Golwyndas sötvattenshav

Kartor samt kartrelaterade inlägg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Golwyndas sötvattenshav är en enorm sötvattenskalla som strömmar upp från Abzu i Altors indre. Vattentrycket underifrån bildar ett vattenberg i centrum av havet vartifrån strömmarna är mycket starka.

Frågor:

1) Var är detta centrum?
2) Hur stort är vattenberget?
3) Hur nära centrum/vattenberget är det möjligt att färdas med sjöfarkoster?
4) Hur ser vattenströmmarna ut?

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Golwyndas sötvattenshav är en enorm sötvattenskalla som strömmar upp från Abzu i Altors indre. Vattentrycket underifrån bildar ett vattenberg i centrum av havet vartifrån strömmarna är mycket starka.

Frågor:

1) Var är detta centrum?
2) Hur stort är vattenberget?
3) Hur nära centrum/vattenberget är det möjligt att färdas med sjöfarkoster?
4) Hur ser vattenströmmarna ut?
Som jag tänker mig - då frågan blivit aktuell igen.
1. Den röda cirkeln i mitten är toppen och den dalar sedan ned till den näst innersta cirkeln.
2. Det finns de som är bättre att räkan ut mått än jag :oops:
3. De röda pilarna visar strömmar ut från vattenberget dit det inte går att färdas med vanliga båt.
4. Orange pilar visar en stark ström som går att färdas på men bör undvikas. De gula pilarna visar handelsströmmen, den ström som man kan med lätthet färdas på utan att behöva extra kraft. För att komma ut ur dessa är det bara att lägga om styråran så färdas man ut ur den. De blå pilarna visar strömmar som går att färdas med men extar kraft som segel eller åror kan behövas för att få upp farten.
golwyndasstvattenshav strömmar.png
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Mikael »

Intressant, men närmast centrum skulle det kunna vara mer kaotiskt än strömmar åt visst håll. Att det längre ut skapas strömmar åt visst håll beroende på bottenformationer och vind är naturligt, men placera en trädgårdsslang i en barnpool och se hur vattnet innerst forsar hit och dit innan det finner lugnare vatten. Vad tor du Snibben?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Hoppades på en karta Snibben. :wink:

Tycker det ser bra ut. Ett grundsystem som eventuella avvik eller udda fenomen kan utgå ifrån. Kan det tänkas att årstidsväxlingar påverkar förhållanderna?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Intressant, men närmast centrum skulle det kunna vara mer kaotiskt än strömmar åt visst håll. Att det längre ut skapas strömmar åt visst håll beroende på bottenformationer och vind är naturligt, men placera en trädgårdsslang i en barnpool och se hur vattnet innerst forsar hit och dit innan det finner lugnare vatten. Vad tor du Snibben?
Nu har jag varken vattenslang eller barnpool eftersom jag bor i lägenhet och inte har barn (Barnpooler kan förvisso fyllas med is och starka drycker vid fester men jag vill ändå inte ha en sådan på vardagsrumsgolvet :P )

De röda strömmarna visar mer på att man inte kan fara dit än att det är en evigt snurrande virvel. Likaså är den oranga strömmen mindre farbar. De strömmar jag ritat ut är ju huvudströmmar och bland dessa kan det finnas underströmmar och små strömmar. Frågan är bara hur havsbottnen ser ut där vattenpelaren pressas fram? Är sötvattenhavet en tratt eller vulkan? Är det grunt eller djupt? Eller är havet bara en platt undervattensslätt med ett hål i mitten (som en barnpool med vattenslang)?
birkebeineren skrev:Hoppades på en karta Snibben. :wink:
Tycker det ser bra ut. Ett grundsystem som eventuella avvik eller udda fenomen kan utgå ifrån. Kan det tänkas att årstidsväxlingar påverkar förhållanderna?
Hmm... Lite svårt att avgöra om man inte har svaren från ovan. Jag tänker mig dock att sötvattenhavet är härligt sommarvarmt året om i centrum men svalnar mot utloppen. Och naturligtvis påverkar årstiderna med att värma kanterna på havet och avdunstningen. Jag skulle snarare säga att vindarna är olika beroende på årstid. Men jag är mer inne på att sötvatten havet mer påverkar omkringliggande väder, vind och årstid än tvärtom.

Golwyndas sötvattenhav skapar sig högtryck som under våren och hösten åker västerut (österut /Admin.) mot Valgusjön. Där krockar det med ett lågtryck från Akrogals inland och skapar en monsun som sedan drar in över Sombatze och Irendor. Den påverkar kanske inte sötvattenhavet så mycket men däremot påverkar sötvattenhavet dessa väderfenomen.

Högtrycket som rör sig västerut ger ju tomrum ovanför sötvattenhavet som drar till sig regnfronter och vindar från kopparhavet. Krun får sig en dusch och goda vindar drar sig mot väster vilket gör att Kopparhavet får gynnsam väderlek för segling - då framförallt västerut.

På vintern kan dock varmfronter tryckas ned från Masevabukten (de trycks ned av kallfronter från Orghin). Detta medför åskväder över sötvattenhavet och lite röriga vindar. Inga stormar dock men kanske en och annan snabb varm skur till havs. (naturligtvis är det värme och ljusandar som fördrivs av isherrarna när vintern kommer - om man föredrar en mer esoterisk förklaring). Detta sker framförallt i norra delen medan Sombatze får en torrperiod mellan monsunerna.

Jag kanske inte är helt metrologisk korrekt här men det behöver jag ju inte vara :wink:

Om sommaren står luften nästan helt stilla över sötvattenhavet och ger torrperiod i runt hela havet. Havet består dock av sötvatten så träd och andra växter med djupa rötter borde inte ha några större problem med en svajande grundvattentäckt? Gräset gulnar men löven fortsätter vara gröna. Efarer, Sombatziner, Furgier och Krunierna har naturligtvis bevattningssystem som hämtar vatten från havet och brunnar. Det är med andra ord gott om vatten trotts torrperioder runt havet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Mikael »

:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut Snibben. Meteorologien kan ju förklaras på flera sätt i Altor. :wink:

Lite oklart med vädersträcken dock... Menar du verkligen att högtrycket rör sig västerut mot Valgussjön, borde det inte vara österut/sydösterut?
Snibben skrev:Golwyndas sötvattenhav skapar sig högtryck som under våren och hösten åker västerut mot Valgusjön. Där krockar det med ett lågtryck från Akrogals inland och skapar en monsun som sedan drar in över Sombatze och Irendor. Den påverkar kanske inte sötvattenhavet så mycket men däremot påverkar sötvattenhavet dessa väderfenomen.

Högtrycket som rör sig västerut ger ju tomrum ovanför sötvattenhavet som drar till sig regnfronter och vindar från kopparhavet. Krun får sig en dusch och goda vindar drar sig mot väster vilket gör att Kopparhavet får gynnsam väderlek för segling - då framförallt västerut.
En detalj som är relaterad till geografien diskuterades för länge sen i Krun och Efaro. Staden Kwoske i Efaro ligger inte vid kusten av Golwynda som det nu ser ut på kartan utan uppströms från havet invid Vosekhefloden en bit inne i landet. Vosekhefloden har också den säregenhet att den rinner från havet och inte till. Tanken är att denna del av kusten till sötvattenshavet är närmast platt och att floden leder vatten bort från havet och in i den torra nordsolunska öknen. Kwoske är så långt som vattnet rinner innan det torkat och använts upp i de otaliga vattenkanalerna som finns öster om staden. Mot kusten är det nu mest öde träsk men under tidigare tider var även denna delen uppodlat och mycket folkrik.

Står lite om Kwoske här men materialet är än så länge mycket kortfattat (och utvecklingsbart): http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kwoske
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

En annan källa ner till urhavet Abzu är Mefamirs sjö. I Mirel-artikeln finns en målande beskrivning av hur sötvattenguden Enki dyrkas här och vissa detaljer kan kanske lånas till kulturerna (och geografin) har påverkats kring Golwyndas sötvattenshav: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... s_sj.C3.B6
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Lite oklart med vädersträcken dock... Menar du verkligen att högtrycket rör sig västerut mot Valgussjön, borde det inte vara österut/sydösterut?
Från väster, österut skall det naturligtvis vara :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Hur Golwyndas sötvattenshav kan tänkas påverka sina omgivningar finns diskuterad här: viewtopic.php?p=6381&sid=4985b6e184179e ... fd1b#p6381

Utgångspunkten är ett förslag till ändringar av väder och vind huvudsakligen kring Kopparhavet utifrån hur geografin faktisk ser ut på Altor. Inledningsvis tas inte så stort hänsyn till Golwyndas sötvattenshav men sen kommer tankar kring hur temperaturen på vattnet troligen spelar en avgörande roll.

Vi kom dock inte fram till något tydligt svar...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Vi kom dock inte fram till något tydligt svar...
Det finns stora skillander hur jag peterb tänker oss sötvattenhavet. Han ser det som ett kallt hav som värms upp av solen i kanterna. Petrbs tankar (utifrån vad han skrivit) är att den uppvällande källan i mitten är kall då den väller upp från underjorden. Jag tänker (liksom Mikael) mig att vattnet är varmt och behagligt och svalnar av utåt kanterna.
Men som Psipo skrev så får man inte glömma "maginoder, gudar och annat supernaturligt".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser nog också före mig Golwyndahavet som ganska varmt, särskilt om det kan vara med om att förklara årstidsbundna växlingar så som exempelvis monsuner. Vill man ha något kallare område kan det ha att göra med låt säga några fångade isherrar på botten utanför Krun eller en efarisk portal med öppning mot kölddimensionen Nifl dränkt utanför Sombatze.

Dimma och mycket oväder ute i Masevabukten skulle också vara något jag såg orsakad av Golwyndas sötvattenhav.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2017-06-25 16:47
birkebeineren skrev:Golwyndas sötvattenshav är en enorm sötvattenskalla som strömmar upp från Abzu i Altors indre. Vattentrycket underifrån bildar ett vattenberg i centrum av havet vartifrån strömmarna är mycket starka.

Frågor:

1) Var är detta centrum?
2) Hur stort är vattenberget?
3) Hur nära centrum/vattenberget är det möjligt att färdas med sjöfarkoster?
4) Hur ser vattenströmmarna ut?
Som jag tänker mig - då frågan blivit aktuell igen.
1. Den röda cirkeln i mitten är toppen och den dalar sedan ned till den näst innersta cirkeln.
2. Det finns de som är bättre att räkan ut mått än jag :oops:
3. De röda pilarna visar strömmar ut från vattenberget dit det inte går att färdas med vanliga båt.
4. Orange pilar visar en stark ström som går att färdas på men bör undvikas. De gula pilarna visar handelsströmmen, den ström som man kan med lätthet färdas på utan att behöva extra kraft. För att komma ut ur dessa är det bara att lägga om styråran så färdas man ut ur den. De blå pilarna visar strömmar som går att färdas med men extar kraft som segel eller åror kan behövas för att få upp farten.

golwyndasstvattenshav strömmar.png
Snibben, har du kvar kartan som du postade här?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2020-11-11 08:31
Snibben, har du kvar kartan som du postade här?
Jajemän
Men jag verkar inte kunna lägga upp några attachemnt. Karan finns för övrigt kvar bland mina attatchments men även inte? Verkar som en hel del filer och funktioner försvunnit i någon uppdatering?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Golwyndas sötvattenshav

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-01-10 14:50
Men jag verkar inte kunna lägga upp några attachemnt. Karan finns för övrigt kvar bland mina attatchments men även inte? Verkar som en hel del filer och funktioner försvunnit i någon uppdatering?
Något krånglar även här. :(

Om det funkar kan du kanske lägga upp den direkt i wikin?

Annars kan jag lägga upp den i ett imageshack-konto jag använder enbart för EA-projektet. Skicka bilden (och eventuellt andra som försvunnit) till min e-postadress så ordnar jag det.
Skriv svar