Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Torben
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-04-24 09:49

Inlägg av Torben »

Jeg har bare et lille og nok ganske ligegyldigt soørgsmål: Er hovedstaden i Hynsolge ikke Olsehem?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jeg har bare et lille og nok ganske ligegyldigt soørgsmål: Er hovedstaden i Hynsolge ikke Olsehem?
Jag var helt säker på att det var Fervidun, kollade upp det, och upptäckte att det är "Orkovia", så ingen av oss hade rätt! :)
rock4ever
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-06-29 18:10

Inlägg av rock4ever »

Tja! första inlägget ^^

Jag sitter här med den officiella kartan över Ereb Altor (tror den förlde med altor-boxen) och här är Fervidun helt klart huvudstad...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

rock4ever skrev:Tja! första inlägget ^^

Jag sitter här med den officiella kartan över Ereb Altor (tror den förlde med altor-boxen) och här är Fervidun helt klart huvudstad...
Välkommen :D

Jag tror nog att det i spelledar boken står Orkovia

få kolla upp de här ordentligt 8)
The Artist Formerly Known as Boris
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Orkovia är den stad där kungen residerar. Fervidun är den ekonomiskt mest betydande staden och rikets största hamn. Sedan är ju landet i fullt inbördeskrig varför det hela blir en lite akademisk fråga :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Erebkartan visar de största städerna, inte nödvändigtvis huvudstaden. Så borde man nog tolka motsatserna mellan karta och spelledarbok, jfr även Erebos.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Ok, jobb, jobb, jobb och mera jobb :x Nästnästa helg tror jag dock att kreativitiveten kan få flöda fritt. Tänker mig att upproret skall delas i två rörelser, med varierande grad av radikalitet (Abrahim Stenklo blir ju adlad av kungen så det lär ju finnas fog för lite split :D ). Har lite tänkt att senmedeltida Sverige kan tjäna som förebild, med utländska fogdar som betalt en rundlig summa för ensamrätt på beskattning osv. Problemet är dock att Hynsolge och Sverige har lite olika träng (visserligen kan man tänka sig att upproret varit mest framgångsrikt i kuperade/skogsklädda områden nära gränserna och kungen/adelsmännen kontrollerar de centrala slätterna).

Tänkte förresten undra om någon har någon bra rekommendation på litteratur om folkliga uppror under senmedeltiden?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Akklokk: Ska du integrera detta med vad som sker i Nidländska reningen? Låter som bra ideér. :)
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Hmm, tja, det kan väl tänkas att det finns fler orsaker till den rådande situationen än adelsmännens elakhet :twisted:
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Utdrag ur den magilliske lärde Bartolomeo da Drafalgas reseskildring längs kejsarvägen – den pulsåder i det jorpagniska imperiet som en gång (och de facto gör det än idag, vsb) förband Mercana med Stabul – företagen 597 e.O.


Nordvästra Hynsolge


Ja, jag måste tillstå att vi samfällt, Ambrosius och jag, avgav en hörbar suck av lättnad av lättnad då vi för första gången från Nidabergens sluttningar såg den tullstation som gav vid handen att vi nu nalkades konung Mefimor IV:es domäner, Hynsolge, och närmare bestämt länet Kunhaga. Från vår höga position kunde vi se vida kring utöver de områden som utgör konungariket, och jag måste säga att det är ett mycket vackert land; harmoniskt kuperat, understundom kluvet av en stillsam flod och bevuxet av det grönaste gräs ackompanjerat med en och annan skogsdunge. Denna landsände livnär sig av tradition främst på boskapsskötsel och hästuppfödning, då jorden är tunn och lätt blåser bort i de nordliga vindar som här präglar väderleken. De hästar som uppföds här är dock av yppersta klass, och det är väl känt att få stridshingstar kan mäta sig i strid med ett Hynsolgiskt fullblod. Hynsolgerna själva skattar sina hästar mycket högt och det är måhända inte helt oriktigt, som det sägs, att en hynsolgisk ädling får mer anseende från sin springares stamtavla än sig egen. Förnämast i det hänseendet är naturligtvis ättlingarna till den legendariske konungen, och som Hynsolges skyddsgud även dyrkade, Fingal Gorronds häst Brontosion.

Nåväl, trots att vi endast var enkla resande så fick vi betala en lite väl rundlig summa i brotull vid vår ankomst, vilket fick Ambrosius att knorra ljudligt. Själv var jag vid så pass gott mod att jag kunde skämta om att det var gott att vättarna endast hade lyckats stjäla mulåsnan med vildmarkspackning och inte den som bar på reskassan på det att vi pengalösa skulle fått vända om hela den långa väg vi kommit - även om jag måste tillstå att de senaste nätterna i Nidabergens skugga hade varit allt annat än avnjutbara utan vare sig tält eller sovfäll. Efter bron slog vi följe med en Hynsolgisk herde som låtit sin boskap beta på bergens sluttningar. Denne man visade sig vara en typisk representant för sitt folk, något kortare än erebiern i gemen men i gengäld desto kraftigare, med mörkt långt hår och dito slokmustascher. Det hynsolgiska kynnet präglas av starka sinnesrörelser såsom hos de barbarer som hynsolgerna sätter ära i att påstå sig härstamma ifrån. Huruvida det senare är korrekt lämnar jag åt vidare forskning att avgöra, men klart är att kontakterna med de nordligare folken i vart fall i dessa trakter är livlig och att det i vissa avlägsna trakter talas ett språk, prangi, som sägs vara landets ursprungliga innan joriskan anlände och det står klart att detta språk onekligen innehar påtagliga likheter med de narguriska språken. Likväl så förde oss vår tillfälliga resekamrat genom det böljande och sparsamt befolkade landskapet till baroniets huvudort, Thamborg, där han skulle avyttra delar av sin boskap.
Senast redigerad av Akklokk den 2007-08-03 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Tänkte lägga upp det hela med ovanstående reseskildring där religion, historia m.m smygs in + en beskrivning av det aktuella läget.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Absolut en bra idé. Gillar personligen det berättande sättet, och tänkte använda det på Altors Underverk. Fram för mer sånt!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Berättande stil är snyggt, tänker så klart genast på Trakorien. Nackdelen är att det är så svårt att få överblick och finna just det man söker. Blandat är bäst tror jag.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Berättande stil är snyggt, tänker så klart genast på Trakorien. Nackdelen är att det är så svårt att få överblick och finna just det man söker. Blandat är bäst tror jag.
Instämmer!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Kanske för olika saker? Jag själv vill gärna, då jag tillexempel ser på en ny stad ett rike, eller en ny SLP gärna få ett hum om vad kontentan är, vad själen är. Alltså, kanske inte vad det första man ser är (som en berättare skulle börja med) utan "Är befolkningen tio gånger större än i grannländerna, varför då?" Olika stilar för olika bitar. Det var därför jag uppskattade Briors resa, men framförallt "Vad den gamle legosoldaten berättar" och de andra små berättelserna i EA-böckerna
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar