Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9060
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Litet förtydligande bara från min sida.
Med jordklanen så åsyftade jag inte Jorderna utan sarderna med syftning på betydelsen av narguriska ordet ard :D

Och vad betyder det narguriska ordet jord, som i jorduashur?
Börjar jag nörda ut rejält nu :oops:
Nördigt? Är vi inte alla det? :D

Om jag forstår dig rätt nu så särskiljer du på stammen jorder som byggde båtar vid kusten i det senare Ransard och på 800-talet fO fortsatte sin vandring mot norr, och en klan kallad jord-klanen som blev sardernas forfäder?

Om så, blir inte det lite förvirrande? :?

Jorder, tänkte jag mig vara den stam som uppstått under krigen i Mirelien och vandringen mot nordväst utav mindre stammar, små klaner och en mängd lösa krigsflockar. Namnets härstammning har jag ifrån EA boxen, men det skulle kunna ges en nargurisk, joriskt eller eventuellt mirelisk anknytning?

Narguri: Iord - namnet på den nyvalde stamhövdingen som ledde vandringen?

Jori: Jor(d)ier - stammen innebefattade några joriska framstående medlemmar?

Mireliska: Oord - det mireliska namnet för; de rastlösa; de oroliga; de som inte vill vara stilla/avvaktande (i strid), ett epitet "jorderna" tagit till sig som en äresbevisning?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det blir oklart för att vi diskuterar det på svenska och inte med narguriska språk. :lol:
Ard betydde ju Land/jord så sardernas svenska namn borde ju vara "jordklanen" som alltså inte skall förväxlas med jorderna som alltså betyder "de rastlösas klan"... eller nåt

Nu menar jag inte att vi ska kalla sarderna för jordklanen, utan letar bara efter tänkbara ursprung till namnen. Å andrasidan kanske dom kallades just för sarder för att det var dom som tillskansade sig landet/odlade jorden i det framtida Ransard. :?

Oavsett detta högst förvirrande sidospår av lingvistisk natur som jag ledde in oss på så har vi några ställningstaganden/funderingar kvar.

Tycker vi alltså att ursprungsransarderna är Sarder som sedan lämnat över makten (med vett&vilje eller pga av hot-om-våld) till de ngt senare Ranerna, som nu är de som refereras som Ransarder, medans sarderna lever kvar som "arbetsmyror", uppblandade med erövrade folk och importerade krigsfångar/"slavar"? (Läs den meningen snabbt och högt utan att hämta andan... :twisted: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag skulle behöva en samanfattning av Ransardidéerna.

:?: Fråga: Vilka yrken och arbeten kan en Ran-sarder ha och vilka kan en Sard-sarder inte ha? Vilka får resa från landet? Finns det någon nationell stolthet (Fan va' vi är bra för vi är ransarder)?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Grundtanken (inget spikat :) ) är:

Ran: Krigare (Därutöver "präst") Sedan kan en krigare dessutom ha bisysslor antar jag. Griptämjare, sjöman etc

Sard: Kan inte vara krigare eller "präst" Kan dock ha andra arbeten i tempel. Eller kan han kanske vara präst. Har inte bestämt mig. Kan inte vara sjäman, men väl båtbyggare eller roddare.

Raner kan resa från landet, men gör det sällan annat än under krigståg. Detta antagande baserat på den impopularitet som nämns i EA. En ransardisk äventyrare är stolt över sin börd och sitt blod, men väljer sannolikt inte att basunera ut det.

Nationell stolthet är nog det dom har bäst om. :wink: Ranerna är övertygade om att de är det mest överlägsna folkslaget på altor.
Sarderna tror jag blir intressantast om dom är stolta över att vara typ näst bäst, snarare än att vara ett tokförtryckt och kuvat folk.

Resonemanget kring det går i stil med; Att om man aldrig kan bli bäst(eftersom det sitter i blodet och det går ju inte ändra på i efterhand...), Inte kan gifta in sin familj i det högsta ståndet etc, utan konstant lever i skuggan av det folk som står gudarna närmast och som dessutom beskyddar dem, så varför inte vara nöjd.

