Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Diskussionstråd för kampanjmaterial. Allt kommer att påverkas och styras av det material som redan skrivits och kommer att skrivas om Zorakin, Kardien och Fil- Tofia,

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)
Det som finns i Wikin hittills.

viewtopic.php?f=2&t=29
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Zorakin
Zorakin Wiki och forum

viewtopic.php?f=2&t=13
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kardien
Kardien Wiki och forum

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia
viewtopic.php?f=2&t=1237
Fil-Tofia Wiki och forum.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Jag hittade några små kommentarer i det som skrivits. Vi kan ju börja med dem:
Grevlig Hövitsman Riddar Oberon Dagge av Bark ("av Phil" istället för "av Bark"?)
Detta kab tänkas märkligt att han heter av Bark istället för Phil, men jag vet att jag tänkte att innan han var född var han hertigens ofödde son och med det baron av Bark. Alla hertigens söner är således "av Bark". Passar inte det ändrar vi.
Baron Hans nåd Hertig Ulrik Dagge av Philmark (Här borde en beskrivning av godsfogde Hynerik Dagge stå, baronen/hertigen beskrivs bättre under hertigdömet)
Jag tycker den som beskrivs är Hynerik. Kanske ska överskriften ändras? Jag har nog bara följt ordningen med officiell herre över baroniet och beskrivit fogden under. Första meningen i beskrivningen ersätter det. Jag tycker vi ändrar och skriver Hynerik Dagge i beskrivningen.
Carna satt vid faderns död i kloster (OKÄNT KLOSTER FÖR NÄRVARANDE)..... och Sanningen är att Áma Marka i (OKÄNT KLOSTER FÖR NÄRVARANDE) manipulerade Markisinnan Lund för att få den position hon idag innehar.
Vi kom väl fram till att det var S:t Dericusklostret i Philmark?
Áma Franka är strikt och plikttrogen i sitt värv och sköter klostret enligt de regler Prioratet i Stirpazklyfte sätter upp
Priorâtet sätter inte reglerna, det får väl Exarken och hans förlängda arm Bôntisalen i FT göra?

Finns säkert mer, men jag måste läsa igenom allt först. Det är mycket text :wink: . Lägg därtill massa slarviga stavfel och missade bokstäver (Lite kan jag skylla på trådlöst tangentbord, men inte mycket).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag hittade några små kommentarer i det som skrivits. Vi kan ju börja med dem:
Mina kommentarer. Det var frågor som dök upp när jag wikifierade texten. Nu när det finns en tråd här kan dessa istället ställas här.
Jeb skrev: Detta kab tänkas märkligt att han heter av Bark istället för Phil, men jag vet att jag tänkte att innan han var född var han hertigens ofödde son och med det baron av Bark. Alla hertigens söner är således "av Bark". Passar inte det ändrar vi.
Aha, då hänger jag med. Jag har också ibland låtit en ädling använda sin familjs titel som tillnamn men det är lite förvirrande. Fast det kanske inte gör något? Du får bestämma.
Jeb skrev: Jag tycker den som beskrivs är Hynerik. Kanske ska överskriften ändras? Jag har nog bara följt ordningen med officiell herre över baroniet och beskrivit fogden under. Första meningen i beskrivningen ersätter det. Jag tycker vi ändrar och skriver Hynerik Dagge i beskrivningen.
Nuvarande text:
Daggeslätt
(Baroni)

Gryningsvattnet har varit ätten Dagges sätesgård sedan 200-talet. Det baroni som är godsets mark kallas Daggeslätt och ligger vid Stirpazbuktens strand sydväst om Fil- Tofia. Gryningsvattnet är beläget på en halvö som skjuter ut i bukten och långa sandstränder omger de stenbyggnader som utgör gården. Under delar av dygnet gör tidvattnet det omöjligt att torrskodd ta sig till gården. Det kan tyckas opraktiskt, men det är det omvända. Daggarna har sedan urminnes tider haft fiske som största inkomstkälla. Tidvattnet gör att man kan landa fisken vid husknuten och några timmar senare frakta den samma väg med kärra mot Fil- Tofias salutorg. De som inte säljs färskt torkas på ställningar byggda utifrån gårdens murar. Vindarna från bukten får de spjälade fiskarna att vaja i vinden. Torkad fisk kallas där av i östra Kardien för Vimpel eller Stockvimpel.

Baron Hans nåd Hertig Ulrik Dagge av Philmark
Hertigen är den som är herre över Daggeslätt. Han är överhuvud för hela ätten Dagge och har sitt residens i Fil- Tofia. Godsfogde för Daggeslätt och sätesgården Gryningsvattnet är hertigens yngre bror Riddar Hynerik Dagge. Riddar Hynerik är raka motsatsen till brodern. Kortvuxen, Tjock och fet med borstiga mustascher liknar han vagt en valross. Hans tal är sluddrigt och ögonen vattniga och tomma, inte helt olikt de fiskar ätten drar upp. Riddar Hyneriks utseende gör att många inte tar honom på allvar. Han har förblivit ogift och håller sig helst på ättens sätesgård. Riddar Hynerik ses med rätta som en kuf. De skämtas friskt bakom ryggen på honom, dock aldrig i närheten av hertigen. Hertig Ulrik avgudar sin lillebror och ve den som skymfar honom så hertigen hör. Det kan snabbt ge dig möjlighet att studera Hertig Ulriks svärd på obehagligt avstånd. Vad få känner till är att Riddar Hynerik är skarpare än han ser ut. Hertig Ulrik konsulterar alltid sin bror inför viktiga beslut och Riddar Hynerik är oftast den som agerar både samvete och eftertanke åt den mer impulsive hertigen. Riddar Hynerik är utöver det den som administrerar Daggarnas affärer och kontrollerar hela hertigdömet Philmarks räkenskaper. Riddar Hynerik låter sedan sin bror ta åt sig äran för hans flit. Även lillebrodern avgudar sin bror.
Förslag till ny text:
Daggeslätt
(Baroni)
Hertigen är den som är herre över Daggeslätt. Han är överhuvud för hela ätten Dagge och har sitt residens i Fil- Tofia. Godsfogde för Daggeslätt och sätesgården Gryningsvattnet är hertigens yngre bror Riddar Hynerik Dagge.

Gryningsvattnet har varit ätten Dagges sätesgård sedan 200-talet. Det baroni som är godsets mark kallas Daggeslätt och ligger vid Stirpazbuktens strand sydväst om Fil- Tofia. Gryningsvattnet är beläget på en halvö som skjuter ut i bukten och långa sandstränder omger de stenbyggnader som utgör gården. Under delar av dygnet gör tidvattnet det omöjligt att torrskodd ta sig till gården. Det kan tyckas opraktiskt, men det är det omvända. Daggarna har sedan urminnes tider haft fiske som största inkomstkälla. Tidvattnet gör att man kan landa fisken vid husknuten och några timmar senare frakta den samma väg med kärra mot Fil- Tofias salutorg. De som inte säljs färskt torkas på ställningar byggda utifrån gårdens murar. Vindarna från bukten får de spjälade fiskarna att vaja i vinden. Torkad fisk kallas där av i östra Kardien för Vimpel eller Stockvimpel.

Godsfogde Riddar Hynerik Dagge
Riddar Hynerik är raka motsatsen till brodern. Kortvuxen, Tjock och fet med borstiga mustascher liknar han vagt en valross. Hans tal är sluddrigt och ögonen vattniga och tomma, inte helt olikt de fiskar ätten drar upp. Riddar Hyneriks utseende gör att många inte tar honom på allvar. Han har förblivit ogift och håller sig helst på ättens sätesgård. Riddar Hynerik ses med rätta som en kuf. De skämtas friskt bakom ryggen på honom, dock aldrig i närheten av hertigen. Hertig Ulrik avgudar sin lillebror och ve den som skymfar honom så hertigen hör. Det kan snabbt ge dig möjlighet att studera Hertig Ulriks svärd på obehagligt avstånd. Vad få känner till är att Riddar Hynerik är skarpare än han ser ut. Hertig Ulrik konsulterar alltid sin bror inför viktiga beslut och Riddar Hynerik är oftast den som agerar både samvete och eftertanke åt den mer impulsive hertigen. Riddar Hynerik är utöver det den som administrerar Daggarnas affärer och kontrollerar hela hertigdömet Philmarks räkenskaper. Riddar Hynerik låter sedan sin bror ta åt sig äran för hans flit. Även lillebrodern avgudar sin bror.
Jeb skrev: Vi kom väl fram till att det var S:t Dericusklostret i Philmark?
Jag skriver in det.
Jeb skrev:
Áma Franka är strikt och plikttrogen i sitt värv och sköter klostret enligt de regler Prioratet i Stirpazklyfte sätter upp
Priorâtet sätter inte reglerna, det får väl Exarken och hans förlängda arm Bôntisalen i FT göra?
Det borde vara ordensregeln för den orden áma Franka tillhör (S:t Dericus Orden) och ordens överhuvud enligt de lagar och regler ordû-kerîgassen och exarken i Ekeborg fastlagt, med mellanhänderna kerisgass av Divra (den södra delen av Kardien) och lokal bontisâl. Men vi vet inte helt hur det går till med ordnar och deras organisering än så tills vi vet det föreslår jag att det räcker med ordensregeln.

Förslag till ny text:
Áma Franka är strikt och plikttrogen i sitt värv och sköter klostret noga enligt ordensregeln.
Jeb skrev:Finns säkert mer, men jag måste läsa igenom allt först. Det är mycket text :wink: . Lägg därtill massa slarviga stavfel och missade bokstäver (Lite kan jag skylla på trådlöst tangentbord, men inte mycket).
Tyvärr krånglar det med wikin så det går inte att lägga till nya användare. Men posta ändringarna här så wikifierar jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Angående klostren:

Medeaut kloster har ännu inte fördelats till någon orden utan det är en pågående diskussion. Förstår jag det rätt så? Tills vidare sköts det då förslagsvis enligt S:t Dericusregeln som är den ursprunglige ordensregeln för Lysande Vägens munkväsen och grundläggande för de olika munkordnarnas varianter av ordensreglar.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... icusregeln

Oberga kloster tillhör S:t Mundes Orden står det i texten. Är det skrivfel för någon annan orden eller tänker du en helt ny orden? Vilket som, jag bara undrar?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »


Jeb skrev:
Jag hittade några små kommentarer i det som skrivits. Vi kan ju börja med dem:

Mina kommentarer. Det var frågor som dök upp när jag wikifierade texten. Nu när det finns en tråd här kan dessa istället ställas här.
Det blir bra.
Jeb skrev:
Detta kab tänkas märkligt att han heter av Bark istället för Phil, men jag vet att jag tänkte att innan han var född var han hertigens ofödde son och med det baron av Bark. Alla hertigens söner är således "av Bark". Passar inte det ändrar vi.

Aha, då hänger jag med. Jag har också ibland låtit en ädling använda sin familjs titel som tillnamn men det är lite förvirrande. Fast det kanske inte gör något? Du får bestämma.
Det kan tyckas lite förvirrande, men jag gillar Bark. Vi kan kanske lägga till en förklaring?
Förslag till ny text:
Det nya blir bra!
Det borde vara ordensregeln för den orden áma Franka tillhör (S:t Dericus Orden) och ordens överhuvud enligt de lagar och regler ordû-kerîgassen och exarken i Ekeborg fastlagt, med mellanhänderna kerisgass av Divra (den södra delen av Kardien) och lokal bontisâl. Men vi vet inte helt hur det går till med ordnar och deras organisering än så tills vi vet det föreslår jag att det räcker med ordensregeln.
Håller med!
Tyvärr krånglar det med wikin så det går inte att lägga till nya användare. Men posta ändringarna här så wikifierar jag.
Jag återkommer när tid ges!

