Mastika Agga

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Mastika Agga

Inlägg av Adragoor »


Ansvarig: -

/Spelknepe

Är det någon som har några idéer angående handelsstaden Mastika Agga? I Ereb Altor boxen beskrivs den ju som en utskeppningshamn för timmer från Nargurs skogar och som tillhörande Barbia. Dock verkar staden enligt alla kartor ligga utanför Barbias gränser...

Min idé är att Mastika Agga anlades eftersom någon (erebosiska handelsmän eller dyl.) ville komma undan Barbias lagar i handeln med timmer från Nargur och/eller akrogaliska och cerevaliska varor. Man kan tänka sig att detta inte fungerade i längden utan att man efter ett tag behövde beskydd från Barbias kejsare för att undgå räder från illasinnade barbarstammar och svartfolk. Något slags förbund kan då ha slutits med Barbia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har liknande ideer för staden med detta välklingande namn.
Timmret flottas ut från skogarna länger sör och bidrar inte bara till en mycket lönsöm handel för dom joriska handelshusen, utan det förstklassiga virket har ochså gett staden en mycket säregen träarkitektur.

Tänkte skriva mer om staden i beskrivningen av Nargur...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter intressant... fick genast lite "Davy Crocket" vibbar, typ timmarstäder i Alaska eller nått. Pälsbeklädda timmerkarlar, iskallt vatten och mycket skinnbeklädda trähus.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Här har vi ju en väldig inkörsport till att göra Nargurbarbarerna coolare. Det måste vi defenitivt ta till vara på. Timmermagnaten i Mastika Agga...ahh... 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jepp... :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En fråga:

Någon som har sett mitt gamla inlägg om timmerflottningen till Mastika Agga?

Jag vet att jag har skrivit ett men kan inte hitta det varken här eller i någon annan tråd... :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det enda jag kunde hitta var detta viewtopic.php?p=1817&highlight=mastika+agga#1817 men det är kanske inte det du är ute efter?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det var rätt, fast jag trodde det var längre... :(

Vilken besvärjelse använde du för att i så vacker orange få fram det eftersökta?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Det var rätt, fast jag trodde det var längre... :(

Vilken besvärjelse använde du för att i så vacker orange få fram det eftersökta?
När du skriver ditt inlägg har du lite knappar ovanför. tryck på den som heter url och skriv in länken och sedan url* så funkar det så. Lycka till. ;)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vilken besvärjelse använde du för att i så vacker orange få fram det eftersökta?
Om du nu menar länken så svarade ju Psipo på det, men om du menar att Mastika Agga är orange i texten jag länkade till så beror det på att jag sökte på Mastika Agga med forumets sökfunktion och då markeras nyckelordet med orange, sedan så kopierade jag länken och gick tillväga så som Psipo beskriver i sitt inlägg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad ni kan!

...och vad jag inte kan. :oops:

Tack så mycket! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mastika Aggas existens baseras på uppgifter i EAs kampanjbok men utan att särskilt mycket avslöjas om staden. Det som går att läsa ut här är att staden exporterar timmer och att den har en koppling till Barbia på något sätt, men i Barbia-modulen namns den inte och häller ingen annanstans (vad jag vet?).

Jag har en teori som kan förankra staden lite mer och förklara dens uppkomst, men då måste vi göra en liten ändring i en officiell källa och jag tänker därför rådfråga er andra åsiktshavare.

Mastika Agga = Si-Nel

Si-Nel är den stad som barbierna redan 998 fO ville grundlägga i väster för att handla med söderns länder, men som aldrig blev av då svartfolken eliminerade hela byggnadsexpeditionen. Staden grundläggs dock på nytt 536 eO då Barbias kejsare ser behovet för handel för att kunna utveckla sitt rike. Kontakten med de forna fränderna i Nargur har varit avklippta sedan fälttåget 335 eO men börjar nu återupptas bl.a. i Si-Nel.

Si-Nel namns i utöver detta inte i Barbia-modulen men verkar ha varit viktig för utvecklingen av kejsardömet. Då också barbierna är rätt skamsna över att de har varit tvungna att svälja sin stolthet och ta upp igen kontakten med Nargur och söderns länder, så verkar det ganska rimligt att de ville förlägga handeln någon annanstans än i huvudstaden Babor.

Min ide är därför att flytta Si-Nel från Barbias västkust till platsen för Mastika Agga och låta städerna vara den samma. Barbia har mycket nära kontakter med Mastika Agga/Si-Nel men söderns handelshus har tagit över det mesta av makten i staden, något som barbierna har accepterad då de ändå tjänar på mycket bra på handeln. På detta sätt får Mastikka Agga en historia och Si-Nel blir inte bara ett namn på en karta.

Vad sägs?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ursäkta att jag upprepar mig men jag skulle gärna ha några åsikter (om då sådana finns) innan jag skriver mer om denna narguriska stad...

Mastika Aggas existens baseras på uppgifter i EAs kampanjbok men utan att särskilt mycket avslöjas om staden. Det som går att läsa ut här är att staden exporterar timmer och att den har en koppling till Barbia på något sätt, men i Barbia-modulen namns den inte och häller ingen annanstans (vad jag vet?).

Jag har en teori som kan förankra staden lite mer och förklara dens uppkomst, men då måste vi göra en liten ändring i en officiell källa och jag tänker därför rådfråga er andra åsiktshavare.

Mastika Agga = Si-Nel

Si-Nel är den stad som barbierna redan 998 fO ville grundlägga i väster för att handla med söderns länder, men som aldrig blev av då svartfolken eliminerade hela byggnadsexpeditionen. Staden grundläggs dock på nytt 536 eO då Barbias kejsare ser behovet för handel för att kunna utveckla sitt rike. Kontakten med de forna fränderna i Nargur har varit avklippta sedan fälttåget 335 eO men börjar nu återupptas bl.a. i Si-Nel.

Si-Nel namns i utöver detta inte i Barbia-modulen men verkar ha varit viktig för utvecklingen av kejsardömet. Då också barbierna är rätt skamsna över att de har varit tvungna att svälja sin stolthet och ta upp igen kontakten med Nargur och söderns länder, så verkar det ganska rimligt att de ville förlägga handeln någon annanstans än i huvudstaden Babor.

Min ide är därför att flytta Si-Nel från Barbias västkust till platsen för Mastika Agga och låta städerna vara den samma. Barbia har mycket nära kontakter med Mastika Agga/Si-Nel men söderns handelshus har tagit över det mesta av makten i staden, något som barbierna har accepterad då de ändå tjänar på mycket bra på handeln. På detta sätt får Mastikka Agga en historia och Si-Nel blir inte bara ett namn på en karta.

Vad sägs? :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ok för mig.
Alternativt har Si-Nel (det gamla) legat i Barbia, medans när det nya byggdes upp (Mastika Agga) så anlades det på ny plats?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ungefär så här långt har jag kommit med denna Nargurs största handelsstad Mastika Agga:

Staden grundades 536 eO med stor hjälp från den barbiska kejsaren. Denne hade länge gått med planer om ett nytt Si Nel och med hjälp av joriska handelshus kunde den förverkligas vid Ahgarga flodens utlopp. Den huvudsakliga handelsvaran i åtanke var timmer från det inre av Nargur men varor som skinn, päls, honung och örter har senare tillkommit.

Kejsaren i Babor hade tänkt sig en mycket viktigare roll i stadens styre än det som blev fallet men söderns handlarna var mer erfarna i förhandlandets konst och knöt direkta kontakter med de narguriska stammarna i området. Barbierna är dock fortfarande mycket viktiga för stadens säkerhet då ett kejserligt garde är förlagt här. Ett råd styr Mastika Agga och här sitter representanter från de mäktigaste handelshusen, den barbiska kejsaren, samt några lokala potentater varav de flesta är narguriska hövdingar. Habulonerna ute i Ardibukten i öster har dock med sina piratattacker börjat få allvarliga konsekvenser för maktbalansen.

Timmer fraktas nerför floden i stora sammanbundna flottor och andra småvaror lastas på dessa. Slättlanden mellan Nargurs skogar och havet är svartfolkens men de lyckas sällan med sina attackerar då flottorna är hårdt bevakade och även enkelt bestyckade. Traden tillbaka till de timmerhuggande klanerna i Nargur går inte via floden utan följer kusten mot Babor och svänger sedan av söderut till Timmerstaden.

Timmret samlas utanför Mastika Agga där det auktioneras bort till virkeshandlarna från södern. Flottningen sker på våren och sommaren då smältvattnet gör den breda men grunda Ahgargafloden tillräckligt stor, under hösten säljs det, och under vintern lastas det ombord på innefrusna skepp i hamnen av orghinska mammutar ute på isarna. Först nästa vår går färden ut på havet och upp Drakrännan.

Mastika Agga är byggd i trä och här kombineras stavbygge från Kard med knuttimmring från Akrogal. Den är relativ platt och omgärdas av en lång pallisad. Bränder är vanliga och nästan hela staden har brunnit ner vid några tillfällen. Ett litet magikerakademi har på senare tid mot en anselig ersättning påtagit sig rollen som brandvakter och har faktiskt lyckats begränsa skadorna avsevärdt.


Mikael har ider om ett rangligt litet joriskt kungarike på halvön nordöst om Mastika Agga med anknytningar till Jorduashur. Dessa ensamma kolonister var involverade när handelshus från södern förhandlade med kejsaren av Barbia. Detaljerna är oklara men det tros vara en ung masthuggare vid namn Tyr som fick audiens i Babor och verkliggjorde planerna. Stadsdelen Masthugget är uppkallad efter honnom.

Sen några tankar jag skulle vilja ha Peters åsikter om:

Gränsen mot Palinor är inte långt borta och även om något (detaljerna inte klara än, förslag mottas med tack!) bör ha hindrat att jordukaerler och palinorer "krockar" här, så finns det rimligtvis Palintroende i Mastika Agga. Dessa kan ha lyckats omvända några av de joriska kolonisterna men inte uträttat så mycket mer. Palins Orden hade möjligtvis stora planer för området och en handelsrutt mot nordöst men när barbierna kom med en hel stadsgrundarexpedition i Si Nel-anda blev det inte riktigt som tänkt. :evil:
Skriv svar