Ämnen att ta sig an

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

1) Tråden för Krun finns på sidan 2 under Länder & Platser: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=15

2) Lite rörigt att få översikt men grundtanken är att ett ämne diskuteras på forumet, både egna tolkningar och vad som blir projektets officiella. Sen flyttas det officiella till wikin. I wikin finns också en del länkar till relevanta men ej färdigt diskuterade ämnen på forumet.

Är annat oklart så fortsätt ställa frågor. :)
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Dretski »

Jag ska läsa på mer om Ankorath, för jag känner att Storhertigens position här ligger i att han i princip är ekonomiskt oberoende och en riktig slarvjöns. På kartan kan jag bara tänka mig Hakkai, Ankorath eller Ankh-Castellum som passande städer, om man vill ha någon form av regionell kommersiell gångbarhet här. Det kan ju tänkas att man utvidgar informationen runt bukten överlag (jag vet att jag såg namnet på bukten någonstans?), men att det finns en större kommersiell trafik åtminstone delvis innebärande fartyg är det viktiga. En femte rollperson ville spela en skogsalvisk druid, och det finns det garanterat gott att hämta av i Morginnerskogen eller Sivoa, vilket knyter ihop allt ännu lite bättre. Det vore intressant att ta sig an lite av en generell beskrivning av dessa delar samt Saqasha-öknen i mån av tid.

Jag ska försöka sammanställa den information som redan finns här på forumet om dessa delar av Samkarna, och även se över tid om det dyker upp något officiellt material i böckerna och så får jag väl bygga vidare på det. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Bukten du tänker på borde vara Ankhrviken. Syns på denna detaljerade karta över Morëlvidyn: https://erebaltor.se/wiki/images/4/48/0 ... dyn_ny.jpg

Här finns också många andra obeskrivna städer ifall det inte går att passa in Stiernfieder i Ankorath eller Ankh-Castellum.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av Dretski »

Det finns ju princip ingenting som hindrar att Sextetten är väldigt nöjd med Storhertig Luwaine Stiernfieder som statsråd i Ankh-Castellum, speciellt med tanke på hans ryktbara anktionalistiska och ankarkistiska (i stort sett gäller "du gör vad du vill, men tänk på ankorna först och stå bara i min väg om du vill ha spö. Betala i kassan.") läggning och det faktum att han inte direkt är känd för att lägga energi på att störa för de förhärskande ankklanerna i staden. Man kan ju tänka sig att den befästa staden bedrivs som en form av inlandsmarknad för slavhandel (i första hand arenaslavar och gladiatorer, som är en mycket uppskattad form av nöje i trakten med tanke på tillgången av allehanda kreatur från Samkarnas outforskade områden), droghandel och exotiska varor. Jag vill gärna placera en enorm gladiatorarena i staden. Det är dock inte en slavmarknad per se (även om det förvisso också förekommer), då dessa delar av Samkarna inte befolkas av i första hand varelser som är duglig till arbetskraft, utan snarare fokuseras handeln på exotiska kreatur för samlare, gladiatorer och väldigt diversifierade bordeller (det som inte finns på en bordell i Ankh-Castellum, finns inte på en bordell någonstans - till Storhertigens stora glädje). Givetvis bör hela Ankhrviken göras till en zon bestående i första hand av ankor och pirater, då området lämpar sig utmärkt för Morelvidynska pirater att lägga till i små vikar längs hela kusten, långt bortom sikte för de mer frekventerade farlederna runt kontinentens norra kust emot Kopparhavet. Det kan ju även tänkas att Sextetten har viktigare saker att göra än statsstyre, och således ofta låter de städer de verkar i sköta sitt eget styre så länge det inte inverkar på Sextettens ämbetsområden (men en förgiftad dolk kan ju snabbt ändra på saker och ting vid behov).

Man kan på grund av stadens otroligt blandade befolkning tänka sig att ett visst perverst leverne är utspritt i staden som helhet och att acceptansen för individuell frihet är väldigt utbredd och även att se en hajman, reptilman eller insektoid anses om än kanske inte vanligt, så åtminstone inte heller direkt konstigt (en n**** i Vittula?!).

Jag skulle även vilja ha hjälp att specifiera var eventuella gränser mellan skog, träsk och djungel går någonstans på Samkarnas karta.

Snygg karta! Vad innebär vita och gula prickar, mer specifikt?

Låter dessa planer intressanta att spinna vidare på?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det gör det. Vi behöver lite nya tillskott av kreativitet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-03-20 11:41 ...
Låter dessa planer intressanta att spinna vidare på?
Fortsätter diskussionen i tråden för: Morëlvidyn
VikingGamer
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2022-08-30 19:49

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av VikingGamer »

Ska klura på om det finns något som jag kan ta mig an. Såg att Erebos var underbeskrivet stod det, men det är ju med i EA boxen och minst 2 sinkadus äventyr i nostril.

Funderar på att ta mig an Pokti inspirerat av Conan Stygia med präster ormdyrkan pyramider och människo offer. Måste dock först modifiera Felisiska Piratkriget i min kontext /kampanj modifierat med att en nygammal kraft växer fram i Krun, med kopplingar till den Demoniska Oktagonen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Erebos har mycket material i källorna men väldigt lite har bearbetats här så där finns möjligheter till sådant arbete.

Pokti är närmast okänt så där finns utrymme för egna idéer. :)
VikingGamer
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2022-08-30 19:49

Re: Ämnen att ta sig an

Inlägg av VikingGamer »

Och tack för svar Birkebeinaren. Jag hittade wiki till slut. Perfekt.
Skriv svar