Upphovsrätt

Läs mig först!
Användarens profilbild
sapient
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-07-27 17:54
Ort: Täby, Stockholms län

Hur ser det ut?

Inlägg av sapient »

Ingen har skrivit på ett tag och det sista meddelandet verkar vara det - utanför tråden - om att inte skriva avtal med Riotminds.

Jag var med och skrev materialet till Ereb Altor (jag heter Ulf Schyldt, jag ansvarade för Jorduashur). Jag kan inte svara på hur det är för alla andra frilansare, men jag kan säga något om hur det var för min del. (Det verkade som ni hade kontakt med Erik Granström som skrevbetydligt mer till Äventyrsspel än jag gjorde så ni kan säkert fråga honom också...)

- Jag hade aldrig skriftliga avtal* utan kom överens muntligen med Anders Blixt, Henrik Strandberg och någon gång Olle Sahlin om vad olika produkter skulle innehålla.
(Såvitt jag kan komma ihåg. Jag kanske skrev på ett avtal för ett projekt som sen blev nedlagt... Men det var länge sen, så jag minns kanske fel.)
- Uppdraget gällde alltid en specifik produkt, en tryckt upplaga med obegränsad rätt till omtryckningar inkl. redaktionella omarbetningar från Äventyrsspels sida. Däremot större omgörningar, att publicera hela eller delar av materialet i en "ny" produkt var inte överenskommet. (Anders Blixt sa vid något av de fösta uppdragen ungefär: "Om vi gör något annat av det sen så får du tycka till innan." Men högst ungefärligt så.)
- Ersättningen var en engångsersättning, inte beroende på framgång i antal sålda exemplar eller liknande.
- Publicering på Internet var inte aktuellt vid den tiden. Det kan knappast anses följa av den generella överenskommelsen

Personligen tycker jag att det är alldeles utmärkt om material som inte varit kommersiellt tillgängligt på så lång tid kan publiceras på nätet. Det är till glädje för alla rollspelare. Eftersom jag bara haft muntliga avtal med Äventyrsspel, vet jag inte i vilken grad det påverkar det juridiska läget när det gäller rättighetsfrågor mot andra bolag som jag aldrig haft kontakt med eller fått någon ersättning av.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Detta vore ju intressant att veta vad som gäller. Sapient kan ju alltså ge oss rätten att lägga upp sitt material rätt upp-och-ned.
Kan verkligen exempelvis Riotminds opponera sig mot det?

Om inte så vore det ju grymt om Sapient tog på sig att lägga upp sitt material och sedan kanske (om han orkar) jobba vidare och fördjupa det ytterligare vilt munhuggandes med sina medforumiter:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Som jag förstår det är det högst tveksamt om Riot har något att säga till om så länge vi inte ordagrant återger texter eller så länge vi inte använder varumärket Drakar och Demoner. Att skriva om Jorduashur lä knappast inskränka på det.

Är det någon som har snackat med Anders Blixt eller varför inte Paradox? Bevisbördan ligger som sagt hos Riot men de vägrar att ge oss mer än deras ord på att de eventuellt tror sig äga ALLT som har med DoD att göra. Jag är djupt skeptisk och snackade med en polare som läser juridik om detta häromdagen. Han menade att om Riotminds produkt direkt kan sägas vara knutet till materialet i fråga är det inget snack. Så, vad har Trudvang med Ereb att göra?

Nä, Riot är sannolikt snåla och kanske lite rädda. Inte för oss så mycket som för andra intressenter med betydligt mer kommersiella avsikter. Jag gissar att Trakorien RPG ligger ganska högt på många spelkonstruktörers önskelista (inte minst min!).

Jag skulle inte ha något emot att utmana läget och se vad som händer, men då riskerar väl Spelis att hamna i kläm?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

No war without casualities :wink:

Nä, det är klart att vi inte vill klämma till spelis i processen. :oops:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

men då riskerar väl Spelis att hamna i kläm?
Äh.. vad gör man inte för sina kära medarbetare! :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo det finns ju några jurister på forumet som funderat kring detta.

