Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag ser gärna en twist på den erebiska halvlängdsmännen som ger dem en plats i världen. Att de bara finns samlade i ett rike, eller är kopplade till en speciell företeelse eller tingest skulle kunna vara en sån sak. En annan att de har mer karaktär av skrymt och de små under jorden, eller att de är flodfolk och lever i vasshyddor.

Den typ av burgna engelska bondehalvlängsmän som Tolkien skapade och som jag tycker mig känna igen här fungerar strålande i Middle Earth, men fungerar sällan särskilt bra i andra fantasyvärld. De behöver en gimmick eller en raison d'etre, speceillt brevid ankor, dvärgar och älvor.

Ursäkta om jag spelar lite enfant terrible, men jag vill gärna se något MER
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

"Halvlängdsmännen är växtkunniga, sa de gamle alltid åt mig. De kan sina saker bland blomster och buskar, men även djuren vet de hur man tar. Det är sant som de gamle sa, halvlängdsmännen är växtkunniga. Men det de gamle aldrig sa något om är att varje stjälk i en halvlängdsmans täppa, varje blomster i varje kruka och varje djur kring hans by hyser dödens skugga. Varje halvtoting har fler gifter i sina fickor än andra har hål.."
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker det låter klockrent Felix. Intresserad av att utveckla Erebs halvlängdsmän?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag tar på mig att tänka till och utveckla halvlängdsmännen.
Det ska bli ett nöje.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

osbjer skrev:Jag har en idé om att området under Mefamirs sjö och till höger om Mirel skulle kunna passa som ett hobrike. Det ligger lagom bort från allt.

/j
Han sa det förbjudna ordet! :twisted:
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Ett försök till en tvist av det halvlängdska-folket.
Ingenstans i skrifterna har halvlängdsmännen gjort några avtryck. Kulturhistoriker har spekulerat om de små gynnarnas tidiga existens men ingenstans verkar de ha sitt urhem. Vissa hävdar att de alltid har funnits i utkanterna av människans samhälle, men en ny tes om halvlängdsmännens mystiska urhem har börjat ta form i de berendiska lärosätena.
Här finns de historiker som visar att inga skrifter på någotvis omnämner halvlängdsmannen innan sensommaren 599 f.O.
Och de första skrivna fragment om halvlängdsmannen härrör från en skatteskrivare i Hynsolge runt 587 f.O:
" Byn var uppförd i en grässluttning, framför kullen stod en röd monolit, folket var småväxta, de talade jori men var inte större än barn, deras fötter var gigantiska oc saknade skodon. Sexton tunnor vete."

Det är i Berendien, Hynsolge, bland Jorpagnas ruiner och i Krun som det sägs finnas flest av den kortvuxna rasen. I Berendien återfinns uppmot 10.000.
En stark skepsis gör sig gällande i övriga delar av Ereb om de Berendiska historikernas tes:
Halvlängsmännens urhem torde varit den tresvansade kometen som slog ner i Hynsolge.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

felix falk skrev:Ett försök till en tvist av det halvlängdska-folket.
Ingenstans i skrifterna har halvlängdsmännen gjort några avtryck. Kulturhistoriker har spekulerat om de små gynnarnas tidiga existens men ingenstans verkar de ha sitt urhem. Vissa hävdar att de alltid har funnits i utkanterna av människans samhälle, men en ny tes om halvlängdsmännens mystiska urhem har börjat ta form i de berendiska lärosätena.
Här finns de historiker som visar att inga skrifter på någotvis omnämner halvlängdsmannen innan sensommaren 599 f.O.
Och de första skrivna fragment om halvlängdsmannen härrör från en skatteskrivare i Hynsolge runt 587 f.O:
" Byn var uppförd i en grässluttning, framför kullen stod en röd monolit, folket var småväxta, de talade jori men var inte större än barn, deras fötter var gigantiska oc saknade skodon. Sexton tunnor vete."

Det är i Berendien, Hynsolge, bland Jorpagnas ruiner och i Krun som det sägs finnas flest av den kortvuxna rasen. I Berendien återfinns uppmot 10.000.
En stark skepsis gör sig gällande i övriga delar av Ereb om de Berendiska historikernas tes:
Halvlängsmännens urhem torde varit den tresvansade kometen som slog ner i Hynsolge.
Jag tyckte att det började bra (jag såg ett annat slut på texten) men sedan spårade det ur. :)

Kan inte anledningen till att de aldrig satt några svtryck i historien vara för att de inte gör några avtryck? De är så undanskymda att deras själva väsen är omärklighet. Jag menar inte som en ninja eller intetsägade byråkrat ( ;) )utan att de värnar så mycket om sitt privatliv att de liksom inte märks. De bor i gräskullar, husen syns inte utifrån, de smyger som kungar med sina ludna fötter, så ingen hör dom ser dom eller märker av dom. De vill vara ifred och har bestämt sig för att fixa det själva.

