborgarn »

Många vita fläckar är bra. Då kan RP åka ut i världen och leka upptäcktsresande.
Varför inte utrusta en expedition och leta efter landvägen till Jih-Pun?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vita fläckar?

Inlägg av Jeb »

Den blir inte lätt att hitta. jih-Pun är en ö. Kanske hittar man något annat istället. Man letar efter Indien och hittar indianer.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vita fläckar?

Inlägg av skaraborgarn »

Vet alla att det är en ö?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vita fläckar?

Inlägg av Grisodlar'n »

Är inte Jih-Pun lite omstöpt i materialet på forumet i form av Kejsardömet Jih där influenser från fler asiatiska länder än Japan har kommit in och gett lite färg? I originalmaterielt var det givetvis ett örike.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vita fläckar?

Inlägg av skaraborgarn »

Jag minns vi spelade en gång och en viktig SL skulle ut på expedition och kolla om det fanns en landsväg till jih-Pun.
Spelarna visste ju att landet var ett örike men i spelet vise man inte riktigt säkert.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vita fläckar?

Inlägg av Jeb »

Är inte Jih-Pun lite omstöpt i materialet på forumet i form av Kejsardömet Jih där influenser från fler asiatiska länder än Japan har kommit in och gett lite färg? I originalmaterielt var det givetvis ett örike.
Där ser man. I detta fallet försökte nog bara herr Jeb göra sig lite lustig, funka sådär.
Jag minns vi spelade en gång och en viktig SL skulle ut på expedition och kolla om det fanns en landsväg till jih-Pun.
Spelarna visste ju att landet var ett örike men i spelet vise man inte riktigt säkert.
Äventyret behöver inte var tråkigt bara för att resultatet inte blir det man väntar. Det var det jag menade med min Columbusreferens.

Personligen har jag aldrig gillat de vita fläckarna. Märkligt att stora landsdelar med kust inte är utforskade eller bebodda. Jag är väldigt förtjust i vad forumet har gjort av dem och hur man hanterat det hela.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vita fläckar?

Inlägg av skaraborgarn »

I en värld där allt är utforskat blir det svårt att vara SL.
Man kan inte hitta på något nytt och man kan inte påverka spelet i den riktning man önskar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vita fläckar?

Inlägg av Grisodlar'n »

Själv var jag mest bekymrad över den vita fläcken mellan Jorpagna och Zorakin. Den irriterade mig för att den låg så nära andra Kopparhavsländer. Nostratiet har väl växt fram där här på forumet, om jag inte är helt ute och cyklar?
Skriv svar