Thelgul

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Texten om tideräkning är nu uppdaterad med information om bl.a. månader.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Satt och lekte lite med photoshop innan och kom fram till att ett thelgulskt eller möjligen poktiskt hus skulle kunna se ut såhär.

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fan vad schysst! Lek du gärna mer med photoshop! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lite mer lek med photoshop. Den här gången blev det en gatuscen från Theon, Thelguls huvudstad.

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Nu får du berätta hur du skapar dessa? De är ju helschyssta!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Adragoor: Nu får du berätta hur du skapar dessa? De är ju helschyssta!
Man tackar för berömmet!
Alla husväggar, gatstenar o.dyl. är gjorda framifrån av public-domain texturer som jag har hittat lite här och var på nätet. Sedan har jag helt enkelt omformat dem i rätt perspektiv (med hjälp av ett lager med hjälplinjer), och gjort kanter och hörnor lite mindre jämna med klonstämpel. Efter det har jag lagt till människor, blommor och andra detaljer. Människorna är f.ö. en kombination av illustration och fotomontage... Slutligen har jag lagt på dry brush filter och förminskat hela bilden för att ge ett mer "målat" utseende samt dölja det faktum att de olika texturerna ursprungligen är i rätt radikalt olika upplösning. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Shaza Sahivann, en av Ordo Magicas grundare torde vara thelgulier. (Thelguliska är listat först efter krilloanska bland språken han talar.) K.K. s. 33
Om Shaza Sahivann kan man i K.K. s. 89 att han är en krunsk elementarmagiker, men då tycker man att han borde kunna tala Krunska, vilket han ju inte kan. Så jag lutar åt att det blivit fel och att han precis som du skriver är Thelgulier. Det nämns ju även att han är från Soluna, vilket talar för Thelgul. Eller så är han krunier efterallt, det var ju ändå runt golwynda som elementarmagin utvecklades, men så gammal kanske han ändå inte är...
Nej så överdrivet gammal kan han ju inte vara....
Som du skriver finns det två fakta som tyder på att han är thelgulier, så jag tycker att den krunska kopplingen helt enkelt skrotas... (Då får vi ju dessutom ett thelguliskt namn att lägga till en framtida namnlista...)
Angående Shaza har det framkommit lite mer info om honom i samband med Shaulkortleken. Det står nämligen i Magi regelboken sidan 30 att shaulkortleken överlämnades till "Shaza Sahivann, en trollkar i Ordo Magica (en krunsk magikerorden inriktad på magiska studier), år 389 eO. Detta tillsammans med texten om Ordo Magica i Krilloan kampanjboken sidan 17, där det står att han är krunsk elementarmagiker, tyder på att han är krunier och att det snarare kanske är så att misstaget som begåtts är att man missat att ge honom krunska alt. kejserlig jori. En möjlig lösning är ju att han är thelgulier men levt som slav i Krun, kanske hos någon krunsk elementarmästare, för att sedan ha frigivits av sin mästare osv. då kan ju namnet fortfarande vara thelgulskt. Jag tycker att han iaf borde ha någon form av anknytning till Krun, med tanke på de officiella källor som finns.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Angående Shaza har det framkommit lite mer info om honom i samband med Shaulkortleken. Det står nämligen i Magi regelboken sidan 30 att shaulkortleken överlämnades till "Shaza Sahivann, en trollkar i Ordo Magica (en krunsk magikerorden inriktad på magiska studier), år 389 eO. Detta tillsammans med texten om Ordo Magica i Krilloan kampanjboken sidan 17, där det står att han är krunsk elementarmagiker, tyder på att han är krunier och att det snarare kanske är så att misstaget som begåtts är att man missat att ge honom krunska alt. kejserlig jori. En möjlig lösning är ju att han är thelgulier men levt som slav i Krun, kanske hos någon krunsk elementarmästare, för att sedan ha frigivits av sin mästare osv. då kan ju namnet fortfarande vara thelgulskt. Jag tycker att han iaf borde ha någon form av anknytning till Krun, med tanke på de officiella källor som finns.
Iofs har det ju ingen större betydelse om Shaza är thelgulier eller krunier. Det sägs ju att han är från Soluna i SLP-beskrivningen men från Krun i Ordo Magica texten... Det är nog helt enkelt en av de vanliga Ä-inkonsekventa sakerna. Det faktum att han är elementarmagiker passar ju bäst med Krun, så det är väl bara att låta honom komma därifrån. Fast å andra sidan blir hans liv mer spännande om han rövades bort av efariska slavjägare som barn för att säljas på en slavmarknad i Krun eller ngt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Angående Shaza har det framkommit lite mer info om honom i samband med Shaulkortleken. Det står nämligen i Magi regelboken sidan 30 att shaulkortleken överlämnades till "Shaza Sahivann, en trollkar i Ordo Magica (en krunsk magikerorden inriktad på magiska studier), år 389 eO. Detta tillsammans med texten om Ordo Magica i Krilloan kampanjboken sidan 17, där det står att han är krunsk elementarmagiker, tyder på att han är krunier och att det snarare kanske är så att misstaget som begåtts är att man missat att ge honom krunska alt. kejserlig jori. En möjlig lösning är ju att han är thelgulier men levt som slav i Krun, kanske hos någon krunsk elementarmästare, för att sedan ha frigivits av sin mästare osv. då kan ju namnet fortfarande vara thelgulskt. Jag tycker att han iaf borde ha någon form av anknytning till Krun, med tanke på de officiella källor som finns.
Texten i Magiboxen verkar inte vara helt i samsvar med Krilloanboxen då Ordo Magica väl är en magikerorden i Krilloan och inte i Krun? Det skulle ju iofs kunna existera två Ordo Magica, en uppkallad/inspirerad av den andra, fast det ...tja, går ju att bygga något vidare på?

Tycker oavsett att forslaget med vistelse som slav/magiskt experimentdjur(!) i Krun for den unge thelguliern Shaza låter bra (undrar vad som hände med hans mästare?)!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det behöver ju inte ha hänt något speciellt med hans mästare. Kanske frigav denne sin "slav" i slutet av sitt liv och Shaza med sin naturliga fallenhet för elementarmagin hade då "snappat upp" en hel del hemligheter. Eller så kan det ju vara så att mästaren upptäckte sin slavs potential gjorde honom till en fri man och sin lärling (vilket kanske innebar att han egentligen fortsatte vara slav under sin mästare).

När det gäller Ordo Magica kan ju den Krunska varianten vara den ursprungliga. Men när sedan Shaza som var medlem i det krunska Ordo Magica tillsammans med sina kompanjoner grundade Ordo Magica hade man just den krunska magiorden som förebild. Namnet Ordo Magica kan ju ha sitt ursprung i fornjori/kejserlig jori och därför tog man även det namnet till den Krilloanska motsvarigheten, osv..
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lite grann om Thelguls geografi:

Thelguls norra gräns har sedan urminnes tider varit den lilla bäcken Vash en-Ihûna (Ihûnabäcken), som heter så eftersom den thelgulsk nationalhjälten Danomanns hustru Ihûna dog stående i den, kämpande mot 100 efariska banditer som hade dräpt hennes make. Det är hennes blod, sägs det, som har gett bäcken dess rödaktiga färg.
I söder gränsar Thelgul mot de poktiska stadsstaterna där x-bergen (vad ska vi kalla dem) möter havet strax söder om Aghadûr. Den östra gränsen är något flytande i norr eftersom djungeln här bebos av de tidvis vilda öst-thelgulerna som inte alltid erkänner Zahin Yahals präster som sina herrar.

I en bred dal i Gizurbergens norra utlöpare mellan Thelgul och Sombatze ligger mumbiternas rike Mumbazia. Mumbiterna var trogna anhängare av de thelgulska konungarna för länge sedan, men vägrade hårdnackat att böja sig för stjärnprästernas vilja när dessa tog över styret i Thelgul 294 e.O. Idag låter thelgulerna dem ofta hållas, så länge de håller tullarna som de tar ut av förbipasserande karavaner på en rimlig nivå. Då och då försöker man sig dock på en invasion för att återta ruinerna av Kharazêl, det forntida Thelguls förlorade och heliga gudastad, som på grund av sitt läge i det nuvarande Mumbazia orsakar gudfruktiga thelguler stor bitterhet och grämelse. Sådana krig brukar snabbt övergå i ett gerillakrig från mumbiternas sida, vilket leder till att Thelgul moloket drar tillbaka sina trupper efter ett par år.

Söder om Mumbazia följer Thelguls gräns de grönskimrande Hagashbergen 50 mil söderut genom regnskogen och sedan floden Haz’ahûn (Hazafloden) hela vägen ner till den stora grunda Adossjön och vidare mot sydväst och ormsjökusten. Hela gränsen söder om Hagashbergen hotas ständigt av fjäderbeklädda djungelbarbarer. Dessa har givit thelgulerna anledning att uppföra ett antal fort och borgar längs hela sträckan, vilka med ett namn kallas Ala-batha (befästningarna).

Grovt kan man dela in Thelgul i savannerna närmast kusten och regnskogen längre inåt land. I norra Thelgul består savannen av flacka slätter vars jordar är mindre bördiga. I dessa områden har man i flera hundra år bränt skogspartier för att få mer åkermark, något som har lett till att matjorden på många ställen har sköljts bort av de häftiga monsunregnen och att man knappt längre kan odla jorden utan tillsats av dyra importerade traxilmska ökensalter.

Längre söderut, med början någonstans mellan Theon och Vuhaniz-hod (klippiga kusten) och vidare hela vägen ner till Aghadûr ser det annorlunda ut. Här bildar kustremsan en låg åsrygg som effektivt hindrar regnvatten från att bilda bäckar och floder och rinna ut i Ormsjön. Detta får till följd att hela savannen täcks av knädjupt vatten under regnperioden. För att trots detta kunna odla upp jorden, som här är mycket bördig, har thelgulerna överallt byggt stora, en till två meter höga thaherâzer (odlingsterasser) med ett snillrikt pump och avrinningssystem. Själva bor de i byar som är byggda som jättelika låga trappstegspyramider. På thelguliska kallas dessa byar för khazoder.

Hålen från all jord som grävts upp för att bygga thaherâzerna, khazoderna, vägar och annat som man helst inte ser översvämmat, har skapat ett bevattningssystem som tillsammans med thaherâzernas pumpar håller grödor växande även under den torraste perioden på året. Pumpsystemet uppfanns för övrigt av den store uppfinnaren Arekim Edîz och består av slav eller oxdrivna bronsskruvar med hölje som när de vrids runt effektivt lyfter upp vattnet till en högre nivå.

Jag återkommer med information om regnskogen...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Arekim Edîz
:lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Låter väldigt bra, och det är trevligt att du utvecklar Thelgul. Angående namn på berg och platser tycker jag att du är rätt man att namnge. Bara roligt för mig att få mer namn att smycka kartorna med. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter mycket bra, speciellt mumbiterna! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

, speciellt mumbiterna!
Jag funderade helt kort på om mumbiterna var kannibaler och åt upp andra munsbitar, men kom sen på att det nog skulle bli lite overkill... :D
Skriv svar