Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra förslag! :) Flera borde kunna användas även för en Mötes- eller Händelsetabell för hela Klomellien.

Melorghs blå sfinx, hur känd är hon i övriga Klomellien? Och vad tycker hon om gåtor?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hon är relativt känd. Dock betraktas monster inte som attraktioner utanför Melorgh (konstig inställning). Bozsa iakttar och analyserar henne på håll, då hon inte gillar magiker. Melorgh håller utbölingar på avstånd, efter bästa förmåga. När de tycker att inkräktare är för farliga låter de Sfinxen själv ta itu med dem.

Sfinxen älskar gåtor. Folk som vill ta sig ner i komplexet hon vaktar måste svara på omöjliga sådana (be mig inte exemplifiera). Hon gillar att bli underhållen med gåtor också, men hennes tillbedjande kultister är inte alltid så bra på att hitta på svåra sådana. Är de riktigt bra ger hon dem extra profetior som tack.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Mycket bra ”möte”! Det säger väldigt mycket om inte bara melorghierna (och så klart Sfinxen) men även en del om övriga klomellien.:)

Vem i Melorgh är det som kan hosta fram pengarna? Är det något av templena eller kanske klippmästaren?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Templen har gott om pengar (särskilt Pukis, som inte lägger ett öre på utsmyckningar), likaså överklassen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Fråga till dig Torqemada: Har du möjligtvis en beskrivande text som kan förklara vem Melorghs blå sfinx är för den oinvigde? Vet att du omtalat den här och var men jag önskar mig en kort (eller lång?) informationsartikel i wikin.

Sen ser jag också före mig möjligheterna i att hinta för några RP att det finns en sfinx i Melorgh som enligt rykten kan svara på deras svåra frågor... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Sen en fråga till dig gtjorgo (den dök upp när jag höll på att redigera wikin): Finns ätten Wemerkrök kvar även om deras tidigare oligark Doun förlorat sin position till ätten Vildbete?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Angående Melorghs ekonomi: den är skral, mycket på grund av att de blåser alla pengar på kultföremål. Garrika har sunda ekonomiska instinkter, och betalar därför inte lika mycket för sfinxens blå päls.

Sfinxen kan ge orakelsvar åt RP, bra ide.

Nästan all information om Sfinxen finns under Melorghs Stora Pilgrimsfärd:

STATION ETT: DEN STORA SFINXEN

Ur ”Instruktioner till pilgrimer” av Servul Pok, senare redigerad av hans efterträdare Vorgal Voosch.

”Ta vägen rakt till Sfinxen.

Stanna inte i Medium på vägen. Om ni har släktingar där som absolut måste besökas, stanna på inga villkor över natten.

Förbered era frågor noggrant och i god tid. Skriv ner dem. Förlita er ej på gudomlig inspiration i det sista ögonblicket. Pröva era frågor och få dem godkända av era resekamrater, av era präster och slutligen av Sfinxens Väktare. Om ni är ute på en stor tur, be om orakelsvar om den kommande färden.

Om möjligt, utforma era frågor på vers, det ger bättre möjligheter till givande svar.

Medtag lämpliga offer till Sfinxen. Sfinxen äter de flesta former av kött, men den för oss enklast tillgängliga födan är får. Fåren ska överlämnas till Sfinxens slaktare och grillare levande. Medtag om möjligt sanziska kryddor. En fråga om den personliga framtiden kräver som regel ett får, om vår stad två får, och om gudarna tre får.

Lyd Sfinxens Väktares instruktioner utan invändningar.

Betala de avgifter han kräver.

Om Sfinxen sover, var tysta och vänta. Avstå även från de brukliga tidebönerna till Puki. Ni har Pukis prästers officiella tillåtelse.

Om Sfinxen äter, stör henne inte med annat än lovsånger.

Rör på inga villkor Sfinxens kropp.

Det är tillåtet att diskret medföra Sfinxens avlagda blå päls, men Sfinxens Väktare kan komma att kräva sin andel.

Ställ era frågor i tur och ordning.

De som väntar på sin tur bör noggrant bokföra svaren till de föregående i kön.

Ställ på inga villkor följdfrågor eller be om uttolkningar.

Om Sfinxen är ute och flyger, gå inte på några villkor i närheten av porten hon vaktar. Hon återvänder snart, och hon har ett skarpt luktsinne och kommer att döda alla som försöker inkräkta, och eventuellt alla andra närvarande med.

För övrigt är porten förseglad, och det sägs finnas ytterligare väktare innanför den.

Om äventyrare närmar sig Sfinxen, gå inte till angrepp eller försök skydda Sfinxen, utan slå omedelbart till snabb reträtt. Gå inte mellan Sfinxen och hennes vrede.

Ställ inga frågor om porten hon vaktar. Sådana frågor kommer att tolkas som ett försök att få passera, och Sfinxen kommer att svara med en gåta. När ni misslyckas med att besvara den kommer hon att äta upp er, och era själar kommer att skäras av från Stadsklippan.

När ni fått era svar, dröj inte kvar utan res så snart ni orkar vidare.



Vidare finns Sfinxen utsatt (i öster) på den eminenta karta som går under benämningen "MelorghiskaOarna5".

Tillsammans med den nyss utlagda beskrivningen av ett slumpartat möte saknas egentligen bara hennes ursprung, och det håller jag avsiktligt lite dunkelt.

Komplexet hon vaktar byggdes under Andra Magokratin, men om hon skapades av magokraterna, eller om de manade fram henne genom en portal, om hon är bunden av besvärjelser eller villigt slöt ett avtal, är inte känt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Även tillförlitligheten i Sfinxens dunkla svar bör vara odefinierad : de är så pålitliga som SL och äventyret kräver.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2024-03-23 11:05 Sen en fråga till dig gtjorgo (den dök upp när jag höll på att redigera wikin): Finns ätten Wemerkrök kvar även om deras tidigare oligark Doun förlorat sin position till ätten Vildbete?
Tyvärr inte. Ätten Wemerkrök dog ut med triskeroligarken Doun Kimrdrapa. Han hade inte några kända arvingar i livet när han blev dräpt.
Eventuellt kan någon karsk gosse hävda att han är wemerkröks arvinge… men då måste han välta Barsane Vildbete först..
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Ok, då vet jag (och kan skriva in det i wikin). Men visst är det tänkt så att en ätt normalt existerar över flera generationer i och med att det handlar om en ätt och inte endast om den makt enstaka personer kan uppnå under sin egna levnad?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2024-03-23 20:29 Ok, då vet jag (och kan skriva in det i wikin). Men visst är det tänkt så att en ätt normalt existerar över flera generationer i och med att det handlar om en ätt och inte endast om den makt enstaka personer kan uppnå under sin egna levnad?
Absolut. Ätten Cudda har exempelvis varit en av Triskas mäktigaste makthavare i trehundra år. Men vanligtvis håller en ätt makten i några generationer. De är alltså inte lika stabila som adelsfamiljer i Aidne eftersom det bland huskarlar inte ses som klandervärt att avlägsna en dålig oligark. Oligarker har i regel inte heller samma kontaktnät som adelsätter i exempelvis aidne har.
Den sanna makten hos triskerna residerar hos huskarlarna även om oligarkerna styr nominellt. Detta faktum får man aldrig bortse från. :)
Ätten Cudda har helt enkelt varit duktiga på att hålla sina huskarlar nöjda samt haft en himla tur för att klara sig så länge.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag älskar monster, stora som små. Hittills har jag förpestat Klomellien med fem stora monster:

1. Den Stora Svarta Draken (tekniskt sett utanför Klomellien).
2. Fågel Rock (på Melorghiska Öarna).
3. Jättespindeln Nargiv (under Klomellien).
4. Den Blå Sfinxen.
5. Dunderugglan (inte fullt så jättelik).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2024-03-23 15:34 Angående Melorghs ekonomi: den är skral, mycket på grund av att de blåser alla pengar på kultföremål. Garrika har sunda ekonomiska instinkter, och betalar därför inte lika mycket för sfinxens blå päls.

Sfinxen kan ge orakelsvar åt RP, bra ide.

Nästan all information om Sfinxen finns under Melorghs Stora Pilgrimsfärd:

STATION ETT: DEN STORA SFINXEN
...

Vidare finns Sfinxen utsatt (i öster) på den eminenta karta som går under benämningen "MelorghiskaOarna5".

Tillsammans med den nyss utlagda beskrivningen av ett slumpartat möte saknas egentligen bara hennes ursprung, och det håller jag avsiktligt lite dunkelt.

Komplexet hon vaktar byggdes under Andra Magokratin, men om hon skapades av magokraterna, eller om de manade fram henne genom en portal, om hon är bunden av besvärjelser eller villigt slöt ett avtal, är inte känt.
Då skapar jag en artikel i wikin med lite kort fakta och ett citat med utdrag från Melorghiernas Stora Tur. Försöker behålla hennes ursprung oklart vilket även lämnar det anpassningsbar för den enskilde SL. Artikeln kan justeras efter önskemål och när eventuella tillägg behövs men jag börjar så här: Melorghs blå sfinx
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2024-03-24 05:43 Jag älskar monster, stora som små. Hittills har jag förpestat Klomellien med fem stora monster:

1. Den Stora Svarta Draken (tekniskt sett utanför Klomellien).
2. Fågel Rock (på Melorghiska Öarna).
3. Jättespindeln Nargiv (under Klomellien).
4. Den Blå Sfinxen.
5. Dunderugglan (inte fullt så jättelik).
Kan nästan ana det. :wink:

Nargiv, Dunderugglan och nu Melorghs blå sfinx finns i wikin men de två andra saknas. Den stora svarta draken, vart skrev du om den? Fågeln rock på Melorghiska öarna hittar jag men behöver denna eventuellt ett eget namn eller räcker det med en länk till den allmäna artikeln för detta monster?

Sen har jag sen tidigare skriveit in Slugg som demonisk varelse med utgångspunkt i din beskrivning av Sluggen. Eller blir det fel?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Det finns två slugger i Klomellien, men jag nämnde inte dem för de är inte så stora.

Rock behöver nog ingen egen artikel, den provianterar som regel inte i Klomellien och ses inte av andra än skarpsynta sjömän.

Svarta Draken är symbol för Brikho och tillbeds av orcherna (men inte av svartalferna). Addiaska ser den som symbol för ondskan och är inställda på att ta död på den. Den är så gammal som drakar blir, äter ibland i Klomellien, och bor öster om Melashe (det sista är inte känt).
Skriv svar