Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-12-04 16:51
Torquemada skrev: 2023-12-03 06:44 Birke, gtjorgo, med flera sköldpaddskramare, är ni bekanta med Fighting Fantasys regelsystem?

Om inte: http://www.ffproject.com/rules.htm

De är korta och okomplicerade. Jag håller på och filar på en sak i det systemet. :D
Inte bekant men det ser enkelt och översiktligt ut.
Haha, det var en fin stund.
(Blev tyvärr nedkämpad efter flykten från templet :) slog bara 3 i skicklihet...)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-11-24 12:41
Folkslagets utbredning
Isthumfolken hittar man främst kring området som gett dem deras namn, dvs Maures mynning i Jaggaracksjön. Detta sträcker sig från staden Poane i norra till ön Tretorningen i syd samt från Maures västra strand till Söderlandets kullandskap. Floden Strömstrida och Melashebergen är tydliga geografiska markörer för deras östliga expansion.
Inte så att det bör stå Jaggaracks mynning i Maure? :?

Sen är Söderlandet helt platt men direkt i nordöst finns Abzurals kullar. Avståndet mellan Maure och Abzural är här på sitt smalaste. Förslagsvis ändras meningen till "...samt från Maures västra strand till Söderlandets gräns mot Abzurals kullandskap i nordost. Floden Strömstrida och Melashebergen är tydliga geografiska markörer för deras östliga expansion."
gtjorgo skrev:Söderlandet
Mellan Maure och södra delen av floden Strömstrida ligger Söderlandet. Ett mycket fruktbart område som befolkningen odlat upp nästan lika intensivt som Abzurals inre. Regionen är närmast helt platt och genomkorsat av kanaler och diken. Stora vitoxar betar här och otaliga fåglar där den rödrosa flamingon är den mest karakteristiska. Området närmast Maure blir ofta drabbade av översvämning då flodens sträckning ofta skiftar sig m. Därför undviker man till stor del att odla här. Söderlandet är bebott av både halvlingar och människor, de senare av jorisk men även delvis nargurisk härkomst. Staden Aguzmor ligger i Söderlandet och med sina höga murar byggda på ett gammalt jorisk befästningverk är den central för Sanzas södra försvar. Två av stadsstatens mest lojala legokompanier har sin bas i Aguzmor; Dvärgskölden och Sebrinas skyttare. Dessa försvarar själva staden och vägen till dess små hamnar vid Jaggaracksjön samt patrullerar älven Strömstida upp mot Pinhake klyft.
Ser bekant ut den texten. :wink:

Så här ser jag före mig Söderlandet (grönt). En nyskapelse är ån Slingerbultan (blått) som kommer ner från Melashebergen, rinner genom Sanzastaden och mynnar lite oklart ut i Mure genom norra Söderlandet.

Bild

Terrängen i Poane närmast Maure och den i nordöstra Hisskov kan tänkas vara liknande om än inte lika blöt som den är i Söderlandet. Alltså en likartad terräng inom detområde där isthumfolket lever.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-12-04 18:02 Angående Sanzas akademi:

"Från Sanzas krälade animisternas framavlade vidunder, kimeraliknande skapelser, jättelika, bepansrade och drypande av gift."

SANZAS MAGIKERAKADEMI
...
Där var den. Med hjälp av sökordet "projektilsprutande" lyckades jag också spåra den till sidan 192 i den här tråden. Mycket göms i Klomellien.

Jag tänker att denna akademi får vara den såkallade Nyakademin och alltså belägen utanför Sanzastaden. Den akademi jag beskrivit tidigare, Högakademin, låg inne i själva Sanzastaden. Högakademin grundades 278 eO under lite mer lugna tider i södra Klomellien och sen kan Nyakademin förslagsvis ha tillkommit senare under Bozsas expansiva period under Andra magokratin någongång 350-400 eO. Båda akademierna ligger nu i ruiner. På så vis får vi med båda texterna. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Sanzas: Låter bra.

Gtjorgo - det lägsta värdet en spelare kan få i Skicklighet är 7 (alltså 1T6+6). Sedan kan värdet sänkas om man får svåra skador eller är obeväpnad. Slog du en trea när du slog fram din gubbe så har du 3+6 = 9 i Skicklighet.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-12-05 11:13
gtjorgo skrev: 2023-11-24 12:41
Folkslagets utbredning
Isthumfolken hittar man främst kring området som gett dem deras namn, dvs Maures mynning i Jaggaracksjön. Detta sträcker sig från staden Poane i norra till ön Tretorningen i syd samt från Maures västra strand till Söderlandets kullandskap. Floden Strömstrida och Melashebergen är tydliga geografiska markörer för deras östliga expansion.
Inte så att det bör stå Jaggaracks mynning i Maure? :?


Jag är osäker på hur man skriver. Är det flodens mynning eller sjöns mynning? Jag trodde att det var floden som var ”subjekt” men jag kan definitivt ha fel här 😅


Sen är Söderlandet helt platt men direkt i nordöst finns Abzurals kullar. Avståndet mellan Maure och Abzural är här på sitt smalaste. Förslagsvis ändras meningen till "...samt från Maures västra strand till Söderlandets gräns mot Abzurals kullandskap i nordost. Floden Strömstrida och Melashebergen är tydliga geografiska markörer för deras östliga expansion."

Kan lägga till detta!

gtjorgo skrev:Söderlandet
Mellan Maure och södra delen av floden Strömstrida ligger Söderlandet. Ett mycket fruktbart område som befolkningen odlat upp nästan lika intensivt som Abzurals inre. Regionen är närmast helt platt och genomkorsat av kanaler och diken. Stora vitoxar betar här och otaliga fåglar där den rödrosa flamingon är den mest karakteristiska. Området närmast Maure blir ofta drabbade av översvämning då flodens sträckning ofta skiftar sig m. Därför undviker man till stor del att odla här. Söderlandet är bebott av både halvlingar och människor, de senare av jorisk men även delvis nargurisk härkomst. Staden Aguzmor ligger i Söderlandet och med sina höga murar byggda på ett gammalt jorisk befästningverk är den central för Sanzas södra försvar. Två av stadsstatens mest lojala legokompanier har sin bas i Aguzmor; Dvärgskölden och Sebrinas skyttare. Dessa försvarar själva staden och vägen till dess små hamnar vid Jaggaracksjön samt patrullerar älven Strömstida upp mot Pinhake klyft.
Ser bekant ut den texten. :wink:

Det bör du göra! :p

Så här ser jag före mig Söderlandet (grönt). En nyskapelse är ån Slingerbultan (blått) som kommer ner från Melashebergen, rinner genom Sanzastaden och mynnar lite oklart ut i Mure genom norra Söderlandet.

Bild

Terrängen i Poane närmast Maure och den i nordöstra Hisskov kan tänkas vara liknande om än inte lika blöt som den är i Söderlandet. Alltså en likartad terräng inom detområde där isthumfolket lever.

Stämmer rätt bra med min bild. Poane är också platt men deras odlingsmark blir något begränsat på grund av den salta Ishnaslätten i väst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Gtjorgo - det lägsta värdet en spelare kan få i Skicklighet är 7 (alltså 1T6+6). Sedan kan värdet sänkas om man får svåra skador eller är obeväpnad. Slog du en trea när du slog fram din gubbe så har du 3+6 = 9 i Skicklighet.
[/quote]

( stämmer bra. Hade nio i skicklighet:-))
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hmm... ja, jag var ju känd som en hänsynslös slaktare av RP på min tid...

Mynning tror jag betyder där något rinner ut, Maures mynning är alltså i Gryppas vik och Jaggaracks är i Maure.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Du ändrar jag till Jaggaracksjöns mynning.
Kanske är avlöpa en bättre benämning?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2023-12-08 10:45 Du ändrar jag till Jaggaracksjöns mynning.
Kanske är avlöpa en bättre benämning?
Man man väl också säga att Maure rinner upp i Jaggaracksjön, eller kanske att Maure är Jaggaracks utlopp…
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kan vara norskan som gjorde mig fundersam, lite tvetydigt där hur ordet mynning ("munning") används. Sjömynning kanske fungerar helt fint på svenska. Att isthumfolket har rört sig från Maureflodens mynning i havet och upp till Jaggaracksjöns mynning i floden skapar ju också en slags dubbel förklaring till deras namn som passar bra. I tillägg så mynnar både floden Strömstrida och den nyligen utritade ån Slingerbultan (eller Slingran som sanzaborna oftast säger) ut precis här vid sjömynningen. Vattenflöden generellt är lite speciella i Klomellien, med floden Gimdis som mest udda exempel. :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

vi kör på sjöns mynning i Maure :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Enligt vad som skrivits tidigare så dök jorderna upp på 470-talet fO och härjade både längs kusten och upp längs floderna. Dels rör det sig om Maure (och dess bifloder, samt Jaggarack) men också om en flod som tidigare utgjorde träskområdet Baxars utlopp i havet. Baxar är en forumsskapelse från när Klomelliens geografi diskuterades och var först en slingrande flod med ett stort delta som sen blev till ett träsk. Sen skrevs Gimdisfloden in i historien och hur den på 330-talet eO skapades genom att Bozsa med magiska krafter grävde sig genom Hisskoviska åsen och gav Baxar ett utlopp i Jaggaracksjön. Den tidigare Baxarfloden och floden Maure är alltså de två vägar jorderna använde för at ta sig in i Klomellien under den första perioden, det såkallade Jorderväldet, de kom till området.

Mikael skrev så här för länge sen:
Mikael skrev: 2009-10-25 12:20 :idea: Det kontinentaljoriska riket och övriga Drylo hade under lång tid varit allt hårdare ansatta av jordernas plundring, men starka befästningar och organiserat kustförsvar hade förhindrat större invasioner. Under 400-t blev dock spänningarna mellan det joriska rikets olika delar allt större och mynnade ut i maktkamp och inre stridigheter. De inre striderna innebar att kustförsvaren inte underhölls och försvagades. Detta var jorderna inte sena att utnyttja och deras då regelrätta invasioner och plundring av flera större kuststäder är en stor faktor till att det Kontinentaljoriska riket går under. Jordernas skepp tar sig djupare inåt land längs floderna och når tidigare förskonade områden. Jorderna anlägger till och med permanenta läger, reden, på öar i eller i anslutning till floderna och jorderna utgjorde därefter ett hot inte bara under sommaren utan större delen av året.
Dessa mer permanenta läger blir mot slutet av 400-t brohuvuden för de invasioner och kolonisationer som sker i Drylo.

I Klomellien börjar det redan på 470-t när kuststäderna Yolev, Atevina och Catonave plundras. Atevina bränns ner efter att jorderna hängt glödande lavar på duvor och småfåglar som flyger in dem till stadens torvtak. Ståthållaren i Catonave tvingas köpa sig fri från Jarl Storblotes plundring i några år, men snart ser konkurrenten från det joriska rikets östra halva till att betala Storblotes son att återuppta plundringen. Jorderna seglar upp för områdets två floder och övervintrar i reden som kring år 400 har växt till regelrätta kolonier. Hela södra Klomellien betalar tribut till jarlarna från norr och jorderna har kontroll över floderna. Vid några tillfällen försöker och lyckas Catonaves och Yolevs befolkningar hålla stånd på någon befäst bro, men jorderna återvänder snart och straffar stadsbefolkningen hårt. Även hamurer och trisker lyckas göra uppror någon gång. Terror och fruktansvärd brutalitet blir framgångsrika verktyg för jorderna att kontrollera sina kolonier med.


Det här är grunden nu kan man vem som helst förgylla jordernas tid med mer specifika berättelser.
Yolevs plundring har satts till år 473 f.O

Atevina är en påhittad stad men jag föreslår att den bränns ner 472 f.O. och att den låg där den tidigare Baxarfloden hade sitt utlopp precis där gränsen mellan dagens stadsstater Yolev och Nya Arno nu finns. Ruinerna av denna stad kan vara något att fylla ut Nya Arnos beskrivning med.

Catonave, alltså dagens Mercana, betalar sig först fri från vad som kan synas vara en första våg av räder från jorderna och undgår på så vis att plundras. Catonave var vid denna tiden fortfarande en del av det löst sammanhållna Kontinentaljoriska riket och även om staden troligtvis redan börjat tänka egna tankar tillhörde den maktsfären i väst som utgick från staden Amazunga (dagens Munzga i Magilre). Huvudmotståndare till denna sfär var den som utgick från staden Klorsodium i öst.

Jag funder på om det kan ha varit så att Amazunga börjar förlora greppet om makten i den västra maktsfären efter denna första våg av jordiska plundringar och att Catonave visar tydliga tecken på att vilja överta den ledande rollen. Detta ser ledarna i Klorsodium och för att försöka hejda utvecklingen betalar de jordena för att rikta nya attacker mot specifikt Catonave. Detta visar sig som en katastrof då jorderna tar sig förbi Catonova och uppför Maure där de kan plundra Klorsodiums kärnområde kring östra Jaggarack.
Är lite osäker på om Catonave faller och plundras i denna andra våg av plundringar eller om staden undkommer genom att släppa jorderna förbi. Tänker iallafall att Catonave använder samma taktik under hela den tid Jorderväldet* består i Klomellien och även om staden inte blir någon maktfaktor så klarar den sig mycket bättre än de flesta andra kring Gryppas vik. Minnet av detta är förövrigt något som hänger igen i dagens Klomellien, att catonaveborna/mercanierna inte modigt kämpade emot jorderna med vapen i hand utan köpte sig fria från ansvar och hjälp. En sanning med visst innehåll även om Klorsodiums tidiga agerande heller inte var särskilt ädelt. Den staden ligger dock nu i ruiner.

* Jorderväldet är det område i västra Ereb som under delar av Mörkertiden, på olika vis, lyder under jordenas och betalar skatt till dessa. Jorderväldet består olika långe på olika platser, både i Klomellien och på övriga platser i Ereb. Som mäktigats var det kring år 100 f.O. men efter det förlorar jordena sin dominans till klavyker och ransarder. Den sista rest av Jorderväldet var den som bestod i Yolev fram till 93 e.O.


Når jorderna återvänder till Klomellien 403 e.O. efter Magikernas krig härjar de först i söder med angrepp mot Yolev och Nya Arno. Yolev kommer erövras men inte Nya Arno, utöver det är detaljerna lite oklara förutom att jorderna eftervart dyker upp inne i Klomellien och på Jaggarack. Min tanke är att två omständigheter gör detta möjligt, dels tar de sig genom Baxar och hittar vägen bokstavligen genom Hisskoviska åsen där Bozsa grävt en lämplig kanal för sin nyskapade flod Gimdis, dels gör de det uppför Maurefloden då mercanierna här läst historia och sett möjligheterna med att betala jorder att segla förbi deras stad och heller plundra någon annan. Klomellien är försvagad av Magikernas krig och både jorder och mercanier utnyttjar detta. Mercana skulle ha kunnat agera annorlunda och hindrat jorderna att ta sig in landet men de valde att ta tillfället i akt att ytterligare försvaga södra Klomellien och tänka på de möjlighetert som skulle kunna komma efteråt. Jorderna drog sig eftervart bort från södra Klomellien, och ersattes av mercanier. Resten är ny historia.

Tros om detta?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Håller med om i alla fall sista sektionen, låter som ett mercanskt val - dock får vi ju också komma ihåg att Mercana inte har många platser att fly till, att hela välståndet bygger på att staden är intakt, och att de har alldeles för många fronter att bevaka.

Jag lägger mig i övrigt inte i alla aspekter av den äldre historien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Många av dessa gamla årtal är mest för att skapa ordning i gammalt och nytt källmaterial. Borde inte påverka beskrivningen av dagens Mercana (eller övriga Klomellien) utöver att ge lite historisk kontext där det är relevant.

Vi kan säga det så att Catonave/Mercana håller sig intakt under Jorderväldet. Staden intas och plundras aldrig men den får upprepade gånger betala för sin frihet. Jorderna plundrar och koloniserar andra delar av Klomellien.

Och när jorderna återvänder under Harald Krokig betalar igen Mercana, fast nu med en egen agenda.

Vad säger du gtjorgo?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag kommer med svar i veckan :)
Skriv svar