Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Waliton:
Waliton1.jpg
Vampyrön:
vampyron.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Ny version av kartan över de Melorghiska öarna. Sandbankar och småbäckar tillagda.
Klomellien-MelorghiskaOarna2.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-08-30 10:49 Kluddat lite:)

1. Möjligen en prästinna till det gamla gudarna?

2. Stadsbild från Yolev eller möjligen Komcea i hisskov?

3. Hisskovitisk adelsman? Kanske fursten himself?:p
Snyggt! Gillar särskilt ankan i handelsboden. :D

Hisskoviten på bild 3, är inte det furst Klugelmar Bovel? Tycker mig känna igen honom på den magillerska mössan. Nyvald och oprovad men bontisâl Mervo och urigallu Olborik har båda tro på att de kan styra honom åt varsitt håll.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-08-29 14:57 Normalt sett brukar jag bara skriva saker som antingen är milt underhållande eller är användbara för äventyrare, men jag uppfattade en beslöjad förfrågan om melorghiska byar, så här kommer:

PUKESBY – EN JORDBRUKSBY I SÖDRA MELORGH

Ingen plats för andra än sanna melorghier. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2023-09-02 17:18 Ny version av kartan över de Melorghiska öarna. Sandbankar och småbäckar tillagda.
Klomellien-MelorghiskaOarna2.jpg
:D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Torquemada skrev: 2023-08-29 14:57 Normalt sett brukar jag bara skriva saker som antingen är milt underhållande eller är användbara för äventyrare, men jag uppfattade en beslöjad förfrågan om melorghiska byar, så här kommer:
Stora historier börjar alltid på små platser! Eller i spelsammanhang: Hur många äventyr börjar inte på ett värdshus i en oansenlig by..?
Det är ju det som finns mellan äventyren som skapar kontinuitet och stämning. Pukaby är utomordentlig för ändamålet!
Eftersom du ändå fantiserar om Melorgh... Hur är det i slavlägren där olyckliga satar får hacka salt tills de bryter ryggen? Var ligger dessa saltbrott förresten? Sådana kunde vara kul att rita ut på en karta...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Så vackert… Infarten till Waliton tänkte jag mig just som den mest ikoniska platsen bland öarna.

Jag lade in en liten äventyrskrok i form av den gyllene ugglan i Pukesby… byn går ju utmärkt att äventyra i, eller starta äventyr från – men ingen RP skulle vilja bo där!

Salututvinningen i Klomellien har det sagts mycket om, och birke och gtjorgo kan utan tvekan fylla i mina luckor, men i korthet: Alla fem kuststäder utvinner havssalt, vilket också kan tjäna som försörjning för enskilda fattiga och kustnära klomellier. Klomelliens norra slätter är mycket salta oavsett havssaltet, och där finns saltgruvor – främst i Mercana, men i viss mån i Melorgh. Slaveri är förbjudet i Klomellien, Brikho undantaget, och melorghierna ”slavar” bara i bildlig bemärkelse i sina gruvor. Mercana har en form av slaveri som kallas ”skuldslaveri”, och i Mercana går skulder i arv… Salt är dessutom en av Klomelliens viktigaste exportvaror (jämte hantverk av alla de slag, dekokter och droger, samt magiska prylar. Och metall. Klomellien är en sjutusan till exportnation! Men mat behöver de…)

Påminn mig – vad är en urigallu?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Urigallu är en titel från Trakorien-modulen som används av flera olika gudars prästerskap. I det här fallet är den enligt en tidigare diskussion tänkt användas av Enkis högste präst i Hisskov. Urigallun ger råd till fursten av Hisskov, något Lysande Vägens bontisâl i staden också gör. Lysande Vägen är den dominerande religionen i Hisskov men det finns också en hel del följare av Enki och andra Gamla Gudar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Väldigt fina bilder Adrogoor!

Slaveriet är olagligt i nästan hela klomellien (där stadsstaterna själva sätter sina interna lagar även om man försöker påverka varandra). Utöver Brikho är slaveri även tillåtet i stora delar av Triska och i Hamur.

I Triska så är trälskap lagligt men ovanligt i alla delar utom Garrika som förbjöd slaveri på 200 talet efter O (samma lag gäller ännu i stort för Garrika efter Cuddas ockupation). Triskerna har ju dock problem med sin matförsörjning titt som tätt och slavar ses som exklusiva lyxprodukter vilka endast rika oligarker har råd att hålla. Hos Lofernierna finns knappt trälar men de är lagliga. Ahaguhrerna kan ha blodsskulder till andra Ahaguhrer vilka kan betalas av med slaveri men precis som hos triskerna så är detta synnerligen ovanligt på grund av att man inte vill förlora resurser.

I Hamur är slaveriet tillåtet men även detta ovanligt. Till skillnad från Triskerna så är hamurerna lite mer sensibla kring ”diplomatiskt känsliga” frågor. Därför är trälar nästan totalt osynliga i Hamur-stad. De slavar som finns är ofta krigsfångar och göms som gårdsslavar i storfamiljernas gårdskomplex eller så får de slava nere i gruvor ute i stadsstaten. Det är dock illa sedda och bergslagen anser att de tar jobb som annars skulle gått till lönearbetare. Yohrleiderna, vilka inte sällan är LV troende eller har relationer med LV troende undviker även de slavar i Hamur.

Tänker jag.:)




Haha härligt att du såg Ankan Birke ;)

Då är han Hisskovs nytillträdde Furste:)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Har börjat att fylla ut kartan lite. Ungefär så här extermt detaljerad vill jag gärna ha den för att tillfredställa min horror vacui... Har hittat på vad några platser heter... Tar gärna emot vidare idéer... (Pukaby kommer naturligtvis att sättas ut så snart detaljerna utvidgar sig så långt.)
Klomellien_Melorghkarta_test.jpg
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ser bra ut, inga allvarliga invändningar, vad säger övriga?

Pukesby heter byn, inte Pukaby.

Veltrindes Tempel? Vem är Veltrinde? En ny gud (det finns plats för sådana)? I Sverige har vi kyrkor uppkallade efter kungar och platser, till exempel Klara kyrka och Gustavs Vasas kyrka, men i Melorgh skulle ett sådant tilltag ses som att man försöker ta rättmätig ära från guden i fråga.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Tack för korrektionen!

Har ingen aning om varför orterna på kartan heter som de gör om jag ska vara ärlig. Det var mest några namn som dök upp i huvudet av en slump...

Veltrinde kanske är en lokal gudom som beskyddar några byar i närheten. Eller är det kanske en forntida hjältegrav som man gör pilgrimsresor till och offrar råa flodkräftor till på ett stinkande altare för att undvika att grannen som nyss dog går igen. Eller så är det bara inspiration till den som gillar detaljerade rollspelskartor...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Snygg karta! Ger också en jordnära känsla till det annars rätt udda Melorgh. Att kusten ser mera bebyggt ut än inlandet stämmer bra med både källor och forumsutvecklingar. Om då inte skräcken för tomrum är högst verklig i just Melorgh och stadsledningen har beordrat kartograferna att åtminstonde på pappret försöka göra något åt saken? :wink:

Gillar namnen, och känner igen mig i att de bara dyker upp i huvudet utan förklaring. Veltrindes Tempel, är inte det Melorghs kanske bästa värdshus där halvlingen Veltrinde serverar maträtter som ger närmast religiösa smakupplevelser och vars inlägda rädisor har lovsjungit av självaste Palne Ingvarsson?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Om veltrinde är kock så lär hans taverna vara en av få anledningar att besöka Melorgh av kulinariska skäl.:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9062
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående slaveri i Klomellien kan det läggas till att i Sanzas förekommer inte detta. Sanzaborna är faktisk lite mer medvetna kring samhälleliga rättigheter och demokratiska processer än många andra, både bland de sina och andra folkslag (dalker undantagna, bland dessa är synen på demokrati ganska lik den i Sanzas). I Addiaska finns det kardiska ädlingar (och andra som gärna vill leva som kardiska ädlingar) som eftersträvar ett feodalt samhälle där livegna bönder kan liknas vid slavar. Då naturförhållandena i Addiaska (som närmast var obebott innan pärlmusslor upptäcktes utanför kusten på 400-talet eO) inte direkt uppmuntrar till jordbruk är detta en verksamhet med begränsad framgång. Det har dock visat sig att halvlängdsmän med sin odlingsskicklighet kan förse en adelsgård med överskott även ute på det salta Ishna och många kardier har därför tagit med sig hela landsbyar med halvlingar från hemlandet när de slagit sig ner i Addiaska. Dessa numera addiska halvlängdsmän lever i stort sätt som de själva eller deras föregångare gjorde i Kardien och bryr sig inte så mycket om vad andra tycker om samhällsordningen de lever under (de behandlas rättvist, och ges skydd, så länge de betalar skatt och arbetar ordentligt vilket halvlängdsmän oftast är nöjda med i en storvuxen värld). Det finns dock sanzabor som uppmanar sina addiska släktingar till att göra uppror även om detta är något Byrådet och Sanzsas stadsledning officiellt förnekar.
Skriv svar