Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad gäller namnfrågan tycker jag att Jori har drag både av svenska (vilket väl är översättningar) och en ganska fräck egen fantasyklang (Farynx, Faltrax etc). Tycker att båda dessa trad. kan avspeglas i Jorpagna (och det gör redan i viss mån så, t.ex. Grivela). Men namn som Sydburgenland är jag mer tveksam till. Mer platttyska, holländska eller medeltidssvenska.
Dessa "äkta" joriska ord och namn säger Anders Blixt följande om i Sinkadus 15: "En mängd specialtermer har lämnats oöversatta, ibland för att det inte finns något svenskt ord och i andra fall för att skapa större fantasyprägel."

Det hade varit önskvärt att försöka skapa en lista över alla oöversatta joriska ord för att få fram en någotsånär enhetlig namntradition i nyskapade sådana...

Om man ska hitta på joriska ord, är jorisk fonetik viktig. De ljud som enl. Sinkadus och EA-kampanjboken finns i jori är de här:
vokaler:
a, â, e, ê, i, î, o, ô, u, û, y, y (med cirkumflex), och ' (apostrofen betecknar ett kort obetonat e.)
konsonanter:
b, d, f, g, h, k, l, m, n, p, r, s, t, v, w (vad skillnaden mellan v och w vet jag inte men det finns tecken för båda), z (tonande s), ng, th (otonat läspljud), sh (sje-ljud), kh (tyskt ach-ljud)

Alltså: Dijksland faller nog bort, eller borde bli mer Dîksland... j finns ju inte på jori.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

En vision av Jorpagna

Inlägg av Peter »

En vision av Jorpagna
Politisk Översikt:
Ensliga baronier, rövarvälden och ren vildmark om vart annat. Djupa skogar, isolerade byar och rika ruiner utgör typexempel på den ekonomiska aktiviteten. Centralt styre, gemensamt rättsväsende och sammanhängande samhällsbildning saknas.

Att resa i Jorpagna
För den som tvingas resa genom den turbulenta regionen Jorpagna kan inget följe vara stort nog. Denna vildmark mellan stormakter (som Zorakien och Felicien) hemsöks av rövarbaroner och svartfolksband. Olika trakter med olika överherrar avlöser varandra, och vid varje nytt område pressas den resande på ännu mer pengar eller resurser för att förunnas säker resa. Men även efter att man skinnats av den lokale härskaren lider man stor risk att utsättas för grannarnas räder, oregerliga banditer eller annat otyg. Den ensamme resenären blir snart korpföda.

Salmoke
Under imperiets glansdagar var Salmoke i södra Jorpagna en metropol. Sädesskepp från imperiets alla hörn gick upp för Sale-floden, och dockade vid Salmokes stora hamn. Nu är staden sedan länge överväxt, men man kan fortfarande beundra de väldiga pelarna och frisererna från en förgången storhetstid. Den nutida byn Salmoke ligger en timme norr om den gamla staden, och dessa herdebönder vallar sina svin mellan marduktemplets kolonner och runt den gamla kyrians övergivna kariatyder. Då och då kommer ett gäng kringstrykande lycksökare förbi, med hacka och spade. Det går nämligen rykten om oöppnade skattrum och dolda gångar under Salmoke - och mer än en gång tidigare har sådana rykten i det ruintäta Jorpagna belönat den nyfikne med guld och artifakter.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Låter som en vision värd att arbeta vidare på och utveckla. Vill ha mer!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter interessantl, landet Jorpagna har mycket potentsial tror jag.

Rörande navnet baron skulle detta kunna bytas med furste? Ingen viktig fråga kanske, tidigt i en land-tråd, men jag tänker dels på att få in den i Krilloan-modulen nämda Lugulbandska furste-familjen, en av ytterst få officiella källor till landet, dels på att göra titteln baron till en slags gemensam och åtminstonde i våra (spelares) ögon sammanbindande detalj till alla "riddarländer", ett slags arv från Kejsardömet Jorpagnas dagar. Det kan ha varit en administrativ eller militär titel på den tiden men ha överlevt, med lite olik innebörd, i alla forna delar av imperiet. De många joriska furstefamiljerna i dagens Jorpagna gillar inte alltid denna titel utan vill gärna kalla sig furstar, överhuvuden för gamla patricierfamiljer, men har dock sällan mer makt än en baron hade vare sig den historiska eller den nutida i andra länder.

Sen en annan språkfundering; Salmoke, ett mer kejserlig jorisk (latinsk) namn på denna stad under kejsardömet kanske? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med birke om baron och furste. Vad jag kan dra mig tillminnes så tror jag att användandet av furste stämmer bättre överens med det lilla officiella som finns om Jorpagna också.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Låter interessantl, landet Jorpagna har mycket potentsial tror jag.

Rörande navnet baron skulle detta kunna bytas med furste? Ingen viktig fråga kanske, tidigt i en land-tråd, men jag tänker dels på att få in den i Krilloan-modulen nämda Lugulbandska furste-familjen, en av ytterst få officiella källor till landet, dels på att göra titteln baron till en slags gemensam och åtminstonde i våra (spelares) ögon sammanbindande detalj till alla "riddarländer", ett slags arv från Kejsardömet Jorpagnas dagar. Det kan ha varit en administrativ eller militär titel på den tiden men ha överlevt, med lite olik innebörd, i alla forna delar av imperiet. De många joriska furstefamiljerna i dagens Jorpagna gillar inte alltid denna titel utan vill gärna kalla sig furstar, överhuvuden för gamla patricierfamiljer, men har dock sällan mer makt än en baron hade vare sig den historiska eller den nutida i andra länder.

Sen en annan språkfundering; Salmoke, ett mer kejserlig jorisk (latinsk) namn på denna stad under kejsardömet kanske? :?
Det låter strålande. Just den typen av förankring av titlarna är verkligen vad jag efterlyser.

Min tanke med just baroner är att framkalla känslan av obetydliga småpotentater. Furstar skulle väl också funka, speciellt om de är Principii snarare än storfurstar. Annars kan det mycket väl vara så att det finns en hel uppsjö med olika titlar, vilka egentligen inte innebär någon praktisk statusskillnad.

Salmoke valde jag just för att det skulle låta som en vulgärversion av ett gammalt kejserligt namn. Ursprungsnamnet torde vara Saramalcis, eller Salinbokem.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag hade en vison av Jorpagna, den finns här:
http://bank.sverok.se/?sid=668&content=scen

Den skiljer sig något från Peters, men Jorpagna har potential att bli en jäkligt bra samarbetsprodukt.

Som ni kan se har jag haft det i myriader uppsplittrade Tyska riket som förebild. (Det tyska språkets inflytande har redan diskuterats under språk och skall därför översättas löst till svensktyska varianter). Minifurstar och storfurstar. Kurfurstar, arnoer och pendoner(ekenborgare), rovriddare och rövarbaroner.

Jämfört med Peters idéer:
*Jag ser nog lite mer folk och civilisation. Centralstyre och en kejsare i Argald, dock en maktlös symbol. Den starkes rätt gäller, men symbolik och politik finns ändå.
*Osäkra resor absolut, man vet aldrig var nästa furstes allianser eller tro ligger. Svartfolk som stryker runt från Mörkrets berg och Mörkrets skog, jodå! Många spännande lämningar från imperiets dagar, myter och legender.
*Salmoke låter som ett spännande ställe!

