Låter som ett bra sätt att bygga kampanjen på. Spåren efter den bortkomna expeditionen leder spelarna vidare och det finns möjligheter att spela andra icke-lärda karaktärer.
Det lär dock inte vara Nelvorik Ceriern som ledde expeditionen. Denna Mästare av timglaset (Mandelordens symbol för studier av språk och historia, m.m.) är bunden till sin post vid lyceet i Argald men det kan mycket väl vara en av hans Lärjungar, den mycket lovande Barolu Erliksson som begav sig österut för att bevisa broder Tungoträtes teorier. Om det behövs en finansiär och eventuell uppdragsgivare tillsammans med Nelvorik till undsättningsexpeditionen kan detta vara den zorakiske greve Erlik Svart av Vredsax i Inberg. Barolu var nämligen hans oäkta men mycket älskade son.
Ett spår spelarna kan hitta i Bahaz kan leda dem till följande person som redan omtalats:
Trakoriska handlare på Demontraden har vid flera tillfällen kommit över mycket gamla bronsföremål när de besökt Bahaz. Föremålen har inskriptioner på ett okänt språk och Tasenbar Örtkänne vid Akademin i Tricilve tycker sig ha sett likheter med ithilgroms döda tunga som förekommer i Kargom och på norra Trinsmyra. Örtkänne har därför skickat ut sin lärling Lakrissa till Bahaz för att försöka samla flera bevis för sin mästares teorier. Hon anlände staden 608 eO och sedan dess samlat en ansenlig mängd föremål och även ledtrådar i form av olika akrogaliska bokverk som hon köper upp. Spåren leder mot Yndar där enligt sägnen den onda staden Krau Ki sägs ha legat...
Lakrissa kan eventuellt vara till hjälp då hon kan ha träffat Barolus expedition eller så har hon sett till att röja undan alla medtävlare till intressanta böcker och dokument ...och kan tänka sig att göra det igen? Lakrissa är dock tänkt som en SLP tillhörande beskrivningen av Bahaz och får därför gärna stanna kvar där när spelarna lämnar staden.
Vad annat händer i Bahaz?
Loggboken skickades från Ketoriam med huset Rödfjäders handelskaptenen Sohrman som via ej helt klarlagda vägar regelbundet färdas mellan Bahaz och den furgiska huvudstaden. Sohrman är vid RPs ankomst till Bahaz inte i staden trots att han enligt avtal borde ha varit det. Gamle herr Rödfjäder är orolig för att Sohrmans privata vapenaffärer med de kalmurriska kejsartrupperna i Ushetilskogarna till sist har gått fel. Han har heller inte varit sitt gamla jag sedan resan från Ketoriam förra året. Sohrmans älskarinna Rashra är en högt uppsatt månprästinna i staden och således i princip omöjlig att kontakta men det sägs att hon är fast gäst vid spelborden i basarkvarteren varje mörkmåne när Mångudinnan blundar och inte ser sina undersåtars förehavanden. Lyckas RP kontakta Rashra (och vinna över henne i spel?) kan hon eventuellt leda dem vidare antingen till Sohrman eller upplysningar om vad som hände i Ketoriam.