Västra Altor

Kartor samt kartrelaterade inlägg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Västra Altor

Inlägg av birkebeineren »

Från Felicien:
Navigation
Felicierna är skickliga navigatörer och navigerar framförallt med sina sinnen: stjärnornas höjd och gång över himlen, molnens form, och vindens doft. De tar dock även hjälp av verktyg som lod, Karmosstaven (=Jakobsstav), astrolabier, kompass samt astronomiska tabeller, portolaner och seglingsbeskrivningar. När kîmzonerna anlände till Kopparhavet var de de främsta av navigatörer, men numera är dalker och trakorier skickligare, speciellt på kartering och instrumentnavigering.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Västra Altor

Inlägg av Adragoor »

Nu har jag funderat en del över meridianer, ekvatorn och liknande. Vid en närmare till på Spelknepes karta upptäckte jag att skalan har varit något fel hela tiden. Det ser nämligen ut som om Altor i Spelis version är för stor (ca 3600 mil), medan Altor enligt den dykiska världsbilden skall vara 3000 mil i omkrets. Jag har korrigerat skalan på Västra Altorkartan och lagt till gradangivelser som jag har försökt att få att stämma med angivelserna i kanten på färgkartan från Erebboxen. Det hela blir naturligtvis en kompromiss, men jag tror att jag har fått ihop det relativt väl. Ekvatorn går nu precis norr om Krilloan och varje grad motsvarar ungefär 8,5 mil. Nollmeridianen är beräknad efter Tyros i Felicien. Så här ser det ut:
03_valtor_clean_grader.jpg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Västra Altor

Inlägg av gtjorgo »

Strålande fint!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Västra Altor

Inlägg av birkebeineren »

Ser ut som en bra kompromiss Adragoor. :)

Altors lärde, av olik sort och kompetens, tror jag kan säga sig ganska överens om att felicierna räknat fram ett välgrundat förslag även om många nog tycker att deras egna uppfattningar i frågorna är mer rätt. Sombatzinerna till exempel utgår från Enkimeridianen genom Kon-nok-nor och i Trakorien finns garanterad någon som låtit Kronolaben i Tricilve utgöra en annan utgångspunkt.

Stort pluss för den markerade avståndsskalan.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Västra Altor

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2023-04-12 11:07 Ser ut som en bra kompromiss Adragoor. :)

Altors lärde, av olik sort och kompetens, tror jag kan säga sig ganska överens om att felicierna räknat fram ett välgrundat förslag även om många nog tycker att deras egna uppfattningar i frågorna är mer rätt. Sombatzinerna till exempel utgår från Enkimeridianen genom Kon-nok-nor och i Trakorien finns garanterad någon som låtit Kronolaben i Tricilve utgöra en annan utgångspunkt.

Stort pluss för den markerade avståndsskalan.
Mandelorden kanske också har sin variant på meridian… Isf föreslår jag Pandarealias västligaste punkt. På så sätt slipper man att ha gradangivelser åt både öster och väster, något som borde tilltala mandelmunkarnas rationella sinnen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Västra Altor

Inlägg av birkebeineren »

Bra idé! Fast det borde då bli Monturernas västligaste punkt eftersom Västerhavets öar har flyttats lite på enligt följande diskussion: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 858#p27858

Dessa ändringar (och vissa andra, exempelvis Berendiens floder) har inte kommit med på Spelknepes stora världskarta som vi nu använder. :(

Men oavsett, kanske det är Kartografiet i Sterborg, sjöfartsstaden i västra Kardien, som har räknat sig fram till meridianen och sen har Mandelorden tagit kunskapen till sig och spridit den?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Västra Altor

Inlägg av Adragoor »

Antagligen har det rått hätska diskussioner mellan lärda geografer om var den västligaste landpunkten egentligen ligger och var meridianen därför borde vara. Den nuvarande ståndpunkten är den västligaste udden på Monturerna, men ibland kommer uppgifter från navigatörer om ännu västligare öar. Sådant avfärdas dock oftast som stolligheter av åldriga och dogmatiska mandelmunkar som ägnat livet åt att fastställa meridianen en gång för alla.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Västra Altor

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2023-04-12 16:29 Men oavsett, kanske det är Kartografiet i Sterborg, sjöfartsstaden i västra Kardien, som har räknat sig fram till meridianen och sen har Mandelorden tagit kunskapen till sig och spridit den?
Så kan det mycket väl vara.
Skriv svar