Pandarealia

Samlingsplats för alla länder och platser
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Pandarealia

Inlägg av ilmarinen »

Invånarantal: ca 60.000
Befolkning: människor 90%, dvärgar 10%
Huvudstad: San Éa
Styrelseform: klanfederation
Exportvaror: silver, koppar, torkad fisk
Importvaror: spannmål, järn, lyxartiklar
Välstånd: rikt
Armé: klankrigare och ett mindre antal legoknektar. Ingen nationell armé.
Religion: Traditionell religion och Den lysande vägen.
Övrigt: Ovanlig kombination av klansamhälle och framgångsrik handelsnation

Bild
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

Jag håller på att försöka skriva ihop lite information om Pandarelia och sitter och kollar på den info som finns, vilket inte är jättemycket.

Jag funderar som värst på hur dvärgarna egentligen kommit hit ut till en liten ögrupp eller om de alltid funnits här, vilket inte verkar så sannolikt. Det rör sig trots allt om lite olika dvärgsamhällen på de olika öarna och allt som allt 6000 dvärgar. Blev de kanske infångade av Pandarerna som efter att ha funnit rika mineralfyndigheter fick en grym plan om hur det skulle utvinnas. I historiken om Pandarealia så står det att "dvärgar inkallades för att hjälpa till med utvinningen". Något som jag funderar på hur det verkligen gick till, det är nog något jag rent av vill ändra på.

Hur känns det för folk med att man fångat in dvärgar och tvingar dom att arbeta i gruvor? Är det för absurt eller funkar det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Elric skrev:Hur känns det för folk med att man fångat in dvärgar och tvingar dom att arbeta i gruvor? Är det för absurt eller funkar det?
Känns som att det kan ha förekommit vid något enstaka tillfäle, men inte att det är vanlig praksis. Kopparbergens dvärgar på Palamux i Trakorien räcker länge. Goda ideer kan dock få mig att ändra åsikt! :)

Dessutom står det ju i texten att dvärgar inkallades så det borde vara utgångspunktet, om än inte nödvändigtvis kärnan, i frågan. Det finns ett äventyr i någon Sinkadus som rör Pandarealias dvärgar, möjligt att förklaringar kan hittas där, eller uppslag till sådana?
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

okej, bra jag skall kolla upp mina sinkaduser, bra tips.

Det känns lite konstigt bara med en massa dvärgar ute på den här relativt lilla ögruppen. Vad jag vet så¨är dvärgar knappast några sjöfarare som skulle vilja åka den ganska ansenliga sträckan med båt. Sedan känns det konstigt med infånmgade dvärgar också om jag itne kommer på något bra och stämningsskapande... Hmm, jag får fila på det denna helgen eftersom jag ändå itne kan göra något annat med min infernaliska hosta och feber.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Saxade detta från "Sinkadus"tråden i Övrigt. Kan det vara rätt måntro :D


Sinkadus 25 - Nohstril kartlagd; Äventyr: "Mardröm i Mörker", utspelas i Pandariska Arkipelagen
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Saxade detta från "Sinkadus"tråden i Övrigt. Kan det vara rätt måntro :D


Sinkadus 25 - Nohstril kartlagd; Äventyr: "Mardröm i Mörker", utspelas i Pandariska Arkipelagen
Stämmer bra det! :)

Dvärgarna har lite ryskpräglade namn och det skulle kunna vara en ide att låta detta spegla ett nord-dvärgisk (kardurskt ?) ursprung?

Kan dvärgarna på Pandarealia ha kommit dit på ett drivande isflak som lossnat ifrån Orghin (under en period då Söderns Salamandrar var stärka)?
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

Bra idé det är ju helt klart ett alternativ. Ett annat vore att de hittat en väg under havet som senare rasat ihop och fångade flera av dvärgarna på Pandarelia.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Dvärgarna har lite ryskpräglade namn och det skulle kunna vara en ide att låta detta spegla ett nord-dvärgisk (kardurskt ?) ursprung?
Nästan lite för ryskpräglade ibland... (När man hör namn som Rasputji tänker man på pälsmössor direkt.) Fast kompletteras det bara med det semitiska dvärgiska konceptet (konsonanter med inskjutna vokaler) och blir något mindre påtagligt är det rätt coolt. Fast man får se till att det finns en hel del ord som är besläktade med motsvarande ord på gryndur.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra idé det är ju helt klart ett alternativ. Ett annat vore att de hittat en väg under havet som senare rasat ihop och fångade flera av dvärgarna på Pandarelia.
Känns nog lite för orealistiskt. Vägen dit skulle vara över 250 mil. Visst dvärgar gillar kanske inte vatten, men det är ju klart att det finns dvärgar som tar båtar för att färdas över vatten. Tror inte att man behöver lägga för mycket vikt på hur dvärgarna kommit dit.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är det inte möjligt att Panderalerna är toppen pa en sjunken kontinent, och dvärgarna som lever där är en kvarleva fran den tiden? Man kan aldrig fa för manga sjunkna kontinenter?

Da kunde de dessutom ha en helt annan kultur och ett helt annat sprak an Erebs dvärgar

Ursäktar bristen pa prickar och ringar över bokstäverna - jag skriver fran belgien och pa ett azerty-tangentbord t.o.m. :roll:
Elric
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-09-24 12:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Elric »

Man skulle kanske kunna lämna det öppet. Men presentera lite olika varianter på hur de kommit dit som "de lärda" Panderalerna tvistar om. En spelledare kan ju sedan använda detta för eventuella äventyrsuppslag.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Man skulle kanske kunna lämna det öppet. Men presentera lite olika varianter på hur de kommit dit som "de lärda" Panderalerna tvistar om. En spelledare kan ju sedan använda detta för eventuella äventyrsuppslag.
Öppet är nästan alltid bra... Spelledaren ska ju också ha något att fundera över. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dvärgarna inkallades på 500-t eO då man fann silver och kopparfyndigheter på öarna. De lyder formellt under Tibor Järnnäve på fastlandet. Jag föreslår med den namntradition de har ett Kardrike som ursprung och fraktades till öarna med skepp. Måste varit en otäck resa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Dvärgarna inkallades på 500-t eO då man fann silver och kopparfyndigheter på öarna. De lyder formellt under Tibor Järnnäve på fastlandet. Jag föreslår med den namntradition de har ett Kardrike som ursprung och fraktades till öarna med skepp. Måste varit en otäck resa.
Antingen kan denna Tibor vara kizdin i något av de norddvärgiska rikerna Kward'zak eller Küldkres, eventuellt i Rung fast det inte är fastlandet?

Annars kan ju kizdin Järnnäve regera over något obskyrt litet Aidnisk lill-rike?

Hur står dvärgarna ut med färd over vatten? Kanske de "ryska" dricker sprit for att jämna ut balansstörningarna? :roll:
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

De kanske hyrde gråalviska flytande öar där sjögången knappt märks. :lol:

Skämt åsido. Jag gillar dock iden med att de är inhyrda och officielt lyder under nån styrande dvärgpå fastlandet och som de inte hört av på sisådär en hundra år.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar