Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Det jag undrar är vem som skulle skriva det där, och varför? Om det är det enda du undrar över så kan du slappna av, för om ingen gör något helt galet så kommer "problemet" aldrig att uppstå.
Säkerligen kommer ingen att skriva exakt den meningen, men det är fortfarande bra att ha klara definitioner av ord om man ska skriva något ihop.
Du svarade inte på vilket ord du skulle sätta in... :D
:)

Nej, det gjorde jag inte, och det var inte heller den exakta meningen jag syftade på utan innehållet. Vad är syftet med den? All text ska ju förmedla något och jag ser inte vad meninge gör mer än visar just det problem du ser, men inte jag. Min spelvärld blir bättre utan meningen och innehåll överhuvudtaget.

Jag klargjorde mina åsikter om ras ovan.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Nej, det gjorde jag inte, och det var inte heller den exakta meningen jag syftade på utan innehållet. Vad är syftet med den? All text ska ju förmedla något och jag ser inte vad meninge gör mer än visar just det problem du ser, men inte jag. Min spelvärld blir bättre utan meningen och innehåll överhuvudtaget.
Det enda syftet med meningen var att illustrera att två ord behövs eftersom vi brottas med två begrepp. Vilka ord man använder är för mig likgiltigt så länge man inte använder samma ord för två olika saker.
Jag klargjorde mina åsikter om ras ovan.
Du menar det här:
Rastänkandet är en kvarleva från äldre tiders spel dår sådant var ett måste. Jag tror att hela rasbegreppet är något som ska slängas ut. I en medeltida värld finns inte ens begreppet. I vår värld dök begreppet upp på 1700-talet och innan dess var det rimligare att dela in människor efter deras brottsliga läggning/hemort/karaktärsdrag/yrke/religiositet/släkt/och vad som helst.
Det är helt sant, förutom att begreppet infördes i svenskan på 1700-talet. Ordet "race" fanns i engelskan tidigare än så.
Min invändning mot ditt resonemang är att det inte är medeltiden vi diskuterar (i vår värld finns ju enbart människan som representant för intelligenta humanoider). I Ereb finns flera olika intelligenta humanoider, samt en del icke-humanoida (insektoider t.ex.). Frågan är varför vi ska vara luddiga när vi inte behöver det. Inget hindrar att varje alv är en individ med en egen personlighet även om man använder en logiskt uppbyggd semantisk hierarki för att beskriva olika intelligenta varelser. Det är onödigt att vara luddigare än man behöver. Jag ser dessutom inte att vi vinner på det. (Om man inte skriver en roman, för det är en helt annan sak...)
Jag tycker att det är jätterörigt som det är nu och skulle bli väldigt glad om allt kallades folk.
Då blir det ännu rörigare i mitt tycke...
Själv tycker jag att vi ska undvika klara uppdelningar
Hur blir saker mindre röriga då? Bara för att man slänger in allt skräp i garderoben hemma blir det ju inte mindre rörigt när man väl vill hitta det som finns därinne. På samma sätt blir det inte mindre rörigt för att man slänger in folk, folkslag, raser etc. i samma kategori. Istället för att få flera småröriga kategorier får vi ju isf en jättestor totalt kaotisk kategori... Ju tydligare man definierar desto mindre rörigt blir det...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

