Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Baroniet Narjas källa
Huvudort: Sangeå
Baronessa: Kolkysa Lillendal

Längst söderut på Yxudden ligger baroniet Narjas källa. Namnet kommer från den källa där enligt sägnen jorder från Kard under Mörkertiden tillbad en fruktbarhetsgudinna. Vattnet i källan anses ha läkande kraft men Lysande Vägens präster är noga med att påminna om att endast Etin kan skänka sådana gåvor. Marken längs Sangeån som källan ger upphov till är oavsett mycket fruktbar och de många bönderna här gör Narjas källa till Yxuddes befolkningstätaste baroni. Byn Sangeå vid åmynningen är beryktad för sitt firande av Sommarfesteveckan då baronessa Kolkysa Lillendal varje år bjuder bybor och talrika besökare på en stor bankett. Där Sangeån tar upp i sig Yxån från Yxsjö ligger en liten bönepemod vigd till S:t Ode som en gång vilade här. Pilgrimer längs Via Aidne gör ibland avstickare ned hit för att be.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Baroniet Ringe
Huvudort: Orchfall (by som inte syns på den handritade kartan)
Baron: Villem Ring

Baroniet Ringe utgör grevskapets nordvästra del söder om baroniet Glimmerfors. Det omger Gridefloden där den strömmar ner genom Brynhildurs skog och in i Haperike i väster. I en bred skogbevuxen dalgång som skiljer det branta Ringberget från resten av Aidnebergen ligger baroniets centralort Orchfall. Här residerar baron Vilhelm Ring i en starkt befäst borg med god utsikt över floden och den handelsväg som slingrar sig förbi upp till Gridedal i hertigdömet Inberg norr om Philmark. Denna handelsväg inbringer goda tullintäkter för baronerna Ringe men samtidigt är det kostsamt att jaga de svartfolk som finns i trakten och ständigt utgör ett hot mot handelsföljena. Särskilt plågsamma är de otaliga svartnissar som har sina nästen gömda i Ringbergets sprickhålor. Själva Orchfall undviks oftast av svartfolken och är ganska säker för deras räder. Här förintades nämligen den mytomspunna klanen Brogh-na-Lyhgg under Mörkertiden och platsen för händelsen är sedan dess förbannad enligt svartfolkens tro. Det har dock förekommit vissa större angrepp, troligen som försök på hämd, så Ringborgens murar hålls i ständigt gott skikk. Befolkningen i baroniet Ringe utgörs till stor del av raxorer och en av deras gamla tingsplatser finns i skogen söder om Ringberget. Raxorerna livnär sig huvudsakligen på jakt men även viss uppfödning av nötboskap. Det finns också kopparmalm i Ringberget men brytningen är begränsad. Den lokale raxoriska eorlen Erlvin Mas hade gärna utökat gruvdriften men baron Villem Ring motsätter sig detta eftersom intäkterna inte vill gynna honom utan kungamakten som har gruvrätten i hela västra Philmark.
De mytomspunna klanen Brogh-na-Lyhgg låter spännande. Gillar även hur du lyckat få med de nyupptäckta svartnissarna. Kan raxorerna föda upp svin istället för nöt?
Huvudort: Sangeå
Baronessa: Kolkysa Lillendal

Längst söderut på Yxudden ligger baroniet Narjas källa. Namnet kommer från den källa där enligt sägnen jorder från Kard under Mörkertiden tillbad en fruktbarhetsgudinna. Vattnet i källan anses ha läkande kraft men Lysande Vägens präster är noga med att påminna om att endast Etin kan skänka sådana gåvor. Marken längs Sangeån som källan ger upphov till är oavsett mycket fruktbar och de många bönderna här gör Narjas källa till Yxuddes befolkningstätaste baroni. Byn Sangeå vid åmynningen är beryktad för sitt firande av Sommarfesteveckan då baronessa Kolkysa Lillendal varje år bjuder bybor och talrika besökare på en stor bankett. Där Sangeån tar upp i sig Yxån från Yxsjö ligger en liten bönepemod vigd till S:t Ode som en gång vilade här. Pilgrimer längs Via Aidne gör ibland avstickare ned hit för att be.
Hur stor vill du ha Sangeå? Är det så att man kan lägga till med ex. en Kogg här eller pratar vi ekor? Är baronessan Lillendal gift eller kan jag leta friare till henne? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-12-25 23:11
De mytomspunna klanen Brogh-na-Lyhgg låter spännande. Gillar även hur du lyckat få med de nyupptäckta svartnissarna. Kan raxorerna föda upp svin istället för nöt?
Brogh-na-Lyhgg var på sin tid under Mörkertiden mycket mäktig men sedan nästan helt bortglömd i svartfolkens oklara myter innan Häxmästaren på 400-talet eO lät utskickade benmän förstärka och framhäva minnet av klanen. Detta för att skapa något mäktigt och stärkt som svartfolken kunde samlas kring samtidigt som det gav honom ett sätt att kontrollera de då splittrade stammarna i västra Aidnebergen. Det sägs att anden till Brogh-na-Lyhggs största hövding Månbitaren nu tjänar Svarta Tornet. Svartnissarna i Brynhildurs skog håller inte reda på de finare nyanserna i det här men när de gör räder in i raxorernas visthusbodar är de särskilt ute efter stora runda ostar som de kan göra bitmärken i och sen säga att Månbitaren har gjort dessa. :roll:

Enligt Aidne-modulen är raxorerna kända för sina nötdjur men det står även att de föder upp annan boskap så svin borde finnas. Vilka spännande idéer har du om dessa?
Jeb skrev: 2019-12-25 23:11 Hur stor vill du ha Sangeå? Är det så att man kan lägga till med ex. en Kogg här eller pratar vi ekor? Är baronessan Lillendal gift eller kan jag leta friare till henne? :)
Sangeå har en liten naturhamn som fast den inte är rymlig fint rymmer en kogg. Baronessa Lillendals faster Klotalda är ständigt på jakt efter friare till sin brorsdotter. Lite oklart vad baronessan själv vill med tanke på att echtisk rätt överför all makt till mannen vid ett giftemå,l men skicka gärna ut några hoppfulla friare.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Brogh-na-Lyhgg var på sin tid under Mörkertiden mycket mäktig men sedan nästan helt bortglömd i svartfolkens oklara myter innan Häxmästaren på 400-talet eO lät utskickade benmän förstärka och framhäva minnet av klanen. Detta för att skapa något mäktigt och stärkt som svartfolken kunde samlas kring samtidigt som det gav honom ett sätt att kontrollera de då splittrade stammarna i västra Aidnebergen. Det sägs att anden till Brogh-na-Lyhggs största hövding Månbitaren nu tjänar Svarta Tornet.
Fet var en fyndig förklaring. Månbitaren har vi inte sett det sista av.
Svartnissarna i Brynhildurs skog håller inte reda på de finare nyanserna i det här men när de gör räder in i raxorernas visthusbodar är de särskilt ute efter stora runda ostar som de kan göra bitmärken i och sen säga att Månbitaren har gjort dessa. :roll:
Jag var lite störd av svartnissarna i början. Det kändes lite som de bara placerats där när man skrev Aidne en gång i tiden. Numer tycker jag vi lyckas fläta in dem rätt bra. Både som timmerryttare och ostbitare.
Enligt Aidne-modulen är raxorerna kända för sina nötdjur men det står även att de föder upp annan boskap så svin borde finnas. Vilka spännande idéer har du om dessa?
Jag var inne på att knyta ihop Svinätarnas stam, men när jag kontrollerade Svartfolksmodulen fick jag se att de bodde lite väl långt bort. Jag funderade då på att sätta utstötta medlemmar av stammen, vars vildsinthet inte räckte till, fly till Brynhildur. Där gav de sig inte på vildsvin utan raxorernas tamsvin för sina svinben. Det hela blev en aning krystat, så jag för göra dig besviken. Det var inte mer spännande än så.

Det har dock fått mig att fundera på vem som faktiskt föder upp svin? De flesta bönder föder upp får eller nöt, då det av någon anledning poppar upp först i huvudet när jag skriver. I Ereb förekommer fläsk om man ser till otaliga värdshusmenyer i äventyr eller listorna i Kandra. Gillar stämningsbilden i filmen Willow där han har en gris som drag plogen och har snott det till "mina" halvlängdsmän. Stämmer det lär de ju inte äta upp sina dragdjur. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2019-12-27 14:07 Fet var en fyndig förklaring. Månbitaren har vi inte sett det sista av.
Har läst en del MERP-böcker på sistonde och blvit inspirerad av religiösa kulter och mäktiga varelser som tjänar ondskan. Kanske en över sexhundra år gammal svartfolksande bunden till en ovanligt bredkäftad huvudskalle som centralpunkt i en sådan kult?Månbitarens riktiga skalle eller något Häxmästaren på magisk väg skapat?
Jeb skrev:Jag var lite störd av svartnissarna i början. Det kändes lite som de bara placerats där när man skrev Aidne en gång i tiden. Numer tycker jag vi lyckas fläta in dem rätt bra. Både som timmerryttare och ostbitare.
Innan Snibben påminde om folkslagskartan i Aidne-modulen hade jag glömt bort deras existens. Nu finns de även här, för den som vill att använda. :)
Jeb skrev: Jag var inne på att knyta ihop Svinätarnas stam, men när jag kontrollerade Svartfolksmodulen fick jag se att de bodde lite väl långt bort. Jag funderade då på att sätta utstötta medlemmar av stammen, vars vildsinthet inte räckte till, fly till Brynhildur. Där gav de sig inte på vildsvin utan raxorernas tamsvin för sina svinben. Det hela blev en aning krystat, så jag för göra dig besviken. Det var inte mer spännande än så.
Kanske några orcher ur Svinbitarstammen stannade kvar i västra Aidnebergen efter nedanstående händelser som står i wikin (och delvis källorna):
479 e.O.
Häxmästaren inbjuder Brända Jordens klan till en allians men avvisas. Stridigheter bryter ut.

484-486 e.O.
Brända Jordens klan belägrar Svarta Tornet men tvinges ettervart dra sig tillbaka. Troligen är det dessa svartfolk som under belägringen invaderar Philmark i Kardien och Slättebo i Zorakin.
Svinbitarnas stam och de andra i Brända Jordens klan finns förövrigt utsatta på följande karta över Nostratiet öster om Zorakin:

http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg

(Hittar inte kartnyckeln men de olika svartfolkreviren är markerade i brunsvart. Svinätarna längst uppe i vänstra hörnet)

Jeb skrev:Det har dock fått mig att fundera på vem som faktiskt föder upp svin? De flesta bönder föder upp får eller nöt, då det av någon anledning poppar upp först i huvudet när jag skriver. I Ereb förekommer fläsk om man ser till otaliga värdshusmenyer i äventyr eller listorna i Kandra. Gillar stämningsbilden i filmen Willow där han har en gris som drag plogen och har snott det till "mina" halvlängdsmän. Stämmer det lär de ju inte äta upp sina dragdjur. :P
Svin lär finnas på ganska många platser. Kanske även som dragdjur?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Har läst en del MERP-böcker på sistonde och blvit inspirerad av religiösa kulter och mäktiga varelser som tjänar ondskan. Kanske en över sexhundra år gammal svartfolksande bunden till en ovanligt bredkäftad huvudskalle som centralpunkt i en sådan kult?Månbitarens riktiga skalle eller något Häxmästaren på magisk väg skapat?
Eller förslavat Månbitarens ande och med det kontrollera dennes följare? Häxmästaren har säkert flera sätt att kontrollera sina tjänare. Religion har alltid varit ett bra sätt.

Månbitarens ande (vilket är äventyrets namn :wink: :wink: ) har länge försökt bryta sig ut från Häxmästarens grepp. Av någon anledning finner äventyrarna någonting som tillhört Månbitaren. Rollpersonen börjar drömma konstiga (svartfolkinga) mardrömmar. Drömmarna slutar alltid i en känsla av fallande ner på en plats bland höga berg med ett torn vid horisonten. En grav öppnar sig och ett par gula ögon stirrar upp. Svettig vaknar personen och ännu en natt utan vila är över. Surmulen och med huvudvärk är det svårt att koncentrera sig. Den enda riktigt klara tanken är var graven finns och att man måste ta sig dit för att få stopp på drömmarna. Problemet är att det är mitt i svartfolkland och winter is coming, eller nått..
Innan Snibben påminde om folkslagskartan i Aidne-modulen hade jag glömt bort deras existens. Nu finns de även här, för den som vill att använda. :)
Jag kan ärligt säga att hade det inte varit för den uppmärksamme Snibben hade jag inte ens vetat att de fanns.
Kanske några orcher ur Svinbitarstammen stannade kvar i västra Aidnebergen efter nedanstående händelser som står i wikin (och delvis källorna):
Vill du så utvecklar vi detta spår, annars slopar vi.
Svinbitarnas stam och de andra i Brända Jordens klan finns förövrigt utsatta på följande karta över Nostratiet öster om Zorakin:

http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg

(Hittar inte kartnyckeln men de olika svartfolkreviren är markerade i brunsvart. Svinätarna längst uppe i vänstra hörnet)
Tackar!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Eller förslavat Månbitarens ande och med det kontrollera dennes följare? Häxmästaren har säkert flera sätt att kontrollera sina tjänare. Religion har alltid varit ett bra sätt.

Månbitarens ande (vilket är äventyrets namn :wink: :wink: ) har länge försökt bryta sig ut från Häxmästarens grepp. Av någon anledning finner äventyrarna någonting som tillhört Månbitaren. Rollpersonen börjar drömma konstiga (svartfolkinga) mardrömmar. Drömmarna slutar alltid i en känsla av fallande ner på en plats bland höga berg med ett torn vid horisonten. En grav öppnar sig och ett par gula ögon stirrar upp. Svettig vaknar personen och ännu en natt utan vila är över. Surmulen och med huvudvärk är det svårt att koncentrera sig. Den enda riktigt klara tanken är var graven finns och att man måste ta sig dit för att få stopp på drömmarna. Problemet är att det är mitt i svartfolkland och winter is coming, eller nått..
Betyder det här att RP måste hitta och ta sig in i ett urgammalt gravvalv skyddad av fanatiska orcher och fylld av religöst förvirrade benmän innan de tar sig in i Svarta Tornet för att stjäla från Häxmästaren eller är det kanske lättare att göra tvärtom?
Jeb skrev:
Kanske några orcher ur Svinbitarstammen stannade kvar i västra Aidnebergen efter nedanstående händelser som står i wikin (och delvis källorna):
Vill du så utvecklar vi detta spår, annars slopar vi.
Stammarna har troligen ingenting med varandra att göra längre, och känner kanske heller inte till varandras existens, men det kan ju ge lite bakgrundskrydda och vara ett sätt att låna från en redan existerande källa. Oxtjuvarnas stam kan kanske annars vara en kandidat till plåga för de nötboskapsodlande raxorerna?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Betyder det här att RP måste hitta och ta sig in i ett urgammalt gravvalv skyddad av fanatiska orcher och fylld av religöst förvirrade benmän innan de tar sig in i Svarta Tornet för att stjäla från Häxmästaren eller är det kanske lättare att göra tvärtom?
Vi överlåter alla pest eller kolera val åt spelarna. :twisted:
Stammarna har troligen ingenting med varandra att göra längre, och känner kanske heller inte till varandras existens, men det kan ju ge lite bakgrundskrydda och vara ett sätt att låna från en redan existerande källa. Oxtjuvarnas stam kan kanske annars vara en kandidat till plåga för de nötboskapsodlande raxorerna?
Jag tycker inte det blev så bra med kopplingen till Svinätarna, vi behåller svinen till någon annan gång.

Brynhildur å andra sidan är en stor skog. Nog ska vi få plats med några Oxtjuvar där? Hur förhåller sig denna nya stam till svarnissarna? vi vet ju redan att raxorerna i området inte har en helt problefri relation.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-01-01 14:59 Vi överlåter alla pest eller kolera val åt spelarna. :twisted:
Då lär det behövas full kartläggning av både gravvalvet och Svarta Tornet. :wink:

RP lär även få göra en del val när det kommer till vilken väg de skall ta upp i bergen. Blotferpasset bevakad av hertigen av Pharynx eller något av de inte särskilt väl kartlagda småpassen i Slättebo som används av svartfolken för deras räder? Eller kanske genom underjorden från någon av sprickhålorna i norra Philmark?
Jeb skrev: Jag tycker inte det blev så bra med kopplingen till Svinätarna, vi behåller svinen till någon annan gång.

Brynhildur å andra sidan är en stor skog. Nog ska vi få plats med några Oxtjuvar där? Hur förhåller sig denna nya stam till svarnissarna? vi vet ju redan att raxorerna i området inte har en helt problefri relation.
Svinätarna stannar i norra Snoarskogarna.