Man växer ju trots allt också upp i visshet om att inga söner kommer att stupa på främmande slagfält, inget herrefolk kommer att kräva att få vänslas med ens dotter på fyllan etc.

Sedan kan man ju tänka sig att exempelvis Alerierna kanske inte är lika nöjda ännu :wink:

Vad tror ni?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Intressant, klart roligare än att ha nå klassiskt förtryck.
Men vad tycker Ranerna om Sarderna?
Ser dom ner på dom som alla andra folkslag eller accepterars dom som den "andra" rasen?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Alendor skrev: Men vad tycker Ranerna om Sarderna?
Ser dom ner på dom som alla andra folkslag eller accepterars dom som den "andra" rasen?
Detta var vad jag skrev tidigare, och jag tror att det funkar även fortsättningsvis :)
Jag har tankar om att varje man i Ransard är en duglig "militär" hängiven stridskonsten. Tanken för att möjligör detta är ett samhälle med en militär härskarklass bestående av ransarder och en arbetarklass bestående av kuvade folkslag, trälar etc. Denna klass skulle i sådanafallbehandlas "väl". Ransarderna är medvetna om att dom behöver föda, smiden, textiler etc så det förkommer i regel ingen grymhet eller liknande. De vet också att arbetare behöver näring så de svältes inte eller liknande. De fungerar mest som en fri hantverkarklass bortsett från några små detaljer.
-De står utanför det ransardiska blodet och kan aldrig upptas i den högre klassen.
-De kan naturligtvis inte skada en ransard, för detta föreligger dödsstraff.
-Det anses onödigt att skada en arbetare, men om så sker och det finns fog för det så utdöms inga straff gentemot ransarden.
- Om blod blandas är dödstraff för båda inblandade att vänta.
-Ingen kontakt får ske utanför Ransard. Försök att lämna Ransard straffas hårt.
-De kan genom hårt arbete nå höga ickemilitära poistioner.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så en sarder kan med stolthet tala om sitt hemland där han leds av gudarnas ättlingar!? Låter OK.

Ransrader kan alltså vara militärt tränade bönder? Ett land på Ransards "utvecklingsnivå"/välståndsnivå borde ha en enorm majoritet jordbrukare, godsägare och bönder. Eller?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En fråga gällande ordet sarder: Om ard betyder jord, mark eller land, varifrån kommer då s:et i början av sarder?

Ordet på ransardiska för folk är teota (av ett äldre ord, deota, och ännu äldre, det urnarguriska thiud). Jag tror att jag sa det i förbifarten i ett tidigare inlägg. Jord-klanen eller jord-folket borde då heta något i stil med ard-teota eller ardateota, eller försvenskat ardateoter, som senare förkortats till arder.
S:et i början av det nuvarande ordet måste komma någonstans ifrån. Säger man först att Ransard betyder ranernas land blir man lätt förvirrad av ordet sarder, som verkar vara ett helt annat ord (som inte kommer av ard) och man får lätt intrycket att Ransard betyder "ranerna och sardernas (land)" och inte det påstådda "ranernas land". Nämns det sedan att sarder betyder jord-klanen blir man ytterligare förvirrad. (Är det ard eller sard som betyder "jord, land"?) S:et bör förklaras på något sätt.
Var sarderna allmänt språkförvirrade?
Har det funnits en vokal innan s:et? (Alltså ett ord som bestod av ett okänt förled + s.)
Eller var kanske sarderna ett icke-narguriskt folk som hade ett ord som betydde jord-klanen och som bara råkade likna ranernas ord för land?

