Låter bra!När jag föreslog kvarters/stadselsmilis tänkte jag mer att de var en slags hemvärn för staden. Deras främsta uppgifter är att i händelse av belägring försvara Fil-Tofia men är inga professionella soldater utan boende i staden borgare. Varje stadsdels män som tillhör borgarståndet och är mellan 15-35 måste deltaga i milisens övningar. Naturligtvis är det en ära och kvarteren håller ihop runt sina egna färger med miliser och förkämpar ungefär som stadsdelar idag kan hålla ihop runt ett fotbollslag.
Kanske vi har hittat ett helgon vars kloster Oberga är tillägnat?Jag har vidare tänkt på en festdag i Fil-Tofia som jag kallat S:t Avos dag (S:t Avo är då skyddshelgon för Stirpaz, Fil, Tofia, Fil-Tofia Bôntisat, Philmark, träflottare, resande på floder, trähantverkare m.m. - hon är helt enkelt ett populärt skyddshelgon). På S:t Avos dag (som inte behöver vara traktatsdagen) tävlar alla miliser i viktiga sporter som bågskytte, brottning, spjutkastning och löpning t.ex. All gillen och skrån håller fester och låter läsa mässor i soltemplen. Varje stadsdel utser också en förkämpe för dagen (en riddare de betalar för att kämpa för dem) som sedan tävlar i en tornering.
Fantastiska namn. Detta bådar gott!Kvartersrivaliteten tänker jag mig som något överordnat mot att vara filbo, tofiabo, zorakier eller karder. Bor du i Tofia-brygga kan du mycket väl komma överens med de som bor i S:t Orna i Fil men vara rival och hata de som bor i S:t Lupon i Tofia osv. Naturligtvis blir rivaliteten starkare och fler bråk dyker upp mellan supporters ju närmare S:t Avodagen man kommer. Efteråt kan man vara bittra på varandra i en månad eller två.
Än en gång så är detta en överenskommelse som finns i Traktatet. Ett dokument som bara tycks bli längre och längre. Kan du hitta ett bra erebst ord för Hot pursuit?Jag föreslår att Fil och Tofia har varsin stadsvakt som håller ordning på var sin sida. Däremot så har man rätt att förfölja brottslingen över till andra sidan enligt regeln om "Hot pursuit" (kan inte hitta någon bra svensk term här).https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_pursuit
Någon form av symbol bör väl även dessa ha? Lingonkvist i hatten eller fogdens vapen? Krånglar jag kanske till det? Hur vanligt anser vi det vara med vapen i staden? Är du beväpnad och har alldaglig klädsel ifrågasätter ingen att du tillhör nåfon form av styrka?Bôntisalen har naturligtvis rätt att hålla sin personliga vaktstyrka vid Palatstadosen liksom hertigarna har sina personliga vakter vid sina palats.
Sedan har vi olika knektar och vakter som anställts av handelshus, fogdar m.m. men dessa bär sällan livré.