Kroppspoäng & Smärtpoäng ?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Kroppspoäng & Smärtpoäng ?

Inlägg av Yokohama »

De gånger jag spelat DoD med smärtpoäng så har dessa inte tillfört mycket till spelet förutom fler tärningsslag vid strid. Jag kommer nog att skippa användningen av smärtpoäng och göra specialregler för krossvapens skada gentemot rustningar.
Hur gör ni andra med Smärtpoäng - används de och hur har det tillfört något i spelet?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har endast använt dem sporadiskt när RPna mött stora pöblar, hela stammar eller myllrande insektoider. Då nöts SP sakta ner även om KP håller. Håller odck med om att de inte tillfört mycket. Flera av mitt gäng anser dock motsatsen och spelleder med SP och vapens olika skada mot olika vapen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Smärtpoäng låter inte så kul. Jag känner bara igen det från Eon där vanliga KP delades upp i Trauma, Smärta och Blödning utan att få något tillbaka. Det var fortfarande abstrakt och svårbegripligt. Hur ont gör 1 poäng smärta?

Jag vill slå ett slag för system som finns i spel som Shadow of Yesterday. Du har en form-o-meter och det spelar ingen roll om det är stress, smärta, förvirring eller truaman som påverkar dig. Allt får dig ur balans och beskrivs snarare än regleras av en massa tabeller o.dyl. Oerhört elegant och ger upphov till att scener som alltid är svåra att dramatiska alltid leder till ett klimax, som jaktscener, påfrestningar, koncentration m.m. Riktigt coolt .

Det borde funka även i gamla BRPs.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Jag har endast använt dem sporadiskt när RPna mött stora pöblar, hela stammar eller myllrande insektoider. Då nöts SP sakta ner även om KP håller. Håller odck med om att de inte tillfört mycket. Flera av mitt gäng anser dock motsatsen och spelleder med SP och vapens olika skada mot olika vapen.
Jag spelade med en grupp som körde med smärtpoäng "i viktiga strider" (alltså dueller), vilket gjorde att min tvåhandshammare allt som oftast gjorde 1T10 i skada (snitt 5,5) istället för 2T6+2 (snitt 9). Ett förslag är att, när ni inte kör med smärtpoäng, så gör vapnet den högsta skadan av de två.

Annars tycker jag smärtpoäng ger föga utan har mer nackdelar (fler tärningsslag och ger mer administration). Och vad får man för fördel? "Om du använder både SP och KP i striden blir det viktigt att välja rätt vapen mot rätt rustning". (Sida 24 i Krigarens...) Kanske också att man kan skada utan att döda, men det går att lösa med mycket enklare regler.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag har funderat över det där med olika rustningars skydd mot olika sorters vapen. Det är något jag absolut vill lösa, mest för att jag vill se lite fler vapen än de olika sorters svärd som alla rusar runt med. Hjälmkrossare eller pålyxa är exempel på vapen som är alldeles för underrepresenterade i drakar och demoner. Har ni försökt få in dem utan att använda SP (som jag inte gillar)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sopodlare skrev:Jag har funderat över det där med olika rustningars skydd mot olika sorters vapen. Det är något jag absolut vill lösa, mest för att jag vill se lite fler vapen än de olika sorters svärd som alla rusar runt med. Hjälmkrossare eller pålyxa är exempel på vapen som är alldeles för underrepresenterade i drakar och demoner. Har ni försökt få in dem utan att använda SP (som jag inte gillar)
RPnas val av vapen låter jag vara fritt och påpekar bara hur tråkigt det är när alla rusar runt med dubbelyxa, slagsvärd och morgonstjärna. SLP:s vapen väljs utifrån karaktären. Sprätthöken har värja, piraten huggare, orchledaren 2 x sabel, riddaren bredsvärd, dvärgen korpnäbb ... osv beroende på vem det är.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Ok samma som jag alltid kört då, förutom att jag inte riktigt påpekar vad folk skall ha utan låter dem köra.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En variant som jag var inne lite på var att låta skadevärdet vara samma som differensvärdet i FV slaget. På detta sätt är det betydligt enklare att göra mycket skada för vältränade krigare än för bönner.

Exempel: Riddaren Sture FV 14 i bredsvärd hugger Riddare Kalle. Han rullar sin d20. "7" Oki, det bidde (14-7=) 7 i skada.

Skadan moddas sedan med ev SB och kanske +1d4 för svärd, yxor, stridsklubbor etc och +1d6 eller så föt tvåhandsvapen (alt +1/+2 om folk ska palla mycke stryk och +1d6/+1d8) om de ska dö som flugor.

ABS funkar ungefär som vanligt. Vill man kan vissa rustningstyper ha dubbel ABS eller halv ABS mot vissa vapentyper.

På detta sätt kan en duktig tjuv/lönnmördare/whatever faktiskt dräpa en storvuxen krigare med ett dolkhugg om hann är tillräckligt duktig.

Bara en grundidé som kan putsas en hel del på antar jag :)

En direkt fördel är att karaktärer sannolikt väljer vapen efter coolhetsfaktor snarare än efter skadevärde...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fafnir skrev:En variant som jag var inne lite på var att låta skadevärdet vara samma som differensvärdet i FV slaget. På detta sätt är det betydligt enklare att göra mycket skada för vältränade krigare än för bönner.
...
Dethär är ett mycket bra system som jag gillar skarpt.
Istället för att räkna ut differensen kan man dock läsa av tärningen direkt, dvs man skall slå under sitt FV, men så högt som möjligt.

Jag har för mig att allt detta finns inarbetat i Rickards EDoD (som jag lite gluttat på och hittat mycket trevligt i! :D)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Istället för att räkna ut differensen kan man dock läsa av tärningen direkt, dvs man skall slå under sitt FV, men så högt som möjligt.
Ja, så funkar det i Pendragon, och det är ett riktigt trevligt sätt...

Angående vapnens skada, skulle man inte kunna ge vapen konstruerade för att bekämpa tungtrustade, någon form av sänka abs förmåga? T.ex. kanske en testikeldolk skulle ha ett penetrationsvärde på 2, vilket skulle betyda att den inte gjorde mer i skada mot en orustad, men att den samtidigt tog bort en del av rustningseffekten, och då skulle den ju funka lite mer som det var tänkt från början, eller?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Angående vapnens skada, skulle man inte kunna ge vapen konstruerade för att bekämpa tungtrustade, någon form av sänka abs förmåga? T.ex. kanske en testikeldolk skulle ha ett penetrationsvärde på 2, vilket skulle betyda att den inte gjorde mer i skada mot en orustad, men att den samtidigt tog bort en del av rustningseffekten, och då skulle den ju funka lite mer som det var tänkt från början, eller?
Defenitivt kan PV användas. Tyckte mest att det verkade enklare att generalisera vapnen i stil med:
Krossvapen: Stumma rustningar=halv ABS Vaddering etc Dubbel ABS
Penetrerande vapen: Rinbrynjor, mjuka rustningar=halv ABS Metall etc dubbel ABS el dyl

Med ovanstående system kan ju faktiskt en dolk med lätthet tränga in mellan fogar i en rustning och utdela dödlig skada om användaren är tillräckligt duktig.

Perfekt slag rälknas som vanligt: full skada, ingen ABS.
Eventuellt kan ngn typ av extra regler behövas nyttjas för RP då ett dylikt system kan bli ganska blodigt.
Hmm orchen har 14 i kroksabel, oj han slog 2... du får 12 i skada i huvudet...(chop...duns...studs...studs...studs...) :twisted:

Jag gillar differensvärde mest för att det mest liknar det gamla systemet med perfekta och särskilda slag. Det var alltid bra att slå lågt liksom. Det brukade kännas konstigt när karaktärerna siktade på sina motståndare och slår typ en tvåa ( OJ, en fin träff - slå skada, 3T6.....(rassel rassel) hmm 4 öh du gör ett görtjusigt hugg och rispar honom på låret...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I Pendragon funkar det som vije skrev "slå så högt som möjligt men under eller lika med ditt FV", prefekt får man om man slår exakt lika sitt FV och då räknas det som om man slog 20 för uträknandet av effekten. Fummlar gör man om man slår 20 om man inte har ett modifierat FV på 20 eller mer.