Oxtjuvarna då, håller dessa till öster eller väster om Stirpaz?Korsar de floden kanske? Svartnissarna finns i västra Brynhildurskogen som finns i Philmark.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Då lär det behövas full kartläggning av både gravvalvet och Svarta Tornet. :wink:
Synd att kartlägga Svarta tornet. En del av mystiken faller då. Graven absolut.
RP lär även få göra en del val när det kommer till vilken väg de skall ta upp i bergen. Blotferpasset bevakad av hertigen av Pharynx eller något av de inte särskilt väl kartlagda småpassen i Slättebo som används av svartfolken för deras räder? Eller kanske genom underjorden från någon av sprickhålorna i norra Philmark?
Sprickhålorna i Philmark låter fräsigt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-01-03 11:59 Synd att kartlägga Svarta tornet. En del av mystiken faller då. Graven absolut.
Du har en poäng där. Häxmästaren, om han dyker upp, kan heller påträffas i graven. Om mina Spelare ändå skulle försöka ta sig in i Svarta Tornet fast jag försökt avleda dem skulle jag ha kartlagd en utvald del av tornet som blir den de tar sig in i från utsidan (eller undersidan ...eller ovanifrån :? ). Ett mindre intermezzo där och med lite klokskap, tur och skicklighet ser Spelarna till att få sina RP ut innan det går riktigt illa. Tror också att det står i Aidne-modulen att vissa utomstående sändebud har tillåtits komma in i Svarta Tornet och där träffat Häxmästaren som de sedan rapporterat om till utomvärlden. Det finns även rapporter från här på forumet om gamla heraldiska vapen som synts till inne i tornet...

Jeb skrev: Sprickhålorna i Philmark låter fräsigt.
Finns bokstavliga inspirationsvägar för RP här: :wink:
Baroniet Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Länsinnehavare: Baron Dogal Ulvränn

Glimmerfors baroni ligger längs två floddalar i den nordvästra delen av grevskapet där skogen möter bergen. I norr går branta stigar upp till Gridedal i hertigdömet Inberg och härifrån strömmar Gridefloden som även utgör gräns mot hertigdömet Haperike i väster. Från öster kommer älven Ulvrännan slingrande i en djup dal innan den mynnar ut i Gridefloden ovanför Glimmerforsen som gett baroniet sitt namn. Här låg tidigare baroniets huvudsäte i byn Forse men detta har sedan flyttats till Svartporten. Denna by och borg ligger längre österut vid den dal där svartfolken plötsligt inledde invasionen av Philmark 484 e.O. Svartfolken hade under långt tid underminerat ett bergsparti från tidigare okända grottor nere i underjorden. I ett väldigt ras föll berget samman och Svarta Hären strömmande ut i en svallvåg som svepte ner över baroniet, grevskapet och hela hertigdömet. Efter kriget flyttade baron Ulvränn sitt säte upp till dalmynningen där svartfolken sprängt sig ut. Otaliga grottgångar ledde ner i berget så ett stort arbete utfördes där dessa fylldes med sten och spärrades från utsidan. Berget är dock fortfarande instabilt och nya små ras går med jämna mellanrum. Det har då hant att dessa blottlagt nya eller gamla gångar som måste spärras innan svartfolk letar sig upp. Ibland slinker svartnissar eller andra småknytt genom men ännu har inga stora olyckor hänt. Varken baronen eller byborna gillar att någon vistas uppe vid rasområdet så det ligger oftast öde. Baron Dogal Ulvränn är en bister man i femtioårsåldern som sällan lämnar sitt baroni.
Baroniet Ringe
Huvudort: Orchfall (by som inte syns på den handritade kartan)
Baron: Villem Ring

Baroniet Ringe utgör grevskapets nordvästra del söder om baroniet Glimmerfors. Det omger Gridefloden där den strömmar ner genom Brynhildurs skog och in i Haperike i väster. I en bred skogbevuxen dalgång som skiljer det branta Ringberget från resten av Aidnebergen ligger baroniets centralort Orchfall. Här residerar baron Vilhelm Ring i en starkt befäst borg med god utsikt över floden och den handelsväg som slingrar sig förbi upp till Gridedal i hertigdömet Inberg norr om Philmark. Denna handelsväg inbringer goda tullintäkter för baronerna Ringe men samtidigt är det kostsamt att jaga de svartfolk som finns i trakten och ständigt utgör ett hot mot handelsföljena. Särskilt plågsamma är de otaliga svartnissar som har sina nästen gömda i Ringbergets sprickhålor. Själva Orchfall undviks oftast av svartfolken och är ganska säker för deras räder. Här förintades nämligen den mytomspunna klanen Brogh-na-Lyhgg under Mörkertiden och platsen för händelsen är sedan dess förbannad enligt svartfolkens tro. Det har dock förekommit vissa större angrepp, troligen som försök på hämd, så Ringborgens murar hålls i ständigt gott skikk. Befolkningen i baroniet Ringe utgörs till stor del av raxorer och en av deras gamla tingsplatser finns i skogen söder om Ringberget. Raxorerna livnär sig huvudsakligen på jakt men även viss uppfödning av nötboskap. Det finns också kopparmalm i Ringberget men brytningen är begränsad. Den lokale raxoriska eorlen Erlvin Mas hade gärna utökat gruvdriften men baron Villem Ring motsätter sig detta eftersom intäkterna inte vill gynna honom utan kungamakten som har gruvrätten i hela västra Philmark.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Du har en poäng där. Häxmästaren, om han dyker upp, kan heller påträffas i graven. Om mina Spelare ändå skulle försöka ta sig in i Svarta Tornet fast jag försökt avleda dem skulle jag ha kartlagd en utvald del av tornet som blir den de tar sig in i från utsidan (eller undersidan ...eller ovanifrån ). Ett mindre intermezzo där och med lite klokskap, tur och skicklighet ser Spelarna till att få sina RP ut innan det går riktigt illa. Tror också att det står i Aidne-modulen att vissa utomstående sändebud har tillåtits komma in i Svarta Tornet och där träffat Häxmästaren som de sedan rapporterat om till utomvärlden. Det finns även rapporter från här på forumet om gamla heraldiska vapen som synts till inne i tornet...
Detta kan bli spännande. Snart har vi så pass många äventyrsuppslag att vi får börja skriva...
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av crilloan »

