Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

FÖRNEDRINGSSTRAFF I KLOMELLIEN

”Dödsstraffa mig hit och dödsstraffa mig dit” som Mattias i Törnrosdalen sa. Med respekt för den gamle grekiske galningen Drakon, man kan inte gärna straffa alla brott med döden. Här följer ett urval av mildare straff:

MELORGH

Melorghier har inte mycket till självkänsla, så förnedringsstraff biter inte riktigt på dem. Dessutom betraktas nakenhet, orenhet och närkontakt med djur oftast som syndigt. En genomsnittlig melorghisk botgörare står i ett gathörn och mässar, exempelvis ”Jag har brutit mot Pukis sexhundraartonde bud med min systerdotter, må Puki har förbarmande över min syndiga själ”. BAM! (Melorghiern drämmer här sin panna i gatstenen). Upprepa till solnedgången.

Pukis sexhundraartonde bud lyder: ”Du skall icke ge alltför stora gåvor till yngre släktingar, ty alltför stora gåvor är liktydigt med uppvaktning.”

ADDIASKA

Prygel, offentlig avbön, att bära stadens stenar. Varför ändra på det som fungerar?

YOLEV

Ett vanligt förnedringsstraff i Yolev, för både hantverkare och akademiker, är att offentligt tvingas upprepa sina examensprov. Att som gammalt gråskägg tvingas medge att man glömt allt man lärde sig i fjärde klass är mycket förnedrande.

SANZAS

Unga halvlängdsmän som haft dåligheter för sig måste vara måltavlor vid rotfruktskastningen på marknaden. Unga flickor får sitta på vippbrädor över bassänger, för att doppas när någon träffar en måltavla. En högt uppsatt person som gjort sig skyldig till korruption eller försnillning måste rida insmord gris genom landet, medan han eller hon bombarderas med avskräde och utsätts för glåpord. Den som bär detta straff med värdighet blir bara avsatt, och slipper det fruktade följdstraffet; att posteras vid gränsen mot Brikho.

BOZSA

Bozsas förnedringsstraff tar vanligtvis formen av att luras av en illusion till allmän förnöjelse. Exempelvis kan en magiker överfallas av en vrålande demon på vägen hem från studierna. När magikern fumlat med sin försvarsbesvärjelse, vrålat på mammas hjälp och gjort på sig finner han sig sedan stå öga mot öga med sina gapskrattande kollegor. En annan illusion kan vara att tre nymfer har gömt sig i magikerns sovkammare och försöker förföra honom. Vill man vara riktigt elak lägger man en illusion av att magikerns privata bibliotek har brunnit upp.

NYA ARNO

Om du inte hälsar artigt på dina grannar så tvingas du gå i kyrkan utan krage. En sannskyldig fasa.

TRISKA

Det händer, fast sällan, att triskier gör sig skyldiga till feghet i strid. Feghet ska här förstås som inaktivitet, snarare än flykt; flykt straffas mycket hårdare. Vid segerfesten (eller tröstefesten) så tvingas den fege att dricka bägare efter bägare av det sämsta och starkaste ölet man har, gärna orcherdrank om det finns. Sedan måste han sjunga någon lämplig hyllningsvisa till landet eller någon legendarisk oligark. Stakar han sig eller tar fel på orden måste han dricka en till bägare och får börja om. När han har sjungit klart, svimmat, eller när publiken tröttnat måste han gå på en smal spång över latringropen. När han har trillat i tre gånger eller mot all förmodan tagit sig över anses hans brott som sonat.

HAMUR

Då brott mot hedern brukar leda till envig i Hamur så är man försiktig med förnedringsstraffen. Småtjuvar som är förstagångsförbrytare kan tvingas brottas med en vild get, mycket längre än så går man inte.

HISSKOV

Folk som tjuvstartar eller småfuskar, till exempel genom att försöka kika på sin motspelares kort, straffas under stor munterhet med avklädning. Den Lysande Vägens Kyrka försöker få slut på det här bruket, och man röner långsamt framgång.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Om någon undrar varför Mercana och Brikho inte är med, så tyckte admin Birke att de var mot reglerna, och det hade han alldeles rätt i. Osmakligt får nog sägas vara bara förnamnet.

Två frågor: Addiaska stöttas av ett sällskap, hette de Greverydsällskapet?

Tryckpressar av enkel sort, jag vill minnas att de inte var aktuella?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jo att det är osmakligt är lite territoriet för både dödsstraff och förnedringsstraff. Men birke kanske har rätt i att allt inte måste vara i text :)

Triskernas förnedringsstraff kan ju verka förhållandevis milda men då bör man minnas att här tillämpas ju tyvärr deras råa dödsstraff med klubbning ganska ofta och rättvisa ”rättegångar” finns bara i Lofernie och Garrika. I övrigt dömer oligarkerna (indirekt huskarlarna) och de är inte vana vid finesser. Kan man inte kräva in blotspengar får den dömde plikta med det enda denna har…
I vissa fall blir personen kanske även förslavad?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-03-01 07:44 Om någon undrar varför Mercana och Brikho inte är med, så tyckte admin Birke att de var mot reglerna, och det hade han alldeles rätt i. Osmakligt får nog sägas vara bara förnamnet.

Två frågor: Addiaska stöttas av ett sällskap, hette de Greverydsällskapet?

Tryckpressar av enkel sort, jag vill minnas att de inte var aktuella?
Grevrydska sällskapet tror jag de heter:-) de har känningar i främst Kardien och Zorakien men även några Jorpangiska furstendömen (som jag förstått det:))

Som jag minns det så hade vi diskuterat kring om Yolev (kanske knuten till ’de lärde i Yolev’) en tryckpress. Men det kanske ansågs som för hightech?
Finns de på andra platser i Ereb? Typ Erebos eller Pendon?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-01 09:00
Torquemada skrev: 2022-03-01 07:44 Två frågor: Addiaska stöttas av ett sällskap, hette de Greverydsällskapet?
Grevrydska sällskapet tror jag de heter:-) de har känningar i främst Kardien och Zorakien men även några Jorpangiska furstendömen (som jag förstått det:))
Greverydska orden är det navn Fraxinus i Zorakin-tråden döpte sammanslutningen. Sen har det aldrig rört sig om en riddarorden i stil med Solorden eller S:t Willems Orden utan är mera en politisk orden eller intresse-sammanslutning. Den har sitt navn efter staden Greveryd i norra Zorakin. Greverydska orden har sin motpol i Sydzorakiska brödraskapet, även det en zorakiska sammanslutning. Greverydska orden representerar en mera klassisk syn på feodalsamhället men Sydzorakiska brödraskapet är mera öppen för handel.

Fraxinus skrev så här om Greverydska orden:
Ordens syfte är att hålla varandra om ryggen ifråga om politik och ekonomi.
Finns en kort oredigerad wikiartikel här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... dska_orden

Kopplingarna till Addiaska har sen gjorts i Klomellien-tråden här och var. Kan försöka leta upp diskussionerna och länka dit från wikin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-01 09:00
Torquemada skrev: 2022-03-01 07:44 Tryckpressar av enkel sort, jag vill minnas att de inte var aktuella?
Som jag minns det så hade vi diskuterat kring om Yolev (kanske knuten till ’de lärde i Yolev’) en tryckpress. Men det kanske ansågs som för hightech?
Finns de på andra platser i Ereb? Typ Erebos eller Pendon?
Tror vi har kommit fram till att tekniken finns men är helt nyupptäckt. Finns en i Krilloan tillhörande dvärgdemonologen och universalgeniet Guazzo Arathazo. Några enstaka exemplar till kan säker finnas och då kan ju det hantverkskunniga Klomellien vara en sådan plats. Gärna kopplat till De lärde i Yolev.

Relevant i frågan om konster för tryck av skrift är följande gamla inlägg:
Adragoor skrev: 2008-03-29 12:18
Alendor skrev:Hur är det med tryckarkonsten.
Läser ju en hel del Pratchett o där har ju dvärgarna konstruerat en tryckmaskin, skulle det va möjligt i Ereb?
Skulle själv kunna tänka mig att dvärgar och ankor skulle kunna pyssla med detta, speciellt i dom riktigt stora städerna runt Kopparhavet.
Kanske det finns någon form av tidning i någon stad?
En tidigare idé som jag hade är att man i Ereb är på nivån att man ibland trycker böcker med blocktrycksteknik. Dvs. varje sida är ett träsnitt som innehåller både text och/eller bilder. Anledningen till att man använder en sådan teknik är att man vill undvika skrivarfel. I vissa kloster eller akademier finns validerade block för tryckande av viktiga verk. Dessa block är givetvis mycket dyrbara och vaktas noga. Behövs ett nytt exemplar av boken tar man helt enkelt fram de ibland flera hundra år gamla blocken och trycker en.
Att trycka med träblock är dock en förhållandevis ovanlig teknik. Endast i de fall en mycket stor upplaga ska tillverkas finns det en poäng eftersom det tar lång tid och är kostsamt att skära ut de hundratals eller tusentals block som krävs för en hel bok. Jag kan tänka mig att exempelvis den Gyllene Boken finns i blocktryck för att lättare kunna spridas, medan Arheniemus den Grönspräckliges bok Elementarnoders teknomagiska betydelse i bergstrakter endast finns i två handskrivna exemplar...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-03-01 10:10
gtjorgo skrev: 2022-03-01 09:00
Torquemada skrev: 2022-03-01 07:44 Två frågor: Addiaska stöttas av ett sällskap, hette de Greverydsällskapet?
Grevrydska sällskapet tror jag de heter:-) de har känningar i främst Kardien och Zorakien men även några Jorpangiska furstendömen (som jag förstått det:))
Greverydska orden är det navn Fraxinus i Zorakin-tråden döpte sammanslutningen. Sen har det aldrig rört sig om en riddarorden i stil med Solorden eller S:t Willem Orden utan är mera en politisk orden eller intresse-sammanslutning. Den har sitt navn efter staden Greveryd i norra Zorakin. Greverydska orden har sin motpol i Sydzorakiska brödraskapet, även det en zorakiska sammanslutning. Greverydska orden representerar en mera klassisk syn på feodalsamhället men Sydzorakiska brödraskapet är mera öppen för handel.

Fraxinus skrev så här om Greverydska orden:
Ordens syfte är att hålla varandra om ryggen ifråga om politik och ekonomi.
Finns en kort oredigerad wikiartikel här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... dska_orden

Kopplingarna till Addiaska har sen gjorts i Klomellien-tråden här och var. Kan försöka leta upp diskussionerna och länka dit från wikin.
Du beskrev det bättre;)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tackar.

Jag undrar om man kan trycka primitiva och ganska fula affischer i Mercana? Annars får man helt enkelt sätta icke-läskunniga grovjobbare på att kopiera efter bästa oförmåga.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Plakatmålare lät ju som en ganska trivsam tjänst ändå även om betalningen kanske är låg? Bättre än att streta på med salttunnorna ute på ishna enligt många?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter logiskt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Pressade in en beskrivning av Ahaguhrerna på folkslagstråden för hågade:)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Och nu även Garriker:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-09 13:47 Och nu även Garriker:)
Hunnit med en snabb genomläsning och tycker det ser mycket bra ut! :D
Klomelliens Radborana krets
Vilka är detta?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Min tanke är att Desabas (från kristalltjuren och den femte konfluxen) bror, den som benämns ’mästertjuven’ är från Garrika. Denne tjuv är densamme som uppfostrat Desabas dotter Dahobny.

I källorna beskrivs det som att Dahobny uppfostrats i Triska. En liberal läsning av detta ger oss möjlighet att förlägga detta var i Triska vi vill. Min känsla är att det är troligare att mästertjuven (samt ett gömställe denne har för sin bror, dvs Desaba) har sitt tillhåll i Garrika än i Triska stad. :-) Garrika är ju teoretiskt en del av Triska och som mellanstor stad kan den fungera som fasad för en ”köpman” att kränga stöldgods. Vidare är Garrika i ett juridiskt mellanläge som halvautonom under cudda vilket kan utnyttjas av en skicklig person.

Huvudparten av ’mästertjuvens’bragder lär ju utföras på andra platser än i Garrika/Triska. Sannolikt snurrar en person med ett sådant epitetet runt i hela västra ereb. Men Garrika lär vara en bättre ’bas’ än de flesta andra platser i Triska?

Vad tror ni? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Låter strålande!
Skriv svar