jag tror problemet ligger i att vi inte har samma syn på vilket plan en text till en rollspelsvärld ska ligga på. Det är ok. För mig andas ras konstruerade klasser där syftet ligger i att kunna skapa tydliga regler för att visa att det ena är inte det andra. jag lockas personligen av Granströms halvfolk (allt det där andra i Svavelvinterromanen) där gränserna är luddiga och oklara. Jag tycker vidare att alv är ett begrepp som gör ras onödigt. Folk var en kompromiss för att det ligger bättre i min mun. Egentligen behövs, i mina ögon, ingen av den här uppdelningen. Om nu läsaren undrar över släktskapet mellan dvärg och människa så låt honom undra. jag tycker inte att det är vår uppgift att ge svar på sådant. Tvärtom. Därför tycker jag att din liknelse med en roman är ganska bra. Show, dont tell, funkar utmärt för att beskriva rollspel med.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Psipo skrev:jag tror problemet ligger i att vi inte har samma syn på vilket plan en text till en rollspelsvärld ska ligga på. Det är ok. För mig andas ras konstruerade klasser där syftet ligger i att kunna skapa tydliga regler för att visa att det ena är inte det andra. jag lockas personligen av Granströms halvfolk (allt det där andra i Svavelvinterromanen) där gränserna är luddiga och oklara. Jag tycker vidare att alv är ett begrepp som gör ras onödigt. Folk var en kompromiss för att det ligger bättre i min mun. Egentligen behövs, i mina ögon, ingen av den här uppdelningen. Om nu läsaren undrar över släktskapet mellan dvärg och människa så låt honom undra. jag tycker inte att det är vår uppgift att ge svar på sådant. Tvärtom. Därför tycker jag att din liknelse med en roman är ganska bra. Show, dont tell, funkar utmärt för att beskriva rollspel med.
Jag tycker inte det ska va nå luddigheter mellan raserna. Dvärgar ska va dvärgar och Alver alver och Människor ska va männniskor.
Dom ska int alla tre komma från samma o sedan utveklas olika. Detta är fantasy så här tycker ja en interligent design är det som gäller.
Och om detta projekt kommer gå åt andra hållet så gillar ja det inte alls.

Absolut inget ont om Eriks roman, den är jedra bra och ja längtar til fortsätningen men ja tycker inte det hör hemma i rollspelets Ereb Altor.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev: Jag tycker inte det ska va nå luddigheter mellan raserna. Dvärgar ska va dvärgar och Alver alver och Människor ska va männniskor.
Dom ska int alla tre komma från samma o sedan utveklas olika. Detta är fantasy så här tycker ja en interligent design är det som gäller.
Och om detta projekt kommer gå åt andra hållet så gillar ja det inte alls.

Absolut inget ont om Eriks roman, den är jedra bra och ja längtar til fortsätningen men ja tycker inte det hör hemma i rollspelets Ereb Altor.
Suck...Jag tror inte för en sekund att det är möjligt att genomföra min vision inom ramarna för det här projektet. Jag gav bara min syn på hur jag tycker att man bör hantera information i allmänhet och rasbegreppet i synnerhet när man skirver rollspelstexter.

Men med detta så önskat jag att vi håller alvtråden fri från OT och att Spelis lyfter ut de poster som handlar om annat till en egen tråd?.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

ok, nu ska vi se om ja uppfattar rätt. Du får avvika från trådens ämne men inte jag?
Du gav en åsikt och ja kommentera den.
jag vill bara få reglerna klart för mig.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:ok, nu ska vi se om ja uppfattar rätt. Du får avvika från trådens ämne men inte jag?
Du gav en åsikt och ja kommentera den.
jag vill bara få reglerna klart för mig.
Nu gör du dig bara svår för att du känner dig förolämpad eller nått. Jag är lika mkt OT som någon annan, det borde väl framgå? Tyckte du att "vi" på något sätt användes på ett sätt som exkluderade mig?

Så häng inte upp dig på det här utan lägg fokus på ett ämne som inte är så gott som klart.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo & Alendor: Skulle ni kunna ta allt OT genom PM för att klara upp eventuella dispyter. Alternativt föreslår jag er att använda CHATen för att säga det som sägas skall. Bestäm en chat-tid, red ut era bekymmer och håll alv-tråden fri från annat än alver.

