Minotaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När det gäller Sanrita så trodde jag det var den halvö som ligger norr om Krilloan och inte en ö öster om Melukha?
Om du kollar längst ner i vänstra hörnet på den stora Erebkartan så skall du finna det du söker birkebeineren. :P
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Skulle det inte kunna vara en ide att försöka anknyta minotaurerna och tjurguden Otahur till den tjurgudsdyrkan som antyds i Svavelvinter-modulen? Kanske var cruriernas förfäder på Yndar Otahur dyrkare och kanske hade magikern Ganzlin någon anknytning till denna ö som alstrat så mycket mörk och fördold magi?
Jag hade lite liknande tankar själv. Tycker det kunde vara roligt. Kanske befolkningen på Sanritra härstamnmar från Yndar (eller så är tjurgudens dyrkan annars bara utbredd...)

Eller så är Sanritra en del av Marjura som bröts loss när ön tuffade fram mot isranden?

Jmf förresten Otahur - Ottar (!)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om du kollar längst ner i vänstra hörnet på den stora Erebkartan så skall du finna det du söker birkebeineren.
Om det är kartan från EA boxen så har jag inte den... :cry: ...men; jaha!
Jag hade lite liknande tankar själv. Tycker det kunde vara roligt. Kanske befolkningen på Sanritra härstamnmar från Yndar (eller så är tjurgudens dyrkan annars bara utbredd...)

Eller så är Sanritra en del av Marjura som bröts loss när ön tuffade fram mot isranden?

Jmf förresten Otahur - Ottar (!)
Låter mycket interessant! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo som jag skrivit i Samkarna så är det ett vanligt fel hos kartritarna från Östra kopparhavet (dvs felicierna som ritade Krilloankartan). Sanritra ligger i väster.

Ang. kopplingen till Trakorien så är det ingen omöjlig koppling. Hos grannen Jorduashur finns en inte försumbar minotaurbefolkning enligt EA. Koppling mellan norra och södra västerhavet kan man nog finna på. Koppling till Yndar och Ottar är jag inte odelat förtjust i men tål gott att sugas på.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Man skulle ju kunna tänka sig att Crurerna skapade minotaurerna under tiden efter flytten till norr. Eller också inte: det kanske blir lite väl kaka på kaka. Ett så ikoniskt djur som tjuren lär det finnas flera kulturer som dyrkar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja Yndar har så många coola egna attribut, den behöver ju inte ha kommit på allt.
Jag har dock funderat på om det inte gick åt andra hållet? Ganzlin-Samkarna, upp längs västkusten, Trakoriska öarna och när Crurerna koloniserade Trakoriens nordkuster stötte man på Minotaurerna och tjurkulten Othaur. Imponerande tjurmän och intressant kult inkorporerades med crurernas och slutade med en tjurkult och en kung som till gudens ära döpts Ottar.

Har Brior någon kommentar till detta?
Eden
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-17 10:06
Ort: Stockholm

Äter en minotaur kött?

Inlägg av Eden »

Frågan måste ju resa, tanken slog mig just efter att jag läst era inlägg; vad äter en minotaur?
Tjurhuvudet resulterar antagligen i platta tänder men är dom då vegetarianer?
Eller äter dom även kött och hur ställer sig dom då till att äta nötkött (en nära släkting så att säga)?
Har inget bra svar på frågan, personligen skulle jag nog se att dom kan äta mer eller mindre som en människa men frågan kvarstår hur dom ser på att ät nöt samt på andra om äter nötkött. Minotaurer som går bärsärk för att man äter deras släktingar är en ganska intressant tanke inte sant… =)
-"As we die, legends are born for other to follow."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul frågeställning. Har liksom bara utgått från att de har mer mänskliga eller allätartänder än kotänder. Den grekiska besten lär ju varit köttätare. Att de äter annat än gräs och hö är nog bäst, de har ju bara en mage, eller har de...? Vore intressant att höra någon lärd mans anatomilektion efter obduktion av Minotaur.

Jag tror Minotaurer känner än mer avstånd till nötkreatur än Vargmännen till hunddjuren. Ser stället framför mig hur Minotaurerna frossar i helstekta kalvar likt Obelix, kalvar offrad till templets levande gudason.
Eden
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-17 10:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Eden »

Du har en bra poäng med det, jag vill nog helst åxå se minotaurerna som lite tuffare. Jag menar en vegitarian, det känns lite off... =)
-"As we die, legends are born for other to follow."
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Re: Äter en minotaur kött?

Inlägg av Didra »

Eden skrev:Frågan måste ju resa, tanken slog mig just efter att jag läst era inlägg; vad äter en minotaur?
Tjurhuvudet resulterar antagligen i platta tänder men är dom då vegetarianer?
Eller äter dom även kött och hur ställer sig dom då till att äta nötkött (en nära släkting så att säga)?
Enligt en artikel om minotaurer i Sinkadus #8 så får jag intrycket av att de gillar kött. Det står där att de jagar storvilt, som tigrar, antiloper, hjortar, björnar eller älgar, beroende på var deras bosättning ligger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske minotaurerna ägnar sig åt rituell kanibalism, och då gör det inte så mycket att det slinker med en ko ibland? :twisted:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Minotaurer äter absolut kött. Hur ska man annars kunna köra minotaur-i-labyrint+människooffer-ripoff-äventyr... :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer med Adragoor
Människan har inte direkt några rovdjurständer, men vi äter kött.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Med anledning av diskussen kring kentaurers byst:

Minotarernas fortplantning, promemoria av Järv Kamperhog, antropod lis i Pendon år 597.

Under hundratals år var Aspubrans af Hafsort redogörelse för Minotaurernas liv och leverna oemotsagd, men de senaste decennierna har detta Kapitel 7 starkt ifrågasatts bland s.k. ”lärde” på Lycéeplan, tillsammans med många andra kapitel.

Avseende Minotaurernas fortplantning så är den idag dominerande tesen att de föds på magisk väg eller att en eller annan gudom ligger bakom. Detta beror i huvudsak på att inga minotaurhonor skall ha observerats sedan Aspubrans dagar samt att de födslar som finns ombevittnade skett av människokvinnor.

De födslar som vittnesmål finns nedtecknade för är främst de religiöst förknippade födslar som sker med viss regelbundenhet inom den samkarniska Otahurkulten. Unika andra exempel finns som noterar födslar av skökor i Ormsjöns Krilloan, Jorpagnas Salebäck och Berendiska Torsborg. Den kvinnliga Otahurprästinnan Utaria av Misk är unik inte bara i att hon är kultens enda prästinna, utan också i att hon hävdar att våldtäckt är gudens önskan för reproduktion av minotaur. Hon blev själv upphöjd efter att ha överlevt både en våldtäckt och födseln av en minotaur. Min forskning bland nordsamkarniska arkiv, födslorullar, kultskrifter och bibliotek har dock inte givit något som tyder på att det skulle vara vanligare med levandefödda minotaurungar bland våldtäcktoffer än annars. Sannolikt är metoden t.o.m. mindre effektiv med tanke på att offret och barnet sällan överlever våldtäkten eller födselns fruktansvärda upplevelse. Utanför Otahurkulten är det också få människor som låter en sådan fasansfull bastard överleva många andetag efter födseln.

Vad jag istället upptäckt i mina studier är att Aspubrans redogörelse inte helt kan förkastas. Man skall också komma ihåg, vilket inte klart framgår av kapitel 7, att Aspubrans redogörelse helt baseras på hans tid på Sanritra och därför måste begränsas till en tes för denna ös minotaurer. Det var också på Sanritra jag fann vittnesmål och ålderdomliga berättelser som stöder Aspubrans tes om minotaurhonor. I dessa berättelser talas om Tairvaka som intelligenta stamledare, ibland illvilliga, krigiska och svartsjuka, ibland visa och gamla. Dessa tairvaka lämnar aldrig stammen vilket skulle kunna vara en förklaring till att de inte observerats. Bland jägare av medikamenter och alkemiska ämnen (ett förskräckligt yrke jag anser att Exarken genast borde fördöma) fann jag också stöd för Aspubrans teori. Det fanns ett halvdussin berättelser om nergjorda minotaurer som saknade den av jägarna eftersökta lemmen. Även vid de fåtaliga samtal som jag lyckats få med minotaurer på Sanritra fick jag bekräftelse på tairvakor som minotaurer med viss helgad ställning. Jag har, liksom säkert många överlevande före mig, efter noga övervägande och av hälsoskäl, avstått från att glutta under höftskynket på de i mitt tycke feminina minotaurer jag träffat för att så få okulär bekräftelse.

Jag har dock i min forskning inte funnit något som stöder Aspubrans redovisning av att minotaurer skulle ha samma befolkningstillväxt som människor. Både Aspubrans egen redogörelse av lång dräktighetstid, lågt födslotal och hög barnadödlighet, samt minotaurers sällsynthet i allmänhet, talar för att de fortfarande är på tillbakagång, något som jag själv också kunnat notera under mina resor. Aspubran har också felaktigt antagit att minotaurhonorna har byst eller juver de ammar ungarna vid. Minotaurbarn har sylvassa tänder och får rått kött, ibland förtuggat och blandat med vätska, av sina mödrar i fem till sju månader innan de förväntas klara sig själva. Otahurkulten blandar malt rått kött med komjölk enligt mycket gamla cermonier.

Min slutsats är därför att det visst förekommer minotaurhonor, men att de är ovanliga och ytterst sällan lämnar stammens härd och klanens beskydd. Jag hoppas få bekräftelse på detta vid min kommande resa till det fjärran Kard.


Detta var det sista den lärde Järv Kamperhog skrev innan han försvann i det kalla Jorduashur för tretton år sedan.
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-13 10:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mysigt, kul och välskrivet! Kan definitivt rödmarkeras! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar