Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Fafnir »

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Precis. Men jag har inte tänkt att namnet Narjas Källa är annat än ett namn som antyder en gammal närvaro av jorder i Brynhildurs skog. Även baroniet Storhög tros av vissa lärde ha en koppling till jorderna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Det ligger en ö söder om Tornön i Stirpazviken på den handritate kartan:

http://www.erebaltor.se/kartor/spelarka ... rkarta.jpg

Ön kan se ut att tillhöra hertigdömet Slättebo och grevskapet Stirpaz, belägen utanför Lunds udde som du väl döpt udden som sticker ut här till. Några planer för denna Jeb?

Funderar nämligen på att låte skeppsleden upp till Fil-Tofia gå här mellan dessa öar. Mellan det kardiska fastlandet och Tornön gör strömmar och/eller undervattensgrund det farligt att segla med större skepp så den säkraste vägen är mellan öarna.

Öarna lite längre söderut är Svartanksöarna som också tillhör Slättebo enligt vad som sagts tidigare: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Svartanksöarna

Tillhör en viss baron Koltram Orrulex som då antingen kläms in bland dina beskrivna baroner på fastlandet eller vi låter flytta ut honom till öarna så det är dessa som utgör hans baroni.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Baroniet Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Länsinnehavare: Baron Dogal Ulvränn

Glimmerfors baroni ligger längs två floddalar i den nordvästra delen av grevskapet där skogen möter bergen. I norr går branta stigar upp till Gridedal i hertigdömet Inberg och härifrån strömmar Gridefloden som även utgör gräns mot hertigdömet Haperike i väster. Från öster kommer älven Ulvrännan slingrande i en djup dal innan den mynnar ut i Gridefloden ovanför Glimmerforsen som gett baroniet sitt namn. Här låg tidigare baroniets huvudsäte i byn Forse men detta har sedan flyttats till Svartporten. Denna by och borg ligger längre österut vid den dal där svartfolken plötsligt inledde invasionen av Philmark 484 e.O. Svartfolken hade under långt tid underminerat ett bergsparti från tidigare okända grottor nere i underjorden. I ett väldigt ras föll berget samman och Svarta Hären strömmande ut i en svallvåg som svepte ner över baroniet, grevskapet och hela hertigdömet. Efter kriget flyttade baron Ulvränn sitt säte upp till dalmynningen där svartfolken sprängt sig ut. Otaliga grottgångar ledde ner i berget så ett stort arbete utfördes där dessa fylldes med sten och spärrades från utsidan. Berget är dock fortfarande instabilt och nya små ras går med jämna mellanrum. Det har då hant att dessa blottlagt nya eller gamla gångar som måste spärras innan svartfolk letar sig upp. Ibland slinker svartnissar eller andra småknytt genom men ännu har inga stora olyckor hänt. Varken baronen eller byborna gillar att någon vistas uppe vid rasområdet så det ligger oftast öde. Baron Dogal Ulvränn är en bister man i femtioårsåldern som sällan lämnar sitt baroni.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Ursäkta min frånvarao, men nu finns tid att lägga på detta!
Ön kan se ut att tillhöra hertigdömet Slättebo och grevskapet Stirpaz, belägen utanför Lunds udde som du väl döpt udden som sticker ut här till. Några planer för denna Jeb?
Inte direkt. Jag har funderat på en fängelsekolini belägen på en ö, men det är egentligen för ett annat land. Sedan är det ju alltid trevligt med flottbaser.
Funderar nämligen på att låte skeppsleden upp till Fil-Tofia gå här mellan dessa öar. Mellan det kardiska fastlandet och Tornön gör strömmar och/eller undervattensgrund det farligt att segla med större skepp så den säkraste vägen är mellan öarna.
Kanske då en ö för lotsar och ett fyrtorn likt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5ll%C3%B6
Eller https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinga?

Öarna lite längre söderut är Svartanksö ... tanksöarna
Kan tänkas att liknande hårdföra öbor besitter de övriga öarna. Getter, fiske och lotsverksamhet. Det är olagligt, men vrakning är en populär bisyssla. Det ryktas om att de lokala fogdarna ser mellan fingrarna och till viss del deltar i värvet. Något sådant?
Tillhör en viss baron Koltram Orrulex som då antingen kläms in bland dina beskrivna baroner på fastlandet eller vi låter flytta ut honom till öarna så det är dessa som utgör hans baroni.
Han kan vara baron, eller bara en fogde under lämpligt baroni. Jag tycker vi kan ha en lokal fogde per ö, men att Koltram (fantastiskt namn!) är Öbaron.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Baroniet Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Länsinnehavare: Baron Dogal Ulvränn

Glimmerfors baroni ligger längs två floddalar i den nordvästra delen av grevskapet där skogen möter bergen. I norr går branta stigar upp till Gridedal i hertigdömet Inberg och härifrån strömmar Gridefloden som även utgör gräns mot hertigdömet Haperike i väster. Från öster kommer älven Ulvrännan slingrande i en djup dal innan den mynnar ut i Gridefloden ovanför Glimmerforsen som gett baroniet sitt namn. Här låg tidigare baroniets huvudsäte i byn Forse men detta har sedan flyttats till Svartporten. Denna by och borg ligger längre österut vid den dal där svartfolken plötsligt inledde invasionen av Philmark 484 e.O. Svartfolken hade under långt tid underminerat ett bergsparti från tidigare okända grottor nere i underjorden. I ett väldigt ras föll berget samman och Svarta Hären strömmande ut i en svallvåg som svepte ner över baroniet, grevskapet och hela hertigdömet. Efter kriget flyttade baron Ulvränn sitt säte upp till dalmynningen där svartfolken sprängt sig ut. Otaliga grottgångar ledde ner i berget så ett stort arbete utfördes där dessa fylldes med sten och spärrades från utsidan. Berget är dock fortfarande instabilt och nya små ras går med jämna mellanrum. Det har då hant att dessa blottlagt nya eller gamla gångar som måste spärras innan svartfolk letar sig upp. Ibland slinker svartnissar eller andra småknytt genom men ännu har inga stora olyckor hänt. Varken baronen eller byborna gillar att någon vistas uppe vid rasområdet så det ligger oftast öde. Baron Dogal Ulvränn är en bister man i femtioårsåldern som sällan lämnar sitt baroni.
Jag inser ert problem med mina beskrivningar. Hade du skissen kan den nog vara bra. Textens innehåll är det inget fel på.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Något speciellt du absolut vill ha med i Västerhed Birke?

Jag vet inte riktigt anledningen, men både Fil-Tofia och Västerhed har varit väldigt svårt att få till text. Jag uppmanar därför alla här att slänga ut idéer. Inget är dåligt och mycket konstigt går att bygga på. På Västerhed är detta allt jag har:
Norr om Yxsjö och väster om Tjärdala ligger baroniet Västerhed. Herre i baroniet är den zorakiske hertig Leovin Strizberg av Slättebo. Hertigen fick baroniet genom sitt giftemål med den kardiske hertigen Ulrik Dagges syster. Västerhed har aldrig intresserat hertigen, så Västerheds administration är eftersatt på gränsen till vanstyre. Själva baroniets marker är egentligen ganska goda. I norr finns virke i Brynhildurs skog. Resten består till stor del av öppna hedar som lämpar sig för både odling och boskap. De landbor som besitter baroniet är mestadels faltrakier och echter. De lever spridda över ängarna i små gårdar och hankar sig fram bäst de kan. Det västerhed skulle behöva är en stark ledare som kan utveckla jordbruk och skogsbruk och på så sätt kunna få de goda markerna att dela med sig av sina resurser. Tyvärr är den fogde som satts att förvalta baroniet allt utom en god ledare. Erolind Stirzberg är son till slättebos hertig och den som tilldelats uppgiften att förvalt västerhed. Den unge fogden
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jag har också lite svårt att få till mina idéer om grevskapet Yxudde. Massor med notater men lite färdigt. :(

Du kan få rätt fria händer med Västerhed. Min tanke med grevskapet Yxudde är att det är lite efterblivet och outvecklat. Grevinna Hjärta har av olika anledningar dårlig kontroll över de olika baronierna och dessa har därav blivit lite självrådiga. Mer detaljer kommer.

Västerheds geografiska läge är ett lite smalt och långsträckt baroni i nord-sydlig riktning. Gränsen i norr befinner sig uppe i Brynhildurs skog och i söder utgörs den av en mindre sträcka av landsvägen Via Aidne (den heldragna vägen på den handritade kartan som går västerut från Fil-Tofia över Skapen och ner mot Ekeborg).

Har du någon tanke om hur hertig Dagges syster (Beada?) kunde vara arvinge till baroniet innan hon gifte sig med hertig Stirzberg?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Då tänker vi samma. Jag fortsätter på det jag har. Ska se till att få förklarat släktskapen och hur turerna gick med förvärvet av baroniet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Har städat och länkat lite i wikiartikeln: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)

Mest för att få bättre översikt och kanske få lite inspiration själv till att skriva om "mitt" grevskap Yxudde i Philmark. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Du har ju gjort ett jättejobb. Kanske är dags för mig att faktiskt läsa igenom det vi skrivit och uppdatera? Jag försöker väva ihop FT med det som är officiellt utan att luta mig allt för mycket på kampanjmaterialet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Det kan kanske vara en idé att ta län för län? Jag har också förslag på tillägg och ändringar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Då gör vi så. Jag sätter upp det i denna tråd under dagen. Vi får även försöka få till en översiktskarta på både Slättebo och Philmark.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Ingen vacker kladdkarta men den fyller förhoppningsvis sitt syfte.

I rött hertigdömet Philmark med grevskapen Yxudde, Brynhildur och Phil
I grönt hertigdömet Slättebo med grevskapen Stirpaz [18), Junemark (19) och Skogmark (20)

(Kom ihåg att den långsmala sjön Kvarken saknas i grevskapet Junemark. Den borde befinna sig ungefär där texten "Slättebo" nu står)
Skriv svar