Ereb Altor - Blandade kartor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Ereb Altor - Blandade kartor

Inlägg av Spelknepe »

Detta är en förhandstitt på kartan jag arbetar med. Den är inte riktigt komplett.

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Caddo

Inlägg av Spelknepe »

Lågupplösning på Caddo - Renderad i Bryce
Bild
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

Whoah. Snyggt.
/Lukas Sjöström
Användarens profilbild
Necrotech
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-01-28 03:53
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Necrotech »

Riktigt nice! Ser skitbra ut...

Hur har du gjort den?

Känner nästan för att plocka fram Ereb igen :wink:
Abduction
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-01-28 13:55
Ort: Höör

Inlägg av Abduction »

Snyggast kartan jag sett!! bra jobbat, påminner lite om RTWs världskarta.
Hur gjurde du den??
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kartan är helt gjord i Photoshop med hjälp av 11 olika lager.
Orginalkartan som jag arbetar med har en upplösning på 15000 x 15000, och tar upp 2.87 gb i Photoshop. :?

Såhär gjorde jag:

Land

1. Använde den klassiska färgkartan som mall, förstorade upp den till 15000 x 15000, sen ritade jag för hand ut hela kustlinjen med en tunn pensel i Photoshop.
2. Färglade allt med en "land-grön" färg, sen använde jag "erasern" med en scatterfunktion för att skapa en något skrovligare kust.
3. Lade till öar med en pensel tillsammans med scatter, för att få det att bli lite oregelbundet.
4. Skar ut alla floderna, och avslutade alla floderna med en pensel med fade.

Skog och buskar

1. Ritade tre egna penslar föreställande lövträd, barrträd och buske.
2. Använde sedan en pensel med scatter, olika dynamiska slumpheter för att sedan helt enkelt rita ut alla skogar och buskar.
3. Lade på en tunn skugga under och lite bevel för att ge det volym, samt en textur för att göra allt lite skrovligare.

Bergen

1. Använde en pensel med mycket "blurr". Resten är bara massa effekter.
2. Det som får de att se höga ut är lite grejjande med bevel.
3. Lade på en "outer glow" med en egengjord "range" för att få de vitare på toppen och grönare på botten.
4. Målade ut alla bergen

Textur

1. Använde ett program som heter Texture Maker för att skapa symmetriska texturer i 4096 x 4096. Skapade "naturfärgade" nyanser.
2. Klippte sedan bort delar av nyanserna och sparade det som en transparent PNG, och senare som en pattern.
3. Upprepade detta med fyra olika lager och nyanser.
4. Målade ut allting med pattern inlagt.

Höjdkartan

1. Använde mig av orginalkartan. Tog bort alla lager utom berg, skog och buskar.
2. Använde en outer glow effekt på bergen med en range som gör de ljusare på toppen och mer transparenta vid botten.
3. Färgade om havet grått, landet grått...
4. Färgade skog och buskar precis lite ljusare än landet.
5. Konverterade om till 16-bitars greyscale
6. Importerade det till Bryce

I grova drag... :)

/Tobias
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte göra annat än att hålla med, riktigt snygga kartor du gjort. Nu fattas ju bara att de de vita fläckarna från erebkartan kan fyllas med något vettigt och att du för in det på dina kartor.
pandaemon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-01-30 12:54
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pandaemon »

Väldigt fina kartor, ett tips är dock att i Monsterboxen, samt i Ereb Altormodulerna så finns det beskrivningar av de "okända" områdena.

T.ex. finns det illustrationer över Erebs vegetation.

Omedveten eller medveten glitch av skaparna?

Ska försöka hitta kopior av bilderna lägga upp de här så att du kan se.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nej för attans! Inga orginalkopior på kartor. Det får vi inte lägga upp.
De "tomma" områdena är vad jag har läst mig till medvetet från skaparna. Det var tänkt som platser där spelarna själv kan lägga in vad de vill.

Jag kan kika lite i böckerna angående beskrivningar på de "tomma" områdena. Tack annars! :)

/Spelknepe
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tittade i monsterboxens kampanjbok och enligt den skulle alla de okända områdena vara slätter och öppen kuperad terräng, vilket känns som om man inte lagt ner någon vidare tankeverksamhet om vad det skall vara för typ av vegetation i områdena. Så det bästa hade väl i mitt tycke varit att överlämna områdenas utformning till herr kartmästaren själ eller någon annan som kanske har någon plan för något av områdena.

Angående de "okända" områdena kanske det skulle vara en rätt så bra ide att diskutera hur de ska hanteras. Området öster om Zorakin borde ju troligen vara befolkat, med tanke på dess placering. Om inte kunde det ju i alla fall behövs någon form av förklaring till bristen på bosättningar i området. Skulle det bestämmas att det skulle finnas någon form av permanent samhälle där borde ju åtminstone områdets grannars historia anpassas till detta nya "rike" etc.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...antingen det som Bergdahl har skrivit, eller att man helt enkelt behåller dem som "tomma" områden för spelarna att använda. Frågan är dock bara hur mycket folk som har anammat dessa tomma områden och verkligen gjort något med dem... jag har iaf aldrig rört dem.

Området mitt i Ereb, väster om Nargurs skogar är ju inte heller "taget" av något land. Har alltid sätt de platserna som stora vildmarker med monster och otyg.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tycker att områdena bör vara ganska vilda områden, som inte tagits i anspråk. Jag ser det som att det inte är lönsamt att anlägga städer där.

Däremot kanske det finns gamla skatter där och annat intressant som man glömt bort. Någon borde skriva lite grann om dessa områden, så att man kan få en idé om vilka varelser/monster som lever där. Samt äventyrsförslag naturligtvis.

Det lär väl knappast finnas några försvunna civilisationer eller speciellt mycket ruiner, men någon borde ju ha passerat där igenom och kanske dött där (lämnat skatter).
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Själklart behöver inte områdena vara kontrollerade av något land. Området sydost om Staden O skulle nog kunna vara lämpligt för att vara någon form vildmarksområde, men i sådanna fall kanske en mer vild terräng än slättmark är lämplig.

Men det jag reserverar mig mot är att ett område som ligger mellan Jorpagna och Zorakin, med slättmark/kuperad terräng inte tagits i bruk. Speciellt med tanke på att det ligger vid Kopparhavets norr kust och borde t.om. varit av intresse för Kejsardömmet Jorpagna under det rikets glansdagar. Lite krystat skulle väl man kunna förklara områdets "icke-existens" med att det hänt någon olycka där och att man därför skyr området som pesten. Men det blir ju lite löjligt om man använder på alla "tomma" områden som borde vara atraktiva för bosättningar.

Har kikat lite Erebaltorboxens kampanjbok på vad jag kunde hitta om områdena. Där kunde man bl.a. se att i alla fall de kustnära områdenas kuster är uppodlade, och det rimmar ju illa med att de skulle vara vildmarksområden. Utöver detta så kan man också se att området öster om Zorakin har en stor förekomst halvlängdsmän, vilket i mitt tycke talar för att det borde förekomma någon form av samhällsbildning där.

Men som sagt inget är ju skrivet i sten, och vi har ju all rätt i världen att göra vad vi vill med områdena. Dock så tycker jag att det kan vara värt att tänka igenom hur det ligger till med dem för det kan ju få konsekvenser på de redan befintliga länderna. Att bara låta dem vara blinda fläckar tycker jag är en tråkig lösning.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, ett "halvlängdsmansområde" skulle funka. Jag tänkte närmast på t ex området mellan Palinor och Nargur. Små områden mellan civiliserade länder är väl knappast speciellt vilda, utan är väl då någon typ av landsbygd.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... om man utgår från att dessa kartor är skapade av "människor", så skulle man mycket väl kunna fylla de "tomma" områdena med minoritetsraser som halvlängsmän, beridna alver, människo-nomadfolk eller liknande. De anses kankse tomma bland människorna, men bebos i själva verket av minoritetsgrupper...
Skriv svar