:wink:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Psipo skrev:jag tror problemet ligger i att vi inte har samma syn på vilket plan en text till en rollspelsvärld ska ligga på. Det är ok. För mig andas ras konstruerade klasser där syftet ligger i att kunna skapa tydliga regler för att visa att det ena är inte det andra. jag lockas personligen av Granströms halvfolk (allt det där andra i Svavelvinterromanen) där gränserna är luddiga och oklara. Jag tycker vidare att alv är ett begrepp som gör ras onödigt. Folk var en kompromiss för att det ligger bättre i min mun. Egentligen behövs, i mina ögon, ingen av den här uppdelningen. Om nu läsaren undrar över släktskapet mellan dvärg och människa så låt honom undra. jag tycker inte att det är vår uppgift att ge svar på sådant. Tvärtom. Därför tycker jag att din liknelse med en roman är ganska bra. Show, dont tell, funkar utmärt för att beskriva rollspel med.
Nej vi har nog lite olika åsikter där. Jag ser helst informativa texter i kombination med mer litterära inspirationstexter. Jag vill som sl helt enkelt veta hur saker egentligen funkar för att ha något som begränsar improvisationen när jag väl spelar. För min del är det risk att saker spårar ur väl mycket annars och att spelarna till sist börjar klaga över dålig inre logik.
Dock vill jag gärna bli inspirerad att improvisera eller spåna kring saker också. Jag ser ingen motsägelse där. Texter till rollspel bör fungera på flera nivåer samtidigt och information och inspiration bör samverka och balansera varandra.
Sen ser jag också helst att vi inom det här projektet försöker lite att skriva för en tilltänkt publik. Eftersom vi alla har lite olika tankar om vilken information våra texter bör innehålla samt graden av inre logik bör vi nog försöka att tona ner våra egna mer extrema preferenser lite.
Show don't tell tycker jag med i vissa lägen. Men, ska man göra det bör det finnas en bakgrund som man kan ösa ur. Kartan ska s.a.s gärna ritas lite utanför gränserna för vad man tänkt beskriva... Anspelar man på saker till höger och vänster som egentligen inte har primär betydelse för berättelsen så blir det mycket bättre, och det är just en källa till saker att anspela på när man spelar som jag vill att en rollspelstext ska vara...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Svar Alendor

Inlägg av Fraxinus »

Som jag har förstått det så är Psipos text om alver allmänt hållet. Det beskriver Alver. Alvernas kultur, förhållande till Tevatenu, tankesätt, deras regioner etc. Inte stats för var och varannan alv. Inga alviska undergrupper (sådant kan du själv ordna hemma).

Tanken är alltså, rätta mig om jag har fel Psipo eller någon annan, att den här fliken om alver ska ligga som underlag så du sedan kan bygga ut din egen värld, dina egna alver där hemma. Och för att det ska fungera så måste den kunna tillfredställa fler personer än bara dig. Jag är tämligen övertygad att din syn på alver och alvsamhället INTE är den samma som min. Därför vill man hålla texten ganska allmän så att så många som möjligt kan använda sig av den.

I mina öron låter det som ett ganska klokt koncept även om jag gärna skulle vilja lägga till några saker som inte finns med i texten. Men skulle alla lägga till vad de saknar skulle texten sannolikt aldrig bli klar och det som fanns i texten skulle vara svåröverskådlig och troligen oläsligt.


[/b]
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har precis läst i modulen "Barbia", och såg att "Frostalverna" var från början vanliga skogsalver som levde i Silverbladsskogen i norra Barbia, men som utvandrade norrut p.g.a. svartfolk, och blev sedan de första Frostalverna.

Kan vara bra att veta om du inte visste det redan! ;)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Spelknepe skrev:Har precis läst i modulen "Barbia", och såg att "Frostalverna" var från början vanliga skogsalver som levde i Silverbladsskogen i norra Barbia, men som utvandrade norrut p.g.a. svartfolk, och blev sedan de första Frostalverna.

Kan vara bra att veta om du inte visste det redan! ;)
det stämmer ju väldigt bra med våra alver eller?
just att de olika alvkulturerna kommer ursprungligen från skogisarna och att de inte skapades separat
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

det stämmer ju väldigt bra med våra alver eller?
just att de olika alvkulturerna kommer ursprungligen från skogisarna och att de inte skapades separat
Precis! Som smör på moset! :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Precis! Som smör på moset! :)
Eller chockladdoppade lembas. Mmmm. :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Kort lägesrapport:
Alver kommer att färdigställas under slutet på min semester, alltså slutet av Juli. Om allt går som planerat.
Skriv svar