Man skulle ju kunna tänka sig att vissa vapen bara gör halva effekten (avrundat uppåt), medan andra gör hela effekten i skada. Då behöver man ju inte en massa plussmodifikationer på vapnen. Slår jag 15 med en kniv gör den 15/2=8, medan ett svärd skulle gjort 15 i skada. Tunga tvåhandsvapen skulle då kunna ha egenheten att de utöver fulla färdighetseffekten även skulle halvera abs på alla rustningar, för att skilja dem från tyngre enhandsvapen som bredsvärd osv. För enhandsvapnen skulle det ju kunna fungera som Fafnir föreslår att vissa vapentyper ger bonusar mot vissa rustningstyper osv.

En orch med 14 i kroksabel skulle då vid ett slag på t.ex. 13, göra 13 i skada, vilket ju ligger förhållande vis nära kroksabelns maxvärde på 9 (1T8+1) enligt krigarens handbok. Om orchen slagit 14 på sitt färdighetsslag (perfekt slag alltså) skulle han gjort 20 i skada vilket ju är rätt hemskt. Så det är ju rätt dödligt ja...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När jag tänker efter, så vore det nog bäst om man på majoriteten av vapnen tog effekten delat med två. Tvåhandsvapnen kunde då behålla hela effekten i skada. Då skulle de flesta vapen ha ett skadevärde mellan 1-10, och tvåhandsvapnen mellan 1-20, vilket verkar ligga rätt så nära skadepotentialen för vapnen med det klassiska tärningsskadan.
För att särskilja olika vapentyper (krossvapen, penetrerande vapen osv.) kan man ju då använda sig av penetrationsvärden. Naturliga vapen som slag och sparkar skulle då antagligen inte ha något PV, men en skicklig obeväpnad stridare skulle vara riktigt hemsk mot opponenter utan rustning eller med lätt rustning.

Men men, det finns väl viktigare saker att skriva om än det här, eller vad säger du spelknepe... tillbaks till Krun med mig eller? :P
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Halveras effekten skulle således ett svärd som mest kunna göra 2 i skada mot en motståndare i metallrustning förutsatt att svärskämpen är uberduktig och har flyt med tärningarna...

...just det ja, om inte divisionen sker efter ABS.
Då skulle samma svärdsnisse med FV20 kunna göra max 6 i skada...Vilket ju är betydligt mer än 1 vilket 1t8+1 enligt gamla reglerna skulle kunna åstadkomma...vid vart åttonde slag...
De två kämparna skärskådade varandra.
-Du har en stilig fullplåtsrustning, sade Joar.
-Du också, Joar sade riddar Pelle.
De vägde bredsvärden i handen och bligade hatiskt mot varandra. Sedan vände dom sig om och gick åt skilda håll...
Senast redigerad av Fafnir den 2007-08-31 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Bergdahl skrev:I Man skulle ju kunna tänka sig att vissa vapen bara gör halva effekten (avrundat uppåt), medan andra gör hela effekten i skada. Då behöver man ju inte en massa plussmodifikationer på vapnen.
Man skulle också kunna tänka sig att ge plus på färdighetsvärdet för ett bra vapen. Likadant tänkande används ju för exempelvis dyrkar. Då ökar man chansen för att göra utdela en bra skada, men det är inte säkert att man gör det. Man borde utgå från att ett knytnävsslag ger ±0 på modifikationen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar