Namntråden

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Birke skrev:
Gillar namnen och tycker vi anvander dem men Hynsolge ar kanske det land i EA som har flest namnexempel från officiella kallor och detta bor tas i beakning.

Från EA-boxen och Nidlandska Reningen:
:D Satt precis kvällen efter jag postat mina namn och gjorde EXAKT samma namnlista! Tänkte också kolla vad som redan fanns att tillgå. Kul att de driftiga bönderna, Rågot, Dedor och Wäske för den uppmärksamhet de förtjänar! :wink:

Känner dock att du förbisett Översteprästen Eb-Bolthar ab Jamarund i din lista... :D

Men kul att du gillar mina namn. Jag vet inte om det är precis dessa jag använder mig av men kände att jag ville kolla av ungefär vilken riktning vi skulle ta. (Visst, kunde utgått från officiellt material) Men om vi nu skulle rikta oss mot balkan, polsk/ryska så hoppades jag väl att få en liten riktning om långt man skulle dra det. Känner dock att det steg som är taget är ett i rätt riktning...

Jorin är ju deras modersmål och har så varit en tid nu...så värst långt borde väl inte de olika språk/namn familjerna vara varandra.

Spelis: Såg att du hade hittat till Starks, Lannisters och Black Cloaks värld! Gosse, jag avundas dig all den underbara tid du har framför dig med böckerna i den serien. Väntar tålmodigt på del 5 (som nyligen försenades återigen! :cry:)
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

mikulur skrev:Känner dock att du förbisett Översteprästen Eb-Bolthar ab Jamarund i din lista... :D
Funderade lite på honnom men kom fram till att "Eb-Bolthar" kanske var en titel, Bolthar kultens oversteprast?
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Funderade lite på honnom men kom fram till att "Eb-Bolthar" kanske var en titel, Bolthar kultens oversteprast?
Helt klart. Han har ett taget namn åtminstone. Han kan ju knappast vara döpt till samma namn som sin gud. Jag hade tänkte dock låta Eb vara ett normalt Hynsolgiskt förnamn. Men kanske skall det vara en religös benämning? Har inte nämnvärt funderat på Religonskapitlet ännu. Det finns så mycket annat att göra :?
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Artikeln för Namnbruk i wikin är nog inte den lättaste att hitta men den finns under Språk som i sig finns på huvudsidan under Övrigt. ...eller här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... k#Namnbruk

Namn går också att hitta i kategorin Personer: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... i:Personer
Typiska namn för olika länder finns det en del av under respektive lands kategori där personer härifrån har fått en egen artikel.

Det är inte fullständigt men arbete med att fylla i pågår! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Namn använda i Zorakin, från källor och forum. Vissa är förslagsvis typiskt zorakiska, andra används även i andra joriska språk. Enstaka kan vara lånade från någon annan språkfamilj.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Zorakiska_namn

Kvinnonamn är tyvärr få. :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Namntråden

Inlägg av skaraborgarn »

Alltid tyckt att man ska undvika "riktiga" namn.
Sedan får man väl också undvika ren dumhet. Ankor heter inte Anka i efternamn.
Svartfolksnamn. Helst korta lite kärva.
Alvnamn helst långa och lite "fina".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Det har utvecklats en slags konsensus här på forumet att namn använda i källorna är okej samt att göra varianter och liknande namn utifrån dessa. Många gånger där ett officiellt namn har två stavelser har en av dessa återanvänts tillsammans med en nyskapad stavelse för att ge ett helt nytt namn. Exempelvis är stavelsen -rik från Beronrik använt för att skapa namnet Adalrik.
Namn är också försökt kopplade till olika länder och kulturer, mest för att ge en känsla av sammanhang och logik.

Uppenbart komiska namn försöker vi undvika men ibland finns det nog någon halvdold anspelning bakom vissa namn.

Anknamn är svåra. Ankor på Altor verkar ha tappat sitt eventuella ursprungsspråk och talar språk tillhörande olika människokulturer. Namn använda av människorna i en kultur förekommer troligtvis bland ankorna där också men möjligtvis anpassade för att låta bättre när det uttalas med näbb? :?

Svartfolksnamn finns det goda idéer för i Svartfolksmodulen.

När det kommer till alvnamn så har namnen från de officiella källorna en rätt enhetlig stil. Finns här i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Alviska_namn

Dessa kan kopieras eller göras varianter på så som med människonamn. Annars finns det en namngenerator i Alver-modulen.


Alt detta gäller för det Ereb som beskrivs här på forumet och är tänkt som EA-projektets tolkning av spelvärlden. Hur den enskilde SL vill göra är självklart valfritt. :D
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Namntråden

Inlägg av crilloan »

Det här behöver jag tugga igenom.

har en nykomling som döpte sin karaktär till johnny, det känns sådär...

Ska fixa en lista med exempelnamn till kampanjens omstart..

C
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Namntråden

Inlägg av Albrekt »

crilloan skrev: 2020-02-07 19:59 har en nykomling som döpte sin karaktär till johnny, det känns sådär...
I den situationen skulle jag som SL säga att OK, men det är hans smeknamn och det stavas "Ioni"! Och hans fulla namn som hans mamma gav honom är egentligen "Ionianir". Så det så! :P
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Namntråden

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2020-02-07 18:06 Anknamn är svåra. Ankor på Altor verkar ha tappat sitt eventuella ursprungsspråk och talar språk tillhörande olika människokulturer. Namn använda av människorna i en kultur förekommer troligtvis bland ankorna där också men möjligtvis anpassade för att låta bättre när det uttalas med näbb? :?
Anknamn (förnamn) från wikin:
Constantin
Dafid
Docco
Edaar
Gommo
Harvar
Hogival
Illerest
Jesser
Kvalbak
Marius
Pultry
Samon
Vigor
Yaggamuk

Namn jag minns att jag använt:
Adalber
Bongober (smeknamn: Bongo)
Skramila (enda kvinnonamnet i detta inlägg!)

Från Skaraborgar'ns diverse alster på detta forum:
Alddon
Atte
Blaffe
Blåe
Crak
Dehex (kanske kvinna? lite oklart i äventyret...)
Dis
Ellak
Esank
Fnatte
Gnirulp
Gohfre
Gröne
Jokim
Karhl
Klea
Knasus
Kvecko
Laffe
Lallek
Montifigor
Natte
Quvcaug
Qvacktinus
Qvadoff
Röde
Sacul
Stornäbb
Tjavcko
Vasse
Vitog

Möjliga slutsatser(?): "-o" populärt i slutet på namn; uppenbara Disney-referenser är ett (i mitt tycke olyckligt) arv från ÄS; variationer på "kvack"-liknande ljud populära...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

Jag sätter mitt hopp till att någon lingvist någongång tar sig an ankornas språkförmågor med hänsyn tagna till deras fysiologiska annorlunditet och med samma vetenskapliga detaljrikedom som det vargmännens språk Kadrash har tillägnats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Namntråden

Inlägg av birkebeineren »

En gammal diskussion om ett eventuellt urspråk för ankorna finns här: viewtopic.php?p=20405#p20405
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Namntråden

Inlägg av skaraborgarn »

Tusensköna är namnet på en ankdam!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Namntråden

Inlägg av skaraborgarn »

Dehex är namnet på damer med fjädrar. :lol:
Skriv svar