Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare: Jag håller med. Karrackerna är förvisso mer än stridsdugliga, men jag skulle också se det som att Caddo även har en renodlad flotta med galärer och allt. Det kan däremot lätt utökas genom folkuppbåded, och caddiska koggar, karacker och karaveller kan ju vara specialbyggda för att också klara krigföring. Så vi får nog kompromissa och köra ett "både-och" approach.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag gillar folkuppbådet på Caddo och tycker detta gärna kan få innebefatta tjänstgörning i flottan. Kanske till och med stora delar av tjänsten görs i flottan? En renodlad krigsflotta kompletterar denna.

De många duktiga bågskyttarna är kanske det som gör flottan stärk?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu bara spånar jag...rätta mig gärna men....

Angående Caddos handel export och import. Vi har diskuterat att Zorakin kan vara Caddos kornbod. Caddo är en vulkanisk ö och därmed bördig och skulle kunna producera en hel del av sitt spannmål själva. Men varför ska man det när man har tillgång till Zorakins outtömliga spannmålsmagasin.

Min tanke är att man i Caddo med åren har valt att fokuserat på mer exklusiva jordbruksprodukter som kan vara lämpliga på en ganska stor ö med berg i mitten, hyggligt med regn och grundvatten och bra med sol och värme. Man kanske fokuserar på fruktträd som vin, citrus, mandel och fikon, odlingar av parfymessencer som lavendula och rosor (och citrusblom), kryddor som saffranskrokus, ingefära och kardemumma. Solrosor kan odlas för de oljerika frönas skull. Fröna pressar man för att få ut olja.

På så sätt tjänar man mer pengar än om man själv skulle producera spannmål och sälja vidare. Faktum är att en hel del av det spannmål man köper från Zorakin kan man sälja vidare till Krun för en ännu bättre penning.

Denna affärsinriktning kommer inte bara av att man har tillgång till billig spannmål några få sjömil norrut och kan fokusera på värdefullare produkter. Det beror också på färgblindheten. I Caddo har man som en följd av sin färgblindhet möjligen lagt större fokus på former, dofter och smaker.

Exempel: I Caddo bygger man sina trädgård med växter som främst har attraktiva arkitektoniska former och väldoft. Färgerna bryr man sig inte om vilket kan få till följd att en färgseende som kommer in till ett Caddiskt trädgårdsrum först kan förblindas av skrikiga och omöjliga färgkombinationerna innan man ser den totala harmoniseringen av växtformer och känner den sensationella väldoft som strömmar genom trädgården.

Som en följd av denna nationella förtjusning i väldofter har parfymindustrin blivit väldigt stor i Caddo. De finaste parfymerna i hela erebaltor kommer från Caddo och köpmännen trängs i parfymerierna.

....det är därför ett ödets ironi att i de färgblindas land där man odlar blommor för essencer till dofter och ej för deras färgers fägring har människan skapat ett av de i färgtoner vackraste landskapen som man finna kan.

Ett paradis där man kan hitta fält efter fält med lila lavendula som plötsligt brytas av av långa rader med buskar med himmelskt rosa eller djupröda väldoftande rosor eller fält av ljust lila saffranskrokusar vars oranga pistiller lysa mot solen. Pampiga fält av manshöga solrosor vars lysande gula blommor följer solens gång över himmeln och därför i det närmaste hålls för en helig växt i Caddo.

Ett land där man kan finna hela skogar av mandelträd och citrus vars blomsters dofter slår emot en så att man nästan bedövas och tror att man förts till Etins ängder. Citrusarna vars frukter hänger som gula och oranga solar i de frodigt gröna träden. Praktfulla fikonlundar, frodiga vingårdar lägst sluttningar. Kryddigt doftande fält av kardemumma. Ja, Caddo kan sannerligen tävla om att vara paradiset på jorden.....

Ur Jerome Monardes Erebs skogar och träd


Till följd av den stora parfymindustrin skulle följdaktligen också glastillverkningen stor i Caddo. Sanden från den vulkaniska ön bör lämpa sig ytterst väl för tillverkning av glas.

En annan lukrativ Caddisk industri kan vara pärlfisket. Man använder sig av både pärlorna och pärlemor. Pärlorna för smycken och pärlemor som dekor på möbler, spel, instrument och handtag på vapen etc. Något som Caddo är nästan ensamt om är de svarta pärlorna. Dessa är särskilt högt värderade på juvelmarknaden. Det skulle också öka konkurrensen med Erebos som är känd för sin juvel "Solsten"

På grund av öns vulkaniska karaktär kan marmor och alabaster vara två andra viktiga produkter från Caddo.

"Den Caddiska marmorn är känd för sin rena vita struktur. Här har den Caddiska arkitektoniska konstärligheten funnit sitt medium. Skulptörer och stenarbetare har sedan länge bearbetat den Caddiska marmorn och alabastern i fantastiska kreationer som fyller de Caddiska byggnadsmonumenten med statyer skulpturer etc. Och köpmän i hela Erebaltor handlar marmor från Caddo

Man brukar säga att de största konstnärerna i Caddo är skulptörerna, musikerna och parfymtillverkarna".

Som sagt jag spånar...det är inte mitt ansvarsområde...så ge mig en smäll om jag är fel ute. :D
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-04 22:03, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sånt här gillar jag... lite estetiska och kulturella småsaker som förgyller spelet. Bra gjort! Tycker det är intressant och vettigt med tanke på deras färgblindhet.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Otroligt intressant och öppnar också för katastrofspel där en belägrande stormakt som lyckas avskärma Caddo från fastlandet kan svälta ön, vilket öppnar för intressant äventyr, tex smuggelrundor eller liknande.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi har aldrig spelat på Caddo med undantag för Vita Duvan, men det lär snart ändras! Om inte annat så för de ljuva dofterna. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt!

Nu får andra legosoldater ännu en anledning till att tycka dalkiska legosoldater är konstiga; man forstår inte vad dalken säger, dalken är alltid mycket bättre bågskytt, dalken har egendomligt färgglada kläder, och nu luktar också dalken! :P
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Trevligt!

Nu får andra legosoldater ännu en anledning till att tycka dalkiska legosoldater är konstiga; man forstår inte vad dalken säger, dalken är alltid mycket bättre bågskytt, dalken har egendomligt färgglada kläder, och nu luktar också dalken! :P
Plus att dalken i sin tur har svårt att hålla god min när fastlandssoldaten som sitter intill honom stinker av gammalt svett och sura kläder. :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

anders, ögnade igenom din text om Caddo och fastande för en i sammanhanget liten petitess men kanske värt att påpeka iaf. Du skriver angående arkitekturen att kupoltaken på templen är ett av från Krun via Berendien och Felicien. Jag antar att denna "överföring" av kupoltakstekniken skall ha skett förhållandevis tidigt i historien, kanske under det Jorpagniska riket? Som jag ser det och som jag tror det är tänkt med de få officiella källor som finns är det "antika" Krun tänkt att vara någon slags antikgrekinfluerat samhälle (se bl.a. Sinkadus nr. 28) och då kanske det inte passar med att Caddo fått kupoltaken från Krun. Jag kommer iofs använda mig av kupoltak i det "moderna" Krun, men jag antar att du tänker dig att "överföringen" skett i ett tidigare skede. I "mitt" Krun kommer kupolerna komma från Akrogal. Kanske började man influeras av Furgiska kupoler i Krun redan under det Jorpagniska rikets tidsålder, eller så kom det med nomaderna som ju upplevt de magnifika städerna i Akrogal på närmare håll, inget bestämt än. Men om du vill att de skall ha skett under det Jorpagniska rikets tid, kanske det ändå är bäst om du skriver att de fått kupoltaken i arv från det jorpagniska riket. Felicien tänker jag mig har en rätt så "egen" arkitektur som kimzonerna tog med sig från sina ursprungstrakter. En annan möjlig väg för kupoltaken att ta sig till Caddo skulle ju vara via Morelvidyn (om Mikael tänkt sig att de har den typen av tak där).
Bara lite tankar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan inte kupoltaken komma ur Erdirkulturen som det diskuteras att dalkerna kommer ur? Arkitekturen i Morelvidyn har jag än så länga bara lösa bilder, bladning av Marocko, Algeriet och Spanien. Finns ev. plats för kupoltak, men vill inte lova något ännu :(

Erdirkulturen behöver en egen tråd!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Kan inte kupoltaken komma ur Erdirkulturen som det diskuteras att dalkerna kommer ur?
Det där gillar jag mycket bättre än Jorpagna! Ska genast spåna lite på det...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

anders skrev:
Mikael skrev:Kan inte kupoltaken komma ur Erdirkulturen som det diskuteras att dalkerna kommer ur?
Det där gillar jag mycket bättre än Jorpagna! Ska genast spåna lite på det...
Ja, att det kan ha kommit från erdirerna låter väl vettigt. Om det inte är så enkelt att det är någon dalkisk arkitekt som kommit började använda sig av kupoltak oberoende av omvärlden. Men att använda sig av erdirspåret har ju den fördelen att vi utöver dalkiska byggnader även ger erdirerna lite mer kött på benen.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Ja, att det kan ha kommit från erdirerna låter väl vettigt. Om det inte är så enkelt att det är någon dalkisk arkitekt som kommit började använda sig av kupoltak oberoende av omvärlden. Men att använda sig av erdirspåret har ju den fördelen att vi utöver dalkiska byggnader även ger erdirerna lite mer kött på benen.
Å andra sidan behöver även en fantasyvärld pionjärer som vågar bryta mark och gå emot det förväntade. En dalkisk arkitekt som valt att bygga med kupoler enbart för att väcka uppmärksamhet låter inte så dumt. Allt behöver ju inte inspireras från något. Låt det finnas några Leonardo da Vinci's i Ereb... :D
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu spekulerar jag igen men......

Angående da Vinci så undrar jag om inte just Caddo kan vara en bra plats för uppfinnande genier som Arkimedes och da Vinci och halvtokiga alkemister som Paracelsus. Då magi är förbjudet i Caddo så har de intellektuella börjat utveckla andra "forskningsfält" som ingenjörskonst och alkemi. Och varför inte Astrologi.

Alkemi behöver inte nödvändigtvis vara förbjudet. Det "magiska i Alkemi kommer av olika växters och ingrediensers inneboende krafter och inte i från alkemisten. Alkemisten utför i sig inga magiska handlingar. Det är således de krafter som Etin givit olika växter och ämnen som utnyttjas.

Det här kan ha varit föremål för hårda diskussioner i Caddo. Och det kanske inte heller är helt accepterat av alla i den Caddiska kyrkan. Beroende på vem som sitter som Exark så är det mer eller mindre tillåtet med att utöva alkemi.

Något som borde underlätta för alkemiförespråkarna är sjöslaget 292 då den Caddiska flottan förstördes av Kardierna med magi. Som ett svar på detta hot försöker Caddo utveckla olika motvapen för att förhindra en liknande händelse igen. Caddiska alkemiförespråkare har med växlande framgång framhävt att alkemi skulle kunna vara svaret. Och håller dalkerna på och blanda ihop växtessencer till parfymer så är steget ganska nära att blanda ihop växtessencer till droger.

Likaså försöker Caddiska ingenjörer och uppfinnare skapa sinnrika konstruktioner som skulle kunna hjälpa Caddo i händelse av krig.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Att Caddo kan vara en pionjär inom ingenjörskonst och alkemi tycker jag låter som en mycket intressant utveckling av landet. Det passar ju precis som Fraxinus skriver med att de inte tillåter magi och därför är mer öppna för andra väger, eller rättare sagt nog är tvungna att se sig om efter vägar att bemöta de andra makternas magianvändande. Kanske går det även att göra någon koppling till dvärgarna också som dalkerna ju har goda förbindelser med.
Skriv svar