Det här är rätt ut de officiella källorna men draget till sin spets. Jag tror man kan både nyansera det och dra det längre.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kan vi inte låta dom bo under jättestora rötter som dom odlar. Fan va kul! 8)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Halvlängdsmannen är inte en smygande spjuver. Som jag ser det söker sig de halvländska samhällena till utkanterna av människorikena för att få skydd mot värre fiender. Utkanterna kan lika gärna bytas mot isolerade inre delar av ett land. Människornas samhällen ligger aldrig mer än två dagsresor bort. Men för halvlängdsmannen kunde människorna lika gärna bo på månen. Man vill ju inte lämna sin täppa.( men jag ser hellre att att alla halvlängdsmän flyttar under en natt om yttre faror verkligen skulle råda)

Som jag ser det så är halvlängdsmannen mönstermedborgaren, exakt den sort som varje adelsman vill ha i sitt land. De gör inte uppror, de betalar villigt skatt. De smyger inte, de gömmer sig inte för människorna men människorna ignorerar ändå dessa muntra bondlurkar.
Varför kan man fråga sig?

Svaret torde ligga i det faktum att halvlängdsmän och människa skiljer sig på det mentala planet.
I många människors ögon uppfattas halvlängdsmannen som korkad, snäll, men med avsaknad av alla de starka känslor som driver människan.

Den jordnära halvlängsmannen svarar på frågorna:
- Vem har skapat er?
- Mor och far.
- Vad händer när man dör?
- Man blir mull.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Först, vad vet vi. Halvlängdsmän är...
  • -Korta
    -Fredliga
    -Sociala
    -Uthålliga
    -Modiga
    -Empatiska
    -Bor i kullar och klippor
    -Livnär sig på jordbruk, hantverk och handel
    -Lever avskilt
    -Undviker kontakt med andra folkslag
    -Eller lever med dom
    -Hungriga
    -Duktiga på att smyga och gömma sig
Källor. Monterboken 1 och Monsterboxen.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Dom är därutöver smidiga (Kampanjboken) och kan endast lära sig Illusionism eller Harmonism (Svart magi).
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag tror snarare att andra folkslag undviker kontakt med halvlängdsmannen, på grund ut av den olikhet som råder mellan övriga folk och de kortvuxna. Halvlägdsmän skulle uppskatta om alla levande varelser skulle vilja bo i kullar i lugn och harmoni. Ta en sejdel ljummen lager på kvällskvisten, diskutera pumpaskörden och kanske dra några roliga historier.
Anledningen till att halvlängdsmännen sägs vara så bra på att smyga och gömma sig, är att i det halvlängdska samhället är leken en mycket viktig del av kulturen. Två lekar utgör grunden för detta beteende, kurragömma och blindbock.

(Varför kan halvlängdsmännen bara två magiskolor, och kan vi i så fall göra dem resistenta mot övrig magi dvs eldklot rinner av en halvlängdsman med ingen skada eller halv. Så att det är någon vits med deras magiförbud. En fråga till, är de som minutaurerna ett magiskt skapat folk?)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Först vill jag ha svar på några frågor som ofta blir knepiga när det gäller hobliknande folk:

1. Varför underkuvas de inte av första bästa girige baron?
2. Har de någon chans att försvara sig mot faror
3. Har de nära släktskap med människor, alver eller dvärgar? Eller är de unika?
4. De kommer inte från rymden och är inte magiska väl?

Jag ska svara lite själv först innan jag passar vidare bollen

1. Antingen så a) gör de det och de flesta halvingar lever i mänskliga samhällen som vem som helst (nästan) eller så b) undflyr de detta på klassiskt vis (bosätter sig där man av någon anledning inte märks) eller c) är båda vanligt. Jag röstar på C.
2. Inte egntligen, om det inte rör sig om svartnissar. Varför? Halvingar är små och är man lite får man stryk. Å andra sidan är de grymt smidiga. Sannolikt flyr en halving hellre än att slåss, och slåss hellre med avståndsvapen.
3. Halvingar är trots allt avlägsna släktingar till människor, och fungerar i stort som människor.
4. Nej, det gör de så klart inte. De är ganska jordnära filurer, på alla möjliga plan. :)

Men det här ska nog problematiseras några vändor. Att andra undviker halvingar köper jag inte. Varför skulle man undvika ett gäng ofarliga tjockisar som gör världens godaste krubb och som inte kan försvara sig? Jag röstar fortfarande för mitt första förslag att halvingar håller sig på sin kant och är grymt duktiga på det!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Får nog instämma med Psipo i detta.
Jag kan köpa konceptet att halvlängdsmän inte ska vara så "tjuvaktiga" och "Rogue"-aktiga, men vi måste ha en bra förklaring till de som VILL spela sin typiska "halvlängdsman-tjuv", för det är någon vi inte kan plocka bort.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kan det inte vara så att halvlängdsmännen verkligen är jordnära. Att de har ett intimt förhållande till jorden och den svarta myllan, och det som gror ur den. De skulle kunna ha nära kopplingar till de mänskliga relgiionernas jord/demetergudinnor, eller rent av sin egen jordgudinna. De skulle till och med kunna ha "mulltagna" likt dvärgarnas "bergtagna" och ses med viss misstänksamhet av den mänskliga bondebefolkningen: man är inte säker på att man kommer upp igen om följer med in i ett halvlingshål. De är vänliga och sociala men också underliga och gör saker på bakvända och udda sätt.
Skriv svar