Är det någon som har några idéer?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:idea: Sard kanske kommer från något annat än ord av betydelse...som namn på en ledare eller så i forntiden?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev: Sard kanske kommer från något annat än ord av betydelse...som namn på en ledare eller så i forntiden?
I så fall bör detta (eller vilken annan förklaring) skrivas ut. Kanske i en liten fotnot...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har faktiskt bara tagit Birkes "sarder" rätt av. Mina tidigare förvirrade inlägg bestod just i att föröka hitta logiken i de olika orden, ngt som uppenbarligen misslyckades :lol:

Jag tror att Birke tog Sarder från ordet RanSARD i begynnelsen för att ge folket i landet ett logiskt namn. Sen kom jag och komplicerade upp det genom att dela upp befolkningen i två grupper varav den egentliga ransarden var en Ran. När det resterande folket skulle döpas fick de liksom behålla sard -namnet i rena förbifarten. Jag håller med om att det kan kännas förvirrande.
Förslag på vad vi gör? Döper om sarderna?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9060
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jag har faktiskt bara tagit Birkes "sarder" rätt av. Mina tidigare förvirrade inlägg bestod just i att föröka hitta logiken i de olika orden, ngt som uppenbarligen misslyckades :lol:

Jag tror att Birke tog Sarder från ordet RanSARD i begynnelsen för att ge folket i landet ett logiskt namn. Sen kom jag och komplicerade upp det genom att dela upp befolkningen i två grupper varav den egentliga ransarden var en Ran. När det resterande folket skulle döpas fick de liksom behålla sard -namnet i rena förbifarten. Jag håller med om att det kan kännas förvirrande.
Förslag på vad vi gör? Döper om sarderna?
Så var det, och jag hade då ingen tanke om ordets vidare härstamning. Tänkte mig sarderna som den ursprungliga narguriska stammen och sedan särskilde några av dessa sig och kallade sig ran-sarder (med en tanke om anknytning till den heliga ön/staden Ran(z)).

Det har blivit lite krångligt det här (fast ganska roligt :D ) och då mäster Fafnir lyckades med bedriften att i samma inlagg nämna både Jorduashurs ursprungliga folk jordstammen och tolka om sardstammen till en klan med i översatt betydning av ordet ard beteckningen "jord", utan att påpeka sin, förövrigt helt i överenskomst med tidigara tysta om inte annat samtyckerna om betydelsen av ordet ard, översättning, blev forvirringen total. Eller nåt. :wink:

Sarder som beteckning skulle kunna anknytas till områdets namn Kard som igen kanske skulle kunna anknytas till det norddvärgiska riket Kward'zak och dets huvudstad Kward'korzub?
Annars skulle jag kunna kalla den invandrande narguriska stammen for något annat än sarder, om ansvarige så tycker, men nu borjar ju sarder bli rätt etablerad, eller..?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fafnir skrev:Jag tror att Birke tog Sarder från ordet RanSARD i begynnelsen för att ge folket i landet ett logiskt namn. Sen kom jag och komplicerade upp det genom att dela upp befolkningen i två grupper varav den egentliga ransarden var en Ran. När det resterande folket skulle döpas fick de liksom behålla sard -namnet i rena förbifarten. Jag håller med om att det kan kännas förvirrande.
Förslag på vad vi gör? Döper om sarderna?
Döpa om sarderna tycker jag inte att vi gör eftersom
birkebeineren skrev:nu borjar ju sarder bli rätt etablerad
En enklare lösning är isf att sarderna var den ursprungliga befolkningen i Ransard. Om de var nargurer eller inte kanske det råder det kanske delade meningar om eftersom ingen längre vet vilket språk de talade innan ranerna kom dit. Förtydligas bara detta slipper läsaren att bli förvirrad.
birkebeineren skrev:Sarder som beteckning skulle kunna anknytas till områdets namn Kard som igen kanske skulle kunna anknytas till det norddvärgiska riket Kward'zak och dets huvudstad Kward'korzub?
Att knyta Kard till det dvärgiska Kward- är en utomordentlig idé. Isf. kan man tänka sig att dvärgarna fanns där innan människor dök upp. De ursprungliga mänskliga invandrarna lånade då in namnet på landet av dvärgarna. Ljudet kw har sedan förändrats i människornas språk genom att flyttas framåt i munnen först till tw sedan till t, th och slutligen till s. Sard betyder då helt enkelt invånare í området Kard...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Alendor skrev:Intressant, klart roligare än att ha nå klassiskt förtryck.
Men vad tycker Ranerna om Sarderna?
Ser dom ner på dom som alla andra folkslag eller accepterars dom som den "andra" rasen?
Jag hr följt den här tråden passivt på sistone, och bara halvt satt mig in i ordvrängandet med Raner och sarder. Det jag skriver utgår egentligen inte ifrån definitionerna på namnen.

