Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Spelknepe »

Då börjar vi med Kardien! Detta är en annan stil som är ganska lik föregående. Har just nu hela Ereb i denna stilen, men tänker ta land för land. Floder och lite berg behöver fixas i flera länder.
kardien_101.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! Och du har fått med alla mina ändringar. :)

Några namn blivit fel:

Saraherin skall vara Satgherin
Vraperike skall vara Haperike
Darenslätt skall vara Darensslätt (två s)

Ytterligare detaljer:

Flytta namnet Insakullarna lite västerut så det ligger mer bland kullarna/bergen och mindre i skogen
Flytta staden Ekeborg så den ligger intill Ekeborgsfloden
Staden Faltrax flyttas till södra sidan Phaltofloden (och in i hertigdömet Darensslätt)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Spelknepe »

Jag fixar! Vilket land ska vi ta sen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Zorakin med de ändringar jag postat där? Annars kanske Magilre behöver en kartuppgradering?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Spelknepe »

Då kör vi Zorakin --> Magilre
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Kardien

Inlägg av Fraxinus »

Det blir bra! Jag kommer att gå igenom Zorakin, wikifiera material, putsa lite i texter och göra en noggrannare beskrivning av Indarike. Sedan kanske vi kan börja avsluta det. Kan dock ta ett tag innan jag kommer igång. Har extrem mycket att göra på jobbet just nu. Räknar med att det lugnar ner sig i slutet av april, början på maj.
Regill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2015-02-23 19:16

Re: Kardien

Inlägg av Regill »

birkebeineren skrev:Snyggt! Och du har fått med alla mina ändringar. :)

Några namn blivit fel:

Saraherin skall vara Satgherin
Vraperike skall vara Haperike
Darenslätt skall vara Darensslätt (två s)
Har hittat ett fel - Ridmarks västgräns har blivit fel. Staden Bry ligger i Ridmark, inte i Grinfara.

I övrigt instämmer jag - Snyggt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Hur gör vi med namn på grevskapen i Kardien, skall vi namnge dem precis som vi gjort i Zorakin?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kardien

Inlägg av Spelknepe »

Har fixat felen! Är Kardien klart så går jag vidare! :)
kardien_102.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Staden Faltrax ligger egentligen söder om Phaltofloden men jag kan leva med den lilla detaljen. Gå vidare! :)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Kardien

Inlägg av Valgardur »

Tornborgen i östra Inmark, Tornriddarnas mäktiga huvudsäte, kanske skulle sättas ut på kartan också? :)

-
Regill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2015-02-23 19:16

Re: Kardien

Inlägg av Regill »

birkebeineren skrev:Staden Faltrax ligger egentligen söder om Phaltofloden men jag kan leva med den lilla detaljen. Gå vidare! :)
Enligt beskrivningen så ligger den på båda sidor om floden... :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Hur officiell är denna kartan och framför allt dess byar och orter? Den är väldigt snygg hursomhelst!
Hertig Ulrik "Belägraren" Dagge av Philmark blir det då.

Hertigdömet Philmarks tre* grevskap kan då se ut så här:

1. Grevskapet Yxudde under grevinna Lenora Hjärta
2. Grevskapet xxx under greve xxx
3. Grevskapet Daggslätt under hertig Ulrik Dagge (enligt Aidne-modulen regerar varje kardisk hertig över ett grevskap)

Yxudde det västligast på kartan, xxx det nordligaste, och Daggslätt det lilla runt staden Fil.
Det nordliga XXX kan ha Stirpazstad som centralort och heta något som flörtar med Brynhildurs skog. Har inte tillgång just nu till Aidne, men vet vi varför Brynhildurs heter just det? I grevskapet finns Baron Järnsporre vars förfader kom från Slättebo pågrund av Traktatet i Tofia. Tornriddarna har väl även de ett baroni i norra delen?

I Daggeslätt har Hertig Leonid Strizberg minst ett baroni som förvaltas av släktingar till honom.

Hur många baroner ska det vara per grevskap?

Hör Tornsön till Philmark? Gör den det föreslår jag en markis där.

Gillar iden om Aidnes Balkan jag läste här. Samtidigt som Zorakin har stor påverkan tack vare sin närhet. Dags att ängna sig åt forumstudier!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kardien

Inlägg av birkebeineren »

Har bara mobilen tillgänglig de närmaste dagarna och dessutom ont om tid så några ordentliga svar hinner jag inte med. Det vi bestämd om Kardien borde finnas i wikin. Regil som skrivit det mesta var duktig på att wikifiera. Leta där angående Tornsön, markiser och antal baronier.

Den handritade kartan gäller inom projektet. Tror Adragoor fått det mesta med från både källor och diskussioner här på forumet med där.

I Aidne-modulen tror jag bara namnet Brynhildurs skog står och inget mera. Men enligt en idé här på forumet är skogen uppkallad efter den jorduashuriska jarladotter som blev mor till echternas första jarl Vidar Odise på 100-talet fO. Brynhildur tillhörde en grupp kolonisatörer från Jorduashur som vid den tiden levde i Nordmark i norra Kardien. Hon blev gift med en echt i södra Kardien som sedan dog och under någon sorts kris lyckades hon hålla samman echterfolket inne i skogen som senare fick hennes namn.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kardien

Inlägg av Jeb »

Har bara mobilen tillgänglig de närmaste dagarna och dessutom ont om tid så några ordentliga svar hinner jag inte med. Det vi bestämd om Kardien borde finnas i wikin. Regil som skrivit det mesta var duktig på att wikifiera. Leta där angående Tornsön, markiser och antal baronier.
Hittat lite smått och gott.
Den handritade kartan gäller inom projektet. Tror Adragoor fått det mesta med från både källor och diskussioner här på forumet med där.
Japp. Bara en del orter och annat som inte syns på andra kartor. Jag har använt den i egna grejer tidigare och gör det här med.
I Aidne-modulen tror jag bara namnet Brynhildurs skog står och inget mera. Men enligt en idé här på forumet är skogen uppkallad efter den jorduashuriska jarladotter som blev mor till echternas första jarl Vidar Odise på 100-talet fO. Brynhildur tillhörde en grupp kolonisatörer från Jorduashur som vid den tiden levde i Nordmark i norra Kardien. Hon blev gift med en echt i södra Kardien som sedan dog och under någon sorts kris lyckades hon hålla samman echterfolket inne i skogen som senare fick hennes namn.
Hmm. Ok. Hittar på något. Har tänkt mig att Brynhildur blivit lite Sherwood på senare tid. Echterna är ibland dumma mot sina livegna...


Grevskapet Yxudde, Grevinnan Lenora Hjärta. Änka för andra gången. Man 1 Baron mystikt död, inga barn. Man 2 Greve. Även han mystiskt död. Inga öppna anklagelser mer än skvaller. En son född nio månader efter mannens död.

Baroni centrerade runt olika orter.
Yxsjö: Grevinnan Hjärtas gods
Ahraby: Echter. Ahraby innehåller St. Deritus kloster
Kapax: Köping med stenkaj. Tillhörde tidigare ätten Ravn, men ätten är borta idag.
Remaz:
Sangrå: Baron Herulus Björkskank. Fårfarmer. Tillverkar Kardisk brunost. Baroniet innefattar inte Luteby. Luteby sålt till Tornön och fungerar som kaj för det pråmar som nästan dagligen far mot ön.

Grevskapet Daggeslätt. Hertig Ulrik Dagge av Philmark. Hertigen ingift släkt med Leonid Stirzberg av Slättebo.
Yttersta: Hertig Dagge är baron
Thumark: Hertigen av Slättebo?
Tornsön: Hideons order äger marken. Står direkt under kronans beskydd, men tillhör Exarken.
Grevskapet i norr: Okänt
Baronier likt åkerlappar in i Brynhildurs skog. Alla med gräns mot Stirpaz. Baronerna kallas därför flodbaroner.

Söder-norr
Stirpazstad: Baron Emund Svartorm. Surmulen Echter.
Bryne: Traktatbaron Järnsporre. Penner.
Ej namngivet än (Odise?): Baron med koppling till Ravn. Kardiska sidans omlastningskaj
Raskekullen: Efter berget inne i skogen. Raxorisk baron. Kopplingar till Joms, men inte släkt?
Berga: Tornriddare?

Jag har redan skrivit en del utifrån detta, men det är mycket roligare om forumet hittar på tillsamans!
Skriv svar