Goiana

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Goiana

Inlägg av Spelknepe »


Ansvarig:

/Spelknepe
Goiana
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-14 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ett utkast om Goiana.

Goiana är ett till största delen skogsbeklätt landområde norr om Aidnebergen på Aidnehalvön. Grannar är Kardien i väster, Zorakin i söder och ett ännu oidentifierat land i öster (Kasenuskogarna eller Snoarskogen beroende på bok). Gränsen mot Kardien utgörs av Goidaälven och i öster av Firkaxefloden. Landet sträcker sig söderut mot Aidnebergen.

Fakta:
* Bebos uteslutande av älvfolk.
* Det finns en stad som heter Golena vid kusten.
* Skogen har en själ Enlil Talannen
* Har en milisarmé iom att alla vuxna måste lära sig båge, svärd och sköld.
* Största och i princip enda fiende är svartfolk i bergen som då och då försöker bosätta sig i skogen.
* Det finns en dansakademi i Golena.
* Varje stam väljer en hövding som sitter så länge han/hon vill.
* Landet styrs av en autark som väljs av landets alla hövdingar. Denne autark väljer ett par demiarker som fungerar som ministrar.
* Styrelseskicket är oerhört liberalt men befolkningen ytterst lojala mot landet.
* Tevatenu tillbes.
* I skogen finns det silverlindar med speciella egenskaper.


/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur är Goianas förhållanden till Kardien / Zorakin och Kasenu?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:Ett utkast om Goiana.

Goiana är ett till största delen skogsbeklätt landområde norr om Aidnebergen på Aidnehalvön. Grannar är Kardien i väster, Zorakin i söder och ett ännu oidentifierat land i öster (Kasenuskogarna eller Snoarskogen beroende på bok). Gränsen mot Kardien utgörs av Goidaälven och i öster av Firkaxefloden. Landet sträcker sig söderut mot Aidnebergen.

Fakta:
* Bebos uteslutande av älvfolk.
* Det finns en stad som heter Golena vid kusten.
* Skogen har en själ Enlil Talannen
* Har en milisarmé iom att alla vuxna måste lära sig båge, svärd och sköld.
* Största och i princip enda fiende är svartfolk i bergen som då och då försöker bosätta sig i skogen.
* Det finns en dansakademi i Golena.
* Varje stam väljer en hövding som sitter så länge han/hon vill.
* Landet styrs av en autark som väljs av landets alla hövdingar. Denne autark väljer ett par demiarker som fungerar som ministrar.
* Styrelseskicket är oerhört liberalt men befolkningen ytterst lojala mot landet.
* Tevatenu tillbes.
* I skogen finns det silverlindar med speciella egenskaper.


/j
Hur stor del tänker du dig är alver? Älvfolk är ju en ganska bred grupp och det vore ganska fräckt om det satt exempelvis en kentuar som autark medan kanske en demiark är alv, en annan en satyr och ytterligare en annan ett irrbloss. Att sedan applicera något som liknar hövdingdömen/stammar på detta är inte så svårt men man ska nog akta sig för att skriva att det är så. Alla älvfolk kanske inte organiserar sina samhällen på det viset. En representant från varje sammanslutning är så klart helt ok. Jag menar bara att termen hövding och stam inte passar på alla älvfolk.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

De punkter jag skrev ner är sådant jag hittat i olika produkter, främst Aidneboken i Ivanhoe. De har väldigt lite utrikeskontakt, men den lilla de har är främst med zorakin och kardien samt med svartfolk. Kontakten med människor består främst i samarbete med spioneri mot häxmästaren och den kontakten är väldigt bra. En del handel förekommer också på sina håll men inte så organiserat så man kan tala om att det handlar om olika staters utrikespolitik. Förhållandet med svartfolken är i princip gerillakrig då svartfolken ger sig ner i skogarna. Älvfolken ger sig inte av uppåt bergen och söker kontakt i onödan.

Vad det gäller befolkning är det älvfolk det handlar om. Dvs massa saker förutom alver. Enligt historiken är det för tillfället rikets tredje autark som regerar nu och är en alvman vid namn Silon. Den första var en alvkvinna vid namn Elidina och den andra en satyr vid namn Kispi, så det är inte bara alver om finns. Jag har idéer om att älvfolk inte rangordnar sig själva inbördes, dvs ett irrbloss är lika mycket värt som en alv i älvfolkens sinne. Detta möjliggör precis som du skriver ett irrbloss eller en älva som officiell person i landet.

Det är sant att termen "stam" inte passar in på alla älvfolk, jag ska omformulera det. Det var bara så det stod i boken.

Vidare har jag funderingar på att älvfolk i Goiana kan komunicera genom skogssjälen, men hur det praktiskt går till har jag inte funderat ut. Detta möjliggör en enorm fördel i gerillakrigsföringen mot alla andra folkslag.

Dessutom funderar jag på hur alvstäder ser ut, men jag avvaktar lite med det tills jag ser hur diskussionen om alver utkristalliseras. Jag funderar även lite på hur andra älvfolk organiserar sig.

/j
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:De punkter jag skrev ner är sådant jag hittat i olika produkter, främst Aidneboken i Ivanhoe. De har väldigt lite utrikeskontakt, men den lilla de har är främst med zorakin och kardien samt med svartfolk. Kontakten med människor består främst i samarbete med spioneri mot häxmästaren och den kontakten är väldigt bra. En del handel förekommer också på sina håll men inte så organiserat så man kan tala om att det handlar om olika staters utrikespolitik. Förhållandet med svartfolken är i princip gerillakrig då svartfolken ger sig ner i skogarna. Älvfolken ger sig inte av uppåt bergen och söker kontakt i onödan.
Goiana och älfolken som lever där erbjuder en väldigt inspirerande miljö. En slags Sídhe i Ereb Altor-form. Gillar hur Kardien, Zorakin och Goiana gör gemensam sak mot Häxmästaren. Hela settingen är som gjord för en kampanj!
osbjer skrev:Vad det gäller befolkning är det älvfolk det handlar om. Dvs massa saker förutom alver. Enligt historiken är det för tillfället rikets tredje autark som regerar nu och är en alvman vid namn Silon. Den första var en alvkvinna vid namn Elidina och den andra en satyr vid namn Kispi, så det är inte bara alver om finns. Jag har idéer om att älvfolk inte rangordnar sig själva inbördes, dvs ett irrbloss är lika mycket värt som en alv i älvfolkens sinne. Detta möjliggör precis som du skriver ett irrbloss eller en älva som officiell person i landet.
Då tänker vi helt lika. :)
osbjer skrev:Vidare har jag funderingar på att älvfolk i Goiana kan komunicera genom skogssjälen, men hur det praktiskt går till har jag inte funderat ut. Detta möjliggör en enorm fördel i gerillakrigsföringen mot alla andra folkslag.

Dessutom funderar jag på hur alvstäder ser ut, men jag avvaktar lite med det tills jag ser hur diskussionen om alver utkristalliseras. Jag funderar även lite på hur andra älvfolk organiserar sig.
Egentligen behöver inte kommunikationen vara så märkvärdig ur ett älvfolksperspektiv. Om de som Gandalf kan prata med allt från fjärilar till örnar och lägga till visslingar i löven, vindar sus och annat älvfolksaktigt utan att man tar till telepati. Det finns nog ganska många animister här så jag tycker inte att vi behöver göra det krångligare. Anledningen är bara att det ger älvfolk ytterligare än övernaturlig fördel och de har ganska många sådana som det är. Då känns det bättre att få dem att funka i sin egen logik snarare än att ge dom fler förmågor, om du hänger med på hur jag tänker.

Alvstäder ja, det är en het debatt. :) Själv fördrar jag Vattnadal framför trädkojor eller kanske både och? Elller finns det andra alternativ?

Förresten, är Goiana Erebs huvudplats för älvfolk? Hur ser Landori ut? Jag har inte hunnit gräva upp mina boxar och böcker än...Om Goiana är vad älvfolk betraktar som huvudort så skulle ju en magnifik alv/älvfolksstad vara på plats.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:Egentligen behöver inte kommunikationen vara så märkvärdig ur ett älvfolksperspektiv. Om de som Gandalf kan prata med allt från fjärilar till örnar och lägga till visslingar i löven, vindar sus och annat älvfolksaktigt utan att man tar till telepati. Det finns nog ganska många animister här så jag tycker inte att vi behöver göra det krångligare. Anledningen är bara att det ger älvfolk ytterligare än övernaturlig fördel och de har ganska många sådana som det är. Då känns det bättre att få dem att funka i sin egen logik snarare än att ge dom fler förmågor, om du hänger med på hur jag tänker.
Nej jag håller helt med dig. Någon telepati har jag inte tänkt mig utan snarare att älvfolken kan sätta örat mot stammen på en ek och lyssna, eller att vinden kan susa på ett sätt som de uppfattar som någon form av kommunikation. Tanken är att själva skogen ska ha en egen själ, så skogen är på älvfolkens sida så att säga. Detta ska inte misstolkas som att skogen är en varelse med egen tanke och egen vilja utan mer ett kollektivt högre väsen för älvfolken. Det är sedan detta som möjliggör kommunikation över längre avstånd.
Psipo skrev:Alvstäder ja, det är en het debatt. :) Själv fördrar jag Vattnadal framför trädkojor eller kanske både och? Elller finns det andra alternativ?
Jag är i princip oventandes om Toliens värld, och vet i princip inte mer än det man får se i filmerna så jag kan inte säga vad jag föredrar =). Jag skrev en liten beskrivning av en alvstad som jag använde i en kampanj för inte så länge sedan.

Efter tre dagars färd genom skogen kommer ni fram till alvstaden Lerath’loin, en vacker stad som inte liknar en stad efter mänskliga mått mätt. Lerath’lion består av eftt tjugotal robusta ekar sammanbundna med trägångar och lianer högt över marken. I själva träden finns små trähus som en del av stammen och nere på marken finns små gläntor, upphöjningar och mötesplatser, naturligt avgränsade av växtlighet. I mitten av staden finns en damm med glasklart vatten och små bäckar som leder ut från den vidare in i skogen.

Jag ser inte omedelbart några stenbyggnader i staden till exempel. Men jag saknar å andra sidan insikt om hur en alv bor. Ur en praktisk synvinkel alltså.
Psipo skrev:Förresten, är Goiana Erebs huvudplats för älvfolk? Hur ser Landori ut? Jag har inte hunnit gräva upp mina boxar och böcker än...Om Goiana är vad älvfolk betraktar som huvudort så skulle ju en magnifik alv/älvfolksstad vara på plats.
Jag tänker mig att Goiana och Landori är de två största älvfolksboplatserna, och att Landori är betydligt större och folkrikare än Goiana. Men det är å andra sidan upp till den som skriver om Landori att avgöra.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har alltid tänkt mig att varje alvslag har en egen huvudplats och att Landori är skogsalvernas.

Angående större (skogsalvs)städer, så tänker jag mig en blandning av Lothlorien, Osbjers version och den dom beskrivs i Alver.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Precis så som jag ser Goiana... och Landori också för den delen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Så som jag har tänkt mig alverna är Goiana det mest levande av alvrikena. Åtminstone när det gäller alver. Jag ser gärna att alverna är en minoritet i Goiana men det är upp till dig. Kanske är alver t.o.m. Goianas "adel" fast på ett mindre bossigt sätt?

Iaf, Goianas alver har ett syfte och det är nytt, bara 150år. Alverna där är uppfyllda av sin uppgift. Diplomati, strider mot svartfolk, Häxmästaren men framför allt skogens själ intresserar (i brist på bättre ord) alverna.

Det här med skogen skulle jag gärna vilja lyfta fram lite. Uppenbarligen rör det sig inte om Moder Jord utan ett annat väsen. Vilket? Och vad är dess agenda?

Kort, för min del har du ganska fria händer när det gäller alver då dessa alver skiljer sig från Landoris introverta lipsillar. ;)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Det här med skogen skulle jag gärna vilja lyfta fram lite. Uppenbarligen rör det sig inte om Moder Jord utan ett annat väsen. Vilket? Och vad är dess agenda?
Hela biten med Enlil Talannen och den besjälade skogen tycker jag är ruskigt fräckt, och bör få vara med rätt ut. Tanken att Enlil Talannen är en allierad ande till Moder jord är också fräckt. Kanske är det en av "hennes" andar, (såsom en ängel är i förhållande till gud) eller rent av en aspekt av Moder Jord?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kanske en reikarnation. Ett frö att pånyttfödas ur som fenix ur askan?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:Kanske en reikarnation. Ett frö att pånyttfödas ur som fenix ur askan?
Ja, det finns ju många möjligheter. Vi får se vad Osbjer har tänkt, men jag kan även tänka mig att älvfolken är förda bakom ljuset, bokstavligt talat... :twisted:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Är det här aktuellt? Är osbjer ansvarig för Goiana?

Iaf, jag och Regil snackade lite om förbannelsen över kardierna och den verkar ha lagts av älvfolken som ett led i kriget mot Häxmästaren. Jag har inte så mycket att invända mot det mer än att jag vill utforska varför Goianas älvfolk så tydligt frångick Moder Jords principer och direkt lade sig i tronföljden i Kardien! Jag är desssutom att svaret står att finna i det väsen som kallas Enlil Talannen och som alldeles klart har tagit Tevatenus roll i Goiana.

Enlil Talannen är själva orsaken till att Goiana ser ut som det gör, med älvfolksråd, en stad, gemensamt försvar m.m.

Men vem/vad är Enlil Talannen och vad vill det?
Skriv svar