Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Info från kronologin:
599 f.O. Staden Krau-ki som befolkades av nekromantiker flyttades av gudarna till ön Marjura där ett nytt rike, Cruri, grundades.
598 f.O. På Marjura förslavades snabbt infödingarna av de nyalända trollmännen från Yndar. Krau-Ki kom med tiden att kallas Kru-Hri och senare Cruri.
400 f.O. Crurerna byggde staden Esachrha (nuvarande Isakra) på Trinsmyra men kom genast i krig med milacker och rungler. De två kulturerna kom att blandas samman.
300 f.O. Cruri grundar livskraftiga kolonier på Chrachz och i Kargom på norra Palamux.
200 f.O. Marjura. Ön täcks av is och svavelvintern inleds som sägs skola vara i 800 år.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Visste jag kunde lita på dig och dina kronologier mäster Mikael! :D

Kvurerna, eller vad de nu kallade sig innan, fanns altså uppe på isen då crurerna ankom.

Kanske de kan få vara besläcktade med det neandertalliknande (gillar egentligen inte den beskrivningen även om den är rätt så tydligt beskrivande) folket i Edeginbergen i Barbia...?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Visste jag kunde lita på dig och dina kronologier mäster Mikael! :D

Kvurerna, eller vad de nu kallade sig innan, fanns altså uppe på isen då crurerna ankom.

Kanske de kan få vara besläcktade med det neandertalliknande (gillar egentligen inte den beskrivningen även om den är rätt så tydligt beskrivande) folket i Edeginbergen i Barbia...?
Tack, men det gav egentligen inte svar på dina frågor. Vi får hoppas på Brior eller någon annan Trakorien virituos.

En egen fråga: Marjura vilar på baggens rygg och flyttar den. Men Krau-Ki var en stad som flyttades till Marjura (som jag uppfattat det huxfkux genom cyberspace). Den senare flytten av ön på baggens rygg borde alltså vara oberoende av stadens flytt, även om det senare blivit del av planen så att säga, eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:En egen fråga: Marjura vilar på baggens rygg och flyttar den. Men Krau-Ki var en stad som flyttades till Marjura (som jag uppfattat det huxfkux genom cyberspace). Den senare flytten av ön på baggens rygg borde alltså vara oberoende av stadens flytt, även om det senare blivit del av planen så att säga, eller?
Tror jag någonstans har läst, antingen på Svavelvinterforumet eller i Den Femte Konfluxen, att Krau-Ki, trots texter som tyder på, det inte flyttades över en natt utan tog en längre tid. Något om att yndarierna (crurierna) sakta kände kylan komma närmare när staden och hela "ön" färdades genom forsande vatten mot nord. Kan komma ihåg fel eller så var det baraett förslag till tolkning från någon på forumet?

Brior; hjälp!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: En egen fråga: Marjura vilar på baggens rygg och flyttar den. Men Krau-Ki var en stad som flyttades till Marjura (som jag uppfattat det huxfkux genom cyberspace). Den senare flytten av ön på baggens rygg borde alltså vara oberoende av stadens flytt, även om det senare blivit del av planen så att säga, eller?
Är det Jorddragaren du tänker på? Jag har aldrig blivit riktigt klok på den biten, vilket nog beror på att jag aldrig varit SL till 5:e Konfluxen.

Oberoende vet jag inte. Gudarna har en tendens att likt en schackspelare försöka förutse dragen så långt fram som möjligt. Därmed inte sagt att de alltid vet vad de gör. I det här fallet är jag ganska säker på att Marjuras flytt är ett direkt resultat av Krau-Kis ankomst. 5:e Konfluxen hade möjligtvis hänt ändå men hade Marjura åkt söderöver i så fall? Ja, det är nog ett ämne för Magister Skolasti på Trcilve Universitet för själv tycker jag att det blir knivigare än Tillbaka till Framtiden-filmerna. :)

Men kanske har Brior ett svar?

Och jag har alltid uppfattat det som att kvurerna är Marjuras urbefolkning, helt frånkopplade från de svåra magikerna från Yndar.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

SPOILER 5:E KONFLUXEN

Har jag förstått det rätt (och det tror jag att jag har) så flyttades hela det som blev Marjura med jorddragaren inklusive Krau-Ki i samband med den 3:e konfluxen.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Därom tvistar de lärde, men det MÅSTE vara så. Rirba skriver ju om hur de ränner genom köttbitarnas område, de kan alltså inte ha "flyttats över en natt" eller vad det står i Ereb Altor boxen utan hela den biten av Yndar måste ha slitits loss av Jorddragaren och släpats iväg, för att sedan åka vilse på vägen pga passagerarnas besvärjelser.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:Därom tvistar de lärde, men det MÅSTE vara så. Rirba skriver ju om hur de ränner genom köttbitarnas område, de kan alltså inte ha "flyttats över en natt" eller vad det står i Ereb Altor boxen utan hela den biten av Yndar måste ha slitits loss av Jorddragaren och släpats iväg, för att sedan åka vilse på vägen pga passagerarnas besvärjelser.
Så jag också tolkat det!
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Bra!

Sen kommer ju frågan, varför placerades ön där den placerades? Varför valde Crurerna att desorientera den stora skalbaggen (jag kallar honom bosse) just till den plats de till slut hamnade på?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Sopodlare skrev:Bra!

Sen kommer ju frågan, varför placerades ön där den placerades? Varför valde Crurerna att desorientera den stora skalbaggen (jag kallar honom bosse) just till den plats de till slut hamnade på?
Crurerna klarade i sista stund att hejda Bosse från att dra dem ännu längre in i kölden genom att ersätta hans vägbeskrivning med en cirkel. Däremot hade de inga möjligheter att styra honom.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Men destinationen ligger ju söder om den plats de räddade sig till?

Lite andra frågor när jag ändå har dig på tråden. Vilken väg tar de? Genom Golwynda och slusstrappan ner till Kopparhavet? Var det så den förstördes ;)

Hela idén med att de förflyttades över en natt, är det något som "de lärda" i Ereb faktiskt tror, eller erkänner de den fruktansvärda möjligheten att Bosse och hans kollegor faktiskt kan beordras?
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om färdvägen gick endast på det fysiska planet och inte genom några andra genvägar, dimensioner, grå hallar eller rent ut av via Abzu (?), så borde det antingen varit den något krångliga vägen genom Golwynda- och Kopparhavet, söder om Soluna och Samkarna och nästan nere hos söderns salamandrar, eller rundt baksidan av Altor?

Låter oavsett som en spännande resa! :D
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Sopodlare skrev:Men destinationen ligger ju söder om den plats de räddade sig till?
Det har du rätt i. Min förklaring ovan representerar alltså vad Crurerna trodde, men i själva verket gjorde de sig själva en otjänst. Att aktivt styra Bosse låg hur som helst bortom deras kunnande - annars vore det ju trevligt med en husvagn av kontinental dimension ;-)
Sopodlare skrev: Lite andra frågor när jag ändå har dig på tråden. Vilken väg tar de? Genom Golwynda och slusstrappan ner till Kopparhavet? Var det så den förstördes ;)
Vet faktiskt inte. Fritt fram för förslag.
Sopodlare skrev: Hela idén med att de förflyttades över en natt, är det något som "de lärda" i Ereb faktiskt tror, eller erkänner de den fruktansvärda möjligheten att Bosse och hans kollegor faktiskt kan beordras?
Jag föreställer mig nog att färden tog en viss tid men även här finns det gott om utrymme för tolkningar... Att styras jorddragarna låter som en skrämmande men lockande möjlighet som sagt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja, och fort gick det (men det vet vi ju som spelat 5K) för den var på plats norr om Trakoriska öarna redan 598.
Om de passerat köttbitarnas område så behöver det inte vara Ereb, det kan ha varit Samkarna och de rasslande rasernas arkipelag. En seglats runt S-kontinenterna alltså.
Vilka är infödingarna på Marjura?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Att de lyckades med konststrycket att göra det ÄNNU värre för sig själva är ju ödets ironi och är något jag blir mycekt glad av att höra. Förövrigt förtjänar de det.

Vilken väg de tog är för mig mindre viktigt, föreställde mig bara en enorm (ja, den sanna betydelsen av enorm är faktiskt Bosse) skalbagge som med ett "åh hej och hå" häver sig över de mjäkiga vattenfall som skall underlätta hans färd.

Tyvärr skulle nog Bosses fotavtryck modell större ha lämnat mer än ett spår efter sig.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar