Namnkulturer

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Namnkulturer

Inlägg av Rickard »

Jag visste inte om jag skulle lägga det här i Övrigt eller Länder & Platser. Jag har försökt leta på forumet, men har inte hittat någon tråd om det.

Min fråga är kort, men omständig. Vad för sorts mänsklig namnkultur råder det i Erebs länder? Det skulle vara riktigt skönt att ha några riktlinjer (och inte namnförslag) som man kan gå efter. Det här är en punkt som jag tycker vore bra att för varje land (och icke-mänskligt folkslag).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har själv tänkt på detta... bra tråd men svårt ämne. Enklast vore väl om man kopplade Erebiska länder till vår världs länder och drog inspiration till namn från länderna.

Exempel: Jorduashur = fornnordiska namn som Yskil, Beorn, Sturef?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu finns det ju redan mycket bra och utförligt skrivet om vissa gruppers namnkultur, framförallt narguriskan. När jag skriver till Palinor försöker jag åstadkomma en rörig blandning med lite Cervantes-känsla och internationell klang. Femte konfluxens yviga namnkultur ligger också och inspirerar i bakgrunden. I slutändan har jag svårt att systematisera hur man skriver bra namn som fångar kulturen eller personen man vill beskriva, men fokus måste ligga på att läsa in sig på övriga texter och ö.h. på riktiga språk och sedan gå på magkänslan. Att skapa namn är en kreativ process, ingen vetenskap. Därför tycker åtm. jag att det känns konstigt att lägga upp riktlinjer, och att namnexempel är en bättre ledstjärna.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Peter skrev:Därför tycker åtm. jag att det känns konstigt att lägga upp riktlinjer, och att namnexempel är en bättre ledstjärna.
Anledningen till varför jag ogillar namnexempel är för att man gärna låser sig till dem (eller i vissa fall känner sig mer handfallen, då man inte alls får någon inspiration). Jag ser då hellre en lista med prefix, infix och suffix som exempelvis alvnamnstabellen i Alver. 20 prefix och 20 suffix gav ändå 400 namn. Jag själv har gjort en namngenerator som slumpar fram namn som är byggda utifrån den struktur som namnen i Astrid Lindgrens böcker har.

Fast egentligen är väl skillnaden mellan människonamn en djupdykning i stämning som man kan förbise? Viktigare är då kanske namnkulturer för ickemänniskor. Jag ville mest se om det var någon som hade några tankar. Adragoor speciellt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Swifty
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-29 20:55

Inlägg av Swifty »

Jag har ju så dålig fantasi att jag gillar att likna kulturerna på Altor vid länder i verkligheten.... Jag har alltid kört ett lite Köpmannen i Venedig stuk över Krilloan och valt lite italienskklingande namn. Nu sist var det Hynsolge som jag föreställer mig lite som Ungern/Rumänien och valde följdaktligen slaviska namn på allt... Felicien fick grekiska namn, Nidland och Krun fick orientalsika namn o.s.v. o.s.v.

Det gäller även namn på städer, floder och sånt. Är det något som sabbar min rollspelsvibe så är det när namnen inte "känns rätt" och när de verkar helt lösyckta
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Har själv tänkt på detta... bra tråd men svårt ämne. Enklast vore väl om man kopplade Erebiska länder till vår världs länder och drog inspiration till namn från länderna.

Exempel: Jorduashur = fornnordiska namn som Yskil, Beorn, Sturef?
Jo, det är enkelt, men eftersom vi börjar få en helt egen och unik erebs språkhistoria är det nog vettigare att utgå frän den. Dessutom är det svårt att vara konsekvent med den linjen och i många fall inte heller önskvärt. Vem tänker på Zorakin som Spanien? Och vi vill ju inte göra om Krun till Turkier och Feliciens grekiska inspiration vill vi ju tvätta bort.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Vem tänker på Zorakin som Spanien? Och vi vill ju inte göra om Krun till Turkier och Feliciens grekiska inspiration vill vi ju tvätta bort.
Åtminstone bleka likt ett par gamla jeans :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vem tänker på Zorakin som Spanien? Och vi vill ju inte göra om Krun till Turkier och Feliciens grekiska inspiration vill vi ju tvätta bort.
Kan gå med på att vi tvättar bort detta, men personligen så tycker jag det är bekvämt med att jämföra Erebs länder med vår värld. Lättare att "se" det framför sig. Spelarna känner en trygghet och kan lätt anamma och få känsla för kulturenm, utseendet, byggnadsstilen, klimatet, etc.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:
Vem tänker på Zorakin som Spanien? Och vi vill ju inte göra om Krun till Turkier och Feliciens grekiska inspiration vill vi ju tvätta bort.
Kan gå med på att vi tvättar bort detta, men personligen så tycker jag det är bekvämt med att jämföra Erebs länder med vår värld. Lättare att "se" det framför sig. Spelarna känner en trygghet och kan lätt anamma och få känsla för kulturenm, utseendet, byggnadsstilen, klimatet, etc.
Precis. Många fantasyförfattare gör just detta, alltså använder element som man känner igen sig, trots att det borde vara främmande. Robert Jordan är ju exempelvis "expert" på just detta. Grejen är väl att man kan göra det mer eller mindre snyggt. Att bara ta rakt av från ett land är sällan snyggt.

Så var ska vi lägga oss? I komplexitet likt Artesia och Mechanical Dreams eller enkelthet likt Conan ("Aha, pikter är afrikaner")?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Skulle det inte vara lämpligt att inkludera 10 typiska mansnamn och 10 typiska kvinnonamn i varje landsbeskrivning? På så vis får ju en spelledare en hum om namnkulturen, och ger en kontext för eget skapande. Tycker i alla fall jag skulle vara hjälpligt.

Själv var jag involverad i att skapa en gedigen namnlista (600+ namn) för olika landsdelar i DODT, och skulle inte alls ha något emot att spåna om detta i Ereb Altor. Någon annan som känner för det så sätter jag gärna igång en tråd. :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Skitbra! Finns inget som verkligen beskriver ett land som namnen. Dessutom är det jobbigt att komma på lite ur luften, mycket bättre om det finns en schysst lista :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag startar en namntråd!
Senast redigerad av anders den 2007-07-31 01:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rickard skrev:
Kan gå med på att vi tvättar bort detta, men personligen så tycker jag det är bekvämt med att jämföra Erebs länder med vår värld. Lättare att "se" det framför sig. Spelarna känner en trygghet och kan lätt anamma och få känsla för kulturenm, utseendet, byggnadsstilen, klimatet, etc.
Precis. Många fantasyförfattare gör just detta, alltså använder element som man känner igen sig, trots att det borde vara främmande. Robert Jordan är ju exempelvis "expert" på just detta. Grejen är väl att man kan göra det mer eller mindre snyggt. Att bara ta rakt av från ett land är sällan snyggt.

Så var ska vi lägga oss? I komplexitet likt Artesia och Mechanical Dreams eller enkelthet likt Conan ("Aha, pikter är afrikaner")?[/quote]

Inte för att jag känner till Artesia, men även om Hyborien är en fräck värld tror jag inte att fantasy/rollspelsgenren är bekänt av en oändlig uppsättning kopior av vår egen värld. Ju mer egna vinklar vi kan hitta desto bättre.

p.s. pikter är indianer :p
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

pikter är indianer
Jag har alltid sett dem som Mohikaner...

Peter: Instämmer med att vi kan vinkla lite. Istället för att ta namnet "Peter", kan vi vinkla det till "Preter" eller "Peteros"... eller "Petis" :wink:
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Kan gå med på att vi tvättar bort detta, men personligen så tycker jag det är bekvämt med att jämföra Erebs länder med vår värld. Lättare att "se" det framför sig. Spelarna känner en trygghet och kan lätt anamma och få känsla för kulturenm, utseendet, byggnadsstilen, klimatet, etc.
Självklart, jag menade mer att vi inte skulle plagiera europas etnografi och ha vikinganamn i Joduahsur, grekiska i Felicien o.s.v. Det var så jag uppfattade din post.

Att influeras av epoker och kulturer är självklart. Jag är själv lite av en namnofil och kan vara jäkligt jobbig mot mina spelare när de väljer "fel" namn. :)

Kan inte Trakorien få visa vägen? Så snart man knäckt koden är det busenkelt att komma på coola namn - blanda italienska renässansnamn men latin och sumeriska ord!

När jag skrev Nowa Warsawa blandande jag polska med kinesiska. Men att ha tre inspirationskällor tycker jag egentligen är bättre. Det är enklare att kamouflera källorna och hitta spännande namn. Min modell för Klomellien (i min egen kampanj) är att blanda holländska, grekiska och baskiska.
Skriv svar