Sapient kan låta oss lägga upp sina texter om han har kvar rätten till dem, och det är ju det som är frågan. Han har ovan beskrivit avtalssituationen. Internet ligger utanför och som Peterb sagt tidigare bör det därför inte förligga några hinder för Sapient att ge oss sin välsignelse.

Vad gäller texterna bör vi för att slippa tänka för mycket kring detta använda oss av den av Peterb föreslagna metoden att skriva om texterna utan att skriva av (något i stil med läs texten, lägg texten åt sidan, skriv ner den med egna ord...). Då kommer vi "alltid" befinna oss på den säkra sidan. Jag vill dock återigen påminna om att bilder som man inte har rätt till bör länkas till istället för läggas upp här direkt, för att vara på den säkra sidan...

Lägg nu inte för mycket tanke på detta utan fokusera på ert eget skrivande. Om ni har ett behov av att föra in längre stycken av "oredigerad" text så kan vi diskutera igen. Det är naturligtvis glädjande och bra för forumet när originalets upphovsmän meddelar sitt gillande till detta projekt. Peterb har du något att tillägga?
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Ursäkta att jag inte följt upp detta tidigare.

För min egen del tycker jag att man fortfarande skall ha som utgångspunkt att skriva om texterna med egna ord. Jag är tveksam till hur mycket vi i slut ändan skulle tjäna på att bearbeta gamla texter. Det skulle troligen gå snabbare men det är inte alls säkert att resultatet blir så bra.

När det gäller vem som äger upphovsrätten (till texterna om Ereb Altor) så vill jag påminna om vad jag själv skriver i början av den här tråden. Det är den som påstår att han förvärvat en upphovsrätt från en upphovsman som har bevisbördan för sitt påstående. Detta betyder att vederbörande skall kunna styrka (på ett klart och tydligt sätt bevisa) sin rätt, helst genom att presentera ett skriftligt bevis (dvs. ett avtal). Finns det inga skriftliga avtal kommer upphovsmannens egen uppfattning om sakernas tillstånd som regel väga tyngre än motpartens.

Det är upp till upphovsmännen själva att besluta om vilken tilltro de sätter till Riotminds påstående. Vill upphovsmännen ingå avtal med oss, så är jag rätt säker på att Spelknepe inte skulle säga nej ;)
jophan
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-10-18 16:09
Ort: Storvreta
Kontakt:

Inlägg av jophan »

Det är nog bäst som det blev. Min gissning annars är att upphovsrätten tillhör de enskilda spelkonstruktörerna och inte Riotminds. I de fall som det skrevs avtal - och jag vet inte om det var så många fler än Erik Granström som propsade på riktiga avtal - så tror jag inte att de handlade om något annat än pengar. "N.N. förbinder sig att till Target Games AB senast den dd/mm yyyy leverera materialet "Ödlemännens hämnd" mot en ersättning motsvarande xxx kr. Stockholm den dd/mm yyyy..."

Inget om upphovsrätt med andra ord. Normalt sett köper förlag den exklusiva rätten att publicera författarens text under ett visst antal år, fem eller tio, eller så länge produkten hålls i tryck, varefter rättigheterna återgår till författaren. Detta förutsätter dock att det är ett verk med något slags konstnärligt värde. Men det tror jag definitivt att man kan säga att rollspel har.

Sedan är det ju så att en del alster skrevs om kraftigt uppe på Target/Äventyrsspel, men det vet knappast grabbarna på Riotminds något om...

Men i vilket fall, bättre att skriva självständigt. Roligare, mer kreativt.
--
Johan Anglemark
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Ohoy kamrater.

Inlägg av jadelotuz »

Tjenare! råkade snubbla över Erebaltor när jag säkte efter lite material till en egen Fan-baserad "D&D" Ereb Altor - Modul jag höll på med.

Måste först säga, hur länge har denna wiki funnits egentligen? Jag å min spelarkrets har haft samma funderingar, planer, fantasier och drömmar om att göra en elektronisk och även pappersformad "sammanställning" av det smått nostalgiska "Ereb Altor" å reglerna.

Å nu kommer jag till anledningen till att jag kände mig tvungen att joina detta. Min bror (som fick tummen ur .. hålet) tog å ringde, mailade å snackade med både Riot å Paradox för att göra liknande grej. Vi ville veta vem som hade rättigheter, å hur "heta" de var, å ifall man kunde fixa nån slags license. Vi ville egentligen bara fiska fram ett medgivande att vi fick "eventuellt" producera kringgrejer, å en "exklusivare" nyprint i liten skala, för konvent eller liknande.

Jag var dock inte den som drog i grejerna så jag vet inte riktigt vad som sades. Men i korta drag så blev resultatet att Paradox sade att Riotminds hade rättigheterna, Riotminds sade att de vet inte vem som har rättigheterna å att de egentligen struntar i Ereb Altor, ... å att vi skulle höra av oss till Paradox istället? å sedan gick det runt.

Vi gav egentligen upp efter det. Vi hade ingen större lust att gorma, å fortsatte på våran "hemma-pular-hobby" åder. :)

Men så ni fick igenom nån slags "diskussion" om Licensavtal å dylikt? intressant.

Well! nu när jag är här ... skulle va kul å se vad som händer här. Snygga kartor måste jag säga också. Hur gjordes dem.

Å jag har en drös med material te Ereb Altor. jag var SL för två större kampanjer som, egentligen varade i en drös med ÅR (IRL altså). Kampanjen utspelades delvis i Samkarna :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Å apropå Riotminds å oss.

Inlägg av jadelotuz »

Glömde nämna att vi var i kontakt med Riotminds å Paradox för över ett år sedan. 2006 nån gång har jag för mig. Därför mins jag inte alla grejerna :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kan inte svara för licensavtal och dyl., men jag känner personligen grabbarna på Riot, och vet att de inte har det minsta intresse i Ereb Altor!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Asså!

Inlägg av jadelotuz »

Asså! well det var väll både bra å dåligt att höra. Så du är säker, Riotminds har inga planer på att "Resurecta" Ereb Altor?

Vore trevligt om Riotminds (om de har möjligheten) då släpte Ereb Altor å kanske de äldre DoD (expert å tidigare typ, eller iaf v3) öppet via gemensam allmän öppen license.

Skulle kunna ta hus i helvete i "rollspelsmiljön". bli en ny dawn för rollspelande. Har för mig något liknande hände för ett par år sedan, då nått amerikanskt rollspel mer eller mindre släpte upp sina regler? (funderar)... kanske var d20 systemet? nu när jag gnuggar mina grå lite :)

aja. vore iaf trevligt om man fick lite "konstnärlig frihet" å fläska till med en del "tillbehör", "tolkningar" och "förädlingar".
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riotminds har kanske ingen intresse i ErebAltor. Dock pågick en diskussion om att få använda det befintliga officiella materialet i sitt orginal, eller iaf delar av det.
Riotminds hävdade att de hade upphovsrätten medan orginalförfattarna hävade något annat. Vi kom fram till ett sorts avtal där vi skulle få använda det officiella materialet under en form av licens. Dock ställde riotminds olika krav som inte passade oss på forumet, varav vi beslöt att gå vår egen väg.

Ifall Riotminds har ändrat sig idag eller tappat ännu mer intresse vet jag faktiskt inte.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ok. å jo jag läste erat beslut (jag har inte varit medlem här så länge) men jag hann iaf med å se att ni hade kommit fram till att inte gå med på deras "avtal".

Man får väll försöka ta det som en Fan-grej helt enkelt, tills vidare. Jag ska fortsätta att titta in här iaf. Mycket trevlig sajt. Precis vad jag själv tänkt göra men inte haft tid eller kunskap att göra ... :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Du är varmt välkommen och hoppas du kommer trivas. :)
Skriv svar