Jag gillar trakterna kring Aidne halvön.
Kan någon på några korta rader beskriva Slättebo-Philmark kampanjen och tanken bakom den?

C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Slättebo-Philmark är egentligen bakgrundsmaterial till en pågående kampanj Jeb spelleder med egna spelare. Han har postat materialet här för oss att använda och vi har anpassat det mesta till projektets tolkning av EA. Den här tråden består stort sett av sådana anpassningar. Sen har Jeb även berättat en del om hur hans kampanj utspelar sig och en tanke har varit att försöka göra äventyr för projektet utifrån detta. Kampanjmaterialet finns samlad i i wikin som ett SL-hjälpmedel: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)

Jebs kampanj kretsar kring flera adelsfamiljer och utöver en härva av politiska intriger finns det både demoner och förspel till den kommande konfluxen inblandade. Zorakin, Berendien, Hynsolge och Nidland är faktiska och planerade skådeplatser.

Kampanjmaterial för Zorakin: viewtopic.php?p=39016#p39016

Kampanjmaterial för Berendien: viewtopic.php?p=39017#p39017

Sen en beskrivning av kampanjen:
Jeb skrev:Jag ska i korta drag försöka redogöra för handlingen.

Under Jorpagniska imperiet koloniserades Aidne. XVIII Legionen under general Giaus Jines Boxius besitter området som idag kallas Slättebo och gör det till sitt hem. Generalen härstammar från en by i Klinga Fot i nuvarande Berendien. Där ätten än idag finns (I Berendientråden har jag postat infon om Kling Fot som spelarna besöker i jakten på info). På toppen av sin karriär börjar generalen känna ångest över att hans liv går mot sitt slut. Han är inte lägre ung och vill inte dö. En pakt sluts med demoner och hans livlängd säkras. Även hans fyra närmaste officerare innefattas. Människan är dock inte skapt för att leva för evigt och en längtan att dö ersätter ångesten. Problemet är att demoner sällan ger dig det du vill ha. Generalen är helt odödlig. Han vill, men kan inte dö.

Där är hela grundprincipen, mycket kortfattad till kampanjen. Generalen lever och verkar i Slättebo. Han lever mycket undanskymt som Baron Björnflod och presenterar med jämna mellanrum en "efterträdare" som är märkligt lik sin far. Nu 610 har General Boxius har efter åratal av forskning listat ut att nyckeln till hans hädanfärd är blod från hans egen ätt. Han behöver en ättling att offra för att kalla demonen han gjorde pakten med till Altor. I Skoften bor ätten Klinga (Boxius betyder klinga). De har levt här länge men känner inte till historien med generalen. Lima Klinga (En av spelarna) måste hals över huvud fly genom Slättebo för att undkomma generalens utsända fyra officerare och deras underhuggare. För att krångla till det hela är officerarna inte alls sugna på att dö utan har i tystnad motarbetat General Boxius. De försöker systematiskt mörda alla generalens levande ättlingar för att säkra sin odödlighet. Ätten Klinga är om än låg ändå Zorakisk adel. När de börjar mördas dyker Spionmästare Stålhandske upp och börjar utreda fallet. Han finner snart Lima och hennes vänner och vill gärna ha tag på henne. Givetvis flyr Lima när hon tror Stålhandskes män är en del av hotet.

Spelarna flyr mot Berendien där de har fått reda på att ätten Klinga/Boxius härstammar från. På resan blir de Sjanghajade och tvingade in i Nya Armen för att skeppas till inbördeskriget i Hynsolge. Kriget utspelas och Ereb står inför de Nidlänska hotet. Lima och vännerna flyr Nidland och Hynsolge och hamnar i Berendien och Klinga Fot. Där dör spelarna under en jakt och nya RP's tar över. De befinner sig åter i Slättebo och försöker nysta i konsekvenserna av deras tidigare aktioner. Greve Björnflod har försvunnit, så ny står Grevskapet utan styre. Flera revor har öppnats mellan Slättebo och multiversum. Revor som demoniska varelser tar sig ut genom och terroriserar Ohmskogen.

Spelarna vävs in i det hela då Baron Splintersköld i grevens frånvaro hyr in demonjägare för att skydda sina undersåtar. Ganska snart efter ankomsten till Ohm träffar spelarna Amarie. En mycket gammal alv som levt i området sedan kjesartiden. Han vill att spelarna tar Björnflod av daga, då han är en skymf mot livet. Spelarna får ett svärd av Utomaltoriskt material. Tydligen behöver man inte kalla hit en demon för att döda Björnflod. Han kan inte skadas av något på Altor.

Hela kampanjen skrevs efter att jag tittat på tecknad Turtlesfilm med barnen. Fyra odödliga generaler kämpar mot sköldpaddorna. Vi hade inte spelat på ett tag och min sambo hade aldrig testat rollspel. Jag har alltid gillat feodala länder och Zorakin har vi besökt otaliga gånger genom åren. Platsen blev Slättebo för närheten till Häxmästaren. Han blev dock aldrig använd utan Vicotnik fick bli kampanjens häxmästare när det hela växte ut över hela Kopparhavsområdet. Spelet fortgår ännu och spelarna sitter fast utanför Vedehall. Solriddare i söder. Likmund Korp i öster och en barrikaderad Baron Splintersköld hukandes bakom palissaden. En uppsjö av övriga SLP's med olika agendor. den största demonrevan är stängd. Nu är det dags att dela upp det som finns kvar av Ohmskogen.

Efter flera års spelande är vi typ här just nu. Detta är givetvis en mycket abstrakt beskrivning av handlingen . Den består i stort av tre element. Navigera sig genom den invecklade Zorakiska politiken, leta information i historiska källor (erebaltor.se bla.) och stänga de demoniska revor som hotar Altor. Hela tiden rycker Nidland närmare och inga soldater kan avvaras för att hjälpa till. Spelarna står ensamma i Slättebo och ingen annan tycks förstå att demonrevorna är ett minst lika stort hot som Nidland just nu. (viewtopic.php?p=39747#p39747)
Den fortsätter så här:
Jeb skrev:Det rör även på sig i vår kampanj. Detta blir en del av framtiden, men kanske är någon till glädje om man vill vara med och verka fram Fil- Tofia och dess ytterområden. Allt är att ta med en nypa salt och kanske inte alls kompatibelt med det vi framställer här:

Efter att den demoniska reva som besudlat Ohmskogen (området runt sjön Kvarken) återslutits börjar livet återgå till normalt. Området är fortfarande påverkat och efter demonernas framfart klart mer glesbefolkat. Flera små gårdar ligger öde och misstänksamheten mot främlingar är mycket stor. Lysande vägen har tillslut agerat och skickat ut agenter för att hitta de som är skyldiga till demonernas närvaro och samtidigt undersöka varför Oberga kloster brunnit ner. Riark Abdor Hammaren tar residens i Ulehalls övergivna tempel. Med sig för han 20 solriddare från Stirpazklyfte för att finna Etins fiender. Det tar honom inte lång tid att börja samla in de magiker som rest hit för att stänga revan. Efter korta "rättegångar" befinns de alla skyldiga för att vara demoniskt besudlade och bränns som kättare. Riarken ger sig sedan i kast med att leta efter de äventyrare som påstås ha varit närvarande när klostret brann.

I Vedehall (det som kommer att bli Vedeby) samlas de soldater som hållit demoner stången vid revan. De är härdade trupper som levt under fruktansvärda förhållanden i det skyttegravskrig man fört under hela demontiden. Deras ledare Likmund Korp låter trupperna härja fritt och proklamerar sig som orådets hjälte. Det pågår några dagar tills baron Paar Splintersköld försöker kasta ut dem. Likmund attackerar då sonika baronens residens och tar över det med baron Splintersköld som fånge. En ofattbar handling som inte bara gör Korparna till fiender till den mäktiga Splintersköldsätten utan även Ekebrandt, som är ätten Paars fru tillhör. Ser man det stort är det även en hertigaätt som attackerar en annan, dvs. upptakten till ett inbördeskrig. Ett krig Zorakin skulle försvagas allvarligt av nu när både Nidlänningar och Felicier rasslar med vapen. Dags för marsken att rida hem till Vedehall och styra upp det hela.

Under själva belägringen av Paar Splinteskölds gamla träborg lyckades han innan dess fall sända ut några vänner (äventyrarna) för att kalla på hjälp i Stirpazklyfte där han farbror greven bor. Det är bråttom och äventyrarna väljer att ta närmaste vägen. Ridandes på Splinteskölds hästar korsar de gränsen till Glaveättens domäner. En ätt som efter mordet på Vartan Glave ligger i fejd med Splintesköld. Glavarnas allierade Nordkorparna är släkt med Likmund Korp som är den som nu håller Vedeby. Äventyrarna blir snabbt infångade och spärras in på Räcknäs gård. De befrias av Leraje Ule (En lång historia kort. Leraje är vampyr och den forna fogden i Ulehall. Han vakar över ätten Ule, men kan inte ta sig till Ulehall på grund av riarken och hans solriddare som befinner sig i byn. Atle Nordensköld (en av spelarna), en ung riddare från Hamre har under resans gång blivit tilldelad Uleättens gamla svärd Belgor. Den som bär Belgor är herre över Ulehall. Leraje vill därför att Atle skall skyddas och ta sin plats som herre över Ulehall. Kan han därtill få Atle att gifta sig med den sista levande Ulen, Heliana (även hon just nu fången tillsammans med baron Paar) kan hans ätt leva vidare och han kan återta sin viloplats i kryptan under Ulehalls tempel.

När äventyrarna kommit på fri fot flyr de hals över huvud med Glavarna och deras vasaller tätt efter. På vägen räddar de en bontisâl från rövare och troligen mördare. Bontisâlen påstår sig vara på flykt undan kriget i öst. Flera misstankar höjs om bontisâlen, men riddar Atle som är en djupt troende man vägrar tro på att en bontisâl har annat än rent mjöl i påsen. De lyckas till sist komma till Stirpazklyfte där nya problem uppstår. Bontisâlen som visar sig vara en riktig snobb plockas upp av en riddare från trakten och lämnar genast äventyrarna för sin nye klart rikare vän. Bontisâlen som var nyckeln in till de överheten i Stirpazklyft är nu förlorad. Hur får man audiens hos en greve om man är en sketen riddare omgiven av trashankar? De bär förvisso på viktig information, men hur blir de tagna på allvar? De inleder en försäljning av allt man kan avvara för att klä upp riddaren i dräkt som anstår ett grevligt residens, som bärare av Belgor är han enligt honom själv undervassal åt greve Magnurmund. Nu gäller det bara att övertyga grevens dörrvakter att han ska släppas in och sedan övertyga greven om att skicka trupper till Vede. Kan han dessutom få kungjort att han verkligen är herre av Ulehall (ligger under baron Björnflod) är det ytterligare en seger.

Detta har givetvis ingen nytta mer än underhållningsvärdet, men händelserna är det jag bygger kampanjmaterialet på äventyrarna "spelar" fram både personer och platser. Allt från Lima Klinga av Skoften som allt från början handlar om (hon dör i Hynsolges inbördeskrig) till Agile av Argald som bär (stal) st: Amarants heliga arm för att skydda den från Nidland. (viewtopic.php?p=41394#p41394)
Det här blev inte direkt något kort svar men frågan var heller inte enkel. :wink: Jeb har inte synts till på forumet på ett tag men förhoppningsvis dyker han upp igen och fortsätter beskrivningen.

En sidospår från allt detta är att vi börjat en beskrivning av staden Fil-Tofia. Finns en egen tråd här: viewtopic.php?f=2&t=1237 (med länk till wikin och egen artikel där).
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av crilloan »

En tackar och bockar!

Vilken häftig ide till en kampanj ( o en TKP på vägen ser jag :? )

Ereb Altor projektets arbete med Kardien och Zorakin tycker jag hör till det bästa.

Sedan jag läste om den Faltrakiska förbannelsen har jag fantsierat om en kampanj om den, men det är över min kompetensnivå :D

C
Skriv svar