Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna anländer till staden QWE. De stannar till och SL vet varför. I staden hålls det val till borgmästarämbetet. Det finns två huvudkandidater och dessa bråkar med varandra. Plötsligt så förgiftas båda två. Rollpersonerna som kom strax innan förgiftningen. De arresteras. Men väl i fängelsehålan så får de chansen att fly för de får hjälp av en dam. Hon är dotter till en av kandidaterna och hon tror att den som ligger bakom förgiftningen är den borgmästare som styrde staden för åtta år sedan. Denne fick avgå efter en skandal och svor att hämnas. Denne ska dock ansetts vara död sedan några år men damen tror att denne lever.

De två kandidaterna är inte döda men väl medtagna. Staden slits i sär av rykten och misstankar. Damen som räddat rollpersonerna säger sig behöva deras hjälp och de vill nog ha tillbaka sina ägodelar. Sedan måste man förhindra att giftblandaren inte slår till igen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna har en vän som vill hämnas.
Vännens flickvän mer eller mindre stals av Zirksehs ledare för en av den stora stadens största ligor.
Men Zirksehs tröttnade snart på sin nya flickvän och han gav order att hon skulle tystas.
Vännen till rollpersonerna småtjuven och spelaren Hirhsman har gått ner sig rejält. Han har börjat dricka men insett att om han ska hämnas så får han ta tag i sitt liv och ber sina vänner om hjälp.

Zirksehs kan han knappast rå på. Men Hirhsman har en plan. Starta ett krig mellan de olika ligorna i staden. Dels ska man provocera fram attacker men också ge de andra information om Zirksehs liga till de andra tjuvarna. Man måste också försöka se till att myndigheterna inte kommer på vad som är i görningen.

Rollpersonerna bör vara tjuvar eller liknade.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Riddare Galfone och hans vän och släkting Zarbalh har råkat förälska sig i samma kvinna den sköna Ninevette. Hon är adlig förstås men också rik vilket sällan brukar påverka kärleken negativt.
Galfone och Zarbalh har nu börjat bråka och de hotar snart med att börja ett mindre feodalkrig. För att förhindra detta så har deras äldre släkting friherre Mjöns låtit röva bort Ninevette och fört henne till riddare Zkapars borg en nästintill ointaglig fästning. Men nu råkar Ninevette bli förtjust i denne Zkapar som är gift med grevinnan Mifalda som även hon är släkt med de övriga inblandade. Zkapar är inte helt främmande för att gifta om sig med en yngre, vackrare och rikare dam än den han är gift med...

Ur denna soppa kan man få fram mycket. Spelledaren får själv välja hur rollpersonerna involveras. Kan Galfone och Zarbalh slå sig samman för att gemenast rädda sin älskade? Vad tycker de om det hela om de inser att Mjöns varit hjärnan bakom bortrövandet? Vad säger denne om att Zkapar börjat gilla Ninevette och vill förskjuta sin maka?
Mycket mer kan hända och ske.
Rollpersonerna kan med fördel vara adliga och kanske rentav släkt t med någon eller några av de inblandade i denna trassliga affär.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Svartfolksklanerna Blodiga spjutens klan och Smärtbringarnas klan har inlett krig mot varandra. Men människor och halvlängdsmän samt en och annan anka av färgen vit finns i området där de börjat kriga. Dessa är förstås inte roade av kriget. Om svartfolk vill slå ihjäl varandra så varsågod. Men låt oss andra vara anser de flesta. Men så blir det inte. Tvärtom försöker båda sidorna pressa och tvinga folken i byarna och de små köpingarna att stödja ena eller andra sidan. Stödet är mat, men också vapen och annat som kan behövas. De få som kan hela och läkekonst har tagits som gisslan så att de kan bidra de också till kriget.

Rollpersonerna hamnar i mitten av detta. De kanske letare efter en skatt som finns i området eller är på genomresa. Kanske bor de i området? Vad göra, stödja den ena eller andra sidan eller försöka ligga lågt tills kriget är över? Kan man rentav hoppas på att de båda klanerna försvagar varandra så man kan rycka in och göra processen kort med dem en gång för alla? Kan man tjäna pengar på att sälja vapen och helande drycker till de stridande? Kan man bli accepterad som legoknekt kanske?

Ja SL kan göra mycket om denne vill.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Spindlar i Nostril

Ja endast gudarna och SL vet hur Gamext kom i kontakt med de stora farliga och intelligenta spindlarna. Endast de vet hur Gamex förmådde de lömska odjuren att lyda honom. Eller är det han som lyder dem?
Men Gamext har flyttat till Nostril och de åttabenade odjuren har följt med.
Gamext börjar få mer och mer makt i staden. Misshagliga personer har försvunnit och en del personer har vittnat om att de sett monster ute på nätterna. Några i staden har förstått att det finns ett samband med att Gamext som inte gjort mycket för att inte synas och höras och odjuren. Jättespindlar är ingenting som brukar förekomma i staden och därför har en och annan som sett dem inte riktigt kunna förklara vad de skymtat.
RP hyrs in och får i uppgift att undersöka vad det är för varelser som finns i staden samt undersöka om de har något samband med Gamext.
Svaret finns i katakomberna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

KATASTROF!

Ja det är ingenting annat än en katastrof! Vättemagikern Girmurt säger sig ha kommit över hemligheten hur man bryter mithril. Han ska ha tagit sig in i olika dvärgsamhällen och där med sin magi kunnat studera hemligheterna. Nu har han lovat sälja hemligheterna till den som betalar mest. Han har med sin magi memorerat allting så ingen kan stjäla anteckningar eller annat. Då han är mycket mäktig fruktar han inga magiker, de som vill göra affärer med honom måste bära järnbojor. Girmurt har gett de intresserade köparna sex månader på sig att bestämma om de vill köpa information.

Ni dvärgar måste agera snabbt. Oskadliggör Girmurt genast. Problemet är att han vistas på ön Caddo.

SL får bestämma om magikern verkligen kommit över hemligheter eller om allt är en bluff för att denne ska kunna tjäna pengar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Orchklanen Hjärnkrossarna raderades nästan ut helt då alver och dvärgar slog sig ihop och dödade de flesta av dem. De få som lyckats överleva de är ett hundratal består främst av krigare och alla är män. Efter att ha levt en tid i obygden och interna bråk ytterligare decimerat dem har de närmat sig bebodda platser. Områden som främst bebos av människor. Inga andra svartfolk allra minst orcher finns i området. För att överleva samt att inte förgås av köttsliga begär ty även dessa varelser har ju könsdrift beslutar man sig för att anfalla en by. Man rövar bort de kvinnor man kan få tag i.

Med ett år eller mer emellan fortsätter sådana attacker. Människorna har börjat förstå vad orcherna vill åt. Men orcherna är svåra att få tag i och myndigheterna eller vad man nu ska kalla det är långt borta och ärligt så är bortrövandet av fattiga pigor och bondkvinnor inte så högt prioriterat.

Men nu kommer ett gäng kvinnliga äventyrare till trakten. Bönderna anställer dessa att skydda byarna och om det nu inte går så hoppas de att orcherna tar dem som fångar i stället.

RP är förstås de kvinnliga äventyrarna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Gamle äventyraren Ilmuri hittade en gång i en gammal grav tre runda stenar stora som en vuxen mans handflata. En är grön, en blå och en röd. De kunde sättas ihop med en kedja. Ilmuri tyckte de var mer vackra än värdefulla och gav den senare till sina tre barn.

Magikern Sanfilick har dock forskat och kommit fram till att de tre stenarna kan ge magiska krafter av stora proportioner om de sätts ihop. Men den gamle äventyraren är död sedan tre år och barnen är vuxna och de två sönerna har slått sig på köpenskap. En bor på Caddo och den andre på Monturerna. Dottern har gift sig med en herre från Trakorien och hamnat där.

Sanfilick låter hyra in rollpersonerna att hitta stenarna. Magiker är inte så populära på Caddo och det är inte riktigt riskfritt att vara magiker på Monturerna heller. Vidare lider han av svår sjösjuka.
Köp eller stjäl föremålen för varje utgift får man det dubbla betalt säger magikern.

SL får avgöra vad som sker under jakten på stenarna. Men vad händer sedan? Vad släpper man lös för makter när de sätts ihop?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna får bud från slottet att greven vill träffa dem. Så sker men greven tar emot förs efter midnatt. Greven är en lång mager och mycket blek herre. Ädlingen vill få hjälp med att flytta från slottet till en stad långt därifrån. Resan sker men greven syns bara till under mörkrets timmar.

Ja nu tror ju alla att greven är en vampyr. Men det r han förstås inte. men spelarna tror och spelledaren bör låta dem tro detta. Kanske de dödar greven och märker att han var en levande varelse och ingen odöd. Inga hjältepoäng där inte men kanske ett pris på huvudet ty man kan inte döda adelsmän hur som helst.
Greven är inte odöd utan bara en kuf. han har vänt på dygnet och är nattmänniska.

Kan var rent slapstick men också mer seriöst.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna befinner sig på en sjöresa, förslagsvis Kopparhavet. En sjukdom börjar grassera ombord. Men den redlige kaptenen Tillbrekt inser att smittan kan drabba andra och vägrar gå i land. En del är lojala mot kaptenen, andra vill göra myteri. Någon vill smita iväg och några de dör.
Vad gör rollpersonerna i denna situation?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-06-14 09:26 Rollpersonerna befinner sig på en sjöresa, förslagsvis Kopparhavet. En sjukdom börjar grassera ombord. Men den redlige kaptenen Tillbrekt inser att smittan kan drabba andra och vägrar gå i land. En del är lojala mot kaptenen, andra vill göra myteri. Någon vill smita iväg och några de dör.
Vad gör rollpersonerna i denna situation?
Denna borde man ju kunna baka in som en sideplot i nästan varje äventyr där det går lite för fort och man behöver sinka farten lite!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det är kanske bättre än att bara ha som huvudäventyr?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige borgmästaren eller länsherren eller vad ni nu vill behöver hjälp. Hans två barn sonen och dottern har blivit bitna av en varulv. De två blir varulvar när månen är full. Så kan man ju inte ha det och skandalen har tystas ner. Men långt borta finns en magiker som kan bota dem. Men denna kan inte ta sig till de sjuka utan de sjuka måste ta sig till honom. SL vet varför.

Rollpersonerna får i uppgift att föra syskonen till magikern men att vakta varulvar är inte lätt. Vidare så har den mäktige mannens halvsyster fått reda på saken och hon ser en chans att få barnen ur vägen. Hon anlitar några vargmän som följer efter. dessa är skickliga spårare men de kan också hitta på elände och sedan skylla på syskonen. I värsta fall kan de rent av döda syskonen och deras eskort.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Adelsmannen X ska gifta sig med adelsfröken Y. Det har han ingen lust med. Så han har anlitat lönnmördare att ta henne av daga då hon reser till bröllopet. Adelsfröken Y har ingen lust att gifta sig heller så hon har anlitat lönnmördare att ta adelsmannen av daga.
Adelsmannens kusin Z tycker det kan vara på sin plats att låta mörda X och Y ty han är släkt med dem båda och hoppas på arv. Lönnmördare anställs.
Å är adelsman han också men svartsjuk på X som ska gifta sig med Y. Han sänder lönnmördare. Han ogillar dennes kusin Z också och tänker att man gott kan röja de båda ur vägen.

Rollpersonerna ska vara med i denna sopa men det får spelledaren själv klura ur hur och vem de ska hjälpa eller stjälpa.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige mannen GHJ har styrt länge. Hans brorson eller kanske rentav styvson anser sig vara den som ska bestämma och GHJ säger att denne måste visa sig värdig. GHJ sänder ut den unge mannen på uppdrag som egentligen är omöjliga att utföra. SL kan bestämma men det kan vara att hämta en skatt på havets botten långt it i Västerhavet, stjäla en helig relik i ett tempel långt borta eller dräpa monster modell större.
Den unge mannen reser iväg. Han får ta med sig vänner och medhjälpare det vill säga rollpersonerna.

Rollpersonerna eller de flesta av dem är smartare än den unge mannen och inser efter en tid att det är rena självmordet att fortsätta. Men vad göra? Ynglingen vill inte tro att GHJ är så elak att denne sänder honom i döden. Samtidigt att bryta sitt löfte kan man göra det hur som helst? Kan man åka tillbaka och säga att man misslyckas eller måste man störta GHJ från makten. Kommer denne överhuvudtaget ge ifrån sig makten frivilligt även om man lyckas?
Skriv svar