Småknytten under jorden

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Ang. tomtar finns det en jättefrän inspirationskälla som man kanske kan väva in: förfädersandar. Både de latinska genii och de ryska domovoi är klart tomteliknande (typ bor i hus och stuga och ser efter dem åt sina ättlingar i utbyte mot lite vördnad - och är små och skäggiga). Förfadern i Mumintrollen är samma typ av varelse. Nu är ju tomten en älvfolksvarelse, men det kanske går att rucka på
Detta är nästan sant... Tomtar är husgudar, eller iaf. minnena av husgudar, förfädersandar är de nog dock inte riktigt. (I vår värld då...) Det verkar som om många av de indoeuropeiska hedniska religionerna har haft motsvarigheter till våra tomtar...
Genii och domovoi är så vitt jag vet förfädersandar....
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1771
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Visst... Men tomtarna är det inte...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Personligen så tycker jag inte att tomtar är någon form av andar eller gudar. De är bara hjälpsamma varelser som helt enkelt trivs med sitt liv att hjälpa människorna på deras gårdar.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Visst... Men tomtarna är det inte...
Okej, jag skall klura på det litegrann. Jag har för mig att det fanns så pass många likheter att de skulle gå bra att kombinera. Det skulle kanske också göra att tomten kan ha andra "settings" än en ren nordisk.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1771
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Personligen så tycker jag inte att tomtar är någon form av andar eller gudar. De är bara hjälpsamma varelser som helt enkelt trivs med sitt liv att hjälpa människorna på deras gårdar.
Det beror på om man ser det rent vetenskapligt eller inte... I vår värld är tomtarna husgudar, även om de kan vara ngt annat i Ereb.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Adragoor skrev:
Personligen så tycker jag inte att tomtar är någon form av andar eller gudar. De är bara hjälpsamma varelser som helt enkelt trivs med sitt liv att hjälpa människorna på deras gårdar.
Det beror på om man ser det rent vetenskapligt eller inte... I vår värld är tomtarna husgudar, även om de kan vara ngt annat i Ereb.
Sorry jag fattade inte att vi pratade om våra tomtar. Hade ingen aning om att de var små gudar.

Men i ereb tycker jag de får vara vanliga varelser. Passar nästan bättre in IMO också, då det redan finns "övernaturliga" varelser såsom alver och sånt så känns det för mig onödigt att göra tomtarna till gudar.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar