Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Några tankar om försvaret av inloppet och förtydliganden av kartan:

Den prickade linjen föreställer läget på kedjan som inloppet till hamnen kan spärras med. På toppen av tornen som håller kedjan finns de fasta slungbatterierna. Pålverket utanför hamninloppet kan täckas med träffsäkert stenslungande från dessa två batterier. Dessutom tvingar pålverket fartyg att sänka farten när de ska ta sig förbi det, vilket också innebär att det är omöjligt att ramma kedjan rakt på med full kraft.

I hamnen finns normalt de fyra galärer som utgör stadsstatens flotta. De kan fullt bemannade ligga på rad bakom kedjan inne i hamnbassängen och försvåra eller hindra oskadliggörande av eller framträngande över kedjan.

Har man väl kommit förbi kedjan så har man fortfarande murar och torn att forcera.

Det är förmodligen enklare att anfalla staden från landsidan...
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Staden Kasyr_2.tif
Staden Kasyr_2.tif (2.31 MiB) Visad 18979 gånger
Det här med skala är ju lite knepigt. När jag började rita kartan hade jag en klar uppfattning om vilken storlek och ungefärliga kvadratmeter som hus var i, de vanligaste husen låg då på 25-50 kvm. Min tanke var alltså att de var ganska små. De större husen omfattade då betydligt mer kvadratmeter, såsom exempelvis akvaternas badhus som kom att hamna på 2400 kvm. Stadsmurens tornen är beräknade att vara 10x10 meter.

Med den ursprungliga skala jag valde är staden vid en beräkning från torn till torn på längsta sträckan 480x340 meter, alltså en teoretisk yta om 163200 kvm. Ytan blir faktiskt en del mindre, eftersom staden inte är kvadratisk. Räknar man längden på muren så blir den ungefär mellan tummen och pekfingret 1720 meter lång totalt sett, att exempelvis jämföra med Visby ringmur som är ca 3440 meter lång.

Inloppet till hamnen blir ca 45 meter brett, medan hamnbassängens längd är ca 95 meter med en bredd mellan 50 och 60 meter. Trångt att manövrera stora fartyg med andra ord.

Jag vet att det känns pyttigt. Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt tänkt på hur stor staden behövde vara totalt sett, även om jag utgick ifrån hur stora husen skulle vara utifrån en skala.

Det går naturligtvis att halvera den skala jag valt, vilket innebär att allt blir dubbelt så stort. Det går naturligtvis också att bygga på staden och göra en större karta. Eller så kan Kasyr vara en ganska liten stad, där invånarna bor trångt och på höjden. Eller så kan man helt ignorera skala.

Vid en jämförelse med andra stadskartor så saknas en skala på många av dem och på Clercons Halle så bedömer jag husen vara av ungefär lika stor storlek som de jag har ritat.

Frågan är vad som är bäst.

Jag har lagt till en skala så som den ursprungligen var tänkt samt "byggt om" porten från hamnbassängen så att den numera ger avsett skydd.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

När det gäller om staden är platt eller har några höjder så är jag lite vankelmodig.

Jag har inte byggt staden nu utifrån att det finns några höjder att tala om. Sådana påverkar ju bebyggelsens utseende med nödvändighet. Kanske är det så att de höjder som funnits har grävts ut och schaktats bort? Utanför staden tänker jag mig mest ganska fattig åkermark eller betesängar och att det är rätt så öppet med bara några få knotiga vindpinade träd.

Eller så lägger man med försiktighet till en höjdsträckning i staden. Jag vet dock inte riktigt var det skulle vara lämpligt i så fall. Förslag mottages.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kasyr

Inlägg av birkebeineren »

Vad om du behåller skalan och låter kartan visa endast det gamla Kazyrions utsträckning, den ursprungliga stad som kejsar Ergyr av Jorpagna byggde 665 f.O. Sen bygger du på kartan med hus, murar och en större hamn till lagom storlek. Eventuella höjder kan läggas in i denna nystad.

Sen får du gärna markera ut Finkvarteren som du tidigare omtalade (och som jag spelade vidare på) där förslagsvis både förmögna slavhandlarna vistas på fina krogar och värdshus under sina besök i staden och där de mer välbestälda kasyriska borgarna kan ha sina hem.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Med tanke på historien så kan jag tycka att det är mer passande att det som jag kallar "gamla staden" och som "Gamla torget" är inkörsporten till (det lilla gyttriga kvarteret i den mest södra delen av staden) bygger på resterna av det ursprungliga Kazyrion.

665 f.O.
Kejsar Ergyr av Imperiet grundar en omlastnings, vatten och förråds hamn på ögruppen Kasyr. Inte mycket finns kvar från den tiden, och först 276 e.O. började staden sakta växa från att endast vara fiskeby, till slavstad.


Under imperiets tid handlar det om en fiskeby och det utvecklas inte till stad förrän långt senare.

Däremot skulle man kunna bygga ut staden och göra en betydligt större hamn. Det innebär ju dock en del arbete och att det kommer att ta tid. Då kan man eventuellt också fundera över var en höjd kan vara lämplig.

Vad gäller finkvarteren så ligger de huvudsakligen i nuläget där jag lagt de administrativa funktionerna och feliciska konsultatet, garnisonen och erebosiska ambassaden samt dakais värdshus. Man kan även räkna akvaternas badhus och den sammanhängande trädgården som finkvarter.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kasyr

Inlägg av Fafnir »

Kul att Kasyr vaknar till :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Kasyr_Översiktskarta.tif
Kasyr_Översiktskarta.tif (1.01 MiB) Visad 18941 gånger
Har lekt lite med beta-versionen av Inkarnate och gjort en översiktskarta över Kasyr.
Förmodligen kan den komma att byggas på lite, men jag får se.

Har påbörjat en ny version av stadskartan också, den kommer dock att dröja ett tag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kasyr

Inlägg av Mikael »

:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kasyr

Inlägg av birkebeineren »

Ser fint ut! :)

Gamara Lygo och Medo Ozerro, är det namn på sund? Eventuellt de enda passager det är möjligt för skepp större än fiskebåtar att färdas genom? Du skrev tidigare att mellan Nisyr och Sakin fanns rev och i stämningstexten om den krunska slavhandlaren är det även (utan jättesköldpaddor) smal mellan Milo och Sakin. Hur ser egentligen farvattnen i och runt Kasyr ut, vart är det möjligt att ta sig fram för stora och små skepp?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Skrev så här i tidigare inlägg:
Spelknepe jag skulle vilja ha en hel del rev mellan öarna Nisyr och Sakin, så att man tvingas ta den trängre passagen mellan Milo och Sakin när man seglar genom Medo Ozerro från öster mot Kasyr.

Rita gärna ut lite rev där du tycker det verkar passa.
Det ska alltså helt klart finnas rev, men exakt var är väl frågan. Men det går ju att skissa på.

Gamara Lygo och Medo Ozerro är namn på ett sund respektive öarnas "innanhav", dvs det vatten som finns mellan öarna.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Handelsmannen Fringolfs återgivna minne över kasyrisk sport.

Det säregna skådespelet började. Först kom en fetlagd karl klädd i säckiga orena kläder och flottig uppsyn med en lindad huvudduk ovanpå det pösiga huvudet. Hans pråliga glittrande smycken och den i övrigt välgödda uppsynen gjorde tydligt klart att detta var spelmästern, han som arrangerade och tog betalt för spelen. Bakom honom kom fyra standarbärare med de fyra lagens mer eller mindre tilltalande heraldiska val av symboler som skulle matcha namn som ”De blodiga dolkarna” eller ”Buksprättarna”. Standarbärarna följdes av lagen i tur och ordning. Varje lag bestod av fem ordinarie spelare och två reserver. Lagen var klädda i någon form av igenkänningstecken, vilket kunde vara en hatt, en armbindel eller ett klädesplagg i någon färg, dessutom de olika, efter egen smak, valda kroppsskydden. Dessa visade en uppsjö av variationer och påhittiga konstruktioner. När lagen kom in på arenan visste jublet inga gränser och redan syntes tendenser till slagsmål på de övre läktarna där överförfriskade supportrar för de olika lagen övergick till handgemäng. Redan kastades också de första grova glåporden till spelarna och en och annan rutten tomat. Spelarna i sin tur tog emot fansens jubel och motståndarnas spott och spe med jämnmod.

Väl ute på arenan stannade paraden och spelmästern äskade tystnad, vilket tog gott och väl femton minuter och efter det att några av de mest bråkiga supportrarna tystats eller kastats ut från arenan. Spelmästern förklarade sedan vilka lag som skulle spela i dagens matcher och i vilken ordning. Under tiden som detta högtravande tal föregick, som få av den samlade publiken brydde sig om, roade sig många med att försöka pricka spelarna i motståndarlag med ruttna ägg, frukt eller grönsaker, vilka fanns att köpa utanför arenan inför matchen i flertalet hastigt och tillfälligt uppslagna marknadsstånd. En och annan smusslade även in stenar, även om sådana inte var tillåtna att kasta. Redan under denna fas byttes en ordinarie spelare ut mot en reserv i ett av lagen, då denne skadats av en kokosnöt.

Efter att spelmästern och standarbärarna samt de lag som inte skulle spela första matchen marscherat ut igen från arenan, till publikens allmänna buanden, kom slagmannen ut. Det var han som dömde matchen och utdelade slag till den som skulle bestraffas för överträdande av spelreglerna. Ibland ”utdömde” han även slag, om han kom åt, till vissa supportrar i publiken som hade oturen att hänga ut över eller ofrivilligt pressats ut över åskådarläktarens räcke.

Så startade då matchen äntligen! Klubbestycke spelas huvudsakligen med hjälp av en rund ungefär en halv meter lång träklubba som man använder för att slå på en av hårt hoplindade och i tjära doppade tygstycken som formas till en någorlunda rund boll med en ungefärlig omkrets på två decimeter. Stycket, som bollen kallas, ska med hjälp av slag från klubborna föras till ett en gånger en meter stort och två decimeter djupt fyrkantigt hål i marken, kallat ”styckegrop”, som finns placerat på vardera kortsidan av arenan. Varje lag försvarar varsin styckegrop och ska försöka att träffa det andra lagets styckegrop. Förandet av bollen förenas ofta med ett brutalt påpucklande av motspelarna som bjuder tjänsten igen lika brutalt samtidigt som de försöker att ta stycket av det förande laget. Ofta utbryter makalösa fäktningar med klubborna mellan motspelare, vilket i mycket påminner om rena gladiatorfasoner. Reglerna tillåter i princip det mesta utom slag mellan benen eller mot huvudet. Överträdelse av detta bestraffas av slagmannen som med hjälp av knytnävarna utdelar bestraffningen till den olycklige, som inte får slå tillbaka.

De matcher som jag fick se spelades till det att ett lag först fört stycket till motståndarlagets styckegrop fem gånger. Men jag har hört att vissa matcher spelas till tjugo eller till och med trettio gropfall. I sådana matcher undrar jag om de har fler reserver än bara två…?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

De som deltar i klubbestycke är huvudsakligen andra rangens slavar, vars ägare önskar ställa upp med ett lag. Det huvudsakliga motivet till att ställa upp med ett lag är dels en del av biljettintäkterna från matcherna och dels en ganska omfattande vadslagningsverksamhet.

Då slavarna riskerar att bli ganska hårt åtgångna så är det alltid en risk med att ställa upp med ett lag, men vinsten är ofta så pass stor att ägarna är villiga att riskera en eller annan slav. Ofta har ägarna också en del i de stånd som säljer ruttna frukter eller grönsaker för kastande utanför arenan inför match, eller de stånd som säljer förfriskningar i form av färska frukter, nötter och vin eller öl.

Varje spel arrangeras av en spelmäster, som huvudsakligen bokar lagen, organiserar vadslagningen och tar in biljettintäkterna. Spelmästern har också rollen som presentatör och kommentator till matcherna. Till sin hjälp har spelmästern ett antal assistenter och ett antal vakter som alla betalas av spelmästern. Vid matcher brukar även stadsvakten vara behjälplig med att hålla ordning.

Lagen döps till fantasifulla, men helst lite skräckinjagande namn, vilket framför allt tilltalar pirater som spenderar sina stulna pengar vid landpermission.
Skriv svar