Kända Grundämnen i Altor

Övrigt om Ereb Altor
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Snibben »

Startar en ny tråd i det här ämnet då jag inte hittat någon som riktigt passar in.

I vår värld finns det 118 kända och framställda grundämnen (Oganesson tillkom som nr 118 2006). Av dessa 118 grundämnen är det 11 stycken som är kända sedan "urminnes tider" dvs att de har använts sedan järnåldern och framåt och ingen känd upptäckare finns.
Dessa är:
Guld
Silver
Koppar
Tenn
Kvicksilver
Järn
Svavel
Kol
Zink
Bly
och Antimon

Därefter tillkommer
Arsenik på 1250-taket (arsenik har förvisso använts av forntidens människor under den tidiga bronsåldern men detta rör sig om naturliga föreningar av koppar och arsenik i så kallad arsenikbrons)
Vismut och Platina på mitten av 1500-talet
och Fosfor på mitten av 1600-talet.
Under 1700 talet sker en boom över upptäckande av ny grundämnen, främst metaller och gaser.

Jag skall inte ge en längre än så historisk exposé men frågat mig vad som är upptäckt i Altor. Vi vet att det i ett flertal äventyr och moduler förekommer Platina och Arsenik. På forumet har man även talat om Kobolt vilket är en metall som upptäcktes på 1730-talet. Trollformeln Magnesiumflamma förekommer också vilket kanske tyder på att denna metall är känd.

Om vi bortser från utomaltoriska och magiska metaller så föreslår jag att Altor är lite längre fram i sin kunskap om grundämnen och känner till följande:

Guld
Silver
Koppar
Tenn
Kvicksilver
Järn
Svavel
Kol
Zink
Bly
Antimon
Arsenik
Vismut
Fosfor
Kobolt
Nickel
Magnesium
Väte
Syre
Klor

Klor har jag för mig finns en nekromantiformel (giftmoln) som kan göra klorgas? (Klor upptäcktes för övrigt 1774 av den svenaska apotekaren och kemisten Scheele.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av birkebeineren »

Kan inte så mycket om grundämnen men ditt resonemang låter rimligt. Om man slår samman kunskapen till dalkiska alkemister, dvärgiska malmletare och forskande jordelementarmagiker borde antalet bli ...tja, ungefär som du föreslår.

Men glöm inte: Mithril
Regil skrev:Mithril (Mi)
Atomnummer: 28
Densitet: 5,72
Atommassa: 51,9
Smältpunkt: 1274 ºC
Elektronkonfiguration: [Ar] 3s2 3p6 3d10
Mithril är den första och lättaste av ädelmetallerna. Den har en normalpotential på + 1,27 V och är därigenom ädlare än både koppar och silver. Detta är tack vare det helt fyllda M skalet och avsaknaden av elektroner i 4s orbitalen. Den låga densiteten beror på att kristallstrukturen inte är tätpackad. Metallen är vid rumstemperatur hård men samtidigt elastisk, men den mjuknar vid i sammanhangen relativt måttliga temperaturer. Då den härdas blir metallen mycket hård och kan då även få en mycket stor skärpa. Mithrilens stora problem är att även små mängder föroreningar, oftast järn och kol, gör att metallen blir spröd. Det krävs därför stor skicklighet hos den som skall framställa Mithrilen. I annat fall så får den egenskaper som inte är helt olikt gjutjärnets. Anledningen till att järn ofta finns med som förorening vid mithrilframställning är att Mithrilen alltid påträffas i ytterst rik järnmalm.
Och i Kvicksilvergruvan på Marjura finns en legering där ännu ett ämne verkar ingå: Galvorn
Manzonla skrev:Svavelvinter sid 54, beskrivningen av de två statyerna som skall hettas upp för att öppna en lönngång:
Statyerna är gjorda i koppar respektive en blank legering bestående av 5% silverr + 25% kvicksilver +50% tenn +20% galvorn.
Mithrilbeskrivningen är väl gjord lite på skämt men metallen finns ju enligt alla möjliga källor. Frågan är om det är ett "vanligt" grundämne eller något annat? Galvorn tror jag inte omtalas andra platser än här, och ursprungligen av Tolkiens vad jag vet.