OBS! Mitt förslag är INTE till Ereb.se, det var till sverok. Vi skall skapa något ännu bättre här, men jag tycker en del idéer och detaljer är tillräckligt bra för att överleva.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Definitivt, och jag hade både tyska riket och din v. i bakhuvudet när jag skrev mitt förslag. Egentligen hade jag tänkt att skriva utifrån det du redan producerat, men till min förbryllelse kunde jag inte hitta de texterna: nu vet jag varför - de låg ju på sverok! :oops:

Hursomhelst, det är definitivt två koncept som går att korsbefrukta något alldeles utmärkt. Jag ser gärna att man tar till vara på den "postapokalyptiska" potentialen i jorpagna: att det är spillrorna av det gamla imperiet. Dels liknar det tysk-romerska riket i sin fullständiga uppsplittring, men en annan inspirationskälla är det tidigmedeltida rom (staden) - det var en fnästan avfolkad ruinstad där herdar vallade får mellan forums kolonner, och de olika kvarteren i den (betydligt mindre) medeltida staden dominerades från befästa torn av adelsfamiljer med herravälde över olika kvarter som knappt var mer än ligor eller rövargäng. En tredje inspiration är Turkiet, där ruinstäder från dussintals kulturer ligger som ett pärlband, och där bönder och lokalbor inte tvekar att använda korintiska kapitäl och antika murbitar för att bygga sina gärden och bodar.

Jag ser gärna att Jorpagna skiljer sig från de andra relativt harmoniska kopparhavsstaterna, som Berendien och Zorakien, genom att vara uppsplittrat, glesbefolkat, farligt och osammanhängande. En tummelplats för lycksökare, intriger och våldsdåd!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

När man var ung och började spela rollspel så gick det ofta till ungefär så här:

"Ni går på en väg (ingen vet vilken väg). Ni kommer till en stad. Den är (hmmm, få se nu...). Jo, det är en liten stad med höga murar. Stadens portar är stängda." Och sen är det bara att fortsätta att improvisera.

Jag har alltid tänkt att Jorpagna har lite av det. Man vet aldrig vad som väntar bakom kröken. Vad som helst kan dyka upp. SL kan slänga lite vad som helst och sedan, när alla har tröttnat skicka vidare dem till något helt annat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi diskuterade någonstans argaldisk stål som ett begrepp för kvalitetsvapen, lite som Toledo.

Får det vara med i Jorpagna? :D

Skulle de jorpagniska småfurstedömarna kunna vara ett mycket användt mål för den som vill hyra legosoldater? I tysk anda lite joriska lansknektar ofta utrustade med hillebarder (stereotyp men kanske användbar?) och kämpande i sina fina kläder rundt om i hela Ereb?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Definitivt, och jag hade både tyska riket och din v. i bakhuvudet när jag skrev mitt förslag. Egentligen hade jag tänkt att skriva utifrån det du redan producerat, men till min förbryllelse kunde jag inte hitta de texterna: nu vet jag varför - de låg ju på sverok! :oops:

Hursomhelst, det är definitivt två koncept som går att korsbefrukta något alldeles utmärkt. Jag ser gärna att man tar till vara på den "postapokalyptiska" potentialen i jorpagna: att det är spillrorna av det gamla imperiet. Dels liknar det tysk-romerska riket i sin fullständiga uppsplittring, men en annan inspirationskälla är det tidigmedeltida rom (staden) - det var en fnästan avfolkad ruinstad där herdar vallade får mellan forums kolonner, och de olika kvarteren i den (betydligt mindre) medeltida staden dominerades från befästa torn av adelsfamiljer med herravälde över olika kvarter som knappt var mer än ligor eller rövargäng. En tredje inspiration är Turkiet, där ruinstäder från dussintals kulturer ligger som ett pärlband, och där bönder och lokalbor inte tvekar att använda korintiska kapitäl och antika murbitar för att bygga sina gärden och bodar.

Jag ser gärna att Jorpagna skiljer sig från de andra relativt harmoniska kopparhavsstaterna, som Berendien och Zorakien, genom att vara uppsplittrat, glesbefolkat, farligt och osammanhängande. En tummelplats för lycksökare, intriger och våldsdåd!
Glad to hear it! :D
Dina idéer och inspiration låter fantastiskt lovande. Det här blir skoj. 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Vi diskuterade någonstans argaldisk stål som ett begrepp för kvalitetsvapen, lite som Toledo.

Får det vara med i Jorpagna? :D

Skulle de jorpagniska småfurstedömarna kunna vara ett mycket användt mål för den som vill hyra legosoldater? I tysk anda lite joriska lansknektar ofta utrustade med hillebarder (stereotyp men kanske användbar?) och kämpande i sina fina kläder rundt om i hela Ereb?
Jag tror att jag angav rustningar (i argaldiskt stål?) som en berömd Jorpagnisk handelsvara i mitt Ereb, så det låter som en/två idéer att ha med.
Legosoldater och lansknektar? Har inte tänkt i den banan förut. Tror jag förutsatt att alla lömska intriger och småkrig på hemmaplan gjort det svårt för furstarna att avvara knektar, men varför inte...fler folk med hillebard behövs!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Annars skulle något annat land kunna utrustas med en mångenhet lansknektar, exempelvis Magilre (?), och dessa skulle häller bli inhyrda av de joriska furstbaronerna som har brist på soldater till sina eviga krig och konflikter?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kan tänka mig att kardiska Riddare utan utsikt till arv av land (yngre söner) gärna söker lyckan i Jorpagna där utsikterna till strid och plundring är större. Har man tur så kan man resa hem rik efter fem år och köpa sig ett gods på Divras Udde. Har man otur så har man i alla fall levt livet som en man och blir ett vackert lik.

Måste legoknektarna vara enhetliga? Vore det inte roligt om de Jorpagniska furstarna drog ut med en brokig skara legoknektar från Erebs alla hörn (och kanske även en och annan akrogalier)? Härar där nästan ingen av soldaterna har samma vapen och utrustning. Dessa kan ju utnyttjas som kanonmat och så sparar man sina egna riddare i reserven.

Vill du söka lyckan med svärd i hand? Åk till Jorpagna! - härold på torget i Ekeborg som söker samla ihop en ny omgång legoknektar till en Jorpagnisk furste.

Ser också framför mig en ganska smutsig handel där man kör gamla klassiker och helt enkelt plockar med sig fulla soldater från ett värdshus någonstans, lasta in dem i en båt och skeppar iväg till Jorpagna. Sen får de "chansen" att jobba ihop pengar till återresan hos någon av furstarna. Det behöver väl inte nämnas att de flesta aldrig lyckas med den bedriften...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Kan tänka mig att kardiska Riddare utan utsikt till arv av land (yngre söner) gärna söker lyckan i Jorpagna där utsikterna till strid och plundring är större. Har man tur så kan man resa hem rik efter fem år och köpa sig ett gods på Divras Udde. Har man otur så har man i alla fall levt livet som en man och blir ett vackert lik.

Måste legoknektarna vara enhetliga? Vore det inte roligt om de Jorpagniska furstarna drog ut med en brokig skara legoknektar från Erebs alla hörn (och kanske även en och annan akrogalier)? Härar där nästan ingen av soldaterna har samma vapen och utrustning. Dessa kan ju utnyttjas som kanonmat och så sparar man sina egna riddare i reserven.

Vill du söka lyckan med svärd i hand? Åk till Jorpagna! - härold på torget i Ekeborg som söker samla ihop en ny omgång legoknektar till en Jorpagnisk furste.

Ser också framför mig en ganska smutsig handel där man kör gamla klassiker och helt enkelt plockar med sig fulla soldater från ett värdshus någonstans, lasta in dem i en båt och skeppar iväg till Jorpagna. Sen får de "chansen" att jobba ihop pengar till återresan hos någon av furstarna. Det behöver väl inte nämnas att de flesta aldrig lyckas med den bedriften...
Låter bra!

De "enhetliga" landsknektarna tänkte jag mig mer som en företelse som dyker upp i hela Kopparhavsområdet och västra Ereb, lite som dalkiska bågskyttare, och inte att de jorpagniska furstekrigen endast skulle utkämpas av hillebardbärande sådana. Ungefär som du beskriver kan jag se före mig legosoldaterna i Jorpagna.
Skriv svar