Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Havsmanlands vapen: Ginstyckad i blått och silver med vågskura ett skepp i motsatta tinkturer*

*) Havsmanlands vapen är gammalt. Det är också omtvistad. Historiskt kan det spåras till den tidiga brandiska dynastin men vem som först bar vapnet är okänt. Det finns beskrivet men inte avbildat. Sen har olika illustratörer gjort olika tolkningar och numera råder två liknande men ändå motstridande versioner. Häroldshuset i Sterborg hävdar att ursprungligt är vapnet styckad i silver och blått men Häroldshuset i Pendon hävdar att korrekt återgivning är ett ginstyckad vapen i blått och silver. Båda är överens om en vågskura och ett skepp i motsatta tinkturer, om än i något olik modell avseende skeppstyp. Vid ett flertal tillfällen har häroldrar och andra lärde kommit upp från Lyceplan i Pendon för att övertyga häroldrarna i Sterborg om deras missförstånd. Häroldshuset här ligger intill Kartografiet i Sterborg och kartritarna brukar bistå sina grannar i dusterna och ge de sterborgianska vapenritarna övertaget gentemot besökarna från Lyceplan. Gränden mellan husen har fått namnet Bläckgränd efter debattörernas främsta vapen. Häroldrana från Sterborg vågar sig dock sällan ner till Pendon.

Sterborgs tolkning: viewtopic.php?p=40843#p40843

Pendons tolkning: viewtopic.php?p=40524#p40524
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Ridmark

Vapen: Mot silver med en bård i svart två korsande svärd i svart
Befolkning: Losdiver, Echter, Ankor
Befolkningstäthet: Medel
Huvudstad: Bry
Hertig: Haldan Lejon
Välstånd: Fattigt (p.g.a. konflikt)
Platser: Brys fiskehamn, Koppargruvorna i Insakullarna
Övrigt: Ridmark lider under den pågående Hattfeldt-Mankor konflikten

Hertigdömet Ridmark är Kardiens minsta och ligger på södra sidan av Faltraxnäs. Landskapet är för det mästa lika platt som längre österut på Divra fast jorden har inte samma bördig här. Veteskördarna är ändå goda och beteshagarna stora. Den viktigaste tillgången är fisket och huvudstaden Bry har en av Kardiens största hamnar. Många ankor livnär sig på fisket. En ny källa till inkoster finns också. Ridmarks norra delar ligger i skuggan av Insakullarna där kopparfyndigheter nyligen gjorts. Gruvdriften är i sin linda och den lokale greve Mankor har flera prospektorexpeditioner uppe i bergen. Hertigdömet ligger i en del av det gamla Losdrivien och den egenrådiga befolkningen har alltid gjort Ridmark svårt att fullt ut kontrollera för den echtiska adeln. Detta i kombination med en sedan länge pågående konflikt mellan två grevefamiljer och en svag hertig har gjort att Ridmarks välstånd trots goda förutsättningar har halkat ner till fattigt. Förre hertigen var sjuklig och svag och hans son bara ett barn. Grundbygget och infrastrukturen finns, men utnyttjas dåligt.

Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark. Efter inbördeskriget slöts tårdrypande fred mellan de stridande och en ny hertig blev krönt i Grinfara. Vissa kunde dock inte begrava stridsyxan och en grannfejd rasar ännu mellan de två grevarna Hattfeldts av Bry och Mankor av Södra Insa. Baronerna under respektive greve tröttnade snabbt på att kivas och vägrar slåss på endera greves sida. Hertigarna Lejon har förbjudit ätterna att ta till vapen mot varandra och fejden har hållit sig till slagsmål och skadegörelse mellan de båda ätterna. Nuvarande Hertig Haldan Lejon är bara ett barn och har inte den pondus som hans förfäder hade och grevarna Hattfeldt-Mankor ser möjligheten att en gång för alla göra upp utan hertigens inblandning. Båda grevar laddar upp inför vad som kan bli ett nytt inbördeskrig om det inte stoppas.

Flyttas till en beskrivning av staden Bry:

Den befästa staden Bry. Hertigen har inget residens här. Staden styrs av en fogde, Greve Riddar Anser Hattfeldt. Stadsmuren är i tegel, men man har inte brytt sig om att putsa den på länge. Bry är hem för flera små ankhandelshus. Ankorna är en stor anledning till Brys uppgående ekonomi, men de har inge stol i stadens råd och ses som andra klassens medborgare. Bry har förhoppning att göra sig till fristad, men ännu har inget hänt.

Flyttas till en beskrivning av hertig Haldan Lejon:

Haldan Lejon. Hertigen med familj lever och styr från Lyrsjöhus där de även är baroner. Hertig Lejon är ett barn vars hertigdöme giriga adelsmän skor sig mer och mer. Modern, som är hertigens förmyndare blev galen av sorg när hennes man dog och är helt världsfrånvänd. Ätten Lejon fruktar att de kommer tappa makten om inget görs snarast.


Gjort några redigeringar av din text Jeb men försökt behålla det mesta av ordlydelsen. Vet inte om det blev bättre men avsikten är iallafall att beskrivningen blir mer lik övriga hertigdömen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Ridmark

Vapen: Mot silver med en bård i svart två korsande svärd i svart
Befolkning: Losdiver, Echter, Ankor
Befolkningstäthet: Medel
Huvudstad: Bry
Hertig: Haldan Lejon
Välstånd: Fattigt (p.g.a. konflikt)
Platser: Brys fiskehamn, Koppargruvorna i Insakullarna
Övrigt: Ridmark lider under den pågående Hattfeldt-Mankor konflikten

Hertigdömet Ridmark är Kardiens minsta och ligger på södra sidan av Faltraxnäs. Landskapet är för det mesta platt som längre österut på Divra fast jorden är inte lika bördig här. Veteskördarna är ändå goda och beteshagarna stora. Den viktigaste tillgången är fisket och huvudstaden Bry har en av Kardiens största hamnar. Många ankor livnär sig på fisket. En ny källa till inkoster finns också i gruvor. De ligger i Ridmarks norra delar i skuggan av Insakullarna där kopparfyndigheter nyligen gjorts. Gruvdriften är i sin linda och den lokale greve Mankor har flera prospektorexpeditioner uppe i bergen. Hertigdömet ligger i en del av det gamla Losdrivien och den egenrådiga befolkningen har alltid gjort Ridmark svårt att fullt ut kontrollera för den echtiska adeln. Detta i kombination med en sedan länge pågående konflikt mellan två grevefamiljer och en svag hertig har gjort att Ridmarks välstånd trots goda förutsättningar har halkat ner till fattigt. Förre hertigen var sjuklig och svag och hans son bara ett barn. Grundbygget och infrastrukturen finns, men utnyttjas dåligt.

Hertigdömet involverades i Inbördeskriget i Grinfara och detta fick stora politiska följder för Ridmark. Efter inbördeskriget slöts tårdrypande fred mellan de stridande och en ny hertig blev krönt i Grinfara. Vissa kunde dock inte begrava stridsyxan och en grannfejd rasar ännu mellan de två grevarna Hattfeldts av Bry och Mankor av Södra Insa. Baronerna under respektive greve tröttnade snabbt på att kivas och vägrar slåss på endera greves sida. Hertigarna Lejon har förbjudit ätterna att ta till vapen mot varandra och fejden har hållit sig till slagsmål och skadegörelse. Nuvarande Hertig Haldan Lejon är omyndig och har inte den pondus som hans förfäder hade. Grevarna Hattfeldt-Mankor ser möjligheten att en gång för alla göra upp utan hertigens inblandning. Båda grevar laddar upp inför vad som kan bli ett nytt inbördeskrig om det inte stoppas.

Flyttas till en beskrivning av staden Bry:

Den befästa staden Bry. Hertigen har inget residens här. Staden styrs av en fogde, Greve Riddar Anser Hattfeldt. Stadsmuren är i tegel, men man har inte brytt sig om att putsa den på länge. Bry är hem för flera små ankhandelshus. Ankorna är en stor anledning till Brys uppgående ekonomi, men de har ingen stol i stadens råd och ses som andra klassens medborgare. Bry har förhoppning att göra sig till fristad, men ännu har inget hänt.

Flyttas till en beskrivning av hertig Haldan Lejon:

Haldan Lejon. Hertigen med familj lever och styr från Lyrsjöhus där de även är baroner. Hertig Lejon är ett barn vars hertigdöme giriga adelsmän skor sig mer och mer av. Modern, som är hertigens förmyndare blev galen av sorg när hennes man dog och är helt världsfrånvänd. Ätten Lejon fruktar att de kommer tappa makten om inget görs snarast.

Gjorde ytterligare lite textändring och rättade till lite stavfel. I övrigt är det bra.

(Rödmarkerad. Admin./)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Havsmanlands vapen: Ginstyckad i blått och silver med vågskura ett skepp i motsatta tinkturer*

*) Havsmanlands vapen är gammalt. Det är också omtvistad. Historiskt kan det spåras till den tidiga brandiska dynastin men vem som först bar vapnet är okänt. Det finns beskrivet men inte avbildat. Sen har olika illustratörer gjort olika tolkningar och numera råder två liknande men ändå motstridande versioner. Häroldshuset i Sterborg hävdar att ursprungligt är vapnet styckad i silver och blått men Häroldshuset i Pendon hävdar att korrekt återgivning är ett ginstyckad vapen i blått och silver. Båda är överens om en vågskura och ett skepp i motsatta tinkturer, om än i något olik modell avseende skeppstyp. Vid ett flertal tillfällen har häroldrar och andra lärde kommit upp från Lyceplan i Pendon för att övertyga häroldrarna i Sterborg om deras missförstånd. Häroldshuset här ligger intill Kartografiet i Sterborg och kartritarna brukar bistå sina grannar i dusterna och ge de sterborgianska vapenritarna övertaget gentemot besökarna från Lyceplan. Gränden mellan husen har fått namnet Bläckgränd efter debattörernas främsta vapen. Häroldrana från Sterborg vågar sig dock sällan ner till Pendon.

Sterborgs tolkning: viewtopic.php?p=40843#p40843

Pendons tolkning: viewtopic.php?p=40524#p40524
Mycket bra lösning!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Fafnir »

Så att inga missförstånd uppstår. Jag känner på intet sätt mig förringad eller överkörd om ni går på Snibbens heraldik. Han är sjukt mkt mer påläst än vad jag är och jag uppskattar verkligen hans bidrag.

Sen tyckte jag iofs att tvåsköldslösningen var rolig och gav lite extra krydda.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Så att inga missförstånd uppstår. Jag känner på intet sätt mig förringad eller överkörd om ni går på Snibbens heraldik. Han är sjukt mkt mer påläst än vad jag är och jag uppskattar verkligen hans bidrag.
Bra att du säger det. Jag delar den åsikten. Vad jag än skriver, så finns det ingen prestige i något. det fina med rollspelsvärdar är att officiellt material är allas och sedan står det var och en fritt att ändra privat.
Sen tyckte jag iofs att tvåsköldslösningen var rolig och gav lite extra krydda.
Tyckte också det var bra.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Grevinnan Hjärtas grevskap Yxudde. Hur många baroni består det av och skulle det vara möjligt att Hertig Stirzberg, genom sin fru i ett eller flera av dem? Frun är som bekant syster till hertig Dagge av Philmark.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Det har blivit ett antall baronier i Yxudde men har inte helt fått ordning på det hela. Det finns dock plats att passa in Stirzberg i ett av dem. Västerhed baroni finns ledigt. Du tänker altså att hertig Leovin Stirzberg av Slättebo är baron här?

Skall försöka få klart mina skriverier om Yxudde snart.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:Det har blivit ett antall baronier i Yxudde men har inte helt fått ordning på det hela. Det finns dock plats att passa in Stirzberg i ett av dem. Västerhed baroni finns ledigt. Du tänker altså att hertig Leovin Stirzberg av Slättebo är baron här?

Skall försöka få klart mina skriverier om Yxudde snart.
Det var inte meningen att stressa dig. 8)

Hertig Stirzberg har ett baroni i Philmark. Han har fått det genom sitt äktenskap med Hertig Dagges syster. Hertig Stirzberg har inte själv besökt baroniet, men en fogde är satt att sköta om det. Fogden kommer att vara en Stirzberg, men hur de två är släkt har jag inte bestämt än.

Jag insåg i min iver att göra klart Philmark att jag gjort slut på "mina" baroni. Därför hoppas jag sno ett från dig. Västerhed blir bra!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Var ligger och vad finns i Västerhed?

Vad tycker du om Baron Erolind Stirzberg som fogde? Hertigens andre och i hertigens ögon medelmåttige son från dennes första äktenskap.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re:

Inlägg av skaraborgarn »

Regil skrev: 2007-08-13 17:13
Fraxinus skrev:
Peter skrev:Ang. häxmästaren tror jag det vore fräckt att inte förpassa honom till att vara ett externt hot, utan istället låta honom vara lierad med stormän, faktioner och intressegrupper i kardien eller zorakien, eller åtm. resultatet av en inrikes konflikt.
Fraxinus skrev:SKulle man inte kunna ge trollkarlen i Svarta tornet en tydligare karaktär än den som nu är. Han kanske skickar mer än svartfolk till Zorakin och Kardien. Exempelvis mänskliga kunskapare som försöker nästla sig in i hoven och ta plats som rådgivare åt kungarna? Eller hos någon av hertigarna och gradvis hetsa dessa mot krig mot kungamakten eller mot andra mäktiga hertigar. Försöka skapa kaos i området.

Jag citerar mig själv och kan konstatera att vi verkar ha samma idéer om häxmästaren i Svarta tornet. :D
Abslout. Häxmästaren är underutnyttjad. Tror att Psipo också var inne på att häxmästarens tentakler borde leta sig in i hela samhället. Läste på lite. Det visar sig att häxmästeran sitter på guld och silvergruvor, så han saknar ju inte resurser att köpa sig folk för. Och har man en gång börjat ta häxmästarens guld är det svårt att sluta...
Tänker mig dock honom som yttre fiende på så vis att all inblandning med honom leder till omvärldens fördömelse (tänk kommunist i USA på femtiotalet, fast värre).

Har tänkt mig att skriva in häxmästaren mer i Kardiens historia, faktist med ett par exempel på adelsmän som korrumperas av hans makt. (Dock inte korrumperas i sagan om ringen mening - blir evil istället för good, mer som normalt, mänskligt beteeende).
Kan man inte tänka sig att det pågår en gränshandel i det fördolda med häxmästaren? Han måste ju spendera sitt guld på något vis. Tänker mig att de urfattiga bönderna i Inmark ser som sin enda utväg till drägligt leverne att smuggla vapen etc till Svarta tornet.

Har häxmästaren någon annan agenda än att bara vara ond?

Sen angående förbannelsen - fortfarande en bra idé - men ändå inte... :twisted: Men, om du fortsätter tillräckligt länge kanske jag ger med mig av ren utmattning :wink:

Sen Peter, så tycker jag nog att man kan ha ett riddarland, som har romantik och drakar och inte genomsyras av cynism (enbart...) (lugn, det blir inte My little Pony).
Romantik. Det finns ofta med i fantasy. Tolkiens verk skulle bli lite trista om det inte fanns lite av den varan med. I David Eddings sliskiga böcker tar det för mycket plats.
Men i rollspel kan det bli svårt med ljuv kärlek.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Från Slättebo-Philmark (kampanj)-tråden:
Philmark
(hertigdöme)

Philmark har fått sitt namn efter det gränsområde, eller mark, som ligger mellan Aidnebergen och Kopparhavet längst österut i Kardien. Här hade echterna tidigt etablerat sig och skyddade Divra från skogsbarbarer och svartfolk. När kungadömet Kardien utropades från Faltrax i norr tog echterna på sig den formella uppgiften att bevaka gränsen mot Zorakin. Den så kallade Pilmarsken blev militär befälhavare och gavs säte i Pilborgen i dagens Fil. Pilmarsken blev utsedd av echternas jarl som i sin tur var vasall under den kardiske kungen. Detta kom att ändras vid Maktskiftet 424 e.O. när echterna tog över styret i hela Kardien. Den gamla gränsmarken blev gjort till ett hertigdöme och titeln som Pilmarsk gavs till den nya hertigen av Philmark. Hertigdömet sträcker sig från Haperike i väster till gränsfloden Stirpaz i öster och från Aidnebergen i norr till Stirpazviken i söder. Brynhildurs skog utgör den norra delen och hedarna på Yxudden med en smal kustremsa närmast huvudstaden Fil utgör den södra delen. Befolkningen består av echter i söder och raxorer med echtiska herrar i norr. De huvudsakliga inkomsterna kommer från timmer och fisk samt tull över Kejsarbron som från Fil korsar Stirpaz til Tofia i Zorakin. Även den viktiga pilgrimsleden Via Aidne passerar Tvillingstaden här och går genom Philmark ner mot exarkens palatstados i Ekeborg. Hertig av Philmark är Ulrik Dagge.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kardien

Inlägg av Mikael »

För flera år sedan fick jag tillåtelse av Regil att skriva en liten bakgrund till hur de historiska bitarna i Rösten från forntiden kunde vävas in i Kardien. Premissen var att de historiska händelserna inte utspelade sig "för 400 år sedan" utan på 400-t f.O. När jag nu spelar äventyret med mina barn, har jag fått tummen ur och föreslår följande lilla text om Mörkertiden i Kardien:

Kardien ca 500-300 f.O – kungariket Incia

Under 500-t f.O. innan Echter och Faltrakier bygger upp sina riken i den del av Aidne som vi känner som Kardien, fanns under Mörkertiden där ett mindre rike ihopskrapat av överlevande joriska kollonister på dagens Faltraxnäs och Divraslätten. De kallade sitt rike Incia (Insia) och utnämnde tidigt en kung att styra sig Kungen valdes bland de förnämsta familjerna och åtminstone inledningsvis var det inte en ärvd titel. Vi vet inte mycket om Inciariket, men lite vet vi genom självaste Haakon Mandels skrifter och några senare munkars uppdateringar. Rikets huvudort var Katenkis (dagens Khateniks) där rikets tron var placerad, även om de större bosättningarna främst låg längs kusten. Än idag finns i Khateniks rester av tempel, teatrar och bad. Inciarikets folk var i huvudsak de vi idag känner som losdriver. På tidigt 300-t f.O. föll dock riket samman. Echterna annekterade fredligt de sydligaste delarna av Divraslätten, men framförallt invaderade faltrakierna från norr och området föll i oordning under faltrakisk dominans.

Rikets första kung ska ha varit Williez av släkten Consus. Därefter känner vi till enbart ett dussin kungar. Dessutom numrerade man regenterna efter både legendariska och antika kungar, så Williez var inte Williez I och Williez XII inte den tolfte kung Williez av Incia.

Övriga tidiga kungar känner vi främst från ett gravtempel bland Duris kullar på Divraslätten. Där begravdes kungar under Inciarikets rikaste tid, samt inför dess fall. Kung Williez XII ska ca 500 f.O. ha rest templet och lagt sin son kronprins Uvertinus till vila i det första mausoleets första sarkofag. Själv vilar han i den andra. Williez XII ska ha varit en god och älskad kung. Efter hans död utbröt dock tronstrider mellan Fizzbraun Konsus och Alldan de Klochard, två gamla ätter som tidigare suttit på tronen. Fizzbraun gick segrande ur striden. Vid Fizzbrauns död återvände en av Klochardfraktionens allierade från exil, Filinor (släkt okänd), och erövrade kronan i strid. Kung Filinor ska ha ägnat sin regeringstid åt att rensa bland svartfolken som härjade landet.

Därefter följde en period av fred och en blomstringstid under kung Lother med drottning Femerin, samt hovmagikern Stallar du Boir. Kungaparets son Asslar II ärvde kronan. Han ska ha fallit vid den lilla fiske- och gränsbyn Phalto-rach (dagens Faltrax), i strid med faltrakierna som anfallit Incia i anledning av rätten till Phaltoflodens fiske. (Hans dotter prinsessan Azzile Deloreen, dog ung och fick en sarkofag i templet.)

Därefter regerade den unge Solias III med hovmagikern Asprian Denthor som mentor. Solias tid var full av strider med svartfolk, sjukdom och uppror. Solias hade sorgen att överleva alla sina barn. Prins Vallmir, dog ung i strid i Inmark, prinsessan Valeorin, dog ung i blodförgiftning, och småprinsarna Izno, Bermeth samt Manderra som dog alla i brötkatarr.

Kungariket hade därefter några tunga år av oro och tronkamp, kortvariga kungar och självupptagna släkter. Både Katenkis och gravtemplet övergavs. Faltrakierna trängde allt oftare in i Incias områden, själva pressade av nordmarkare och jorder i norr. Incias folk led och svartfolken vann åter mark. Folket fann dock en dag en hjälte, den storvuxne Contreric av Nordmark som ledde ett folkuppror iklädd enbart höftskynke och svingandes ett jättelikt tvåhandssvärd. Med folkets stöd utropades han till kung och enade åter Incia under en fast hand. När Contrerics hår började gråna abdikerade han och vandrade in i Gladaskogen rustad på samma vis han en gång kom till Incia.

Marc Konsus utropades till Marc IX som regerade väl och var omtyckt av folket. Några år in i hans regeringstid återfanns Contrerics döda kropp med svärdet på bröstet i en smäcker liten båt, ilandfluten nära dagens Sjölunda. Marc IX lät då återuppväcka traditionen att nyttja gravtemplet för kungars sista vila.

Om tiden kring ca 400 f.O. vet vi mer då Haakon Mandel själv levde då. Kungariket Incias kung Marc IX hade dött och flera släkter försökte med olika metoder manövrera och ta makten i det lilla kungadömet. De två starkaste familjerna var familjen de Klochard, med tronpretendent Valland de Klochard, och familjen Zeen med pretendent Aldorg Zeen. Valland de Klochard hade folket bakom sig och var på väg att vinna tronen. Valland de Klochard misstänkte att Aldorg tänkte ta tronen med våld och gömde därför i hemlighet kronan, spiran och kronguldet. Valland red sedan för att träffa sin ålderstigne far Havellan de Klochard och planera för det inbördeskrig som hotade. Men Valland återsågs aldrig igen. *

Med Valland ur vägen lyckades Aldorg Zeen genom några snabba strider, intrigerande och en uns trolldom tillträda tronen mindre än ett år från Valland de Klochards försvinnande. Aldorg Zeen lyckades dock aldrig vinna sina undersåtars respekt och tvingades införa både höga skatter och förtryck för att kunna sitta med en nytillverkad krona och spira på tronen. Han dog bitter i gikt och sörjdes inte av någon.

Bantedor Zeen, Aldorgs andra son blev kung efter sin far. (Aldorgs äldste son, Haftenghast Zeen, besteg ej tronen då han föredrog ett liv till sjöss, byggde borgen på Falkön i Achene arkipelagen, samt kallade sig kung av Acheöarna och jarl av de fem haven.) Bantedor lyckades införliva delar av Inmark i riket, men dog utan arvinge.

En av Bantedors främsta befälhavare valdes till kung Aranator IV. Aranator IV fick ägna sin regeringstid åt att kväsa uppror i Inmark och försvara sig mot den allt mer påträngande faltrakiska expansionen. Han föll tillslut i strid om Inmark.

Pretzov Zeen utsågs till kung, men förlorade snart riket till faltrakierna, Pretzov dog i strid och hans änkedrottning begravde honom i templet precis innan riket föll saman under faltrakiernas invasion. Då Pretzov saknade barn tilläts änkedrottningen Zeen pensionera sig på en liten förläning i Inmarks skog och berg, efter att hon överlämnat kronjuvelerna till erövrarna (kronan och spiran används än idag?). Familjen Zeen har överlevt som lågadlig ätt fram till våra dagar.

*(SL: Några mil söder om den lilla fiskebyn Phalto-rach (dagens Faltrax) överföll Aldorg Zeen och hans män Valland de Klochard. Innan Valland dog avslöjande han dock för Aldorg att han gömt kronjuvelerna och att deras viloplats nu följde honom i döden. Aldorg blev ursinnig och trollkunnig som han var kastade han en förbannelse över Valland de Klochard innan liket grävdes ner i en skogsdunge. Detta är bakgrunden till äventyret Rösten från Forntiden.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Fungerar för mig. Mörkertiden är stort sett obeskriven så detta borde få plats.

En namnförklaring till Faltrax fick vi också. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re:

Inlägg av Mikael »

Länken funkar inte längre. Finns det en annan karta på Faltrax?
osbjer skrev: 2007-01-31 18:47 Faltrax

Håller på att skriva lite om faltrax just nu. Har gjort en skiss över staden, men den är gjord i blyerts eftersom jag inte är så bra med datorprogram för sådant.

http://www.svenskamagic.com/redaxfiler/ ... altrax.gif
Skriv svar