Efter de sensaste inläggen fick jag bara en stark känsla för hur det skulle kunna vara (med risk för att slå in öppna dörrar eller avstiga från Fafnirs vision).

Ransarder är ett folk. Ransarder är två folk. Bestående av Raner och Sarder där de olika folken har olika syften i livet. Båda behöver varandra. Så skulle det kunna vara en fin symbios, med något slags kastsystem. Men då tänkte jag på svaret på Alendors fråga och jag skulle vilja förtydliga det såhär:
Hur ser Ranerna på Sarderna? - Med stolthet. Ranerna är mycket stolta över att ha ett sådant starkt dugligt ochh kunnigt folk som Sarderna som jobbar åt dem. Ranerna är mycket stolta över sina sarder. På samma vis som en mongol är stolt över sin hästjord eller en echt är stolt över sina hundar. Det finns dock inte ett spår av jämlikhet eller medmänsklighet i förhållandet. Sarderna har ett värde endast i relation till Ranerna. Normalt sett är man stolt om Sarderna är välmående och lyckliga. Men i en pressad situation är man beredd att, med viss sorg, avliva så många som behövs. Men blir ledsen, men känner ingen skam. Relationen är den mellan ett människa och ett djur. Jag skulle gärna se att det fanns någon form av ägande i förhållandet. kanske kan Sarder och Raner tillhöra samma klan, så att klanöverhuvudet är ansvarig för både Sarder och Raners väl och ve. Jag tänker mig också att en Sard inte är personligt ansvarig för sina handlingar. Istället för att döma sarder för begågna brott så ser man rationellt på omständighterna. Ifall beteendet beror på dålig behandling från den ansvarige Ranen så får denna straffet. Ifall man anser att beteendet går att korrigera gör man vad som krävs i form av bestraffningar eller belöningar, utan pekpinnar eller förebråelser. Ifall beteendet inte går att korrigera avlivas Sarden.

Jag tänker mig här att relationen präglas av symbios. Raner och Sarder lever inte åtskilda med mer än en gårdsplan. Kanske kontrollerar Ranerna även Sarders reproduktion för att avla fram dugliga exemplar.
Sarderna ser upp till Ranerna. De har sedan barnsben fått lära sig att se på dem som sina allvisa fäder. Att ifrågasätta en Ran är otänkbart. Sarderna är mycket stolta över sina alltigenom fantastiska herrar och brukar skryta om de mest fantastiska Ranska krigarna i sin klan.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Regil skrev:
Alendor skrev:Intressant, klart roligare än att ha nå klassiskt förtryck.
Men vad tycker Ranerna om Sarderna?
Ser dom ner på dom som alla andra folkslag eller accepterars dom som den "andra" rasen?
Jag hr följt den här tråden passivt på sistone, och bara halvt satt mig in i ordvrängandet med Raner och sarder. Det jag skriver utgår egentligen inte ifrån definitionerna på namnen.

Efter de sensaste inläggen fick jag bara en stark känsla för hur det skulle kunna vara (med risk för att slå in öppna dörrar eller avstiga från Fafnirs vision).

Ransarder är ett folk. Ransarder är två folk. Bestående av Raner och .
Ja! Där dog den... :D

Min erfarenhet av forumet är att när man skriver något bra så får man tämligen omgående positiv feedback. När man skriver något inte fullt lika bra blir det väldigt tyst. Jag tror att vi har det senare i det här fallet :( :D

Vore kul om tråden kunde forsätta, med eller utan mina idéer. (saken är den att när jag skrev ner det så tyckte jag att jag verkligen fått ihop det/sammanfattat det bra eller nåt. Men, men. Man kan inte få till det varje gång :wink: )
Skriv svar