Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Om nu svartfolken är krigiska raser överlag så bör dom ha hög fertilitet för att inte dö ut. Krig mellan klanerna tycks ju onekligen minst lika vanligt som mot andra raser. Och då räknar jag inte ens med de skärsmtytslingar INOM klanen som sannolikt äger rum med jämna mellanrum när rangordningen skall ses över.

Och isådana fall...vad var ursprungs-svartisen?
Lite om svartblodens fertilitet och hur det går till i yngelkammaren beskrivs i Svartfolk-modulen.

Här beskrivs också Rauken, den första med svart blod...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Svartnissar är ett förslavat folk i orchernas våld.

Svartalferna är nattens jägare; med sina ulvar ströver de omkring efter byten. I regel nomader som ibland insett fördelen med att samarbeta med orcherna.

Orcherna är bad guy #1, ungefär som vikingarna var i fransosernas och anglosaxarnas land. De förekommer också överallt, medan de andra är begränsade till berg och grottor.
Men, vad skiljer dom åt? Menar du att konceptet ligger i att orcher är mer bad guy och att svartnissar inte får bo i skogen? Kan inte små orcher rida på ulvar i natten? Kan inte en klen eller utmanlvrerad orch bli slav? Allt detta ligger inom konceptet. Jag ser fortfarande ingen skillnad mellan dessa. För mig kan de fortfarande översättas med lillorch, mellanorch och stororch. Typ.

Resarna har fått färg på annat håll och troll vet jag inte vad jag tycker om. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:
Rickard skrev: Svartnissar är ett förslavat folk i orchernas våld.

Svartalferna är nattens jägare; med sina ulvar ströver de omkring efter byten. I regel nomader som ibland insett fördelen med att samarbeta med orcherna.

Orcherna är bad guy #1, ungefär som vikingarna var i fransosernas och anglosaxarnas land. De förekommer också överallt, medan de andra är begränsade till berg och grottor.
Men, vad skiljer dom åt? Menar du att konceptet ligger i att orcher är mer bad guy och att svartnissar inte får bo i skogen? Kan inte små orcher rida på ulvar i natten? Kan inte en klen eller utmanlvrerad orch bli slav? Allt detta ligger inom konceptet. Jag ser fortfarande ingen skillnad mellan dessa. För mig kan de fortfarande översättas med lillorch, mellanorch och stororch. Typ.

Resarna har fått färg på annat håll och troll vet jag inte vad jag tycker om. :)
Så du menar att ingen annan än de i Palinor får dyrka och återuppväcka odöda eller föda upp fenomenala hästar? Vad är det som duger som koncept för dig egentligen? Ge exempel, för nu förstår jag inte vad du menar.

Vad var det du inte gillade med nissarna (eftersom du citerade det)? Att jag begränsar att ingen annan kan vara förslavad? Notera nu att jag lägger orden i munnen på dig, för att visa hur jag uppfattar ditt inlägg. Du har all chans i världen att reda ut mitt missförstånd. :)
Senast redigerad av Rickard den 2007-05-29 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Precis, vad är värdet av att de är distinkta "raser", annat än att bakbinda SL/spelare? Grejen med koncept är att de skall öppna för nya och intressantare kopplingar, snarare än att begränsa hur man använder vissa varelser.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Vad sägs om följande

Inlägg av Peter »

Rese: Termen kan användas om alla typer av halvjättar, allt från mer mänskliga sådana likt tolgulder, till mer svartfolksaktiga sådana likt Abrelax. Bland resar finns många halvformer, och det finns både människo och svartfolkssläkter med reseblod. Den avgörande faktorn är storleken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Var det sista ett exempel på konceptet rese? Även jag tror att jag inte förstår riktigt vad som söks. Vad menas med koncept, eller vad menar ni med koncept? Använd gärna halvlängdsman - tomte - svartalf för att vi inte helt skall fastna i svartoflken. Genuin önskan att förstå! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Följdfråga.
Om rese ovan är ett resekoncept hur urskiljer man sådant som passar men som inte skall vara med utan ha ett eget koncept, tex troll? Är det bara att starta ett nytt koncept? Troll: halvjättar eller heljättar med mycket lång livstid, svans, stank, svartblod och magiskt ursprung vilket skiljer dem från Jättar: Minst 3 meter höga långlivade människoliknande humanoider som lever i mindre famlijegrupper eller som utstötta, men utan magisk bakgrund vilket sklijer dem från Cykloper: magiskt ursprung begränsade eller åtminstone koncentrerade till ön Targero...

Har jag gissat rätt?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Visst, efter vad jag vill se isf:

Tomte: småväxt skrymt knuten till en gård eller en lokal naturföreteelse. En liten, stark och vis försvarare av sitt territotrium och de i det. Lojal, men också snarstucken och fruktansvärd när vredgad. En personifikation av naturen/området snarare än biologisk individ.

Halvlängdsman: Småväxt mullvarelse med gröna fingrar och sina stora fötter på jorden. Lever i och runt mänskliga samhällen.

Svartalf: Svartfolk som ägnar sig åt jakt, laglösheter och förtullande utan att leva som en samlad fientlig front mot kringliggande varelser. Ofta småväxta vargryttare och skogsbor - ofta uppblandade med människobanditer och svartfolk av alla storlekar och kynnen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Följdfråga.
Om rese ovan är ett resekoncept hur urskiljer man sådant som passar men som inte skall vara med utan ha ett eget koncept, tex troll? Är det bara att starta ett nytt koncept? Troll: halvjättar eller heljättar med mycket lång livstid, svans, stank, svartblod och magiskt ursprung vilket skiljer dem från Jättar: Minst 3 meter höga långlivade människoliknande humanoider som lever i mindre famlijegrupper eller som utstötta, men utan magisk bakgrund vilket sklijer dem från Cykloper: magiskt ursprung begränsade eller åtminstone koncentrerade till ön Targero...

Har jag gissat rätt?

Errmm... egentligen är både resekonceptet och de där koncepten för generella. Det som gör det ok. i resens fall är att man kan tolka den fritt utifrån den specifika situationen.

Jag skulle snarare säga: Jättar: humanoider i jätteformat. Punkt. Sedan kan man latcha runt helt fritt med jordnära isjättar, vildsinta cykloper på Targero etc etc

Troll känns för mig som resar med mycket svartfolksblod.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Så du menar att ingen annan än de i Palinor får dyrka och återuppväcka odöda eller föda upp fenomenala hästar? Vad är det som duger som koncept för dig egentligen? Ge exempel, för nu förstår jag inte vad du menar.

Vad var det du inte gillade med nissarna (eftersom du citerade det)? Att jag begränsar att ingen annan kan vara förslavad? Notera nu att jag lägger orden i munnen på dig, för att visa hur jag uppfattar ditt inlägg. Du har all chans i världen att reda ut mitt missförstånd. :)
Vad har Palinor med det här att göra? Den unkna lilla avkroken har väl koncept så det räcker till och blir över, och därtill ett koncept som rockar röven av många andra riken.

Att nissar är orchernas slavar kan möjligtvis vara en del av ett koncept men för mig är just att hålla slavar något som alla svartfolk gillar ganska mycket och jag tror att även svartnissar tar slavar när de får chansen.

Svartfolk som de ser ut idag är ett koncept. Det är ett ettrigt, elakt folk bestående av bråkstakar som inte försitter någon chans att hugga, plåga, sticka, våldta, bränna, förråda och rent allamän vara svinaktiga. Jag vill dessutom att svartfolk svara små, spetsiga, runda, stora, fula, grova, arga ha vassa tänder, stora öron, inga öron, platta näsor, vassa näsor, jag vill att de ska slåss med gafflar, stora yxor, klubbor, lårben, knivar och allt vasst och otäckt som går att hitta. De kan rida på vildsvin, ulvar, hästar, åsnor och allt.

Men i samma stund som du säger att svartalfer rider på ulvar och är uppe på natten så tror man attt svartnissar inte är det. Eller orcher. Då skapar du bara begränsingar inom samma koncept.

Jag tror inte att jag kan vara tydligare än så här. :)

Edit: Ni har skrivit lite under tiden. Ursäkta om jag säger emot något eller upprear vad npgon annan redan sagt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså... snart flippar nog även jag ut på denna diskussion. Nu får ni ta och ge er. Detta har blivit extremt krångligt!
Och inget trams om att "Buu huu.. det är ni som är krångliga.. buu huu"

Ge upp nu för bövelen!

LÅT SVARTFOLKEN HA KVAR SINA RASER!

Ja jag vet, jag är odiplomatisk, löjlig och agerar som en diktator, så ni kan bespara mig påhoppen.

/Svartfolkens befrielsefront
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-05-29 17:37, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Precis. Små svartfolk som hoppar ur träd och buskar med stridsgafflar och tvåhandknivar är fräckt. "Svartnissar är små svartfolk som hoppar ur träd och buskar med stridsgafflar och tvåhandknivar" - är mindre fräckt. Låt -nisse faktorn vara ett löst attribut som man kan arbeta in i sina beskrivnignar, istället för en avgränsad ras. Det kan ju lika gärna vara minitroll som slåss och krigar med krigsknivar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Alltså... snart flippar nog även jag ut på denna diskussion. Nu får ni ta och ge er. Detta har blivit extremt krångligt!
Och inget trams om att "Buu huu.. det är ni som är krångliga.. buu huu"

Ge upp nu för bövelen!

LÅT SVARTFOLKEN HA KVAR SINA RASER!

/Svartfolkens befrielsefront
Ni är inte krångliga, men vi kommer inte att backa från vår poäng bara för att du byter font. Jag försöker förklara min poäng så gott det går, och kommer med kompromissförslag. Men ni "konservativa" tycks både sakna kompromissvilja och vilja att argumentera. Så snälla, svara på våra inlägg istället för att "skrika" på forumet (det är väl det man gör med större font).
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

whatever... :roll:
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Alvarligt talat är det nån som tänkte skriva om svartisarna nu eller
annars kan vi väl bara lämna dom tillsvidare
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar