Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zorakin

Inlägg av Grisodlar'n »

Det är en fantastisk skrivarglöd i den här tråden. Man blir faktiskt lite avundsjuk här där man sitter med en massa ofärdiga äventyrsprojekt till både Drakar och Demoner och Call of Cthulhu. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Välkommen att peta i härvan!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Jag läste (igen) Daglit liv i Zorakin. Jag vet inte om detta avhandlats tidigare och jag vet att fler av er har gott minne.

Jeppe Kyriansson ger sig av för att träffa landsfiskalen. För mig är det titeln lite underlig i Zorakin. Landsfiskal känns en aning senare än tidsspegeln man valt för Ereb.

Törnfågelns fru kokar nekker på tepezblad. Jag får känslan att Törnfågeln har det lite bättre ställt och därför kanske tar sig råd till nekker. Är det däremot en dryck som inte bara lindrar halsont utan konsumeras likt te eller kaffe är det kanske en import eller exportvara? Frågan är, hur vanligt det är och vem som odlar det?

Lite folk som jag inte vet om de placerats (eller ens ska det);
Hertig Dreverike. Antar att det är en typ titel för Osvald Sterne-Björnhugg.
Greve Merovald Klerke. Nämnd i zorakiska adelsfamiljer och det kan väl räcka?
Greve Lankel
Greve Porsmyra
Baron Antir
Baron Kettilsson
Markis Angelmark

Virpelskogen borde ligga i Dreverike om hertigen är på jaktens gästlista.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Vet inte om rättskipningssystemet i Zorakin är helt utrett än men tills vidare kan vi kanske förklara "landsfiskal" som ett avvikande ord även i Zorakin och låt det vara endast användas av legerdierna på västra Indar?

"Nekker, kokat på tepezblad", kanske någon säregenhet med härkomst i Snoarskogarna?

Personerna du listar har Fraxinus gjort så här med:
Fraxinus skrev:Tar upp ett antal adelsmän som (delvis) omnämns i Aidneboken.

Baron Lettiker Bygel av baroniet Kyringe (Indarrike)

Greve Merovald Klerke av Trimaris (Dreverike)
(bland annat medlem av Albatrossorden?)

Baron Antir Sotesköld av Virpelmar (Dreverike)

Baron Kasimir Kettilson Stege av Stegeberg (Dreverike)

Greve Sebestid Sporre av Lankel (Dreverike)

Greve Torold Hand av Porsmyra (Dreverike)


OBS: Fet text markerar originalnamn baserat. Notera att i bland så nämns en adelsman efter sitt titel och säte (Greve Porsmyra, Hertig Dreverike), oftast de med högre rang eller betydelse. Medan andra nämns med titel och för- eller efternamn (oftast baroner eller lägre adel).

viewtopic.php?p=27770#p27770
Markis Angelmark tror jag har blivit en markgreve (Fraxinus markiser och markgrevar är en lång historia :roll: ): http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Martel_Hammar
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Vet inte om rättskipningssystemet i Zorakin är helt utrett än men tills vidare kan vi kanske förklara "landsfiskal" som ett avvikande ord även i Zorakin och låt det vara endast användas av legerdierna på västra Indar?
Det låter väl bra? Landsfiskal är bland legerdierna ungefär samma som att säga snuten i Sverige helt enkelt?
Nekker, kokat på tepezblad", kanske någon säregenhet med härkomst i Snoarskogarna?
Så kan vi låta det vara. En naturmedicin mot halsont bland annat, som nått resten av befolkningen. Frågan är bara om det även är en sällskapsdryck?
Personerna du listar har Fraxinus gjort så här med: ....
Letade efter en sådan lista och som vanlig visste vår forumsbibliotekarie var den fanns. Tack Birke!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Jag har helt ignorerat landsfiskal. Den finns med i Aidne men jag betraktar den som en möjlig lägre position i legerdiernas bystrukturer. Något för potentiella SL eller RP att använda. Detsamma gäller för övrigt Albatrossorden... :roll:

Nekker är en bitter dryck brygd på blad från Tepezbusken. Det är en ganska vacker vedartad växt som dock kan ge utslag och svår klåda vid beröring. Enligt devisen ont ska med ont fördrivas har således allmogen i Zorakin under lång tid kokat Nekker som hjälp mot exempelvis röda hund, mässling, allergiska utslag (exempelvis efter att ha plockat blad från Tepezbusken) samt som bot mot dröppel. Vissa menar att drycken även hjälper mot ormbett, myggbett, getingstick mm. Jerome Monardes har gjort vissa studier av plantan (och drycken) ifråga och bortsett från att den är synnerligen ettrig att hantera så verkar den ovanligt fri från verksamma ämnen. Åtminstone ämnen som skulle ha någon form av botande egenskap. Det hindrar givetvis inte allmogen från att fortsätta brygga sin Nekker.

Förövrigt tycker jag att mina utläggningar och förklaringar gällande markiser och markgrevar är hur klara som helst.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Med andra ord en osannolik sällskapsdryck.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Med andra ord en universaldryck/örtte som dricks förvånansvärt ofta (i förbyggande syfte). En del försigkomna skogsmän och bönder har dessutom låtit den ligga och dra sig med anis och sprit och får då en likör som populärt brukar kallas Jägmästaren.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Med andra ord en osannolik sällskapsdryck.
Med andra ord en universaldryck/örtte som dricks förvånansvärt ofta (i förbyggande syfte). En del försigkomna skogsmän och bönder har dessutom låtit den ligga och dra sig med anis och sprit och får då en likör som populärt brukar kallas Jägmästaren.
Ahh. Med andra ord en sällskapsdryck.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Förövrigt tycker jag att mina utläggningar och förklaringar gällande markiser och markgrevar är hur klara som helst.
Lika klar som Gammel Kardsk, likören som bryggs med nekker på Filsidan av Stirpaz.

Glöm inte att krydda med nytillskottet Frimarker! (viewtopic.php?p=39701#p39701)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Från Fil-Tofia tråden:
Jeb skrev:
Fraxinus skrev:Angående järnmalm så skulle jag säg att det är en betydande del av godset och handeln på Stirpaz. En del av järnet förädlas till vapen och föremål på plats i Tofia men mycket av det järn som bryts i Grindanu och Aidnebergens utlöpare skickas till Pendon för att där bli vapen. Det samma gäller för Pharynx med det tillägg att man där även bryter koppar och tenn. Zorakin är Kopparhavets kornbod (tillsammans med Krun). Men landet är också västra kopparhavets timmerbod, vapensmedja och skeppsvarv. Jag har skrivit det tidigare. Så länge kaparkriget mellan Felicier Erebos och i viss mån Caddo består har handelsmännen i Zorakin glada dagar. Orsaken att Erebos och Caddo inte går under i Feliciens kaparverksamhet beror just på de båda länderna närhet till Zorakins enorma skogar, järnfyndigheter och vapensmedjor.
Jag har alltid haft Jostefloden som malmådra från Aidnebergen. Stirpaz har varit bättre lämpad för timmer. Varför vet jag inte. Det blev bara så för att FT inte känns som en malmstad?
Det står i Aidne-modulen att Jostefloden är kall och snabb innan den breder ut sig vid Grimmaniträsket. Hur tänker vi oss då att malmhandeln på floden går till? Fraktas den hela vägen ner och ut genom träsket till havet? Eller lastas den av vid staden Pharynx? Lite oklart om Pharynx är en hamnstad eller inte men det skulle kanske kunna tänkas att den både är kopplad till Jostefloden och till havet via någon form av kanaler eller liknande? Pharynx är en urgammal stad, enligt historiska angivelser i källor och på forumet kanske äldre än någon vet, och skulle kunna ha några arkitektoniska särdrag som förklarar kopplingen mellan floden och havet. Visserligen raserades mycket av staden efter Lindskiarnerkriget men troligtvis inte hela. Hur ser egentligen Pharynx ut?

Pharynx känns oavsett som en malm- och metallstad. Borde passa bra med rustningen av Regaliegardet som väl delvis är stationerat här Fraxinus?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

download/file.php?id=52&mode=view

Pharynx är utskeppningshamnen för malmtransporten över Jostefloden. Omlastningsplats för malm som transporteras via Jostefloden söderut är Flodhus. Därifrån fraktas malm vidare till Pharynx (se karta i länk ovan). Det skulle finnas ytterligare en lastplats/stad längre norrut som låg vid foten av Aidnebergen. Hade för mig att det var Raxberg men den orten ligger för långt norrut. Hur som helst så fraktar man malmen med hjälp av relativt flatbottnade pråmar som på mer strömma partier dras upp med mans- eller oxkraft och som sedan seglas nerströms...i den mån man behöver segel. Ofta räcker det med att följa strömmen och styra. Under vårsmältningen sker dock ingen frakt av malm. Floden är för strid då. Detta var ett vanligt sätt att frakta varor redan under romersk och hellenistisk tid i Europa. Har gjort en del studier av dessa historiska fraktsystem bland annat på Sicilien.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Förövrigt finns det mindre beskrivningar gjorda av staden Pharynx. Merparten av staden och dess fantastiska arkitektur förstördes i efterspelet av Lindiskiarnerkriget. Men två byggnader som konstruerats av Lindiskiarnerna överlevde. Den ena inrymmer idag Mentalisternas hus huvudbyggnad. Den andra byggnaden vill jag minnas inrymmer hertigens bibliotek.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Om jag fattar det hela rätt är merparten av malmtraden i västra Zorakin förlagd via Josefloden. Den pågår även i FT via Stirpaz, men kanske inte är så omfattande? Även här finns äventyrsmöjligheter...

Var förädlas malmen till järntackor?

Kardiens malm får hitta andra vägar. Jag antar att baronerna längs Stirpaz lever av timmer i stor utsträckning och vill inte ha malmpråmar på floden om de inte får betalt för det. Tullarna är därför dryga på båda sidor av floden.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Faktum är att jag och Regil kom fram till att floden var relativt oreglerad (precis som ingenmansön inte ägs av något av länderna). Det har bland annat medfört att bönderna längst floden fördelat fiskerättigheterna genom ett system av allmänning (dvs samfälld rättighet) och genom fisket blivit ovanligt rika. Adelsmännen tar dock ut skatt av de bönder som är underställda dem bland annat i form av fisk. Detta står att läsa någonstans i Zorakinflikens 99 sidor. Städer och köpingar längst floden tar dessutom ut tull på varor som måste passera stadsområdet. Så på så sätt får adeln indirekt in skatt. Det gäller i synnerhet Fil och Tofia där respektive hertig gjort upp tarifferna så att båda gynnas ekonomiskt.
Skriv svar