Båda finns diskuterade i tråden Magiska metaller: viewtopic.php?f=6&t=84
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av birkebeineren »

Grundämnen för vidare tanken till alkemi. Och då den altoriska alkemin som faktisk fungerar. Finns grundämnen som begrepp på Altor? Det kan det mycket väl göra, åtminstonde om man ser ett grundämne som något neutralt och inte enbart utifrån dets alkemiska egenskaper.

Men för att undvika ordet ämne som är ett centralt begrepp i Altors alkemitillverkning (så som den beskrivs i Aidne-modulen och Magiboxen) föreslår jag en modifiering av grundämne till:

Grundmaterial eller Grundstoff

Vad tros om det?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Brior »

Kan jag inte få ha med orikalk? Metallen nämns av Platon och finns i Svavelvinter och Slaktare små därför att woddamiterna i forntiden byggde en landsväg av orikalk mellan Trakorien och Marjura. Jag har hela tiden misstänkt att denna landsväg kanske inte är en landsväg utan ett spår för jagernathan att följa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orikalkum

Sedan tror jag inte att man ska hänga upp sig på beteckningen grundämne. Eftersom folk (väl?) inte känner till atomer och sådant, så skulle ett grundämne kunna vara alla ämnen man inte förmår reducera till något annat. Metallen kobolt har namn efter kobolder, eftersom man trodde att dessa små illvilliga varelser förgiftade malmen i gruvorna. Kobolt kan alltså ha varit en realitet innan man egentligen visset vad det var. Glöm heller inte eter (inte sömnmedlet utan rymdens eter) och kanske en livssubstans.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Grundämnen för vidare tanken till alkemi. Och då den altoriska alkemin som faktisk fungerar. Finns grundämnen som begrepp på Altor? Det kan det mycket väl göra, åtminstonde om man ser ett grundämne som något neutralt och inte enbart utifrån dets alkemiska egenskaper.

Men för att undvika ordet ämne som är ett centralt begrepp i Altors alkemitillverkning (så som den beskrivs i Aidne-modulen och Magiboxen) föreslår jag en modifiering av grundämne till:

Grundmaterial eller Grundstoff

Vad tros om det?
Brior skrev:Kan jag inte få ha med orikalk? Metallen nämns av Platon och finns i Svavelvinter och Slaktare små därför att woddamiterna i forntiden byggde en landsväg av orikalk mellan Trakorien och Marjura. Jag har hela tiden misstänkt att denna landsväg kanske inte är en landsväg utan ett spår för jagernathan att följa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orikalkum
Ämnet handlar inte om vilka metaller som finns i Altor utan vilka i vår värld kända grundämnen som även är kända där och vilka av deras egenskaper vi kan föra över. Det kan vara bra att reda ut vilka av Grundämnena som finns i Altor så vi kan lämna vissa saker bakom oss. Uran, polonium m.fl. högradioaktiva ämnen behöver vi då inte bry oss om eller ge någon "mystisk" förklaring. Anledningen att ingen använder sig av dessa är att de ännu inte är upptäckta (ungefär som krut).
Brior skrev: Sedan tror jag inte att man ska hänga upp sig på beteckningen grundämne. Eftersom folk (väl?) inte känner till atomer och sådant, så skulle ett grundämne kunna vara alla ämnen man inte förmår reducera till något annat. Metallen kobolt har namn efter kobolder, eftersom man trodde att dessa små illvilliga varelser förgiftade malmen i gruvorna. Kobolt kan alltså ha varit en realitet innan man egentligen visset vad det var. Glöm heller inte eter (inte sömnmedlet utan rymdens eter) och kanske en livssubstans.
Kobolt förekommer i oren Vismut och man trodde länge att det var detta mineral som färgade blått i glas. Pigmentet kobolt har dock använts länge för att färga tyger, men om man nu vill prata om att det är kobolt som är färgämnet som så borde den vara upptäckt (annars kanske man talar om kamsunblått?).

Sedan kan man tänka sig att Altors alkemister även räknar de flesta legeringar som egna metaller (vilket medeltidens alkemister gjorde). Mässing, nysilver, elektrum, rödmetall, hårdtenn ochbrons ses som sna egna metaller.

Därtill så tillkommer alla altoriska och utomaltoriska metaller unikt för spelvärlden: Mithril, Galvorn och några till.

Orikalkum är ju ett mellanting mellan legendarisk och en faktiskt legering bestående av koppar, zink, nickel, bly och järn men i Altor skulle den kunna vara sin egen metall, så klart.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av birkebeineren »

Då låter det som om vi inte behöver något eget ord för grundämnen. Metaller och Mineraler kan täcka det mesta. Båda dessa finns redan som egna kategorier i wikin:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... i:Metaller
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... :Mineraler

Orikalk tycker jag absolut bör finnas på Altor. Gärna även flera teorier om vad det är och hur det kan användas (om man då kan hitta det?). Någon koppling till Kalklanden måhända?

En teori skulle kunna vara att den mystiska mur de ännu mer mystiska slempukerna bygger kring Slimpaku i bortre Akrogal innehåller orikalk. Alverna som lever söder om Slimpaku sägs ha kontakter med varelserna och vissa har faktisk hävdat att alverna förser slempukerna med något som de hämtar från havet söder om stadsstaten Porpura. Orikalk bruten från gamla woddamitervägar på havsbotten? :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Mikael »

Sinkadus 2 eller 3 tror jag hade några ämnen som inte enbart var de traditionella.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Sinkadus 2 eller 3 tror jag hade några ämnen som inte enbart var de traditionella.
Det är i Sinkadus no 2 som man beskriver metallerna guld, silver, elektron, koppar (med bronsvarianter), järn och stål samt aluminium.
Aluminium beskrivs som en metall som är dyrbar men känd "långt tillbaka i tiden". Aluminium är dock känd sedan 1825 i sin rena form och som metall. Innan dess så kände man till aluminiumsalter men inte att det var en metall. Dock skall tilläggas att Sinkadus no 2 är skriven 1984 och den research man så snabbt kan göra med Googel idag på 10 minuter kunde då ta en hel dag på biblioteket.

birkebeineren skrev:Då låter det som om vi inte behöver något eget ord för grundämnen. Metaller och Mineraler kan täcka det mesta.
En Alkemist skull nog aldrig tala om mineraler. Världen är uppbyggd av de fyra(åtta) elementen snarare än grundämnen. I jorden finns Metaller och Ädelmetaller, Stenar och Ädelstenar och Salter. Vissa metaller innehåller vattnets element och beter sig som så (kvicksilver) och vissa stenar innehåller luftens element och flyter på vattnet (pimpsten) osv.

Sedan är metaller även de mineraler så att göra en uppdelning mellan dessa två blir konstigt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av Mikael »

Just det, likställdes inte aluminium med Mithril i Sinkadusen? Jag tycker aluminum kan få vara känt långt tillbaka i Ereb - trohet till källorna. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av birkebeineren »

Kan hålla med om att Mineraler inte är en bra kategorisering för wikin. Stenar kan ersätta den. Och då tänker jag en kategori som inte är förbehållen alkemi utan även annat som kan kopplas till sten och stenar, som en handelsvara eller ett byggnadsmaterial. Mineral som ord behöver inte uteslutas utan det kan vara vanligt att sortera mineraler som varianter eller typer av sten.

Vilka ord, begrepp och indelningar som Altors alkemister använder föreslår jag en egen tråd för. Kan vara bra att reda ut exempelvis eventuella skilnader mellan magiskolan Alkemi och alkemi i en mer generell betydelse av ordet. Olika teorier och metoder lär förekomma, särskilt om man kopplar alkemin till elementen vars antal är en evig fråga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kända Grundämnen i Altor

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Just det, likställdes inte aluminium med Mithril i Sinkadusen? Jag tycker aluminum kan få vara känt långt tillbaka i Ereb - trohet till källorna. 8)
Absolut! Har vi inte som oskriven lag att på något vis fläta in var enda liten obskyr källreferens? :wink:
Skriv svar