Medeaut kloster har ännu inte fördelats till någon orden utan det är en pågående diskussion. Förstår jag det rätt så? Tills vidare sköts det då förslagsvis enligt S:t Dericusregeln som är den ursprunglige ordensregeln för Lysande Vägens munkväsen och grundläggande för de olika munkordnarnas varianter av ordensreglar.
Japp. De följer ordernsregeln. De saknar bara helgon.
Oberga kloster tillhör S:t Mundes Orden står det i texten. Är det skrivfel för någon annan orden eller tänker du en helt ny orden? Vilket som, jag bara undrar?
Ska jag vara helt ärlig plockade jag bara ett helgon från listan. Antingen byter vi eller så skriver jag en ny ordern. S:t Mundesordern.... 8)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Hertig Ulrik Dagge av Philmark.

Jag har funderat lite krig hertig Dagge och har en liten text förberedd. När jag sedan läste igenom den var jag inte riktigt nöjd. Han blev någon slags hetsig krigsmånglare och inte särskilt nyanserad. Hur tycker ni andra att hertigen ska vara? Han har ärvt sitt ämbete. Han har samma "problem" och fördel som sin kollega i Slättebo. Hans förfader Rixard Dagge var en man vars skor är svåra att fylla. Hertigen kan även dra nytta av en ärofull förfader. Jag tänker mig att det ändå är en skillnad. Hertig Anvil och speciellt frun var allt som berättats om den. Hertig Rixard är av skickliga historieskrivare ganska uppskriven. Sant är att han ledde försvaret av Fil mot svartfolken, men efter kriget låg stora delar av Philmark i ruiner. De nya hertigen (Rixard) satte genast ett band krönikörer på att släta över hans misslyckande och även av bara farten göra honom till krigshjälte. Det lever nuvarande hertig med, Daggarna påstås bakom ryggen vara lite stora ord och lite verkstad.

Bestämmer vi oss sedan för att spika min idé att hertigen av Slättebo är gift med Ulriks systerdotter öppnar det för en större förening mellan länen? Kanske någon slags pan-aidnsk union? Hur ställer sig kungarna till det i så fall?

Till sist, ska vi ta och slopa tillnamnet Belägraren?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Hertig Ulrik Dagge av Philmark.

Jag har funderat lite krig hertig Dagge och har en liten text förberedd. När jag sedan läste igenom den var jag inte riktigt nöjd. Han blev någon slags hetsig krigsmånglare och inte särskilt nyanserad. Hur tycker ni andra att hertigen ska vara? Han har ärvt sitt ämbete. Han har samma "problem" och fördel som sin kollega i Slättebo. Hans förfader Rixard Dagge var en man vars skor är svåra att fylla. Hertigen kan även dra nytta av en ärofull förfader. Jag tänker mig att det ändå är en skillnad. Hertig Anvil och speciellt frun var allt som berättats om den. Hertig Rixard är av skickliga historieskrivare ganska uppskriven. Sant är att han ledde försvaret av Fil mot svartfolken, men efter kriget låg stora delar av Philmark i ruiner. De nya hertigen (Rixard) satte genast ett band krönikörer på att släta över hans misslyckande och även av bara farten göra honom till krigshjälte. Det lever nuvarande hertig med, Daggarna påstås bakom ryggen vara lite stora ord och lite verkstad.
Om du vill göra en personbeskrivning av en högadlig echtisk ädling föreslår jag att Ulrik Dagge har en hel del av de typiska echtiska dragen som Regil har jobbat hårt med att få fram. Finns beskrivet ganska bra i wikin som du säkert sett. Särskilt avsnittet om echternas karaktär: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kardien#Echter
Om du lyckas passa in något av detta med en uppskriven historia och stora ord men lite verkstad tror jag det kan bli en rätt intressant person.

Enligt texten om Invasionen av Philmark så dog den dåvarande hertigen utan arvingar av en mystisk sjukdom våren 484 eO. Även många andra inom högadeln drabbas av olyckor och hela Philmark förlamas, vilket sen bryter ut i fullt kaos när svartfolken strömmar ner från Aidnebergen. Rixard Dagge var kanske en lågättad echt som på något vis belönas på högsta möjliga vis av kungen efter kriget – med ett hertigdöme.

Till detta kan kanske historien om Burtum Bark och den ofödde hertigens son flätas in om det passar?
Jeb skrev:Bestämmer vi oss sedan för att spika min idé att hertigen av Slättebo är gift med Ulriks systerdotter öppnar det för en större förening mellan länen? Kanske någon slags pan-aidnsk union? Hur ställer sig kungarna till det i så fall?
Har Flodbaronerna måhända en dold agenda? :wink:

Annars kanske Handslagsorden eller Greverydska Orden kan passa in med sådana ambitioner?

Låt hertig Stirzberg och systerdottern vara gifta. Om de inte gifte sig av politiska orsaker så låt det vara av kärlek. Oavsett orsak så kan det finnas dem som försöker utnyttja förhållandet politisk också.
Jeb skrev:Till sist, ska vi ta och slopa tillnamnet Belägraren?
Det får du avgöra. Vad var det tänkt att han skulle ha belägrat?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Läste lite mer om Greverydska Orden och även om det inte står så mycket så borde den kunna passa för någon med pan-aidniska ambitioner. Orden verkar vara en slags politisk orden eller intresseorden för de nordliga hertigarna i Zorakin och de som delar liknande åsikter i Kardien och Magilre. Kungen, och även det så kallade Zydzorakiska brödraskapet, motarbetar Greverydska Orden så där finns ett svar på vad kungarna tycker, åtminstone den i Zorakin.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... dska_orden
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Om du vill göra en personbeskrivning av en högadlig echtisk ädling föreslår jag att Ulrik Dagge har en hel del av de typiska echtiska dragen som Regil har jobbat hårt med att få fram. Finns beskrivet ganska bra i wikin som du säkert sett. Särskilt avsnittet om echternas karaktär: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kardien#Echter
Om du lyckas passa in något av detta med en uppskriven historia och stora ord men lite verkstad tror jag det kan bli en rätt intressant person.
Det är även min förhoppning. Jag ger honom en overhaul...
Enligt texten om Invasionen av Philmark så dog den dåvarande hertigen utan arvingar av en mystisk sjukdom våren 484 eO. Även många andra inom högadeln drabbas av olyckor och hela Philmark förlamas, vilket sen bryter ut i fullt kaos när svartfolken strömmar ner från Aidnebergen. Rixard Dagge var kanske en lågättad echt som på något vis belönas på högsta möjliga vis av kungen efter kriget – med ett hertigdöme.
Det var det som är grunden till hela Rixard. Jag tror han som person kommer att bli tydlig om man får ihop Ulrik.
Till detta kan kanske historien om Burtum Bark och den ofödde hertigens son flätas in om det passar?
Jag gillar Burtum Bark. När han skrevs var jag rädd att han skulle bli en för komisk figur, vilket han kanske blev. Kontentan av Riddar Bark med baroniet och den ofödde sonen är jag ganska nöjd med.
Har Flodbaronerna måhända en dold agenda? :wink:
Det har de alltid. Ständigt dessa Flodbaroner...
Annars kanske Handslagsorden eller Greverydska Orden kan passa in med sådana ambitioner?
Jag är dålig på att använda dessa två organisationer, som borde i det jag skrivit ha större roller. Jag ska läsa på lite och få in dem mer.
Låt hertig Stirzberg och systerdottern vara gifta. Om de inte gifte sig av politiska orsaker så låt det vara av kärlek. Oavsett orsak så kan det finnas dem som försöker utnyttja förhållandet politisk också.
Det är faktiskt en lysande idé. De är helt enkelt kära i varann. Folk tror att det är ett politiskt äktenskap och intrigerar och agerar därefter. Teorier om att hertigarna försöker bygga upp något slags eget rike, eller sudda ut gränser osv. Konspirationerna har ingen övre gräns. Det hela är så trevligt att de båda har den sociala status att ett gifte är ok, men baserat på just kärlek.
Det får du avgöra. Vad var det tänkt att han skulle ha belägrat?
Jag vet inte. Hur gammal tycker vi att han ska vara? Karln har vuxna barn och jag har sett honom som en kraftfull man i övre medelåldern. Kanske är han riktigt gammal? Jag vet en belägring som skedde i mitten av 500-talet...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Läste lite mer om Greverydska Orden och även om det inte står så mycket så borde den kunna passa för någon med pan-aidniska ambitioner. Orden verkar vara en slags politisk orden eller intresseorden för de nordliga hertigarna i Zorakin och de som delar liknande åsikter i Kardien och Magilre. Kungen, och även det så kallade Zydzorakiska brödraskapet, motarbetar Greverydska Orden så där finns ett svar på vad kungarna tycker, åtminstone den i Zorakin.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... dska_orden
Jag erkänner att jag inte sett möjligheterna i detta guldkorn tidigare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag gillar Burtum Bark. När han skrevs var jag rädd att han skulle bli en för komisk figur, vilket han kanske blev. Kontentan av Riddar Bark med baroniet och den ofödde sonen är jag ganska nöjd med.
Lite komisk kan han verka, men det är kanske just så det enkla folket gillar att framställa honom, och lite folkkär? Det kan också finnas en underliggande samhällskritik i "Berättelsen om riddar Burtum Barks sista strid", och även att man driver lite med adeln. För vad var det egentligen som hände den där gången vid tiden för Invasionen av Philmark, eller snarare direkt efter då baroniet Bark upprättades? Den nya hertigen upprättade ett baroni men vem ägde marken det omfattade tidigare och vem var dets länsherre? Någon måste detta ha varit och således blivit lidande genom förlusten till en ny baron. Om då inte denna tidigare herre, som så många andra, gick förlorade i den mystiska sjukdom som föregick invasionen. Troligtvis var det så, och en ny baron behövdes. Men vem gav hertigen marken till? Jo, sig själv och sin egen familj. Nu verkar ju inte baroniet Bark vara någon ekonomisk framgångssaga och det är detta folket skämtar om och därigenom driver med adeln. Och den här historien om solserafen Gavarion verkar påhittad, för om riddar Burtum dog där vid stadsmuren hur kan någon då veta att han såg precis innan dödsögonblicket. Och skulle verkligen Etins närmaste hand dyka så där bland kastanjeträden utan att Exarken i Ekeborg sen sett det som ett under och byggt ett jättestort soltempel på platsen? Nja, folk köper inte helt det. Den som kokade ihop sagan överdrev lite för mycket. Men en rolig historia att skämta om över ett stop öl blev det. Sen det här med den ofödde sonen verkar lite suspekt. Fick hertig Rixard någon son eller inte? Det finns ju Daggar i överflod nuförtiden, även borta på andra sidan Stirpaz. Det finns nog en del som tänker att det hela bara var ett sätt att sko sig själv och försöka få det att verka som något annat. Kunde inte stackars hjältemodige riddar Burtums familj fått baroniet? Eller om han inte hade någon familj kunde någon annan hjälte fått äran eller de fromma Mellinmunkarna som hjälpte alla skadade efter kriget? Statyn som sen restes, tja för vem gjorde den det? Skål, för riddar Bark ...och Daggarna, både födda och ofödda!

Det här blev ett lite underlig inlägg som började som ett försök till saklig förklaring men som verkar ha slutat med någon lokal barkbo över det där stopet öl. Inte blev det särskilt ärofullt för den där Rixard Dagge som jag inte vet mycket om heller. Känn dig fri att ignorera skriverierna. :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag vet inte. Hur gammal tycker vi att han ska vara? Karln har vuxna barn och jag har sett honom som en kraftfull man i övre medelåldern. Kanske är han riktigt gammal? Jag vet en belägring som skedde i mitten av 500-talet...
Andra kriget mot Svarta Tornet? Då lär han vara rätt gammal, 70-80 år, men det är ett alternativ. Eller så hittar vi någon helt annan konflikt där det kan ha förekommit en belägring. En liten lokal konflikt eller en någon större farsegels Kardien, kanske i Jorpagna, Magilre eller Addiaska i Klomellien? Beror kanske lite på hur hjältemodig han skall vara?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Lite komisk kan han verka, men det är kanske just så det enkla folket gillar att framställa honom, och lite folkkär? Det kan också finnas en underliggande samhällskritik i "Berättelsen om riddar Burtum Barks sista strid", och även att man driver lite med adeln.
Åhh vad glad jag blir att det inte gick obemärkt förbi!

Hur sanningen är låter vi inte vara helt uttalat, men det man antar är:
Solserafen är rent påhitt och inget annat. Det fattar vilken Exark som än besitter stolen.

Den ofödde sonen var ett sätt att besätta det nya baroniet, som togs från en i kriget utslocknad baronätt. Hertig Rixard hade vid tillfället ingen son, men fick senare tre. De senare sönerna blev med födseln satta på andra poster och baroniet vandrade vidare till näste ofödde son. Varje gång sattes en fogde för att sköta baroniet tills näste son föddes och då kunde man enkelt byta ut fodgen till någon annan som stod i hertigens gunst. Den tidigare fogden kunde inte knorra för det var ju premissen han (eller hon) fick baroniet från början. Ett sätt att komma undan arvsrätten helt enkelt. Riddar Barks ätt är helt utslocknad och blev det redan under kriget, som många andra echtiska ätter i Philmark. Statyn restes i förhärligande syfte då behovet av hjältar var stort.

Skål på det!
Det här blev ett lite underlig inlägg som började som ett försök till saklig förklaring men som verkar ha slutat med någon lokal barkbo över det där stopet öl. Inte blev det särskilt ärofullt för den där Rixard Dagge som jag inte vet mycket om heller. Känn dig fri att ignorera skriverierna. :roll:
Rixard har gått till historien som Fils försvarare. Även om han i själva verket misslyckades. Hans legend fick oväntad hjälp av Tofia där ädlingar menade att Hertig Rixards fördöjande av svartfolken gjorde att den östra delen av stan hann mobilisera sig. Hertiging själv var inte sen att trolla fram lite högljudda vittnen om den sakens riktighet och vips en hjälte till var född. Hertig Rixard var på riktigt en kompetent stridsman och duglig politiker, men kanske inte förtjänade den hjältegloria han fick.
Andra kriget mot Svarta Tornet? Då lär han vara rätt gammal, 70-80 år, men det är ett alternativ. Eller så hittar vi någon helt annan konflikt där det kan ha förekommit en belägring. En liten lokal konflikt eller en någon större farsegels Kardien, kanske i Jorpagna, Magilre eller Addiaska i Klomellien? Beror kanske lite på hur hjältemodig han skall vara?
Jag tänkte honom som sagt som lite äldre, men egentligen inte gammal. Det är iofs inget problem om han skulle vara det. Är han med i slutskedet och relativt ung tänker jag mig att han landar över 70. Frågan blir då hur gamal hertig Stirzberg är? Är han gift med systerdottern är ju hertig Stirzberg knappast 20? Jag vet inte varför, men min bild av hertig Stirzberg har alltid varit Duke of Argyll från Rob Roy filmen. https://www.imdb.com/title/tt0114287/
Det gör om det tas även honom till en äldre herre.

Kanske var hertig Dagge som riktigt ung med sin far vid kriget? Eller så väljer vi ett annat krig. Eller bara en marktvist som slutar i en segdragen belägring.
Det sista kan ju vara att det är en politisk belägring? Någon gång har hertigen på halfult sätt "belägrat" rådsmötet på Ingemansön och pressat igenom sin vilja i någon fråga. En fråga som resten av parterna var mer eller mindre emot. Hertingarna är därför inte såta vänner. När då sedan Daggas egen systerdotter (Eller syster, eller kanske änkemoder...) gifter sig med Leonid utan förhandlingar och med kärlek som motivasion vingklipps Dagge och han får fira ansträngda jular framöver.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Den ofödde sonen var ett sätt att besätta det nya baroniet, som togs från en i kriget utslocknad baronätt. Hertig Rixard hade vid tillfället ingen son, men fick senare tre. De senare sönerna blev med födseln satta på andra poster och baroniet vandrade vidare till näste ofödde son. Varje gång sattes en fogde för att sköta baroniet tills näste son föddes och då kunde man enkelt byta ut fodgen till någon annan som stod i hertigens gunst. Den tidigare fogden kunde inte knorra för det var ju premissen han (eller hon) fick baroniet från början. Ett sätt att komma undan arvsrätten helt enkelt. Riddar Barks ätt är helt utslocknad och blev det redan under kriget, som många andra echtiska ätter i Philmark. Statyn restes i förhärligande syfte då behovet av hjältar var stort.
Kan det tänkas att baroniet Bark trots sin litenhet ändå ger en ansenlig inkomst till sin länsherre? Om det geografiskt omfattar området direkt utanför Fils stadsmur så lär andra lagar och skatteintäkter råda här än inne i staden. Smugglig förbi tullarna borde också vara ganska enkelt. Kanske är det Barkstaden som är Fils förstad/kåkstad så som diskuterats i Fil-Tofiatråden? Det skulle även kunna vara så att Barkstadens kåkbebyggelse omärkligt övergår i Fils förstads kåkbebyggelse trots att det på pappret går en juridisk gräns där någonstans. Det försvårar för tullare och eventuella stadsvakter men underlättar för smugglare och tjuvar.
Jeb skrev:Jag tänkte honom som sagt som lite äldre, men egentligen inte gammal. Det är iofs inget problem om han skulle vara det. Är han med i slutskedet och relativt ung tänker jag mig att han landar över 70. Frågan blir då hur gamal hertig Stirzberg är? Är han gift med systerdottern är ju hertig Stirzberg knappast 20? Jag vet inte varför, men min bild av hertig Stirzberg har alltid varit Duke of Argyll från Rob Roy filmen. https://www.imdb.com/title/tt0114287/
Det gör om det tas även honom till en äldre herre.

Kanske var hertig Dagge som riktigt ung med sin far vid kriget? Eller så väljer vi ett annat krig. Eller bara en marktvist som slutar i en segdragen belägring.
Det sista kan ju vara att det är en politisk belägring? Någon gång har hertigen på halfult sätt "belägrat" rådsmötet på Ingemansön och pressat igenom sin vilja i någon fråga. En fråga som resten av parterna var mer eller mindre emot. Hertingarna är därför inte såta vänner. När då sedan Daggas egen systerdotter (Eller syster, eller kanske änkemoder...) gifter sig med Leonid utan förhandlingar och med kärlek som motivasion vingklipps Dagge och han får fira ansträngda jular framöver.
En en sendragen "belägring" av rådsmötet låter intressant. Använd det som bakgrund till namnet, oavsett vilken ålder du sen sätter på hertigarna och systerottern/systern/änkemodern.

Duke of Argyll blir bra. Alltid kul när det finns en verklig modell till en SLP. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Kan det tänkas att baroniet Bark trots sin litenhet ändå ger en ansenlig inkomst till sin länsherre? Om det geografiskt omfattar området direkt utanför Fils stadsmur så lär andra lagar och skatteintäkter råda här än inne i staden. Smugglig förbi tullarna borde också vara ganska enkelt. Kanske är det Barkstaden som är Fils förstad/kåkstad så som diskuterats i Fil-Tofiatråden? Det skulle även kunna vara så att Barkstadens kåkbebyggelse omärkligt övergår i Fils förstads kåkbebyggelse trots att det på pappret går en juridisk gräns där någonstans. Det försvårar för tullare och eventuella stadsvakter men underlättar för smugglare och tjuvar.
Ett lysande förslag! Det blir väldigt intressant och härligt korrupt när hertigen i bakgrunden är den som styr i Bark. Han smugglar runt sina egna tullar. Det kan inte vara en slump. Är det så att tullarna finansierar stadsgemensamma utgifter med Tofia? Är detta är ett sätt att sänka budgeten på den summa man delar med Tofia och släppa de mynten ner i den privata kassan?
En en sendragen "belägring" av rådsmötet låter intressant. Använd det som bakgrund till namnet, oavsett vilken ålder du sen sätter på hertigarna och systerottern/systern/änkemodern.
Ska se vad jag får ihop. Vi sätter åldrar på dem alla här på forumet. I Wikin kan de fortsätta att vara obestämda.
Duke of Argyll blir bra. Alltid kul när det finns en verklig modell till en SLP. :)
Håller med!
Skriv svar