Marjuras läge
Postat: 2007-04-21 14:11
Jag har kommit fram till att avståndet från Trinsmyras nordkust till Marjura bör vara ca 350 svenska mil, beräknat på följande sätt:
Bokens seglats tar en månad, men eftersom man tvingades släpa på galbalonen Karramak så sinkades färden "med minst en vecka" (sid 156-157). Anta att man fick samma sega eskort i spelet. Säg alltså att färden med bara handelsfartyg skulle ta 20 dagar. Detta ger en snittfart över hela dygnet på 4 knop (17,5 mil per dygn) vilket förefaller rimligt för en karack som normalt är det långsammaste fartyget i konvojen. Jag modellerade bokens karacker och karaveller efter Columbus fartyg och hittar uppgiften att de kunde segla i mellan 4-8 knops fart. Columbus seglade dock i stadig medvind medan vattnen norr om Trakorien är ökänt otrevliga. Karavellen Mangelika hamnar exempelvis (sid 148-149) ömsom i nordlig vind ömsom i sunnan och står därefter helt stilla i flera dagars stiljtje. Man är då efter att ha tvingats falla av åt öster "tre dagars seglats från de Orghinska utöarna", dvs ca 50 mil wsw från de små öar som Spelknepe redan placerat ut (lägg dit några till tycker jag).
Förslag till revidering av kartan: Flytta Marjura en ö-bredd österut och lika långt söderut. Låt därefter packisen göra en bukt ner till ön beroende på att Kmorda kyler klimatet. Jag tror att detta borde stämma med de flesta referenser.
Vad gäller glaciärerna på Orghin m.m. så kan de bero på höjd - inlandsklimat eller magi - inget problem tycker jag.
Marjura är för övrigt vulkaniskt så det är inga problem att förklara eventuell isfrihet.
Bokens seglats tar en månad, men eftersom man tvingades släpa på galbalonen Karramak så sinkades färden "med minst en vecka" (sid 156-157). Anta att man fick samma sega eskort i spelet. Säg alltså att färden med bara handelsfartyg skulle ta 20 dagar. Detta ger en snittfart över hela dygnet på 4 knop (17,5 mil per dygn) vilket förefaller rimligt för en karack som normalt är det långsammaste fartyget i konvojen. Jag modellerade bokens karacker och karaveller efter Columbus fartyg och hittar uppgiften att de kunde segla i mellan 4-8 knops fart. Columbus seglade dock i stadig medvind medan vattnen norr om Trakorien är ökänt otrevliga. Karavellen Mangelika hamnar exempelvis (sid 148-149) ömsom i nordlig vind ömsom i sunnan och står därefter helt stilla i flera dagars stiljtje. Man är då efter att ha tvingats falla av åt öster "tre dagars seglats från de Orghinska utöarna", dvs ca 50 mil wsw från de små öar som Spelknepe redan placerat ut (lägg dit några till tycker jag).
Förslag till revidering av kartan: Flytta Marjura en ö-bredd österut och lika långt söderut. Låt därefter packisen göra en bukt ner till ön beroende på att Kmorda kyler klimatet. Jag tror att detta borde stämma med de flesta referenser.
Vad gäller glaciärerna på Orghin m.m. så kan de bero på höjd - inlandsklimat eller magi - inget problem tycker jag.
Marjura är för övrigt vulkaniskt så det är inga problem att förklara eventuell isfrihet.