Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Tänker förövrigt att tadosen i Fil-Tofia, och hur deras organisation är uppbyggd, kan fungera som exempel gällande för hela Lysande Vägen.
Jag har alltid gillat det som gjorts här tidigare. Aidnsktförsvarstempel och så vidare. Det har fått mig att gilla tanken på att LV är lite som McDonalds. De försöker etablera sig i varenda håla i världen. Alla ställen ser typ likadana ut och är uppbyggda med liknande organisation. Varumärket LV känns igen och blir en del av platsen det finns relativt snabbt. I takt med att deras inflytande eller folkmängden ökas finns behov av större (standardiserade) lokaler och man bygger därför en tados om dess storlek krävs. Allt enligt en systematisk plan att ta över världen. :twisted:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-04-13 15:29 Tadosen i Fil-Tofia kartlades tidigare men några småfel finns med i kartnyckeln. Lägger till dessa i grönt.
Det är många rum som skall namnges.
Bonitsalens privata refektorium är nr 63 och sedan flyttar man bara ned numren för övervåningen i S:t Avapalatset

För övrigt tänker jag mig att Gamla palatset är ombyggda silos för brödsäd från Imperiets tid ombyggt till palats eftersom de inte användes längre
birkebeineren skrev: Tänker förövrigt att tadosen i Fil-Tofia, och hur deras organisation är uppbyggd, kan fungera som exempel gällande för hela Lysande Vägen.
Det är en enkel organisation med prästmunkar så den borde passa bra.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Fil Kvartersvapen.png1. Halvcirkelknivar - dessa används till läderarbeten så kanske det är vanligt här?
2. Tyngder - antagligen för små föremål eller kvantiteter ex. mynt, kryddor ädelstenar eller så kanske man tillverkar tyngder här?
3. Två lejon -
4. Hästskor - kan ha att göra med smeder eller hästhandlare.
5. Nyckel -
6. Vinkanna - här handlas med vin som i vindistribution, inte värdshus.
7. Eklöv -
8. Två oxhuvuden sammanbundna med ett ok - Spedition av något slag

Tofia Kvartersvapen.png9. Hund omgiven av fotanglar -
10. Pilar - med tanke på närheten till skog så har man pilmakare i staden
11. Skepp - Tofiabryggas avpen
12. Ankarjärn - Kanske någon berömd byggnad
13. Rävsvansar -
14. Tuppar - kanske det finns en tuppfäktningsgrop här?
15. Bjällra - bjällermakare.
Jag tycker vi använder kvarteren och de sköldar de blivit tilldelade. Namnen på kvarteren behöver inte exakt spegla sin sköld, men de har inte antagit sin vapensköld utan anledning om än historisk. Kanske fanns det tuppfäktningsgrop vid "tuppkvarteret", men den finns inte kvar. Namnet är fortfarande blabla och skölden är kvar. Jag föreslår att vi sen gör kortare beskrivningar av varje kvarter och pytsar in viktiga byggnader och folk efterhand?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Har skapat en wikiartikel där Fil-Tofia kan beskrivas samlat som en stad: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Flyttar dit material som framkommit här och länkar till relevanta diskussioner. Blir lite rörigt i början men förhoppningsvis bättre eftervart.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-05-13 22:33 Har skapat en wikiartikel där Fil-Tofia kan beskrivas samlat som en stad: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Flyttar dit material som framkommit här och länkar till relevanta diskussioner. Blir lite rörigt i början men förhoppningsvis bättre eftervart.
Ereb Altor har mitt fulla tillstånd att använda mina bilder jag gjort för detta projekt.
Fair use, GNU etc.

Bara att lägga upp i wikin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Strålande Snibben! :D

Men skulle du själv kunna lägga upp stadskartan (och gärna vapensköldarna)? Gjorde precis ett försök men bilden blir i väldig låg upplösning: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Karta_.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Nu finns kartan över Fil-Tofia i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ofia#Karta

(samt en hel del annat som ni gärna får tycka till om)

Ett utkast till kartnycker får ni här. Tror jag lyckats sätta ut alla platser vi diskuterat på rätt nummer men kan ha missat några. Namn på förstäderna och stadsdelana saknas samt förklaring till vad vissa byggnader kan tänkas vara.

Fil

F1 Förstad
F2 Förstad
F3 Soltempel (hemsökt?)
F4 S:t Andamiklostret vid Fil
F5 Förstad m/begravningsplats för Fils fattiga
F6 Port
F7 Stadsdel (Knivar)
F8 Soltempel i F7
F9 Philborgen
F10 Stadsdel (Viktlod)
F11 Soltempel i F10
F12 Soltempel/kapell/ordenshus?
F13 Bôntisalens palats
F14 S:ta Avokatedralen
F15 Fil marknadsplats
F16 Fil rådhus
F17 Hertigens "stuga"
F18 Stadsdel (Hästskor)
F19 Soltempel i F18
F20 Stadsdel (Gripar)
F21 Soltempel i F20
F22 Broporten
F23 Stadsdel (Nyckel)
F24 Soltempel i F23
F25 Stadsdel (Kanna)
F26 Soltempel i F25
F27 Port
F28 Stadsdel (Ekblad)
F29 Soltempel i F28)
F30 Magikernas gilleshus
F31Ordenshus/kloster?
F32 Soltempel/kapell
F33 Stadsdel (Oxar)
F34 Soltempel i F33
F35 Stadsdel (Huggare)
F36 Soltempel i F35
F37 Stadsdel (Saxar)
F38 Soltempel i F37
F39 Port och värdshuset Tre båtar
F40 Hamnlager?
F41 Hamnport
F42 Bryggor

Tofia

T1 Förstad
T2 Borgruin (Bastionen?)
T3 Port
T4 Port
T5 Förstad m/begravningskapell för Tofias fattiga
T6 Port
T7 Lazarethsklostret
T8 Stadsdel (Hundar)
T9 Soltempel i T8
T10 Stadsdel (Pilar)
T11 Soltempel i T10
T12 Stadsdel (Skepp)
T13 Soltempel i T12
T14 Odlingslotter
T15 Tornerparken
T16 Torg
T17 Stadsdel (Ankarjärn)
T18 Soltempel i T17
T19 ? (soltempel/kapell)
T20 ?
T21 Flottarnas kapell
T22 Pilgrimshuset
T23 ?
T24 Tofia rådhus
T25 Tofia torg
T26 Gilleshallen
T27 Stadsdel (Rävsvansar)
T28 Soltempel i T27
T29 Stirzbergska palatset
T30 Stadsdel (Tuppar)
T31Soltempel i T30
T32 Stadsdel (Bjällra)
T33 Soltempel i T32
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-05-29 09:38 Nu finns kartan över Fil-Tofia i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ofia#Karta

(samt en hel del annat som ni gärna får tycka till om)
Bra sammanställning!
Jag funderar på att göra om lite och ta bort en del siffror. Främst numren för stadsdelarna - jag tror sköld och färgning kan räcka som representation. Sedan kanske skriva dit namnen på torg och vissa platser. Tänker mig att numren främst skall vara för enstaka byggnader (borgen och borgruinen, palatstadosen och stora klostret kommer räkans som stadsdelar(platser).

Några tankar:

F31 - Solriddarnas hus
F40 - Skall bara representera hamnkvarteren

T14 - Borde få ett bättre namn?
Det finns en fontän på torget - namn?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Om ni vill bli närgångna och kladda lite finns här fyra kartor över norr respektive södra delarna av Fil-Tofia.
OBS! alla siffror är borttagna med flit.
Norra Fil.png
Södra Fil.png
Senast redigerad av Snibben den 2019-05-29 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Norra Tofia.png
Södra Tofia.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Bra med kartor att kladda på. Men för att börja med nummerkartan och förslag till den:

Fil
*Namn/nummer på förstaden söder om Fil
*F12 S:t Palins tempel
*F31 Solordens hus (troligtvis har Solorden samlingspunkt utanför sina solborgar (närmaste är uppe i Stirpazklyfte))
*F40 Hamnkvarteren

Ingenmansön
Nummer på Kejsarbron och Kärntornet, samt namn på ön

Tofia
*Nummer på brotornet (där Tofias stadsvakt eventuellt håller till)
*Nummer och/eller namn på flodbrädden nedanför stadsmuren
*Heraldisk vapen för hertigdömet Slättebo
*Borodrik IIs fontän (kung som dog under Tronföljdskriget)
*En port (eller trappa från Kejsarbron?) ner till södra flodstranden
*Greverydska ordenshuset (den ofärgade byggnaden mellan stadsdelarna 12 och 17)
*T16 Fru Brigantias torg
*T19 Gamla bontisâltadosen (från den tid det fanns en bontisâl i både Fil och Tofia)
*T20 Handelshuset Hypon (från Erebos)
*T14 Halvlängdshagarna (efter en halvlingsby som funnits här och lämnat mycket fruktbar jord)

Fundering: Om stadsdel T12 är ”Tofia-bryggor”(?), kan då bakgrunden göras delvis blå som vattnet och de grå gatorna framstå som bryggor?


Lämnar den mystiska LV-byggnaden F3 och byggnaden med torn T23 till er andra att namngiva. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Om stadsdelar (och inte stadskvarter) ska sättas ut så finns mitt gamla förslag här:
Stadsdelar i Fil-Tofia

Fil-Tofia är uppdelad i ett antal stadsdelar som i sin tur består av ett antal stadskvarter. Stadsdelarna har fått namn eftervart som bebyggelsen genom historiens lopp vuxit och var från början lite vagt angivna. Sen tillkom uppdelningen i stadskvarter och noggranna avgränsningar. Detta gjordes som en följd av Traktatet i Tofia 485 e.O. och hänger samman med försvaret av stade. Både Fil och Tofia delades upp i kvarter som var och ett skulle ställa upp och försörja en kvartersmilis. Dessa kvartersmiliser skulle finnas tillgängliga som stöd till de två fasta stadsvakterna om 240 vakter vardera som traktatet också anger. Sedan har stadskvarteren fått nya funktioner, både juridiskt och religiöst, men grunden är militär. Lyckligtvis har inte kvartersmilisen behövt kallas in vid så många tillfällen då både Philmark och Slättebo till stor del skonats från krig och oroligheter de senaste hundratjugo åren men de olika kårerna sammanträder årligen för stridsövning och är noga med sin tillhörighet till kvarteret. Detta senaste hänger till stor del samman med de årliga ”Spelen” där de olika stadskvarteren tävlar med varandra i olika lekar och gyckel. Fil består av stadsdelarna Philborgsbyn, Mellangränderna och Sydslänten; Tofia av Bryggorna, Parkstaden och Söderomtorget. Stadsdelarna är uppdelade i …
Vilka kvarter som ingår i varje stadsdel tänkt så här:

Philborgsbyn (7, 20)
Mellangränderna (10, 18, 23, 25)
Sydslänten (28, 33, 35, 37)

Bryggorna (8, 12)
Parkstaden (10, 17)
Söderomtorget (26, 28, 30)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-05-30 07:38
Fundering: Om stadsdel T12 är ”Tofia-bryggor”(?), kan då bakgrunden göras delvis blå som vattnet och de grå gatorna framstå som bryggor?
Hela tanken med Tofia-bryggor är att de går ut över den leriga flodbanken för att nå vattnet. När mellan och på bryggorna har man byggt hus och med tiden har en hel stadsdel vuxit upp över leran (som är mycket sank). Det finns altså inget vatten under bryggorna för än nästan längst ut på kvarteret.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-05-30 07:47
Vilka kvarter som ingår i varje stadsdel tänkt så här:

Philborgsbyn (7, 20)
Mellangränderna (10, 18, 23, 25)
Sydslänten (28, 33, 35, 37)

Bryggorna (8, 12)
Parkstaden (10, 17)
Söderomtorget (26, 28, 30)
Jag skulle kunna dra ned på antalet stadsdelar.
Föreslår följande (sköldar finns kvar men jag kan välja bort att visa dem):
Tofia 4Stads.png
Fil 5 Stads.png
Dvs fem i Fil och fyra i Tofia. Sköldarna kan sedan representera stadsmilisområden istället för stadsdelar. S
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-05-30 13:19Hela tanken med Tofia-bryggor är att de går ut över den leriga flodbanken för att nå vattnet. När mellan och på bryggorna har man byggt hus och med tiden har en hel stadsdel vuxit upp över leran (som är mycket sank). Det finns altså inget vatten under bryggorna för än nästan längst ut på kvarteret.
Okej. :)
Skriv svar