Erebos

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Om man får komma med önskemål så är mina att vi får se beskrivningar av några intressanta personer i Kasyr, gärna Stadsmästaren som styr stadsrådet och väldigt gärna några slavhandlare verksamma i staden! :D
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Erebos

Inlägg av Patrik Höij »

Om man får komma så här i efterhand en evighet senare...

Några önskemål om namnändringar på kartan för Kasyrs räkning:

Gala Utra ska heta Gela Utra

Ön heter Nisyr, men fiskebyn på ön heter Aratto

I övrigt köper jag namn och stavningar.
morfis
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-09-20 15:32

Re: Erebos

Inlägg av morfis »

Så...så här ett decennium efter alla andra - blev kartan över Nohstril någonsin färdig? 8)

Allt gott,
från en ny generation av Drakar och Demoner-spelare. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Kartan verkar inte ha varit uppladdad här på sidan utan endast länkad till där Adragoor hade den. Tyvärr är han försvunnen från forumet sedan en tid men dyker han upp igen kan vi efterlysa kartan. Den var i samma stil som kartan i EA-boxen men visade hela staden och inte bara den västra delen kring hamnen. Minns att det fanns med två stora grönområden innanför murarna och att vi tänkte placera ett antal väderkvarnar här som pumpade upp vatten från underjorden till stadens brunnar.

Välkommen hit förresten! :)
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Re: Erebos

Inlägg av anima »

Hej! Jag är en sån där som snokat runt på forumet då och då sedan start och bara tagit del av den uppsjö med användbart material som finns här. Men nu tror jag att jag äntligen kan bidra :)

Jag tog min spelgrupp till Nohstril i somras och behövde också en ordentlig karta. Den jag hade härifrån forumet var väldigt lågupplöst, så jag ritade av den och sammanfogade med en redan ritad Nohstrilkarta jag hade. Hoppas att den kan vara till nytta:
https://drive.google.com/open?id=1A3XXz ... 3yL7i2u0EW
https://drive.google.com/open?id=19mrNQ ... hwLZYGaccW

Den ena versionen är "ren" och den andra har de platser som finns i Sinkadus etc utplacerade. Kanske att någon SLP står med också :)

Vill också passa på att säga hur roligt det är att besöka det här forumet och grotta ner sig i nostalgi och verklighetsflykt! Otroligt imponerande jobb ni gör här!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Strålande! Hoppades att någon hade sparat den gamla kartan. :)

Får vi lägga upp dina versioner i wikin?

Och har du mer Erebosmaterial får du gärna posta det här. Det behöver inte passa exakt med varken källorna eller projektets version, vi kan klippa, klistra, låna och inspireras. Erebos är ganska obeskrivet än så länge.
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Re: Erebos

Inlägg av anima »

Absolut, det är bara att lägga upp kartorna :) Än så länge har jag typ bara använt befintligt material men när jag knåpar ihop något delar jag gärna med mig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Erebos

Inlägg av Grisodlar'n »

Anima, typsnittet som använts till Nohstril, vad heter det? Det är väl samma typsnitt som använts till Marsklandet-modulen? Förut hade jag koll på vad typsnittet hette, men åldern börjar ta ut sin rätt här...

I typsnittstråden under "Arbetsbordet" så finns ett flertal typsnitt listade, sådana som Äventyrsspel använde sig av i sina produkter. Om du har ork så posta gärna namnet på typsnittet där. :)
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Re: Erebos

Inlägg av anima »

Kul att du lade märke till typsnittet! Nördpoäng :D Det heter Macbeth, och är väl utöver Marsklandet passande nog även det som används i Ereb Altor-boxen tror jag. Försöker leta upp typsnittstråden och lägger till det där :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Erebos

Inlägg av Grisodlar'n »

anima skrev:Kul att du lade märke till typsnittet! Nördpoäng :D Det heter Macbeth, och är väl utöver Marsklandet passande nog även det som används i Ereb Altor-boxen tror jag. Försöker leta upp typsnittstråden och lägger till det där :)
Tack för namnet! Nu har vi ännu ett klassiskt typsnitt i samlingen. :D
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Re: Erebos

Inlägg av anima »

Hej! Jag tänkte köra det gamla äventyret Edsbrytarna i Erebos med min spelgrupp och tänkte höra om någon här har kört det och hur ni tog vid efter dess avslut.

Min känsla är att Hinkarna kommer att få det rejält hett om öronen när deras samröre med felicierna avslöjas och att de förmodligen kommer att bli kickade ur Femhusrådet. Men vad händer då? Blir det ett Fyrhusråd eller plockar man in det sjätte mäktigaste handelshuset? Vilka skulle detta vara, i så fall? Eller kan man släta över det hela och behålla Hinkarna utan att riskera en mindre revolution, alltmedan erebosiska handelsskepp kapas allt oftare? Tänker mig även att detta är ett strålande läge för rojalisterna i Erebos att börja arbeta.

Det vore väldigt kul att höra hur andra har spelat vidare! Eller bara få lite tips och idéer :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Jag har alltid gillat Edsbrytarna i Erebos och har använt det på flera olika sätt. Det var dock ett tag sen så jag läste genom äventyret och både gamla och nya idéer dök upp.

Valentin Hinkare som sköter "Fallet Erbolsus" är endast tredjeman i handelshuset så kanske kan några av hans överordnade komma undan med att de inte visste vad som pågått bakom deras ryggar? Eller påstå de inte visste? En stor prestigeförlust men de överlever, troligtvis med visst agg gentemot de som avslöjade det hela. Skulle Hinkarna tvingas ut ur Femhusrådet och ett nytt handelshus ta deras plats är en variant att det på något vis blir Erbolsus handelshus Ôdvinia som höjs upp. Ett annat förslag är Handelshuset Dluring som förekommer i Torshem-modulen. Det drivs av vita ankor och förträds av Constantin Dluring. En utveckling här på forumet är att Dluring i hemlighet är medlem i Sextetterna, en kriminell organisation av ankor kring Kopparhavet.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Sextetterna

Om rojalisterna i Erebos blandas in så finns redan i texten en koppling till en viss baron Kvistehål, vars kusin är Erbolsus fru Torgunn, samt självaste hertigen av Yttersol i Zorakin. Möjligtvis har de erebosiska rojalisterna stöd från adeln i östra Zorakin? Erbolsus vän Bardak Tveskägg skulle kunna ha någon sorts roll kopplat till adeln också, kanske som budbringare mellan Erebos och Yttersol? Sen finns den hjältemodige Nithard Silverskiöld i äventyrets inledning och han har ett namn som kan låta adligt. Son till den "mäktigaste mannen i Erebos", vem nu det kan vara? Vad gör han på Nohstrils gator?


En vidareutveckling efter äventyret som kan vara med på att skapa svårigheter för RP är det hot Valentin Hinkare kommer med i en eventuel trängd situation. Han påstår sig var bekand med Amiral Raggaldo som styr hela den erebosiska Riksflottan. Stämmer detta och amiralen kanske kommer förlora på att Hinkarnas olagliga affärer avslöjas så har RP dragit på sig en mäktig fiende.

En fortsättning på äventyret kan vara att hitta Erbolsus äldsta son Erasmus. Han var den som ordande Erbolsus affärer med dvärgarna i Nidabergen och som bevakte lasten ombord på Sjösvalan tillsammans med tre beväpnade vakter. Vad hände egentligen med honom?
anima
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-25 12:20

Re: Erebos

Inlägg av anima »

Så många bra uppslag! Tack så jättemycket :)

Dluring hade jag missat helt (trots att jag äger Torshem...), liksom Sextetterna. Kan bli en rolig fortsättning! Jag har dock fått känslan av att ankor och annat ”småfolk” behandlas som andraklassens medborgare i Nohstril, så kanske skulle folk ha svårt att acceptera ett ankhus på en så mäktig post? Å andra sidan är väl pengar det som får sista ordet i Erebos när allt kommer omkring, så kanske att det skulle funka ändå. Eller också får Dluring vara en alternativ kraft vid sidan om Femhusrådet. Ôdvinia som ny maktfaktor är också spännande!

Hade inte tänkt på kopplingen till Zorakin och ett eventuellt rojalist-spår där fullt ut. Superbra! Jag har en SLP som är Tjurhorns-ättad och hon skulle passa väldigt bra in i något sådant drama...

Tusen tack igen för uppslagen, Birkebeineren! Nu har jag fått många bra idéer till fortsättning här :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Kul om något kan vara användbart. :) Banden mellan Erebos och Zorakin har diskuterats tidigare och det finns länkar i respektive wikiartikel till relevanta forumstrådar.

Berätta gärna mer hur det kommer gå i din kampanj. Kanske kan vi låna in idéer hit?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Erebos

Inlägg av birkebeineren »

Tittade igen på din uppdatering av Nohstrilkartan och skrev in platsnamnen här:
Norr
1 Hinkarnas hus
2 Hinkarnas residens
3 Erminis hus
4 Erminis residens
5 Gararins hus
6 Gararins residens
7 Festglades hus
8 Festglades residens
9 Hypons hus
10 Hypons residens
11 Elementarakademin
12 Nohstrils bibliotek
13 Gyllenkatedralen
14 Guvernörsspalatset
15 Tullhuset
16 Symbolistakademin
17 Skeppsvarvet
18 Gonfalparken
19 Köpmannagillets hus
20 Kämpaleksskolor
21 Klamorkan Rödes legosoldatskrå
22 Caddos ambassad
23 Berendiens ambassad
24 Zorakins ambassaad
25 Stadsvaktens kontor
26 Erfedik Långe
27 Hantverksskrån
28 Andra betydelsefulla köpmannahus
29 Rigaldo da Pigafetta
30 Ilian Skrivaren
32 Grå Slussen
32 Karanz Huggard

Söder
1 Möllan
2 Möllekajen
3 Solmöllan
4 Hamnmagasin
5 S:t Tyreskyrkan
6 Teatern
7 Nationsporten
8 Hyrstall
9 Elinnis badhus
10 Ankstaden
11 Nedgång till dvärgstaden
12 S:t Larskyrkan
13 Sydporten
14 Stadsvaktens kontor
15 Halvlängdsmännen
17 Möllebron
18 Erbolsus Ôdvinsson
19 Rostade Gåsen
20 Diamantspindeln
21 De fattigas kyrkogård
22 Melunq
23 Nedgång till katakomberna
24 Edrin Tålig handelsman
25 Den Glada Ankan
26 Saliman Svart
27 Gästgiveriet Bockfoten
28 Larsens smedja
29 Gargamus astronom
30 Nimrod örtmästare
31 Österbron
32 Varvet

Klosterön & Sagrinstatyn
1 Femhusrådets residens
2 Sagrinbron
3 Riksförvaltningen
4 Välfärdserkisatet
5 Sagrins staty
De flesta namn är kända men några är dina nytillskott gissar jag. Kan du berätta mer om dessa möjligtvis?
Skriv svar